Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 18. mai 2019, klokken 10:28
Hmm. Kan ikke se at det å kommentere offentlige informasjoner om nedgang i aksjeverdi er det samme som å spre frykt. Da er det isåfall veldig mange som bedriver dette. Men jeg forstår heller ikke helt meningen med å kommentere aksjeverdien i denne tråden, da jeg er helt overbevist om at de som har interesse av dette helt sikker får sine informasjoner fra andre kilder enn her.
Hvis du setter det i perspektiv med 2-3 brukeres innlegg i Teslaforumet så skjønner du det ;) forøvrig de samme som hardnakket mente at konkurs i 2018 var uungåelig :)

Motorwatt

Joda, jeg har fulgt med d´herrer. De har kontinuerlig forsvart sine meninger om tro på Teslas undergang (såvel i gode som i onde tider). På samme måte har de med motsatte meninger, forsvart sine. Men å tillegge kommentarer i denne tråden psykologiske tilstander i form av å tilføre frykt eller glede, tror jeg ikke på.  ;D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Jeg ser nå at flere blir tøffere og tøffere i kommentarene om nedgang og varig svekkelse av kursen. Det er jo forståelig på kort sikt, men får lyst til å spørre både Geirr og Arthur m.fl om hvor mye må kursen stige og over hvor lang tid, før det kommer en innrømmelse på at dommedagsprofetien ikke slo til denne gangen heller?

Jeg sitter på min posisjon og har egentlig lyst til å øke den, men skal nok bruke en god del midler på en annen investering så det blir ikke akkurat nå.

Forøvrig er det all grunn til å minne om at risikoinvesteringer bør kun gjøres med midler som tåler å tapes 100%.

Espen Hugaas Andersen

#693
Sitat fra: Jalla på lørdag 18. mai 2019, klokken 10:45Et lekket, internt notat skal ifølge Marketwatch ha slått fast at selskapet kan gå tom for likvider i løpet av de neste 10 månedene, til tross for at selskapet fikk 920 millioner dollar i et konvertibelt lån i mars. Takket være lånet gikk selskapet ut av 1. kvartal med 2,2 milliarder dollar i likvider, som var 1,5 milliarder mindre enn ved utgangen av 2018.
Tror du bør sette deg bedre inn i ting. Tesla *betalte ned* et lån på 920 mill i Q1. Om det ikke hadde vært for dette, økningen i lagerbeholdning (pga oppstart av internasjonale leveranser) og noen engangskostnader ifbm omstrukturering og prisendringer, så hadde kontantbeholdningen økt med noen hundre millioner dollar. Og dette var som kjent et ganske dårlig kvartal - Q2 vil være betydelig bedre.

Siden slutten av Q1 har Tesla hentet inn omkring $2,4 mrd i friske penger, så trolig har Tesla nærmere $5 mrd på konto ved slutten av Q2. (Med forbehold om at det betales ned en del gjeld.)

Når det gjelder e-posten til Musk, så er det åpenbart at han bare forsøker å få de ansatte til å tenke igjennom hva man bruker penger på. Selv om de har masse penger er ikke det noen grunn til å slappe av - de må fortsette å jobbe med å øke produksjonen og forbedre marginene, slik at de klarer å havne i pluss igjen i Q3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Her er forøvrig den fullstendige eposten:

SitatFrom: Elon Musk

To: Everybody

Date: May 16, 2019

As mentioned at the company talk, it is extremely important that we examine every expenditure at Tesla no matter how small, and be sure that it is critical.

When making hundreds of thousands of cars, battery packs and solar systems, even a ten cent savings could be worth over $50,000 a year. There are over 10,000 unique parts and processes at Tesla, so making small improvements across the board has a giant cumulative impact.

At the same time, we must also continue to make our products subtly better in thousands of small ways.

It is important to bear in mind that we lost $700 million in the first quarter this year, which is over $200 million per month. Investors nonetheless were supportive of our efforts and agreed to give us $2.4 billion (our net proceeds) to show that we can be financially sustainable.

That is a lot of money, but actually only gives us approximately ten months at the first-quarter burn rate to achieve breakeven. It's vital that we respect the faith investors have shown in Tesla, but it will require great effort to do so.

That is why, going forward, all expenses of any kind anywhere in the world, including parts, salary, travel expenses, rent, literally every payment that leaves our bank account must be reviewed, confirmed as critical and the top of every page of outgoing payments signed by our CFO.

I will personally review and sign every 10th page.

Please examine closely every expense where responsibility is, or probably should be, assigned to your group. If in doubt, assume it is on your plate, so that we don't have anything slip through the cracks.

This will take at least a few weeks to get right. Please don't worry if it isn't correct at first.

This is hardcore, but it is the only way for Tesla to become financially sustainable and succeed in our goal of helping make the world environmentally sustainable.

Thanks again for your excellent work,

Elon
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sveinung1954

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. mai 2019, klokken 11:24
Jeg ser nå at flere blir tøffere og tøffere i kommentarene om nedgang og varig svekkelse av kursen. Det er jo forståelig på kort sikt, men får lyst til å spørre både Geirr og Arthur m.fl om hvor mye må kursen stige og over hvor lang tid, før det kommer en innrømmelse på at dommedagsprofetien ikke slo til denne gangen heller?

Jeg sitter på min posisjon og har egentlig lyst til å øke den, men skal nok bruke en god del midler på en annen investering så det blir ikke akkurat nå.

Forøvrig er det all grunn til å minne om at risikoinvesteringer bør kun gjøres med midler som tåler å tapes 100%.

Dommedagsprofeti? Det jeg har sagt en god stund nå er at jeg tror kursen skal under 175. Om det er dommedagsprofeti får andre vurdere. Jeg er i alle fall ikke blitt svakere i troen den siste tiden.

Man må tilbake til 2016 sist kursen var så lav som nå. I mellomtiden har vel indeks gått +50% eller noe slikt.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Espen Hugaas Andersen

Min mening er at sist gang Tesla var et bedre kjøp var i 2013. Det kan gå voldsomt opp når denne FUD-syklusen ender.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

#697
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. mai 2019, klokken 11:24
Jeg ser nå at flere blir tøffere og tøffere i kommentarene om nedgang og varig svekkelse av kursen. Det er jo forståelig på kort sikt, men får lyst til å spørre både Geirr og Arthur m.fl om hvor mye må kursen stige og over hvor lang tid, før det kommer en innrømmelse på at dommedagsprofetien ikke slo til denne gangen heller?

Jeg sitter på min posisjon og har egentlig lyst til å øke den, men skal nok bruke en god del midler på en annen investering så det blir ikke akkurat nå.

Forøvrig er det all grunn til å minne om at risikoinvesteringer bør kun gjøres med midler som tåler å tapes 100%.

Nå har jeg ikke i noe innlegg her på forumet spådd selskapets undergang, ei heller på noe sett eller vis ønsket selskapet den veien, men skjønner at viljen til å lese hva folk faktisk skriver her ikke alltid er like åpenbar. Jeg har igjen og igjen påpekt mitt ønske om at selskapet overlever, gitt all mulig cudus til selskapet og dets eier for å være foregangsmann/menn/firma, men også alltid påpekt at dette er en daytraders delight siden aksjeverdien flyr opp og ned opp og ned osv Jeg har også sagt at jeg mener dette er en aksje hvor man sterkt bør vurdere å sette en stopp loss ordre for å unngå nettopp det vi nå ser ned en halvering av veridene i et marked som ellers har vist en oppgang.

Nå kan selvfølgelig både du, og enkelte andre her, bruke resten av dagen til å lese mine innlegg i håp om at jeg har sagt noe som ikke er i samsvar med hva jeg her har skrevet. Lykke til og håper du finner noe som kan glede deg/dere.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 18. mai 2019, klokken 12:01
Min mening er at sist gang Tesla var et bedre kjøp var i 2013.

Det samme ble vel også sagt da kursen var rundt 300 og flere her faktisk kjøpte til den kursen/prisen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: Geirr på lørdag 18. mai 2019, klokken 11:49
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. mai 2019, klokken 11:24
Jeg ser nå at flere blir tøffere og tøffere i kommentarene om nedgang og varig svekkelse av kursen. Det er jo forståelig på kort sikt, men får lyst til å spørre både Geirr og Arthur m.fl om hvor mye må kursen stige og over hvor lang tid, før det kommer en innrømmelse på at dommedagsprofetien ikke slo til denne gangen heller?

Jeg sitter på min posisjon og har egentlig lyst til å øke den, men skal nok bruke en god del midler på en annen investering så det blir ikke akkurat nå.

Forøvrig er det all grunn til å minne om at risikoinvesteringer bør kun gjøres med midler som tåler å tapes 100%.

Dommedagsprofeti? Det jeg har sagt en god stund nå er at jeg tror kursen skal under 175. Om det er dommedagsprofeti får andre vurdere. Jeg er i alle fall ikke blitt svakere i troen den siste tiden.

Man må tilbake til 2016 sist kursen var så lav som nå. I mellomtiden har vel indeks gått +50% eller noe slikt.
Fra husken kommer tallet 150 for ikke lenge siden som jeg knytter til ditt brukernavn

Men spørsmålet er ikke hvor lavt før du mener det er «riktig», det er heller hvor høyt det må stige før du innrømmer at du vurderte feil?

For min del er kursen lavere nå enn jeg ønsker og trodde, for å understreke at jeg ikke selv har rett hele tiden

Øyvind.h

#700
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. mai 2019, klokken 11:24
Jeg ser nå at flere blir tøffere og tøffere i kommentarene om nedgang og varig svekkelse av kursen. Det er jo forståelig på kort sikt, men får lyst til å spørre både Geirr og Arthur m.fl om hvor mye må kursen stige og over hvor lang tid, før det kommer en innrømmelse på at dommedagsprofetien ikke slo til denne gangen heller?

Oppfordringen til de som kun tenker negativt bør vel heller være å tipse om å legge ut en og annen positiv nyhet når den leses (for jeg håper positive nyheter også leses). Kanskje så lite som 1 positiv nyhet per 9 negative som posten? Som en start? På sikt kanskje løfte postene sine til 50/50 positive lenker og negative? Det ville gjort underverker for kredibiliteten.

Disclaimer: har ingen aksjer i selskapet pt. Mesteparten av min beholdning har stått i NEL siste månedene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: arthur på lørdag 18. mai 2019, klokken 12:10
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. mai 2019, klokken 11:24
Jeg ser nå at flere blir tøffere og tøffere i kommentarene om nedgang og varig svekkelse av kursen. Det er jo forståelig på kort sikt, men får lyst til å spørre både Geirr og Arthur m.fl om hvor mye må kursen stige og over hvor lang tid, før det kommer en innrømmelse på at dommedagsprofetien ikke slo til denne gangen heller?

Jeg sitter på min posisjon og har egentlig lyst til å øke den, men skal nok bruke en god del midler på en annen investering så det blir ikke akkurat nå.

Forøvrig er det all grunn til å minne om at risikoinvesteringer bør kun gjøres med midler som tåler å tapes 100%.

Nå har jeg ikke i noe innlegg her på forumet spådd selskapets undergang, ei heller på noe sett eller vis ønsket selskapet den veien, men skjønner at viljen til å lese hva folk faktisk skriver her ikke alltid er like åpenbar. Jeg har igjen og igjen påpekt mitt ønske om at selskapet overlever, gitt all mulig cudus til selskapet og dets eier for å være foregangsmann/menn/firma, men også alltid påpekt at dette er en daytraders delight siden aksjeverdien flyr opp og ned opp og ned osv Jeg har også sagt at jeg mener dette er en aksje hvor man sterkt bør vurdere å sette en stopp loss ordre for å unngå nettopp det vi nå ser ned en halvering av veridene i et marked som ellers har vist en oppgang.

Nå kan selvfølgelig både du, og enkelte andre her, bruke resten av dagen til å lese mine innlegg i håp om at jeg har sagt noe som ikke er i samsvar med hva jeg her har skrevet. Lykke til og håper du finner noe som kan glede deg/dere.
Mulig du ikke selv kategoriserer det som dommedag, og det er greit det, notert

Spørsmålet er hvor høyt for hvor lenge før du innrømmer feil?

Sveinung1954

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. mai 2019, klokken 12:27
Sitat fra: Geirr på lørdag 18. mai 2019, klokken 11:49
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. mai 2019, klokken 11:24
Jeg ser nå at flere blir tøffere og tøffere i kommentarene om nedgang og varig svekkelse av kursen. Det er jo forståelig på kort sikt, men får lyst til å spørre både Geirr og Arthur m.fl om hvor mye må kursen stige og over hvor lang tid, før det kommer en innrømmelse på at dommedagsprofetien ikke slo til denne gangen heller?

Jeg sitter på min posisjon og har egentlig lyst til å øke den, men skal nok bruke en god del midler på en annen investering så det blir ikke akkurat nå.

Forøvrig er det all grunn til å minne om at risikoinvesteringer bør kun gjøres med midler som tåler å tapes 100%.

Dommedagsprofeti? Det jeg har sagt en god stund nå er at jeg tror kursen skal under 175. Om det er dommedagsprofeti får andre vurdere. Jeg er i alle fall ikke blitt svakere i troen den siste tiden.

Man må tilbake til 2016 sist kursen var så lav som nå. I mellomtiden har vel indeks gått +50% eller noe slikt.
Fra husken kommer tallet 150 for ikke lenge siden som jeg knytter til ditt brukernavn

Men spørsmålet er ikke hvor lavt før du mener det er «riktig», det er heller hvor høyt det må stige før du innrømmer at du vurderte feil?

For min del er kursen lavere nå enn jeg ønsker og trodde, for å understreke at jeg ikke selv har rett hele tiden

..finner ikke hvor jeg spådde, 150? Har du link til innlegget?

Jeg skal innrømme jeg har tatt feil når de som fortvilte da de trodde de risikerte å bli tvangsutløst på 420 får rett i at det ville vært uheldig for de («funding secured»....). Jeg lover ikke å holde pusten....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på lørdag 18. mai 2019, klokken 12:17Det samme ble vel også sagt da kursen var rundt 300 og flere her faktisk kjøpte til den kursen/prisen?
Ikke av meg i hvert fall. Men jeg har sagt noe sånt som at alt under 300 er kjøp, i mitt syn. Og ingenting har endret seg i forhold til det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sveinung1954

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 18. mai 2019, klokken 12:50
Sitat fra: arthur på lørdag 18. mai 2019, klokken 12:17Det samme ble vel også sagt da kursen var rundt 300 og flere her faktisk kjøpte til den kursen/prisen?
Ikke av meg i hvert fall. Men jeg har sagt noe sånt som at alt under 300 er kjøp, i mitt syn. Og ingenting har endret seg i forhold til det.

Såvidt jeg husker kjøpte du deg opp på godt over 300 rundt den tiden da «funding var secured»...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA