Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 27. april 2019, klokken 01:16
Sitat fra: arthur på fredag 26. april 2019, klokken 22:13
Mange her var henrykte da aksjen gikk til 300 og anså det som et klart kjøpssignal. Da aksjen falt ytterligere var det riktige å kjøpe flere, averaging (?), og nå når aksjen er nede på rundt 230, ja da er det bare å kjøpe enda flere aksjer? Jeg velger fortsatt å ta til orde for å sette en stopploss på 10% selv om jeg ble idioterklært sist jeg foreslo noe så dumt! Å forelske seg i en bil er greit, men gjør aldri det med en aksje!
Og for å bøte på kjedsomheten som alltid er der, så kan man sparke litt på de som har et tap på papiret, fin kveldsaktivitet det.

Det hadde kanskje hjulpet å høre på noen gode råd og ikke være så kjepphøye på Teslas vegne mht kursutvikling? Jeg har gang på gang tatt til orde for å vurdere å trade aksjen, meget volatil aksje og derfor velegnet, samt å sette stoploss-ordre, men vil man ikke så vil man ikke og får selv ta sitt tap som en mann. Hva jeg gjør og/eller har gjort mht å handle i Tesla eller i andre aksjer vet du forøvrig absolutt ingenting om.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

De som alltid er kritiske vil jo på ett eller annet tidspunkt få rett. Hadde jeg lyttet til de som nekter å se det positive hadde jeg ikke kjøpt på $30 heller  :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Bare husk at du ikke har tjent en krone før du har realisert din fortjeneste, en fortjeneste som jo kunne ha vært betydelig høyere for ikke så veldig lenge siden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. april 2019, klokken 10:01
De som alltid er kritiske vil jo på ett eller annet tidspunkt få rett. Hadde jeg lyttet til de som nekter å se det positive hadde jeg ikke kjøpt på $30 heller  :D

Nja... Han som på den tiden fløy rundt her på forumet på den tiden og spådde at Tesla "helt sikkert" ville havne på rundt $20 har ikke fått rett så langt. Og om jeg ikke husker feil så ga han også ett kort tidsperspektiv på dette, så det ikke går å si at han får rett selv om de NÅ (eller en gang i fremtiden) skulle hatt kommet så lang. Men han forsvant jo brått fra forumet her da aksjen brått steg fra ~30 til over 100 eller hvor mye det nå enn var... Mener å huske han shortet aksjen også?

Vel vel, vi behøver ikke savne ham, er nok av nye håpefulle som følger i hans fotspor...
Model S 85D

Mons

Jeg har et spørsmål til dere som har litt greie på aksjer: Elon Musk har på flere tidspunkt ytret ønsket om å ta Tesla av børs. Nå som aksjen faller, blir den billigere å kjøpe opp. Kan det være aktuelt at Elon Musk forsøker å benytte anledningen til å ta Tesla av børs? Har han økonomi til det, eller har han venner som kan bidra? På et tidspunkt mente han å ha "funding secured", til en langt høyere pris. Er det mer sannsynlig nå?
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

erikho

Funding var aldri secured. Lavere aksjekurs betyr naturligvis lavere pris for en takeover. Problemet til Tesla er at de har mye gjeld og andre liabilities. Elon Musk har ingen cash og mye gjeld, så han kan ikke bidra. Jeg vil si ~10bn gjeld, ~5bn neg arbeidskapital og ~40bn market cap. I tillegg må man by 20-30% premium som gir 10bn til, og til slutt vil nok et seriøst selskap regne med noen mrd i legal settlements. Netto er vi fortsatt rundt $70mrd som er sykt mye penger. Interessen er nok også fallende ettersom selskapet nå taper penger og etterspørselen har flatet ut. Poenget ditt blir nok veldig aktuelt hvis aksjen faller til $50-100, noe vi er veldig langt unna i dag.


Motorwatt

Er det produksjonskapasitet eller etterspørsel som er utfordringen?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Kapasitet, effektivitet og produksjonskostnader er i hvert fall viktig. Med økende modellpalett og utbredelse vil total etterspørsel fortsette å øke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på søndag 28. april 2019, klokken 12:00
Er det produksjonskapasitet eller etterspørsel som er utfordringen?
I Kina som er verdens største marked for elbiler er kapasitet lokalt helt avgjørende.

Og at Tesla kan få bedre avkastning på biler laget i et lavkostland er vel utvilsomt.

Sveinung1954

..men den Kina-fabrikken kjenner jo markedet til. Den informasjonen er allerede bakt inn i kursen.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Counterpointer

Sitat fra: Geirr på søndag 28. april 2019, klokken 14:35
..men den Kina-fabrikken kjenner jo markedet til. Den informasjonen er allerede bakt inn i kursen.
Selv om den er kjent, er det noe helt annet når den faktisk starter produksjon.

Sveinung1954

Sitat fra: knut.aulie på søndag 28. april 2019, klokken 15:09
Sitat fra: Geirr på søndag 28. april 2019, klokken 14:35
..men den Kina-fabrikken kjenner jo markedet til. Den informasjonen er allerede bakt inn i kursen.
Selv om den er kjent, er det noe helt annet når den faktisk starter produksjon.

Det er ikke slik aksjemarkedet fungerer...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Counterpointer

Sitat fra: Geirr på søndag 28. april 2019, klokken 15:19
Sitat fra: knut.aulie på søndag 28. april 2019, klokken 15:09
Sitat fra: Geirr på søndag 28. april 2019, klokken 14:35
..men den Kina-fabrikken kjenner jo markedet til. Den informasjonen er allerede bakt inn i kursen.
Selv om den er kjent, er det noe helt annet når den faktisk starter produksjon.

Det er ikke slik aksjemarkedet fungerer...
I ditt hode er muligens markedet rasjonelt og alltid avbalansert, men erfaring tilsier noe annet. Det er flokkmentalitet og følelser som skaper store svingninger.

Dette er jo også grunnlaget for at du mener Tesla er overpriset, hadde det vært 100% rasjonelt ville ikke det hatt noe å si.

Motorwatt

Forstår henvisningen til flokkmentaliteter og følelser, men de virkelig store investorene har vel et mer rasjonelt syn på hva de invester i, og må ofte forklare og forsvare disse. Det krever nok fremleggelse av en grundigere vurdering av prosjekter med høy risiko, og spesielt hvor så stor andel av verdien er knyttet til noe som ikke har materialisert seg.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA