Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Antakelig. Men det gir en del dårlig pr og problemer i organisasjonen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 25. april 2019, klokken 16:58
Tror Tesla har nok kontroll på hva som lønner seg, til tross for at noen hevder det motsatte. Produksjon og logistikk er nok noe som er grundig evaluert, og hvor man ha kommet fram til at dette er den beste løsningen i dagens situasjon.
Ja, og de skriver i "shareholders letter " at de endrer dette. Vil tro rushene gir behov for flere ansatte, som igjen har lite å gjøre i store periode, altså innsparing mulig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sjøhyene

Kjøpte litt i dag til 251$. Ca samme antall som jeg solgte @ 325 i 2018 (da tsla ble en for stor del av porteføljen)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Tellus

Tror ikke tallene som sådan er det største problemet aksjekursen har nå. Emisjonsspøkelset samt en stadig mindre tillit til Tesla's prognoser tynger nok aksjen.

En gjennomført emisjon samt rapport om sterk økning i produksjonstall i Q2 kan være fremtidige positive  triggere.

JorEl

Sitat fra: Geirr på torsdag 25. april 2019, klokken 13:20
...veldig tyst fra menigheten etter at 1Q tallene ble sluppet i går. Kansje ikke så rart, de ble enda dårligere en hva markedet hadde spådd. Konsensus var tap på 69 cent per aksje. Fasiten ble 4,1 dollar....Samtidig guiding om også negative tall for 2Q.

Her er det bare å feste sikkerhetsbeltene. Musk sitt "reality distortion field" er i ferd med å fordunste...
Kanskje det oppfattes som en menighet for de som ikke har en Tesla, siden nesten alle teslaeiere går rundt med et stort smil, og forteller gjerne om hvilke fordeler elbiler har. Spesielt Tesla :)
Når det gjelder aksjeprisen, så spiller vel den størst rolle for dem som eier eller vil kjøpe aksjene. Og det trenger man ikke fordi om man har en Tesla.
Det som derimot alle elbilvenner burde være fornøyd med er at Tesla "is here to stay".
At Musk har vært flink til å promotere  Tesla sine produkter og idèer, samtidig som de har forandret verden til litt mindre skitten, er bare imponerende. Det handler om å inspirere :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Tiger123

#590
Sitat fra: JorEl på torsdag 25. april 2019, klokken 21:09
Sitat fra: Geirr på torsdag 25. april 2019, klokken 13:20
...veldig tyst fra menigheten etter at 1Q tallene ble sluppet i går. Kansje ikke så rart, de ble enda dårligere en hva markedet hadde spådd. Konsensus var tap på 69 cent per aksje. Fasiten ble 4,1 dollar....Samtidig guiding om også negative tall for 2Q.

Her er det bare å feste sikkerhetsbeltene. Musk sitt "reality distortion field" er i ferd med å fordunste...
Kanskje det oppfattes som en menighet for de som ikke har en Tesla, siden nesten alle teslaeiere går rundt med et stort smil, og forteller gjerne om hvilke fordeler elbiler har. Spesielt Tesla :)
Når det gjelder aksjeprisen, så spiller vel den størst rolle for dem som eier eller vil kjøpe aksjene. Og det trenger man ikke fordi om man har en Tesla.
Det som derimot alle elbilvenner burde være fornøyd med er at Tesla "is here to stay".
At Musk har vært flink til å promotere  Tesla sine produkter og idèer, samtidig som de har forandret verden til litt mindre skitten, er bare imponerende. Det handler om å inspirere :)

Enig they`re here to stay. Jeg tror salget i USA vil bli bedre enn ventet. Husk at i årene fra 2012 dro Musk & Co USA rundt for å sette opp Superchargere. Og i flere av de samme årene var de fleste store bilprodusentene opptatt med å jukse i gassutslipp fra dieselforbruket i bilene deres, for myndighetene, både i USA og i Europa, og ofret ikke en kalori på elbil. Jeg tror Tesla vil vinne på dette, langsiktig sett.

daktari

Jeg synes veksten i SuC siste året var bra. De kan kanskje roe ned dette snart? Bør ta noen år før Ionity tar igjen dette:
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sveinung1954

Ytterligere ned i dag, under 242 i skrivende stund.

En ting jeg har undret meg over i det siste; hvorfor er Tesla så desperate etter å holde aksjekursen oppe? Det er de åpenbart, 'masseutleveringer' i slutten av kvartalet, 'storsalg' (åpenbart med betydelige rabatter) til bilutleieselskap i slutten av kvartalet. Dette må jo være stressende for organisasjonen, og går definitivt ut over brukeropplevelsen for kunder som mottar bilene.

Dersom selskapet ikke har behov for å gjennomføre emisjon, som Musk insisterer på, spiller det jo ingen rolle for selskapet hvordan kursen utviklers seg på kort sikt kvartal-til-kvartal.

Eneste jeg kan tenke meg er at Musk har belånt aksjene sine til en slik grad at han er avhengig av en viss aksjekurs for å unngå at banken(e) går til tvangssalg av aksjer for å sikre seg.

Er det noen som har finlest SEC-rapporter som har oversikt over hvor stor andel av aksjene hans som er belånt (antar dette kommer frem der)?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Espen Hugaas Andersen

Kjøpte litt på 243. Står klar til å kjøpe mer om det faller videre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Geirr på fredag 26. april 2019, klokken 16:14En ting jeg har undret meg over i det siste; hvorfor er Tesla så desperate etter å holde aksjekursen oppe? Det er de åpenbart, 'masseutleveringer' i slutten av kvartalet, 'storsalg' (åpenbart med betydelige rabatter) til bilutleieselskap i slutten av kvartalet. Dette må jo være stressende for organisasjonen, og går definitivt ut over brukeropplevelsen for kunder som mottar bilene.
Dette er noe som henger igjen fra da Tesla faktisk var avhengig av emisjoner for å få inn penger til å overleve. Men nå skal de heldigvis gå bort i fra dette mønstret.

Sitat fra: Geirr på fredag 26. april 2019, klokken 16:14Eneste jeg kan tenke meg er at Musk har belånt aksjene sine til en slik grad at han er avhengig av en viss aksjekurs for å unngå at banken(e) går til tvangssalg av aksjer for å sikre seg.

Er det noen som har finlest SEC-rapporter som har oversikt over hvor stor andel av aksjene hans som er belånt (antar dette kommer frem der)?
Sist gang jeg regnet litt på det kom jeg frem til at Musk kunne begynne å få trøbbel i området $100-150. Da ville han ikke lengre ha nok aksjer i Tesla til å ha tilstrekkelig sikkerhet. Men det regner ikke med SpaceX.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sveinung1954

Men hvor stor andel av aksjene hans er belånt?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Espen Hugaas Andersen

#596
Står litt her på side 72: https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1318605/000156459019012121/tsla-pre14a_20190611.htm

Altså han har ca 38 mill aksjer der 13,4 mill er belånte. Om vi antar de belånte aksjene har fullt utnyttet sikkerhet ved $240, så må aksjekursen falle til $85 før han er tom for aksjer å stille som sikkerhet.

(Kanskje det er mer riktig å benytte 33,8 mill aksjer som utgangspunktet. Da er tallet $95.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sveinung1954

Han eier "kun" 33,824,680 aksjer, resterende er potensielle aksjer. De får han ikke ikke stille som sikkerhet.

Men OK, da begynner jeg å skjønne; han har særdeles sterke incentiver for å holde oppe kursen koste hva det koste vil, så han kan fortsette å belåne aksjene for å finansiere Space X. Hmm.....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Espen Hugaas Andersen

Hvis det er meningen din - hvorfor ikke komme med noe data på hvor ofte og hvor mye Musk har belånt Tesla-aksjene for å finansiere SpaceX?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sveinung1954

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 26. april 2019, klokken 16:59
Hvis det er meningen din - hvorfor ikke komme med noe data på hvor ofte og hvor mye Musk har belånt Tesla-aksjene for å finansiere SpaceX?

Du vet like godt som jeg at Space X er et ikke-børsnotert selskap, og i USA er da slike data ikke offentlig tilgjengelige.

Men hva bruker han slike voldsomme opplåninger til da? Jeg antar det ikke er paraplydrinker. Noe kan selvsagt gå til Hyperloop og Boring Compani, men for meg er det rimelig åpenbart at den store bulken av dette går til Space X. Dette er tross alt selskapet som skal realisere hans ultimate drøm; redde menneskeheten ved å få transportert menneskeheten til Mars, for å bygge en koloni der.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA