Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: SabreMan på tirsdag 16. april 2019, klokken 10:47
Sitat fra: JorEl på søndag 14. april 2019, klokken 22:39
Det store spennende nå er 22. April og demo av selvkjøring. Kommer også facelift S og X da?

Dette er et arrangement for investorer med fokus på FSD. Jeg tviler sterkt på at det kommer en oppdatering av Model S og X samtidig. Håper på en avklaring eller spørsmål om dette når de legger frem kvartalsresultatet 24. april, men tviler egentlig på dette også. Kanskje vi hører noe i mai.
Apple: "one more thing..."
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

o.b.lix

Sitat fra: daktari på tirsdag 16. april 2019, klokken 10:55
Apple: "one more thing..."

Skummelt med slike forventninger, sist gang ble model Y presentert som en kjempegod bil, og aksjekursen gikk ned fordi det ikke kom "one more thing"...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

daktari

Denne nyheten er interessant. shorteren Skabooshka på Twitter har klikka. Mye penger involvert selvfølgelig, folk gjør rare ting..
https://electrek.co/2019/04/20/tesla-shorts-threaten-accidents-restraining-order/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

#558
Hvor mye penger kan Tesla få fra Fiat? Fiat og Jeep solgte samlet 860.000 biler i 2017 og 2018 i Europa. i 2017 slapp de ut 120gr CO2, men dette med EUs laveste vekt på bilparken, altså lite effektive småbiler.
Fra 2020 må de betale bøter for 95% av bilene solgt med CO2 utslipp på 25 gram over grensen på 95. Boten er €95 pr gram pr solgte bil, altså €2375 pr bil. Dette blir €1,9 mrd i bøter hvis summene er som i 2017.

Tesla solgte ca 30.000 biler i 2017 og 18 i Europa, men med Model 3 Kanskje dette dobles til 60k. Da reduseres snitt CO2 med 9 gram for flåten til Fiat til 111 gr forutsatt samme tall som fra 2017. Jeg kommer til at de kan måtte betale €1632 i bot pr bil inkl. Tesla, men sparer samlet €514 mill i bøter på samarbeidet. Selger Tesla 90.000 sparer de ytterligere €250 mill i bøter.

Mye usikkerhet i tallene jeg har brukt her naturligvis, men denne avtalen blir spennende å se verdien av. Kommer den som en engangsbeløp i Q1 i år overhodet eller spres det utover året tro, eller først fra 2020?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Tesla må ha forhandlet hardt og godt om de får penger før 2020? Men det viser at Tesla har god oversikt over markedet. Når jeg tenker på at mange selskaper forteller om forsinkede leveringer i år, så har kanskje Tesla en joker opp i ermet, mtp fornying av bilparken sin, f.eks model S refresh..Det kunne blitt en del nye salg neste år. Tror Tesla kanskje er de som er mest framsynte av alle bilselskapene :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

gigafactory

#560
Blir overrasket om FCA må betale så mye for 2019, hvis avtalen i det hele tatt gjelder fra i år.

Nå kan de også holde 5% av bilene med høyest utslipp utenfor gjennomsnittet for 2020, det bør hjelpe litt på snittet når f.eks. Maserati og Jeep kan ekskluderes. Til gjengjeld må FCA nok gå lavere enn 95g i 2020/2021, dette kommer jo an på "flåtevekt" i forhold til gjennomsnittsvekt på alle biler solgt i EU. Med 2017-vekten til FCA blir 2020/2021-kravet 91g. Men så er det noe super credit-system for biler med 0-50g utslipp slik at de teller mer og masse jazz. Ut fra det jeg har lest så teller en elbil i praksis to ganger i 2020, men dette er fallende med 1,67 i 2021 og 1,33 i 2022.

Uansett, hvis vi tenker oss at en bilprodusent som selger 1 000 000 biler i Europa skal redusere flåteutslippet fra 96 til 95 og teller hver elbil dobbelt pga. super credits i 2020, betyr det at det må selges ca. 5200 elbiler for å oppnå denne reduksjonen. Alternativet er 95 mill euro i bot dersom grensen for produsenten/poolen er 95. Da vil kostnaden være den samme ved å selge disse 5200 elbilene med over 18 000 euro tap på hver for å unngå boten. Fordelen med å selge elbiler fremfor å betale bot er jo at du stjeler salg fra konkurrenter og tjener på ettermarkedet osv. Jeg tror vi kan få se noen ganske hyggelige priser mot slutten av både 2020 og 2021 på elbiler som ikke helt slår an i EU dersom noen produsenter sliter med å møte kravene.

Ble litt off-topic dette, beklager det  :)



daktari

Sitat fra: gigafactory på mandag 22. april 2019, klokken 18:12
Blir overrasket om FCA må betale så mye for 2019, hvis avtalen i det hele tatt gjelder fra i år.

Nå kan de også holde 5% av bilene med høyest utslipp utenfor gjennomsnittet for 2020, det bør hjelpe litt på snittet når f.eks. Maserati og Jeep kan ekskluderes. Til gjengjeld må FCA nok gå lavere enn 95g i 2020/2021, dette kommer jo an på "flåtevekt" i forhold til gjennomsnittsvekt på alle biler solgt i EU. Med 2017-vekten til FCA blir 2020/2021-kravet 91g. Men så er det noe super credit-system for biler med 0-50g utslipp slik at de teller mer og masse jazz. Ut fra det jeg har lest så teller en elbil i praksis to ganger i 2020, men dette er fallende med 1,67 i 2021 og 1,33 i 2022.

Uansett, hvis vi tenker oss at en bilprodusent som selger 1 000 000 biler i Europa skal redusere flåteutslippet fra 96 til 95 og teller hver elbil dobbelt pga. super credits i 2020, betyr det at det må selges ca. 5200 elbiler for å oppnå denne reduksjonen. Alternativet er 95 mill euro i bot dersom grensen for produsenten/poolen er 95. Da vil kostnaden være den samme ved å selge disse 5200 elbilene med over 18 000 euro tap på hver for å unngå boten. Fordelen med å selge elbiler fremfor å betale bot er jo at du stjeler salg fra konkurrenter og tjener på ettermarkedet osv. Jeg tror vi kan få se noen ganske hyggelige priser mot slutten av både 2020 og 2021 på elbiler som ikke helt slår an i EU dersom noen produsenter sliter med å møte kravene.

Ble litt off-topic dette, beklager det  :)
Tenker dette er on-topic. Jeg glemte å regne inn Ferrari (3000), Alfa (80.0000), Maserati og Lancia (50.000). Dog solgte Jeep hele 160.000 biler i fjor mens Fiat-salget sank til 700000. Hvis Tesla sine biler teller dobbelt vil Fiat kunne spare enda mer en € 500 millioner i bøter, selv om de må betale. Dette impliserer at Tesla kan ha dratt inn €300 mill vel så mye som €100 mill.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


Counterpointer

Sitat fra: Tellus på mandag 22. april 2019, klokken 20:30
Denne som gjør at aksjen faller ganske mye i dag ?
Nei FUD har nok ikke slik påvirkning.

Tellus

#564
Mer FUD

SitatPerhaps the most scathing response came from Consumer Reports, which accused the company of treating the public like "guinea pigs" in its testing.

"We've heard promises of self-driving vehicles being just around the corner from Tesla before," said David Friedman, vice president of advocacy for Consumer Reports, in a statement. "Claims about the company's driving automation systems and safety are not backed up by the data, and it seems today's presentations had more to do with investors than consumers' safety."

Friedman continued: "But instead of treating the public like guinea pigs, Tesla must clearly demonstrate a driving automation system that is substantially safer than what is available today, based on rigorous evidence that is transparently shared with regulators and consumers, and validated by independent third-parties."

SitatAs Musk unveiled Tesla's new chip designed for self-driving cars, he was giving out misleading statements about the competition, said Nvidia Corp. NVDA, +0.86% NVDA, +0.86% , which claimed that Tesla used inaccurate comparisons with Nvidia's rival chips and system.

https://www.marketwatch.com/story/elon-musk-is-just-another-car-salesman-2019-04-22?siteid=bigcharts&dist=bigcharts

Elbil fundamentalist

En Tesla vil tjene penger for deg i str. orden 300k$ over en 10 års periode, om den du lar den kjøre som robo taxi. Bilen tilbakebetaler seg på ett drøyt år. Model3 standard pluss er all den rekkevidden som trengs. Kjøpe aksjer eller fler biler??
Altså du kjøper en bil som stiger i verdi. Mulig at Tesla kun selger leasing biler om 3 år, da den etter leasingperioden vil komme tilbake til Tesla som 100% i Tesla robot fleet. Bilene vil bli billigere. Ned mot 28k$ fordi dem kanskje om 3 års tid vil bli produsert helt uten ratt og pedaler. Avhengig av reg. myndigheter, men Tesla regner med at fakta i statistikk vil gjøre det vanskelig å hindre full nivå5 på lik linje som vi ikke vil gå tilbake til manuell styring av heiser. Å kjøpe noe annet enn en Tesla i dag er som å kjøpe en hest...
Tesla pick-up, vil kun være ett level5 selvkjørende lasteplan, helt uten førerkabin. Selvkjørende tilhenger som du vil være helt uinteressert i å eie, den leies billig. Så du og hele familien kan altså fly til syden og sende bagasjen med lasteplanet til Madeira dagen i forveien. Snakk om easy travel!! :D Lasteplanet kjører rett ned nonstop med kun kjappe V3 Supercharger ladepauser. Kanskje batteri swap stasjoner kommer tilbake? En slags service stasjon for robot kjøretøyene, og lasteplanet kan utrustes med extra Long Range batteri for nettopp slike turer, som gjør den enda kjappere og effektiv. Kanskje Tesla tar innersvingen på Amazone også. Ikke kun romfart, kraftnettet alt av transport?? «Teslazone» som hyper effektiv distribusjon for den enkelte produsent av varer. Hvorfor selge via den gamle «Amazonen» når man har «Teslazone» he-he...

https://youtu.be/ywbystNNL_I
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Sveinung1954

De siste ukers vingling frem og tilbake om alt mulig mer en indikerer at krisemodus har slått inn for fullt. Jeg har spådd aksjen under 175 innen ett år. Mulig jeg har vært for positiv. Andre tipper den skal under 100: https://www.cnbc.com/2019/04/24/tesla-should-be-valued-at-less-than-100-a-share-investor-says.html

"This is a company that has a cult following – people that believe that [Elon Musk] is changing the world – and that's the only reason this stock is trading at $260. There is no company that's better at overpromising and under-delivering than Tesla, " said Mark Tepper, founder and president of Strategic Wealth Partners, on CNBC's "Trading Nation " on Tuesday.

Tepper said its true valuation should be even lower.

"If I were to believe Tesla's stories, with a 35% projected earnings growth rate, even at a PEG [price/earnings to growth] ratio that's at a premium to the market, you still can't value the stock at over $100 a share and $100 is on the very high end," he said.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

emurof

#567
Sitat fra: Geirr på onsdag 24. april 2019, klokken 20:54De siste ukers vingling frem og tilbake om alt mulig mer en indikerer at krisemodus har slått inn for fullt. Jeg har spådd aksjen under 175 innen ett år. Mulig jeg har vært for positiv. Andre tipper den skal under 100: https://www.cnbc.com/2019/04/24/tesla-should-be-valued-at-less-than-100-a-share-investor-says.html

De samme som tippet på at ingen ville ha elbil, at de aldri ville klare å produsere tusenvis av Model 3 i uka, at de aldri ville klare å gå med overskudd, at de ville gå konkurs ca. hvert år som har gått, osv.?

Jeg skjønner ikke poenget med å gjengi tøysete påstander fra slike synsere som sitter der uten kompetanse og slenger ut det som trengs for at de skal oppnå det de ønsker.

Hvorfor ikke like gjerne linke til de som mener at Tesla bør prises til $ 4000?

Sveinung1954

...og der kom de jammen meg en og illustrerte poenget hans: "This is a company that has a cult following "
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

daktari

#569
Jeg synes detaljene som kommer frem i denne artikkelen er relevante. https://www.motortrend.com/cars/tesla/model-s/2019/exclusive-2019-tesla-model-s-review/
Er de kompetente til å lage biler? Er "in-housing" smart? Mye kan tyde på det.
359 miles, 574 km km avstand kjørt
6 t 11 minutter non stop
100-11% soc,
snittfart.... Vent.... vent ...



93 km/h! Wow.

Jeg er også spent på "magic carpet ride", Har de nå plutselig mest sporty OG samtidig mest comfy store elbilen også? Porsche må grine...

Det som kan ødelegge alt for Tesla er at prisulempen de har forsterkes av politiske valg. Trumps tollkrig f.eks gjorde Kina meget vanskelig. Fjerning av skattefradrag kan komme. Da kan etterspørselen dette.

Det vil dog ikke skje i EU, de fleste (alle?) merker skal betale milliarder av Euro i bøter neste år. Kostnaden vil mest sannsynlig veltes over på kundene. Fartsgrense i Tyskland kan komme, 6 timer rekkevidde i 93 km/t gir kanskje 3-4 timer rekkevidde i 130 km/t.

Og Tesla forsvinner ikke, hvis de kommer i økonomisk skvise vil nok føre dette videre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA