Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Burger

Trenger ikke å lese mer enn dette :

Disclosure: My fund is "short" Tesla via long put options and bear put spreads.  It is reasonable to consider me biased against Tesla (though I do my best to manage this bias)...

Ser man på hjemmesiden så er den ganske tom. ( https://www.pfhcap.com/ ) Men linke til twitter og linkedin har den. Nå er jeg ikke logget inn på linkedin, men profilen der var rimelig tom.

Skummet igjennom litt, men etter at jeg identifiserte en del vridning på sannheten så ga jeg opp. Min favoritter etter 2 minutter lesing er håndtegnet og dårlig karikaktur fra noen på twitter og at Elon er gærn pga flamethrower! Noe som gikk i pluss, ga god pr og utrolig artig nerdefaktor.

Gir hele rapporten og utgiveren kredibilitet som en antivakser.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

emurof

Sitat fra: Løve på mandag 25. mars 2019, klokken 20:53
Denne tweetet her:

https://mobile.twitter.com/Zackfoot/status/1110234548074434561?s=19

Inneholder en lenke hit:

https://cdn2.hubspot.net/hubfs/4626988/TSLA%20short-PFH%20Capital-3-19-19.pdf?utm_campaign=Newsletters&utm_source=hs_email&utm_medium=email&utm_content=71096108&_hsenc=p2ANqtz--6OV6UQ93B_bSH7UjFXSSu2B1yPnKATpVwU4M1HKSRS8CVr6IU-2HG8LE-NfJpT6OnnllVwDDOgsgkVRjtBPt6LpVjLg&_hsmi=71096108

Nå skal de sies at forfatteren av presentasjonen er hakket mer skeptisk til Tesla en undertegnede, men den gir et veldig godt innblikk i Tesla sin kreative bokføring. En bør ha råd til å tape sin investering i Tesla for å ikke selge seg ut nå. Tegnene på at Tesla er kraftig overvurdert er mange og komer stadig oftere.

Er det Tesla som driver med kreativ bokføring, eller er det en shorter som driver med kreativ FUD?

Shorterne har holdt på slik i flere år nå. Er det ikke litt naivt å ta påstander fra en shorter for god fisk?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på tirsdag 26. mars 2019, klokken 00:35Du trenger ikke utdype noe for min del. Bakgrunnsdatane er ugjendrivelige fakta. Så kan fakta alltid tolkes når det er rom for triksing og fiksing. Tesla sin utfordring er at det er så mye å peke på som usammenhengende, utydelig, fraværende osv. Så igjen, lenkene jeg postet over inneholder mye god lesing og mye fakta for de som ønsker å se hvorfor tilliten til Tesla er synkende.
Jeg er med på at det er noe fakta i linken. Men svært mye er misvisende. Eksempelvis falt AR med 200 mill fra Q3 til Q4, uten at det blir nevnt. Og NVMTIS registreringene er forsinket med omkring en måned i snitt, slik at alt rundt det er bare tullball.

Hvis man klipper bort alt som er misvisende, så står man ikke igjen med veldig mye.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 25. mars 2019, klokken 22:58
Sitat fra: Løve på mandag 25. mars 2019, klokken 20:53Nå skal de sies at forfatteren av presentasjonen er hakket mer skeptisk til Tesla en undertegnede, men den gir et veldig godt innblikk i Tesla sin kreative bokføring. En bør ha råd til å tape sin investering i Tesla for å ikke selge seg ut nå. Tegnene på at Tesla er kraftig overvurdert er mange og komer stadig oftere.
Ingenting nytt i linken. Mesteparten utdatert svada.

Om det er noe spesifikt du ønsker at jeg forklare for deg så får du si ifra. Jeg gidder ikke bruke noen timer på å gå punkt for punkt i gjennom linken.
Veldig enig. Løve du kan godt komme med litt håndfast-info.. Du kan ikke forvente at vi skal fordype oss i alt du kommer med. Her må man jo sette av et semester for å tilbakevise fake-news ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Amoss

Sitat fra: JorEl på tirsdag 26. mars 2019, klokken 11:50
Løve du kan godt komme med litt håndfast-info..

Det kan kanskje slumpe til å skje en eller annen gang, men vil noen oppdage det?  Du kjenner jo historien om gutten som ropte "Ulv! Ulv!" for mange ganger.... (Eller var det "Løve! Løve!" han ropte? ;) )
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Vhagar på søndag 24. mars 2019, klokken 16:54
Et bedre spørsmål er jo hvorfor skeptikerene/FUD-sprederene vekter de ulike faktorene så til de grader pessimistisk. Sett vekk i fra ren FUD, så fokuseres det ensidig på Musk som leder som en faktor som velter hele analysen.

Eksentriske ledere har vi mange nok eksempler av, det er vanskelig for tradisjonelle analytikere å spå utfallet av slike ledere. Skulle alle eksentriske ledere blitt analysert ihjæl på samme måte så hadde neppe verden sett teknologisk fremgang.

Og det gjør at skeptikerene/FUD'erne i tråden her bommer i sine antagelser gang på gang. De er rett og slett låst til et tankesett som ikke reflekterer virkeligheten rundt teknologiselskaper med eksentriske ledere.

Så går kursen nedover, så er den ikke "logisk" i forhold til hendelser rundt selskapet. Ja aksjen er volatil, men det er som en følge av (flere faktorer, men også) hvem som handler i aksjen. Mange shortere og mange nok som ikke er langsiktig inne kombinert med et marked som er "nytt" for mange (elektriske biler) både i forhold til teknologi men også hvordan markedet (og myndigheter) reagerer på teknologien.

Så spår noen en kurs i 100, ikke noe som bekymrer meg siden jeg sitter langsiktig. Men det er visst om å gjøre å skremme "meg" hver dag med at Tesla likevel går konkurs. Som om det er "jeg" som da går konkurs og som en slags latterliggjøring av min optimisme. Det bryr meg så klart lite, jeg er voksen nok til å ta mine egne besluttninger. Men det forundrer meg hvorfor noen på død og liv må fortelle meg dette dag ut og dag inn år etter år, når de så langt beviselig har tatt feil.
For en god oppsummering 

Når jeg begynte å lese den forrige aksjetråden så lå det noen gamle klipp fra amerikansk TV med flere «eksperter» som høylydt og skråsikkert uttalte at kursen fra den tiden på 70$ var unaturlig høy og ville falle.......
Akkurat nå er den litt over 200$ høyere og  Geirr og Løve har fremdeles akkurat samme stilen og argumentasjonen...

Vel, vel

erikho

Kan vi ikke få fokus tilbake på TSLA? Ser ut som salget i Q1 har gått bedre enn mange fryktet, men er litt usikker på Q2 gitt lave priser i mars. Hva tenker folk om resten av året? Kan vi få god lønnsomhet i H2?

Espen Hugaas Andersen

#488
Min største usikkerhet er S/X. Skulle gjerne hatt bedre innsikt i etterspørselen, etter at 75D ble fjernet.

Foreløpig er mine forventninger for leveranser noe slikt:

Q1: 60-65k Model 3, 15-20k S/X
Q2: 70-75k Model 3, 20k S/X

Q1 er et vanskelig kvartal å modellere. Det har vært masse prisendringer, restruktureringer og slikt. ZEV er et stort spørsmålstegn. Jeg gjetter på at det blir noe ala 200 mill i GAAP tap i Q1, og så 100 mill i GAAP profitt i Q2, men usikkerheten (i begge retninger) er stor. Tror det blir litt enklere å modellere Q2 når man ser resultatene fra Q1.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 29. mars 2019, klokken 07:01
Min største usikkerhet er S/X. Skulle gjerne hatt bedre innsikt i etterspørselen, etter at 75D ble fjernet.
Hvis Norge er noe å se på, så har jo salget av S/X tanket. Men i USA er det nok noe annerledes. Det største problemet med S og X er at de begynner å bli gamle. Tyskland f.eks er jo fryktelig opptatt av nye modeller.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tiger123

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 29. mars 2019, klokken 07:01
Min største usikkerhet er S/X. Skulle gjerne hatt bedre innsikt i etterspørselen, etter at 75D ble fjernet.

Foreløpig er mine forventninger for leveranser noe slikt:

Q1: 60-65k Model 3, 15-20k S/X
Q2: 70-75k Model 3, 20k S/X

Q1 er et vanskelig kvartal å modellere. Det har vært masse prisendringer, restruktureringer og slikt. ZEV er et stort spørsmålstegn. Jeg gjetter på at det blir noe ala 200 mill i GAAP tap i Q1, og så 100 mill i GAAP profitt i Q2, men usikkerheten (i begge retninger) er stor. Tror det blir litt enklere å modellere Q2 når man ser resultatene fra Q1.

De forkortelsene dine Espen, er det kun et mindretall som forstår.;)

Hvordan er det med likviditeten nå etter den store nedbetalingen på lån tidlig i mars?

De må vel også legge ut for noen båter med ti tusener av model 3, hvor pengene kommer en mnd eller to senere.

Jeg tror Q1 blir på det jevne. Men de sluttspurtene i hvert kvartal er ikke sunt for selskapet..


Tuxedo

Personlig synes jeg at "RIP Harambe" er en ganske bra låt, egentlig.

Sveinung1954

Ned 10% pre-market. Skal bli spennende å se hvordan 'menigheten' forklarer hvordan markedet tar feil denne gangen....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Magnus Hansen

Interessant å se at hele produksjonsnedgangen skyldes S og X. Det ble produsert litt flere Model 3 enn Q4 2018. Tror vel S og X oppfattes som gamle og de virkelig trenger en oppgradering. Spørsmålet er om tesla har prioritert dette internt i forhold til alle andre prosjekter de har

georglu

Sitat fra: Geirr på torsdag 04. april 2019, klokken 14:24
Ned 10% pre-market. Skal bli spennende å se hvordan 'menigheten' forklarer hvordan markedet tar feil denne gangen....

Ikke veldig overraskende med tallene de har levert for Q1. Dette har skjedd maaaange ganger før og ikke nødvendigvis så dramatisk denne gangen heller. Gir meg heller en gylden mulighet for å handle noen aksjer på billigsalg.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA