Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

ethoring

Aksjekursen reflekterer mer enn bare et øyeblikksbilde av situasjonen.
Her er f.eks. salgstall for Tesla pr år. Prøv å ekstrapolere grafen.

Sveinung1954

Sitat fra: ethoring på søndag 24. mars 2019, klokken 15:22
Aksjekursen reflekterer mer enn bare et øyeblikksbilde av situasjonen.
Her er f.eks. salgstall for Tesla pr år. Prøv å ekstrapolere grafen.

Har du den fjærneste anelse om hvordan aksjer verdsettes?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

arthur

Et godt spørsmål, venter spent på din forklaring.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ethoring

Var det vanskelig forklart?

Ford kan ha høyere salgstall, men en salgskurve som viser stagnasjon og nedgang. Tesla kan ha lavere salgstall, men en kurve som viser kraftig vekst og gode fremtidsutsikter. Derfor kan de verdsettes høyere enn salgstall og inntekter akkurat pr i dag tilsier.

Vhagar

Et bedre spørsmål er jo hvorfor skeptikerene/FUD-sprederene vekter de ulike faktorene så til de grader pessimistisk. Sett vekk i fra ren FUD, så fokuseres det ensidig på Musk som leder som en faktor som velter hele analysen.

Eksentriske ledere har vi mange nok eksempler av, det er vanskelig for tradisjonelle analytikere å spå utfallet av slike ledere. Skulle alle eksentriske ledere blitt analysert ihjæl på samme måte så hadde neppe verden sett teknologisk fremgang.

Og det gjør at skeptikerene/FUD'erne i tråden her bommer i sine antagelser gang på gang. De er rett og slett låst til et tankesett som ikke reflekterer virkeligheten rundt teknologiselskaper med eksentriske ledere.

Så går kursen nedover, så er den ikke "logisk" i forhold til hendelser rundt selskapet. Ja aksjen er volatil, men det er som en følge av (flere faktorer, men også) hvem som handler i aksjen. Mange shortere og mange nok som ikke er langsiktig inne kombinert med et marked som er "nytt" for mange (elektriske biler) både i forhold til teknologi men også hvordan markedet (og myndigheter) reagerer på teknologien.

Så spår noen en kurs i 100, ikke noe som bekymrer meg siden jeg sitter langsiktig. Men det er visst om å gjøre å skremme "meg" hver dag med at Tesla likevel går konkurs. Som om det er "jeg" som da går konkurs og som en slags latterliggjøring av min optimisme. Det bryr meg så klart lite, jeg er voksen nok til å ta mine egne besluttninger. Men det forundrer meg hvorfor noen på død og liv må fortelle meg dette dag ut og dag inn år etter år, når de så langt beviselig har tatt feil.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Geirr på søndag 24. mars 2019, klokken 15:43Har du den fjærneste anelse om hvordan aksjer verdsettes?
Har du? Tror du vekst er irrelevant i forhold til hvordan en aksje verdsettes?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sveinung1954

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 24. mars 2019, klokken 17:01
Sitat fra: Geirr på søndag 24. mars 2019, klokken 15:43Har du den fjærneste anelse om hvordan aksjer verdsettes?
Tror du vekst er irrelevant i forhold til hvordan en aksje verdsettes?

Nei. Men jeg vet at andre elementer også spiller inn. Dessuten har jeg liten til ingen tillit til forummedlemmer som trodde på  musks uttalelse om «funding secured». Folk som har forelsket seg i en aksje blir blinde.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Espen Hugaas Andersen

Finansieringen var i orden. Muntlig. Men den hesten er død for lenge siden. Musk inngikk forlik for å få lagt saken bak seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 24. mars 2019, klokken 17:27
Finansieringen var i orden. Muntlig. Men den hesten er død for lenge siden. Musk inngikk forlik for å få lagt saken bak seg.
Den hesten er alt annet enn død. SEC puster jo Elon ned i nakken som en konsekvens av løgnene Elon fortalte den gangen, og Elons påfølgende umodne oppførsel og dirkete tvilsomme omgang med sannheten.

geear

Denne er rent gull, og blir enda bedre om enda flere bruker den, for da slipper man å se sitatene i svar også:

https://elbilforum.no/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

emurof

Sitat fra: Løve på lørdag 23. mars 2019, klokken 10:46Sammenligner en med Ford, som selger rundt 6 millioner biler i året så er tesla elt hinsides overpriset. Ford ligger nå på $34 milliarder, det betyr at Tesla sin verdi bør barberes fra dagens rundt $45 milliarder til en $10-12 milliarder. Det er nemlig ingenting som viser at Tesla har bedre inntjening enn Ford. En logisk pris på aksjen bør da være rundt $60-70, forutsatt omtrent samme marginer.

Det går ikke an å sammenligne et etablert selskap (som til og med er i ferd med å stagnere) med et vekstselskap. Ford henger håpløst langt etter, og risikerer enorme problemer hvis de ikke får opp satsningen på elbiler snart. Derfor skal de selvsagt prises lavere enn et selskap som er ledende innenfor dette markedet, og som vokser kraftig.

Selv om det er stort fokus på enkeltkvartaler, så prises faktisk selskaper etter forventninger om fremtidig inntjening. Det vil si det langsiktige bildet.

SitatUtover det så er Mr Musk enda en gang prestert å vise frem sine narsissistisk sider, og (det jeg mener er) andre personlighetsforstyrrelser. Leser en tilsvaret til Musk (lenke inne i tråden jeg lenker til) https://www.reddit.com/r/RealTesla/comments/b4b6w7/surreply_brief_just_filed_by_elonmusk_in_contempt/ så er moden balansert, langsiktig, reflektert o.l. det siste en forbinder med Mr Musk. Å ikke vurdere han som en stor risiko for selskapet vil være en tabbe. Nå gjenstår det å se om Mr Musk virkelig går inn for «selvmord via SEC».

Dette er ikke bare skrevet av Musk, men også av advokatteamet hans. Vi får se hva dette ender med, men det er ingen tvil om at dette handler om vonbrotenhet snarere enn reelle brudd på lover og avtaler for SEC.

emurof

Sitat fra: Geirr på søndag 24. mars 2019, klokken 17:19
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 24. mars 2019, klokken 17:01
Sitat fra: Geirr på søndag 24. mars 2019, klokken 15:43Har du den fjærneste anelse om hvordan aksjer verdsettes?
Tror du vekst er irrelevant i forhold til hvordan en aksje verdsettes?

Nei. Men jeg vet at andre elementer også spiller inn. Dessuten har jeg liten til ingen tillit til forummedlemmer som trodde på  musks uttalelse om «funding secured». Folk som har forelsket seg i en aksje blir blinde.

Du var altså klar over at vekst er noe som prises inn i en aksje? Hvorfor stilte du da spørsmålet om andre her skjønte hvordan aksjer prises? For det virket jo som du mente at vekst er irrelevant for prisingen av en aksje.

Kanskje på tide å bestemme seg snart?

Og hva har din tiltro til andre forummedlemmer med prisingen av aksjer å gjøre? Mener du det er en anstendig diskusjonsteknikk å omtale andre medlemmer her på den måten du gjør nå?

Løve

Denne tweetet her:

https://mobile.twitter.com/Zackfoot/status/1110234548074434561?s=19

Inneholder en lenke hit:

https://cdn2.hubspot.net/hubfs/4626988/TSLA%20short-PFH%20Capital-3-19-19.pdf?utm_campaign=Newsletters&utm_source=hs_email&utm_medium=email&utm_content=71096108&_hsenc=p2ANqtz--6OV6UQ93B_bSH7UjFXSSu2B1yPnKATpVwU4M1HKSRS8CVr6IU-2HG8LE-NfJpT6OnnllVwDDOgsgkVRjtBPt6LpVjLg&_hsmi=71096108

Nå skal de sies at forfatteren av presentasjonen er hakket mer skeptisk til Tesla en undertegnede, men den gir et veldig godt innblikk i Tesla sin kreative bokføring. En bør ha råd til å tape sin investering i Tesla for å ikke selge seg ut nå. Tegnene på at Tesla er kraftig overvurdert er mange og komer stadig oftere.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på mandag 25. mars 2019, klokken 20:53Nå skal de sies at forfatteren av presentasjonen er hakket mer skeptisk til Tesla en undertegnede, men den gir et veldig godt innblikk i Tesla sin kreative bokføring. En bør ha råd til å tape sin investering i Tesla for å ikke selge seg ut nå. Tegnene på at Tesla er kraftig overvurdert er mange og komer stadig oftere.
Ingenting nytt i linken. Mesteparten utdatert svada.

Om det er noe spesifikt du ønsker at jeg forklare for deg så får du si ifra. Jeg gidder ikke bruke noen timer på å gå punkt for punkt i gjennom linken.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 25. mars 2019, klokken 22:58
Sitat fra: Løve på mandag 25. mars 2019, klokken 20:53Nå skal de sies at forfatteren av presentasjonen er hakket mer skeptisk til Tesla en undertegnede, men den gir et veldig godt innblikk i Tesla sin kreative bokføring. En bør ha råd til å tape sin investering i Tesla for å ikke selge seg ut nå. Tegnene på at Tesla er kraftig overvurdert er mange og komer stadig oftere.
Ingenting nytt i linken. Mesteparten utdatert svada.

Om det er noe spesifikt du ønsker at jeg forklare for deg så får du si ifra. Jeg gidder ikke bruke noen timer på å gå punkt for punkt i gjennom linken.

Du trenger ikke utdype noe for min del. Bakgrunnsdatane er ugjendrivelige fakta. Så kan fakta alltid tolkes når det er rom for triksing og fiksing. Tesla sin utfordring er at det er så mye å peke på som usammenhengende, utydelig, fraværende osv. Så igjen, lenkene jeg postet over inneholder mye god lesing og mye fakta for de som ønsker å se hvorfor tilliten til Tesla er synkende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA