Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:13
Det er litt underholdende at hver gang Tesla går ned noen prosent, så skal plutselig masse folk snakke ned selskapet. Mens hver gang Tesla går opp noen prosent, så er det kun stillhet.

13.12.18 - 376,79 mot dagens kurs på 269,00 er "noen prosent"? Jeg skjønner at folk har behov for å forsvare og forklare sine gode kjøp til 300 og vel så det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på tirsdag 19. mars 2019, klokken 15:3813.12.18 - 376,79 mot dagens kurs på 269,00 er "noen prosent"?
Ja, Tesla er en ganske volatil aksje. Det er ikke en overraskelse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

#452
Sitat fra: arthur på tirsdag 19. mars 2019, klokken 15:38
13.12.18 - 376,79 mot dagens kurs på 269,00 er "noen prosent"? Jeg skjønner at folk har behov for å forsvare og forklare sine gode kjøp til 300 og vel så det.
Siden du operer med historiske kurser: Aksjen kostet 20,64 USD 16 juli 2010.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

erikho

Hvorfor blir Q2 bedre? Q1 har jo hjelp av god mix i europa/kina, samt std. range i USA. Q2 vil potensielt se lavere volumer i USA, og svakere mix i Europa. Er vel også ikke klart hvor stor etterspørselen er i europa enda? Ser ut som de fleste i Europa får bil innen slutten av Mars. Forventer at en del venter på å kjøpe standard range, men mange flere enn AWD/P er vel ikke helt klart.

Vhagar

Herbert Diess som i følge wikipedia:
"Herbert Diess (born October 24, 1958 in Munich ) is an Austrian manager , Chairman of the Board of Management of Volkswagen AG , Chairman of the Supervisory Board of Skoda , Seat and Audi and a member of the Supervisory Board of Infineon."

Herbert uttalte flere ganger nylig at "Ebit macht frei" så jeg antar at med logikken vi ser her i tråden så sparkes han og de går konkurs i løpet av få måneder. Det er penger ut vinduet å kjøpe (el)biler fra VW i hvertfall med en slik ustabil sjef og de kommer aldri til å få til å lage skikkelig gode elbiler.

Ikke det nei? Tenkte meg det ja!

Titter innom tråden her fra tid til annen, skjønner ikke hvorfor troll fores og holdes i live. De besøker av og til andre tråder og der blir det fort stille.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Løve

En relativt flat aksje denne uken, på tross av Tesla sin egen Tweet om hjelp til å levere 30k Model 3 neste 14 dagene (nå 12 dagene).

Kombinert med nedgang i aksjen etter å ha presentert Model Y så ser det vel ut som om det meste av luften av aksjen har seget ut? Når Tesla pusher et så positivt bilde som de gjør, og markedet reagerer med et njaaaaa, så bør vel de som har kjøpt seg inn på $230 og høyere snart vurdere å sikre gevinsten sin?

Ser vi på leveransene til Tesla så langt i år, så har Model S&X stagnert så til de grader. I tillegg så har stagnasjonen vært sterkt i snart 12 måneder. Dirketekonkurentene til X, i-Pace og e-Tron har begge hver for seg flere leveranser i 2019 enn S&X har til sammen.

Det betyr at det er flere som velger vekk X, og at Model 3 kanibaliserer S.

Argumentene for at aksjen skal ned er mange.

turfsurf

Sitat fra: Løve på onsdag 20. mars 2019, klokken 21:13

Ser vi på leveransene til Tesla så langt i år, så har Model S&X stagnert så til de grader. I tillegg så har stagnasjonen vært sterkt i snart 12 måneder. Dirketekonkurentene til X, i-Pace og e-Tron har begge hver for seg flere leveranser i 2019 enn S&X har til sammen.

Så du mener salget i Norge bør være styrende for aksjekursen til Tesla?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Løve

Jeg mener at salget i Norge er en veldig god pekepinn for salget globalt. Norge er en bjellesau når det kommer til elektriske biler.

mthoring

Tesla selger bra, tviler ikke et sekund på det. Spørsmålet er om det holder til profitt i q1. Jeg tror faktisk det. Biler til Europa og Asia ble produsert i starten av kvartalet, i mars produseres vel i hovedsak biler til NA. Kombiner dette med storsalg på AP og FSD, så skal man ikke se bort fra at kursen får seg en oppsving mot slutten av april, på tross av store omkostninger ifm. omstruktureringer og TM3s inntreden i nye markeder.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

emurof

#459
Sitat fra: Løve på tirsdag 12. mars 2019, klokken 00:11
På hvilken måte kan en sette sammen tall som vil forsvare dagens høye markedsverdi? Det finnes ingen logisk grunn, utover overoptimistisk, for st Tesla skal være 17 milliarder dollar mer enn Ford. Hvordan skal Tesla tjene nok penger til å rettferdiggjøre en markedsverdi på 50 milliarder dollar?

Tesla: Ledende vekstselskap innenfor et nytt område.

Ford: Etablert selskap som ikke henger med i tiden og som stagnerer.

Du kan jo selv se på hvordan iPhone endret alt. Mener du at Nokia og Apple burde verdisettes på samme grunnlag? Altså selv om iPhone snudde alt på hodet så skulle Nokia ha høyere markedsverdi enn Apple fordi de allerede var mer etablert i mobilmarkedet?

Så er det en risiko, det er klart. Men den er jo priset inn. Saken er at hvis Tesla får til det de prøver på så vil de bli enormt store, og dagens verdi vil virke latterlig lav.

emurof

Sitat fra: erikho på tirsdag 12. mars 2019, klokken 16:00
Ser ut som VW gikk til krig i dag! Tesla maa nok forberede seg paa aa kutte Model 3 prisen til under 300k fra neste aar.

VW gikk jo til krig i 2010 alt. Da skulle de dominere innen 2018, og det var ikke måte på hvor mange elbiler og modeller de skulle ha på veiene. Vi ser jo hvordan det gikk.

emurof

#461
Sitat fra: Løve på mandag 18. mars 2019, klokken 18:25
Hvis du gjør en analyse av inntektspotensialet av Tesla som en ren elbilleverandør, og fremskrittet med den betydelige konkurransen som ligger et snaut år frem i tid, så skal akskjen betydelig ned. Ned mot 100 USD vil jeg tro.

Ja det var denne konkurransen da. Når vil den komme? Den har "ligget et snaut år frem i tid" i flere år nå!

Sitat fra: arthur på tirsdag 19. mars 2019, klokken 15:38
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:13
Det er litt underholdende at hver gang Tesla går ned noen prosent, så skal plutselig masse folk snakke ned selskapet. Mens hver gang Tesla går opp noen prosent, så er det kun stillhet.

13.12.18 - 376,79 mot dagens kurs på 269,00 er "noen prosent"? Jeg skjønner at folk har behov for å forsvare og forklare sine gode kjøp til 300 og vel så det.

Nå snakket Espen åpenbart om de kortsiktige svingningene som foregår, og hvordan "gjengen" oppfører seg i forhold til disse.

Sveinung1954

Ned ytterligere 3,5% idag. Billig, billig, løp å sjøp!
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Motorwatt

Fint at vi har deg! Hvordan skulle vi ellers skaffe oss disse informasjonene?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Løve

Aksjen ned noen prosent denne uken. Overrasket over at den ikke gikk mer ned.

Sammenligner en med Ford, som selger rundt 6 millioner biler i året så er tesla elt hinsides overpriset. Ford ligger nå på $34 milliarder, det betyr at Tesla sin verdi bør barberes fra dagens rundt $45 milliarder til en $10-12 milliarder. Det er nemlig ingenting som viser at Tesla har bedre inntjening enn Ford. En logisk pris på aksjen bør da være rundt $60-70, forutsatt omtrent samme marginer.

Utover det så er Mr Musk enda en gang prestert å vise frem sine narsissistisk sider, og (det jeg mener er) andre personlighetsforstyrrelser. Leser en tilsvaret til Musk (lenke inne i tråden jeg lenker til) https://www.reddit.com/r/RealTesla/comments/b4b6w7/surreply_brief_just_filed_by_elonmusk_in_contempt/ så er moden balansert, langsiktig, reflektert o.l. det siste en forbinder med Mr Musk. Å ikke vurdere han som en stor risiko for selskapet vil være en tabbe. Nå gjenstår det å se om Mr Musk virkelig går inn for «selvmord via SEC».

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA