Skrevet av Emne: Tesla aksjer  (Lest 21881 ganger)

Espen Hugaas Andersen

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #435 på: Fredag 15. Mars 2019, klokken 19:23 »
Salg av AP er nå rent overskudd. Salg av FSD hjelper på kontantbeholdningen, men det regnes ikke som inntekt, ettersom du får en like stor utestående forpliktelse ovenfor kjøperen. Trenger ikke å tro på meg, det er bare å lese 10-K: http://ir.tesla.com/static-files/15df7636-8cd8-4b18-989b-4badeeda806c

"Automotive Sales without Resale Value Guarantee

Automotive sales revenue includes revenues related to deliveries of new vehicles, and specific other features and services that meet the definition of a performance obligation under the new revenue standard, including access to our Supercharger network, internet connectivity, Autopilot, full self-driving and over-the-air software updates. We recognize revenue on automotive sales upon delivery to the customer, which is when the control of a vehicle transfers. Payments are typically received at the point control transfers or in accordance with payment terms customary to the business. Other features and services such as access to our Supercharger network, internet connectivity and over-the-air software updates are provisioned upon control transfer of a vehicle and recognized over time on a straight-line basis as we have a stand-ready obligation to deliver such services to the customer. We recognize revenue related to these other features and services over the performance period, which is generally the expected ownership life of the vehicle or the eight-year life of the vehicle. Revenue related to Autopilot and full self-driving features is recognized when functionality is delivered to the customer. For our obligations related to automotive sales, we estimate standalone selling price by considering costs used to develop and deliver the service, third-party pricing of similar options and other information that may be available."

På side 83 kan du også se endringene i deferred revenue i 2018.
« Siste redigering: Fredag 15. Mars 2019, klokken 19:25 av Espen Hugaas Andersen »
Model X 100D.

Løve

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #436 på: Fredag 15. Mars 2019, klokken 19:40 »
Depositumene vil regnskapsføres akkurat på samme måte som reservasjonene. De er fullt ut refunderbare. Samme med FSD-kjøpene som tidligst vil inntektsføres når alle features er på plass.

Tror ikke Q1 produksjons- og leveransetallene vil skuffe spesielt. Kanskje produksjon på 75k Model 3 og 20k S/X, og leveranser på 65k Model 3 og 15k S/X.

Fortsatt ikke 100% sikkert Tesla går med tap i Q1. 100 mill i ZEV inntekt kan være nok til å gå med pluss.

Sikker på at resversjonsbeløpet ikke vil bli ført som inntekt? For selv om det står i avtalen med Tesla at en vil få alt tilbake om en ombestemmer seg så er ordlyden «Bestill nå». Ikke reagere din plass i køen, men bestill. Om det bare var en reservasjon for køplass (noe vi vet ikke betyr en dritt i praksis hos Tesla) så hvorfor endre til en avtale som gjør at Tesla kan føre reservasjonene opp som inntekt i regnskapet?

Med tanke på Tesla sin historie for kreativ bokføring og sminking av brura så er det vel ingen som tror at dette bare er tilfeldigheter?

Espen Hugaas Andersen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #437 på: Fredag 15. Mars 2019, klokken 19:42 »
Det har da vel aldri vært snakk om kreativ bokføring. Les avsnittet jeg klippet ut fra 10-K igjen.
Model X 100D.

Espen Hugaas Andersen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #438 på: Fredag 15. Mars 2019, klokken 19:52 »
Kan også lese dette:

"Note 12 – Customer Deposits
Customer deposits primarily consisted of cash payments from customers at the time they place an order or reservation for a vehicle or an energy product and any additional payments up to the point of delivery or the completion of installation, including the fair values of any customer trade-in vehicles that are applicable toward a new vehicle purchase. Customer deposit amounts and timing vary depending on the vehicle model, the energy product and the country of delivery. In the case of a vehicle, customer deposits are fully refundable up to the point the vehicle is placed into the production cycle. In the case of an energy generation or storage product, customer deposits are fully refundable prior to the entry into a purchase agreement or in certain cases for a limited time thereafter (in accordance with applicable laws). Customer deposits are included in current liabilities until refunded or until they are applied towards the customer’s purchase balance. As of December 31, 2018 and December 31, 2017, we held $792.6 million and $853.9 million, respectively, in customer deposits."
Model X 100D.

Hodetelefoner

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #439 på: ſøndag 17. Mars 2019, klokken 19:13 »
Tror vi den synker de nærmeste dagene da?

Løve

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #440 på: ſøndag 17. Mars 2019, klokken 22:11 »
Ja.

Aksjen var priset for et selskap i vekst innen bil, batteri og solceller. Batteripakker i form av powerwall og den andre jeg ikke husker navnet på er på tomgang og virker å kollapse. Solcelle-biten er død og har ikke gitt Tesla noe annet en en diger gjeld. Dette er mistet vekst, og «økt» gjeld som må prises ut av akskjen. Legg til at hele bilproduksjonen sliter med etterspørsel etter modeller med god margin så vil nok aksjen falle betydelig. Og da har en ikke en gang startet med potensielle problemer som en konsekvens av Elon Musk sin pinlige forakt for SEC.

Espen Hugaas Andersen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #441 på: ſøndag 17. Mars 2019, klokken 22:43 »
Powerwall/powerpack var ikke særlig prioritert i fjor. De hadde ikke celler nok til å produsere Model 3 i ønsket antall og samtidig produsere Powerwall/Powerpack. Kan nok anta veksten vil ta seg opp i år. (Ikke at veksten i 2018 var elendig. De økte fra 358 MWh i 2017 til 1,04 GWh i 2018, altså 190% vekst.)

Solcelletak fortsetter å skaleres opp, men det er fra et veldig lavt nivå. 2019 er nok året det begynner å bli merkbart.

Jeg tror de slitne argumentene om manglende etterspørsel vil bli tilbakevist over de neste 2-3 kvartalene. Samtidig når Tesla viser at de kan produsere SR/SR+ med overskudd, så kan det meste av short-argumentene legges døde. Så kommer inkludering av S&P i trolig august, som vil gjøre at indeksfond må kjøpe seg inn.

Jeg tror altså Tesla skal opp på litt lengre sikt, men på kort sikt er det alltid svært vanskelig å si noe som helst. Men jeg tror kanskje vi begynner å nærme oss maks FUD - da er det ikke urimelig å forvente en snarlig oppgang. Vi er også nærmere de laveste nivåene vi har vært de siste 12 månedene, enn de høyeste.
Model X 100D.

Løve

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #442 på: ſøndag 17. Mars 2019, klokken 23:11 »
At det vil være mye ledig produksjonskapasitet for powerwall skal jeg være enig i.

Espen Hugaas Andersen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #443 på: ſøndag 17. Mars 2019, klokken 23:27 »
At det vil være mye ledig produksjonskapasitet for powerwall skal jeg være enig i.
Guidance er at de skal øke til 2 GWh i år. Jeg tror det er noe konservativt.
Model X 100D.

Hodetelefoner

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #444 på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 11:58 »
Ja.

Aksjen var priset for et selskap i vekst innen bil, batteri og solceller. Batteripakker i form av powerwall og den andre jeg ikke husker navnet på er på tomgang og virker å kollapse. Solcelle-biten er død og har ikke gitt Tesla noe annet en en diger gjeld. Dette er mistet vekst, og «økt» gjeld som må prises ut av akskjen. Legg til at hele bilproduksjonen sliter med etterspørsel etter modeller med god margin så vil nok aksjen falle betydelig. Og da har en ikke en gang startet med potensielle problemer som en konsekvens av Elon Musk sin pinlige forakt for SEC.

Jeg spurte om noe seriøst. Du svarer med masse svada. Kan du ikke bruke mere tid på tinder, og litt mindre tid her?

Tulle

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #445 på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 13:39 »
Jeg spurte om noe seriøst. Du svarer med masse svada. Kan du ikke bruke mere tid på tinder, og litt mindre tid her?
Er "Teslahaters" en egen kategori på Tinder?

Espen Hugaas Andersen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #446 på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 14:16 »
Er "Teslahaters" en egen kategori på Tinder?
Neppe. Men jeg så på dokumentaren "Behind the Curve" at flat-earthers har egne dating-sider. Kanskje Tesla-hatere også har egne dating-sider?
Model X 100D.

Motorwatt

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #447 på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 14:45 »
Noen som kan definere en "Tesla-hater"?
S75D - 2018

Espen Hugaas Andersen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #448 på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 14:50 »
Tja, er det ikke litt selvforklarende? En person med et irrasjonelt hat rettet mot Tesla.
Model X 100D.

Amoss

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #449 på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 14:52 »

Her gjorde jeg ett godt forsøk på å definere "en hater" i denne forbindelsen. Og det nettopp som svar til deg:
Hva er en hater?

Alt er relativt, og også det utrykket må sees i den sammenheng det fremsettes. En person som har null interesse for ett produktet likevel bruker tid på å enten registrere seg på ett forum for dette produktet eller bruker relativt mye tid/krefter på subforumene for samme produkt kun for å spre "edder og galle" faller helt klart inn under begrepet "hater" og/eller troll. (Se forøvrig siste avsnitt om hvordan ordet bør tolkes i denne sammenheng.)

Er heller ikke så glad i dette ordet/utrykket eller hva det beskriver, men kan ikke benekte at det finnes folk som faktisk går rundt å hater og/eller opptrer som om de gjør det.

Synes det blir litt spesielt å kalle en som ikke hyller elbiler opp i skyene for hatere.

At en person ikke hyller elbiler opp i skyene gjør ham/hun ikke til noen "hater". Men om vedkommende registrerer seg på elbilforum ene og alene for å gi utrykk for sin sterke motvilje mot elbiler og bruker mye tid/krefter på dette så mener jeg det er dekkende. Samme for personer som liker andre elbilmerker, og likevel bruker mye tid/krefter på å spre negativitet på Tesla subforumet. Eller for din del, du liker ikke hverken Renault eller lutefisk, men har du registrert deg på forum for noen av disse produktene for å fortelle de som liker dem om hvor mye du missliker de samme produktene?

... og spesielt på engelsk hvor det hele tiden er erstatter "jeg liker ikke" om nær sagt alt. I hate the president, I hate milk, I hate the winter". Motsatsen må da være "jeg elsker", men det er vel ingen som går så langt at de "elsker elbil", eller kanskje?

Du nevner engelsk, og der har det også gått like mye inflasjon i "love" som i "hate". Dette gjør begge begrepene mindre sterke enn de samme ordene på norsk, men på samme måte som det meste annet så er dette noe som er i ferd med å "smitte over" på norsk.

Merk forøvrig at innlegget du svarte på brukte ordet i en engelsk setning, og må derfor også forståes som inflasjons-versjonen av ordet "hat". Og da er vi tilbake til "Alt er relativt, og også det utrykket må sees i den sammenheng det fremsettes"

En "Tesla hater" blir da i denne forbindelsen en "hater" som retter sitt hat mot Tesla spesifikt.

Men da må det også nevnes at den personen det her omtales er en person som i alle fall har uttalt på dette forumet tidligere at han ikke har noe i mot Tesla (finner det litt vanskelig å tro basert på postehistorikken), men at han "missliker veldig sterkt" ( = "hater" i mine ører) Elon Musk (noe jeg på ingen måter mistror ham på).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902