Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 12. mars 2019, klokken 09:34
Hva er det egentlig som skjer hos Tesla?
Bruker en «Occam`s razor» prinsippet, (den mest åpenbare løsningen er som regel riktig), så er det behovet for å få så godt økonomisk resultat som mulig i Q1 og videre, som er motivasjonen.

At tiltakene ikke nødvendigvis bidrar til dette, forhindrer ikke at det er mest sannsynlige forklaring.

De har varslet at det blir røde tall i Q1, men leveringsvolumene indikerer at de prøver å få dem så små som mulig. Fasit i earnings call blir interessant.

I tillegg så er veksten i Tesla så stor nå at det er vanskelig for dem å holde full oversikt. De solgte fler produkter i 2018 enn de har solgt sammenlagt fra 2003 til 2017.

Espen Hugaas Andersen

Min tanke for hvorfor strategien virker så kaotisk er at Tesla ikke kunne finne ut hvilke butikker som burde beholdes uten å involvere veldig mange folk i avgjørelsen, og om de hadde involvert veldig mange folk ville strategiendringen umiddelbart lekket til media. Så toppledelsen estimerte etter beste evne hvor mange butikker som ville kunne avvikles, og baserte seg på det for å regne ut priskuttet. Men så etter de gikk offentlig ut, og begynte å involvere hele organisasjonen, så kom det frem flere sider ved saken, og det viste seg at det optimale utfallet krevde flere butikker enn forutsatt. Så da måtte de korrigere litt på planen, og priskuttet.

Dette stemmer greit med hva Musk sa i går kveld. https://twitter.com/elonmusk/status/1105334810002649088
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Her var vel Musk før deg, Espen?  ;D  Forøvrig kommer det alltid dårlige forklaringer etter dårlige beslutninger. Jeg har konspiratoriske tanker  :D, og tror det ligger noe annet bak  :angel:
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 12. mars 2019, klokken 14:05Her var vel Musk før deg, Espen?  ;D  Forøvrig kommer det alltid dårlige forklaringer etter dårlige beslutninger. Jeg har konspiratoriske tanker  :D, og tror det ligger noe annet bak  :angel:
Jeg var før Musk. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1840337&p=24825212
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

#409
Ja så sannelig. Men forklaringen blir ikke bedre av den grunn  ;D

Hvorfor satte de ned prisen på AP og FSD? Disse gir jo på kort sikt 100% fortjeneste.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

erikho

Ser ut som VW gikk til krig i dag! Tesla maa nok forberede seg paa aa kutte Model 3 prisen til under 300k fra neste aar.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: erikho på tirsdag 12. mars 2019, klokken 16:00Ser ut som VW gikk til krig i dag! Tesla maa nok forberede seg paa aa kutte Model 3 prisen til under 300k fra neste aar.
Hvorfor det?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

romeoS

Sitat fra: erikho på tirsdag 12. mars 2019, klokken 16:00
Ser ut som VW gikk til krig i dag! Tesla maa nok forberede seg paa aa kutte Model 3 prisen til under 300k fra neste aar.
kan du si noe om produksjonsvolum VW har i 2020 på sine ennå på tegnestadiet nye modeller, ID, CROZZ, VIZZION og BUZZ. For de lanserte modellene etron og taycan, prøver de å få til 40000 pr år repektive i 2020, tilsvarer omtrent en månedsproduksjon av modell 3. Så stalltips er at de pøser på med nyheter, mest for å få folk til å vente (ikke kjøpe Tesla) inntil de er oppe i brukbare produksjonsvolumer et stykke frem i tid, anslagsvis fra 2021 og utover.
S85,pano,vin 240xx,finalized primo sept 2013. forventes til Hamar januar 2014 «SOLGT»
S75D, pano, luft, 2017

flux

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 12. mars 2019, klokken 09:34
Hva er det egentlig som skjer hos Tesla?

De hurtigbestemmer å legge ned nesten alle utsalgssteder
De reduserer lønninger til selgere, og sier opp mange
De reduserer prisene med 6% (og mer i noen markeder)
De setter ned priser og strukturer for AP og FSD

12 dager senere:
De bestemmer seg for å beholde nesten alle utsalgssteder
De vil beholde selgere (men mulig kutte i bonus)
De øker prisene med 3% (og mer i noen markeder)
De går tilbake til gamle priser og strukturer for AP og FSD

Dette er da veldig useriøst? Først og fremst for eksisterende og potensielle kunder, men også for medarbeidere, firmaets og, ikke minst, EMs renome.

Hvor mye kan de ha tapt i penger disse 18 dagene, og hva var motivasjonen for i det hele tatt å gjøre det?
Jeg tipper de siste 12 dagene har ført til store forsinkelser med utleveringer globalt og at de pga. kunder som har truet med kansellering eller har kansellert, derfor ikke har annet valg enn å rulle tilbake.

Jeg forstår hvorfor Tesla ønsket å endre pris strukturen på AP/FSD, men jeg fatter ikke at de turde å lansere en slik endring nå, og at de ikke forutså at det ville skape en ekstrem ekstra byrde for hele organisasjonen, på et svært ugunstig tidspunkt.

geear

Sitat fra: mthoring på tirsdag 12. mars 2019, klokken 10:29
Angående de butikkene, så vet jeg ikke motivasjonen for det, eller om det er bare rot. Det virker litt usannsynlig at det er en kynisk plan bare for å redusere provisjon til selgere, det kunne de jo enkelt fått til på en mye enklere måte, vil jeg tro.
Men å redusere prisene på biler og sw, for deretter å annonsere at de snart settes opp igjen, vil sikkert booste salget og resultatet for Q1. Det har jo vært strategien mange ganger før.
Dajeg kjøpte X så spurte jeg selger om det betydde noe for henne om jeg bestilte online eller i butikken, og hun sa at det ikke utgjorde noen forskjell. Har de hatt provisjon i det hele tatt?

JorEl

Jeg undervuderer ikke betydningen av mediaomtale. All PR er god PR..Tesla betaler ikke en cent og ruler alt av nyhetsinteresse, og det før modelY blir vist frem. Tenk om visningen blir en stor hit, da har det gått plutselig en måned uten at noen har brydd seg om de andre alternativene, som kommer om lenge eller i micro-kvanta. ;)
Resten av måneden står i Tesla`s tegn, kanskje resten av året, tiåret, osv...
Edit; tiåret og året blir vel det samme i 2019 ::)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Løve

Sitat fra: romeoS på tirsdag 12. mars 2019, klokken 16:23
Sitat fra: erikho på tirsdag 12. mars 2019, klokken 16:00
Ser ut som VW gikk til krig i dag! Tesla maa nok forberede seg paa aa kutte Model 3 prisen til under 300k fra neste aar.
kan du si noe om produksjonsvolum VW har i 2020 på sine ennå på tegnestadiet nye modeller, ID, CROZZ, VIZZION og BUZZ. For de lanserte modellene etron og taycan, prøver de å få til 40000 pr år repektive i 2020, tilsvarer omtrent en månedsproduksjon av modell 3. Så stalltips er at de pøser på med nyheter, mest for å få folk til å vente (ikke kjøpe Tesla) inntil de er oppe i brukbare produksjonsvolumer et stykke frem i tid, anslagsvis fra 2021 og utover.

Over to millioner i året i snitt

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-plans-22-million-electric-vehicles-in-ten-years-4750

(Kan Elon regne slik så kan jeg regne slik  ;) )

Det er lagt opp til å produsere 100 000 VW I.D. I 2020

https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/97043/new-2019-vw-id-hatch-to-be-the-world-s-first-carbon-neutral-production-car

Kan bestilles fra slutten av 2019.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


Motorwatt

#419
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA