Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Ser ikke ut som nyhetsbildet skal gi noe mer ro til aksjekursen! Prisøkning og generelt mye frem og tilbake, bidrar ikke til stabilitet.

Kunngjøringen den 14. om Model Y kan vel også slå begge veier. Blir spennende å se hva som skjer.

Løve

Dette kan da umulig være bra?

https://electrek.co/2019/03/11/tesla-buying-trucks-trailers-tsla-shares/

For Tesla skal vel $13 mill. være vekslepenger? Da er det urovekkende at de må betale med akskjer som selger så må omsette i penger. Videre så er det et dårlig tegn at tesla kjøper et transportselskap. For hvis den elektriske trekkvognen var i nærheten av å realiseres så måtte jo den vært det eneste fornuftige å satse på.

Legg til at Elon har ombestemt seg i forhold til sin impulsive plan om å stenge alle butikkene så virker det som om det meste hos Tesla om dagen er ukontrollert. Og utrolig nok så er aksjen i dag grønn...

mthoring

Pussig at det blir betalt med aksjer, skal gi deg den.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Counterpointer

Vel kursen stiger, så markedet synes det var greit. Hvertfall sett under ett.

Veggen

Har fullstendig sluttet å forsøke å forstå svingningene i TSLA kursen. Det virker som de drives av alt annet enn fundamentale forhold.
Men har troen på lang sikt, så gleder meg over enhver dipp som gir mulighet til å laste opp flere aksjer til en hyggelig penge.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. mars 2019, klokken 15:45
Hva er en hater? Synes det blir litt spesielt å kalle en som ikke hyller elbiler opp i skyene for hatere. Jeg liker ikke Renault eller lutefisk, men jeg hater det da ikke. Har kjørt elbil i 4 år, og aldri opplevd en hater. Ordet "hat" har mistet sin mening da det har gått inflasjon i ordet, og spesielt på engelsk hvor det hele tiden er erstatter "jeg liker ikke" om nær sagt alt. I hate the president, I hate milk, I hate the winter". Motsatsen må da være "jeg elsker", men det er vel ingen som går så langt at de "elsker elbil", eller kanskje?

ps. Jeg hater ordet hat!

En hater er en som bruker uforholdsmessig mye tid på å snakke ned noe, hele tiden skal lete og grave etter feil og ting man kan rakke ned på det for, osv. Hateren har med all sannsynlighet ikke produktet selv.

Det er forskjell på å være kritisk/ikke rose ukritisk opp i skyene, og å bruke mesteparten av tiden sin på sure oppstøt.

JorEl

Synes det er underlig å se hate og Tesla i samme setning. Love derimot ;)

Blir veldig overrasket om Teslakursen går ned, når de viser frem modelY. Satser på det motsatte.
Om bilen blir stygg som "juling".. men det kan ikke skje med en Tesla.  ;)

Jeg ble ikke en Teslagutt før september 2016, et halvt år etter at man viste frem TM3. Visste ikke bedre jeg, der jeg stolt kjørte rundt i en E-golf. Litt merkelig å tenke på at jeg siden har hatt TM3 "på skjeva" men ente opp med en S. Nå har jeg ikke lyst på en annen bil, men bytter gjerne om noen år/måneder/dager...hilsen TeslaNerd :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Løve

Model Y ja. Hadde helt glemt at den skal vises frem til uken. Det forklarer hvorfor aksjen ikke går ned når den virkelig burde gå ned.

Espen Hugaas Andersen

Kan ikke se noe særlig grunn for at aksjen skulle gå ned. Den er allerede ganske lav, så normalen er at den nå vil gli oppover mot 350-380.

Tesla er nå over kneika, pengemessig. De fikk betalt lånet på 920 mill, og hver dag som går nå medfører store antall leveringer av biler, noe som sprøyter inn masse penger i kassa. F.eks: https://twitter.com/m_xalher/status/1105145586800574464

Fra og med Q2 skal de gå med overskudd, noe som gjør at kontantbeholdningen vil vokse utover året.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Når det gjelder lastebilene som ble kjøpt med aksjer - det er fullt mulig selskapet ønsket å bli betalt i aksjer mer enn Tesla ønsket å betale i aksjer. Som sagt, aksjekursen er ganske lav, og utifra kursen på 277 har transportselskapet allerede tjent nærmere 5% på å bli betalt i aksjer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

På hvilken måte kan en sette sammen tall som vil forsvare dagens høye markedsverdi? Det finnes ingen logisk grunn, utover overoptimistisk, for st Tesla skal være 17 milliarder dollar mer enn Ford. Hvordan skal Tesla tjene nok penger til å rettferdiggjøre en markedsverdi på 50 milliarder dollar?

Motorwatt

Hva er det egentlig som skjer hos Tesla?

De hurtigbestemmer å legge ned nesten alle utsalgssteder
De reduserer lønninger til selgere, og sier opp mange
De reduserer prisene med 6% (og mer i noen markeder)
De setter ned priser og strukturer for AP og FSD

12 dager senere:
De bestemmer seg for å beholde nesten alle utsalgssteder
De vil beholde selgere (men mulig kutte i bonus)
De øker prisene med 3% (og mer i noen markeder)
De går tilbake til gamle priser og strukturer for AP og FSD

Dette er da veldig useriøst? Først og fremst for eksisterende og potensielle kunder, men også for medarbeidere, firmaets og, ikke minst, EMs renome.

Hvor mye kan de ha tapt i penger disse 18 dagene, og hva var motivasjonen for i det hele tatt å gjøre det?

Jeg tenderer sterkt til at det foregår et eller annet på høyt plan i selskapet. Kan det være at resultatet i Q1 er så dårlig at de trår til med en dårlig gjennomtenkt disaster-plan? Er salget under budsjett? Er de 450.000 forhåndsreservasjonene betydelig redusert ved avmelding?

Planene om å selge biler i millionklassen bare på nett og uten prøvekjøring virker lite gjennomtenkt. Litt spesielt å ta opp et lån på mange hundretusener for å kunne prøvekjøre en bil som da kan returneres innen 7 dager.

Nå er det på tide at de putter en finger dypt ned i moder jord, og finner ut hvor de er, og hvor de skal. Mange med meg vil at de skal overleve, og slutte med paniske krumspring som ikke gavner noen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mthoring

Angående de butikkene, så vet jeg ikke motivasjonen for det, eller om det er bare rot. Det virker litt usannsynlig at det er en kynisk plan bare for å redusere provisjon til selgere, det kunne de jo enkelt fått til på en mye enklere måte, vil jeg tro.
Men å redusere prisene på biler og sw, for deretter å annonsere at de snart settes opp igjen, vil sikkert booste salget og resultatet for Q1. Det har jo vært strategien mange ganger før.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på tirsdag 12. mars 2019, klokken 00:11På hvilken måte kan en sette sammen tall som vil forsvare dagens høye markedsverdi? Det finnes ingen logisk grunn, utover overoptimistisk, for st Tesla skal være 17 milliarder dollar mer enn Ford. Hvordan skal Tesla tjene nok penger til å rettferdiggjøre en markedsverdi på 50 milliarder dollar?
For å være verdt 50 mrd utifra tradisjonell verdisetting så må Tesla ha noe sånt som 2,5 mrd i overskudd. Det er da en P/E på 20. Om da Tesla klarer å oppnå 4% netto profittmargin (mindre enn Q3 2018), så betyr det at de må ha en omsetning på 62,5 mrd. Og hva kan vi forvente omsetningen til Tesla å være om ca 5-10 år?

- 100k Model S/X med ASP på $80k: $8 mrd
- 750k Model 3 med ASP på $45k: $33,75 mrd
- 750k Model Y med ASP på $50k: $37,5 mrd
- 500k Pickup med ASP på $60k: $30 mrd
- 10k Roadster med ASP på $250k: $2,5 mrd
- 20k Semi med ASP på $200k: $4 mrd
- 50 GWh Tesla Energy til $150/kWh: $7,5 mrd
- 50k Solar roof til $30k/stk: $1,5 mrd

Totalt: 124,75 mrd.

Altså utifra dette er det ikke overraskende om Tesla kan bli verdt $100 mrd over de neste 5-10 årene, med helt normal verdsetting utifra omsetning og fortjeneste, og ganske ordinære profittmarginer. Klarer Tesla 8% netto profittmargin og man antar P/E på 50 (antar fortsatt sterk vekst), så vil de kunne tidoble seg. Og i tillegg har man selvkjøringsteknologien til Tesla, som ARK forventer vil kunne være verdt noe sånt som $500 mrd. Jeg tror sannsynligheten for det er relativt lav. Men lav sannsynlighet for høy avkastning kan bli en meningsfull investering uansett.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

romeoS

Sitat fra: Løve på tirsdag 12. mars 2019, klokken 00:11
På hvilken måte kan en sette sammen tall som vil forsvare dagens høye markedsverdi? Det finnes ingen logisk grunn, utover overoptimistisk, for st Tesla skal være 17 milliarder dollar mer enn Ford. Hvordan skal Tesla tjene nok penger til å rettferdiggjøre en markedsverdi på 50 milliarder dollar?
Løve, det hjelper ikke å rive seg i håret over at verdien av Tesla ikke er slik du ønsker, når årsaken er at trad. bilindustri ikke tar overgangen fra fossil til elektrifisering på alvor. Trad. bilindustri har prøvd seg med «ventepølser» og compliance cars. Latterlig lave årlige produksjonsvolumer på ellers gode elbiler. VW sjefen har skjønt det, og sier Tesla har forsprang på halve elbilmarkedet, og VW skal posisjonere seg for den andre halvdelen. Men som han sier, Tesla har en fordel som ikke trenger beskytte sin nåværende fossil produksjon. Verdensmarkedet for elbil har en eksponensiell vekst, som kun er begrenset av produksjon/levering. Espen sine antagelser på levering av forskjellige Tesla modeller er ikke markedsbegrenset,  men produksjonsbegrenset. Spørsmålet er da om Tesla er posisjonert for volumene. Svaret er at de ihvertfall jobber med saken, og hele tiden prøver å se inn i framtiden, ref. Gigafactory Shanghai, «retailer tsunami»(stenge showroom og handel over på internett), leveranse og produksjonsvolum batterier o.s.v, o.s.v. Derfor er store institusjonelle investorer villig til å både selge og kjøpe på dagens kurser, og for mange sitt tilfelle, en overbevisning om en stor oppside på dagens kursnivå. Håper dette var et greit svar på problemstillingen din. Eller jeg kan ta en forenklet versjon, siden du sammenligner med Ford. Tenkt situasjon i styrerommet hos Ford: vi skal lage elbil i volumer, hvor får vi tak i batterier, ehhh verdensproduksjonen av batterier er bortbestillt til 2032.
S85,pano,vin 240xx,finalized primo sept 2013. forventes til Hamar januar 2014 «SOLGT»
S75D, pano, luft, 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA