Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Løve på torsdag 07. mars 2019, klokken 16:59
Når en leser dette så virker det som om Tesla bare finner på ting etter hvert og mangler totalt langsiktig planlegging

https://www.cnbc.com/2019/03/07/tesla-lays-off-more-workers-and-cuts-costs-ahead-of-model-y-reveal.html

Og allikevel er aksjen opp? Tesla-akskjen er og blir verdens minst logiske akskje. Med tanke på hvor mye som har kommet frem siste uken så burde aksjen rast enda lenger ned. Det er mye som tyder på at det vil være skikkelig smalhans hos Telsa i lang lang tid fremover. Og det er ingenting som tyder på at Tesla vil være en dominerende aktør innen elbil etter 2020.

Ja, aksjekursen er ulogisk lav når man tenker på hvor mange år Tesla ligger foran konkurrentene på omtrent alt som er.

Sjøhyene

Om tesla lykkes med å være første produsent med 100% selvkjørende biler så vil aksje kursen garantert passere 1000$. Ark invest har vel 4000$ som kursmål i deres Bull scenario. Uansett er poenget at mobility as a service konseptet knapt er priset inn i det hele tatt. Tesla har et kjempe forsprang i dag så at de vil være den første til å løse det er slett ikke usannsynlig.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Løve

Det er jo ingenting som tyder på at Tesla vil klare selvkjørende biler først. Det er derimot veldig mye som taler for at Tesla må finne helt ny maskinvare for å komme i nærheten av L4 innen autonomi. Og så lenge Elon sverger til kun kamera og radar så er det tvilsomt at Tesla vil klare å lage biler som kjører bedre enn mennesker.

Ellers så fremstår Tesla som et gjennomtenkt og langsiktig selskap nå som de ikke skal stenge alle forhandlerne sine allikevel...

https://electrek.co/2019/03/08/tesla-freezes-store-closure-layoffs-chaotic-sales-strategy/

emurof

Alt tyder på at Tesla vil klare selvkjørende biler først. Ingen andre er i nærheten engang.

Om man tror at noe som har flere kameraer og kan se nærmest 360 grader rundt bilen i tillegg til radar ikke skal kunne bli bedre enn mennesker som kun har noen få graders synsfelt og som gjerne er uoppmerksomme med mer, så bør man kanskje justere seg en smule.

Øyvind.h

Testet Audis selvkjøring en del på fredag. Den fungerte greit. På jevn motorvei tror jeg ikke den er noe særlig bak Tesla på komfort. Dvs den svinger jevnt, og akselerasjon/brems er mykere enn AP1 og ganske lik som AP2.
Men merket at den slet mye mer ved utfordrende forhold. Eksempelvis utydelig veimerking og brå svinger. På ringveien var ene delvis over i feil kjørebane ut av tunnellen på bryn i retning vest.
Håper Audi legger seg på samme OTA forbedrings-strategi som Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Løve

Du glemmer menneskets kognitive egenskaper. Evnen til å forstå og handle ut fra tilfeldig informasjon er noe mennesket er helt ekstremt mye bedre på enn datamaskiner og 360  graders blikk kan kompensere for. Husk og at mennesket har innbygget bevegelsessensor, ekstremt følsomt skal og hørsel. Om en er ignorant og ignorerer disse fakta så ender en opp med å ikke kjøre kyst til kyst i 2017. Selvkjøring på L5 er ekstremt mye mer komplisert enn hva Elon Musk har lurt folk til å tro og hva han har personlighet nok til å tørre å inrømme at han har bommet stygt på.

Espen Hugaas Andersen

ARK forventer at Tesla kan doble seg kun basert på elbilsalget. Det er mer der jeg er, selv om potensialet for autopilot er absolutt fin oppside.

Jeg heller mer mot Musks tanke om at man kommer seg opp på et lokalt maksimum med LIDAR, og at man må uansett løse bildebehandling ganske perfekt for å klare nivå 5 selvkjøring. Da kan den spesialiserte chippen til Tesla være en enorm fordel. Nvidia bruker det som er egentlig ganske generelle GPUer, noe som ikke er ideelt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: Løve på lørdag 09. mars 2019, klokken 09:41
Du glemmer menneskets kognitive egenskaper. Evnen til å forstå og handle ut fra tilfeldig informasjon er noe mennesket er helt ekstremt mye bedre på enn datamaskiner og 360  graders blikk kan kompensere for. Husk og at mennesket har innbygget bevegelsessensor, ekstremt følsomt skal og hørsel. Om en er ignorant og ignorerer disse fakta så ender en opp med å ikke kjøre kyst til kyst i 2017. Selvkjøring på L5 er ekstremt mye mer komplisert enn hva Elon Musk har lurt folk til å tro og hva han har personlighet nok til å tørre å inrømme at han har bommet stygt på.

Du glemmer datamaskinens regnekraft og dens evne til å analysere data. Ved å "lære opp" datasystem kan systemet tilegne seg informasjon om hvordan den kan takle tilfeldig informasjon. Om en er ignorant og ignorerer disse fakta så ender en opp med å ta feil igjen.

At L5-selvkjøring er komplisert er det ingen tvil om, men for hver dag som går får man mer data som altså kan brukes til å forbedre selvkjøringsegenskapene. Og jo flere biler det er på gatene, desto raskere kan man samle inn data og justere systemene.

De som har bommet stygt er haterne som hele veien har sagt at Tesla aldri vil klare å få til det de faktisk har fått til. Et av de siste eksemplene er 35K-versjonen der det var en del som var ganske så bastante på at den aldri ville komme. Skjegget i postkassa der ja.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på lørdag 09. mars 2019, klokken 13:00De som har bommet stygt er haterne som hele veien har sagt at Tesla aldri vil klare å få til det de faktisk har fått til. Et av de siste eksemplene er 35K-versjonen der det var en del som var ganske så bastante på at den aldri ville komme. Skjegget i postkassa der ja.
Denne siden var litt underholdende: https://threadreaderapp.com/thread/1101559592855764993.html
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 09. mars 2019, klokken 13:07
Sitat fra: emurof på lørdag 09. mars 2019, klokken 13:00De som har bommet stygt er haterne som hele veien har sagt at Tesla aldri vil klare å få til det de faktisk har fått til. Et av de siste eksemplene er 35K-versjonen der det var en del som var ganske så bastante på at den aldri ville komme. Skjegget i postkassa der ja.
Denne siden var litt underholdende: https://threadreaderapp.com/thread/1101559592855764993.html
Haters will hate!

Du ser jo tydelig her i tråden at lavere priser er negativt, introdusering av 35k $ Model er ikke positivt

Orker ikke legge noe vekt på sånt. Blir det samme som anti elbil folk. De gir seg aldri.
Men utviklingen klarer de ikke snu, heldigvis.

Motorwatt

Hva er en hater? Synes det blir litt spesielt å kalle en som ikke hyller elbiler opp i skyene for hatere. Jeg liker ikke Renault eller lutefisk, men jeg hater det da ikke. Har kjørt elbil i 4 år, og aldri opplevd en hater. Ordet "hat" har mistet sin mening da det har gått inflasjon i ordet, og spesielt på engelsk hvor det hele tiden er erstatter "jeg liker ikke" om nær sagt alt. I hate the president, I hate milk, I hate the winter". Motsatsen må da være "jeg elsker", men det er vel ingen som går så langt at de "elsker elbil", eller kanskje?

ps. Jeg hater ordet hat!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. mars 2019, klokken 15:45
Hva er en hater? Synes det blir litt spesielt å kalle en som ikke hyller elbiler opp i skyene for hatere. Jeg liker ikke Renault eller lutefisk, men jeg hater det da ikke. Har kjørt elbil i 4 år, og aldri opplevd en hater. Ordet "hat" har mistet sin mening da det har gått inflasjon i ordet, og spesielt på engelsk hvor det hele tiden er erstatter "jeg liker ikke" om nær sagt alt. I hate the president, I hate milk, I hate the winter". Motsatsen må da være "jeg elsker", men det er vel ingen som går så langt at de "elsker elbil", eller kanskje?

ps. Jeg hater ordet hat!
Ser poenget ditt, men det er ikke noe annet utrykk som dekker dette skikkelig.

Anti Tesla folk er alltid anti Tesla, har ikke samme betydning. Måten løve omtaler Elon Musk på minner mest om hat desverre.

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. mars 2019, klokken 15:45
Hva er en hater?

Alt er relativt, og også det utrykket må sees i den sammenheng det fremsettes. En person som har null interesse for ett produktet likevel bruker tid på å enten registrere seg på ett forum for dette produktet eller bruker relativt mye tid/krefter på subforumene for samme produkt kun for å spre "edder og galle" faller helt klart inn under begrepet "hater" og/eller troll. (Se forøvrig siste avsnitt om hvordan ordet bør tolkes i denne sammenheng.)

Er heller ikke så glad i dette ordet/utrykket eller hva det beskriver, men kan ikke benekte at det finnes folk som faktisk går rundt å hater og/eller opptrer som om de gjør det.

Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. mars 2019, klokken 15:45
Synes det blir litt spesielt å kalle en som ikke hyller elbiler opp i skyene for hatere.

At en person ikke hyller elbiler opp i skyene gjør ham/hun ikke til noen "hater". Men om vedkommende registrerer seg på elbilforum ene og alene for å gi utrykk for sin sterke motvilje mot elbiler og bruker mye tid/krefter på dette så mener jeg det er dekkende. Samme for personer som liker andre elbilmerker, og likevel bruker mye tid/krefter på å spre negativitet på Tesla subforumet. Eller for din del, du liker ikke hverken Renault eller lutefisk, men har du registrert deg på forum for noen av disse produktene for å fortelle de som liker dem om hvor mye du missliker de samme produktene?

Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. mars 2019, klokken 15:45
... og spesielt på engelsk hvor det hele tiden er erstatter "jeg liker ikke" om nær sagt alt. I hate the president, I hate milk, I hate the winter". Motsatsen må da være "jeg elsker", men det er vel ingen som går så langt at de "elsker elbil", eller kanskje?

Du nevner engelsk, og der har det også gått like mye inflasjon i "love" som i "hate". Dette gjør begge begrepene mindre sterke enn de samme ordene på norsk, men på samme måte som det meste annet så er dette noe som er i ferd med å "smitte over" på norsk.

Merk forøvrig at innlegget du svarte på brukte ordet i en engelsk setning, og må derfor også forståes som inflasjons-versjonen av ordet "hat". Og da er vi tilbake til "Alt er relativt, og også det utrykket må sees i den sammenheng det fremsettes"
Model S 85D

Motorwatt

#388
Bra svart, Amoss! Min mening var kanskje ikke spesielt rettet til en person, men mere en generell betraktning.

Og helt riktig. Har aldri vurdert å registrere meg på http://lutefiskensvenner.origo.no/?ref=checkpoint
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på mandag 11. mars 2019, klokken 09:01
Og helt riktig. Har aldri vurdert å registrere meg på http://lutefiskensvenner.origo.no/?ref=checkpoint

Ikke jeg heller, selv om "I hate lutefisk!" ;)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA