Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Maximus

#360
Sitat
"Analytikere" sine utsagn har like stor verdi som en fjert i orkan.

Hehe. Minner meg om det en kamerat fortalte etter at han hadde kverulert med en eller annen investeringsrådgiver i en eller annen bank (rådgiveren hadde ringt uoppfordret).

Etter påtrykk på hva slags konkrete aksje og investeringsråd bankens mann egentlig kunne gi, fikk min venn til slutt det oppgitte svaret, "nei, hvem vet hvor haren hopper".

Så en ærlig rådgiver var han da til slutt.

Tellus

Sitat fra: emurof på onsdag 06. mars 2019, klokken 15:52

"Analytikere" sine utsagn har like stor verdi som en fjert i orkan.

"Famous last words..."

emurof

Sitat fra: Tellus på torsdag 07. mars 2019, klokken 10:46
Sitat fra: emurof på onsdag 06. mars 2019, klokken 15:52

"Analytikere" sine utsagn har like stor verdi som en fjert i orkan.

"Famous last words..."

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med dette. Analytikere driver med synsing, og de bommer som regel. De fleste aksjeanalytikere har visst for eksempel en treffprosent som er under det man kunne forvente hvis de bare kastet terning i stedet.

Sjøhyene

At noen betaler analytikere for å mene noe som helst om aksjekurser i 2019 er for meg fullstendig uforståelig. Er jo blitt bevist over mange tiår med tusenvis av analytikere at synsingen deres har nøyaktig samme treffprosent som tusenvis av apekatter med terning.
Det betyr ikke at ikke de kan komme med god og interessant informasjon om spesifikke temaer men det er noe helt annet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

o.b.lix

Sitat fra: emurof på torsdag 07. mars 2019, klokken 13:01
Analytikere driver med synsing, og de bommer som regel.

Artigeste eksempel på dette er Kjelltech - som er tegneserifigur fra Lunch - som ble nr 2 i aksje-NM, basert på filosofien "Blant annet hadde han et mål om å høre hva ekspertene tenkte, og så gjøre det motsatte av hva de trodde."
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Ikke så ille denne heller, her viser de hvilke eksperter man bør stole på:

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2016/KMTE50009215

Tellus

Tror dere blander kortene en smule nå. At markedet i stor grad er effisient har ingen ting med hvorvidt analytikre er bedre enn andre til å i ettertid forklare hvorfor en aksje beveger seg i en eller annen retning. Et effisient marked er heller ikke til hinder for at markedet lar seg påvirke av hva analytikre måtte skrive.

Linken over inneholdt en mulig forklaring på hvorfor Tesla aksjen utviklet seg dårligere enn markedet i etterkant av nyhetene som prisendringer og nedleggelse av salgsapparatet. I og med at det er at faktum at Tesla aksjen faktisk korrigerte ned i etterkant så er det en plausibel forklaring som Morgan Stanly kom med.

Alternative forklaringer finnes sikkert, men har ikke lest noen gode alternativer her inne.

Når det gjelder analytikre sine evner til gi gode råd om aksjekjøp, så er jeg enig at det er lite å hente her for en langsiktig investor. På samme måte har det vist seg at å kjøpe andeler i aktivt forvaltede fond ikke gir meravkastning. Justert for risiko ser det ut som om indeksfond gir betydelig mer avkastning enn aktivt forvaltede fond.

Løve

#367
Når en leser dette så virker det som om Tesla bare finner på ting etter hvert og mangler totalt langsiktig planlegging

https://www.cnbc.com/2019/03/07/tesla-lays-off-more-workers-and-cuts-costs-ahead-of-model-y-reveal.html

Og allikevel er aksjen opp? Tesla-aksjen er og blir verdens minst logiske akskje. Med tanke på hvor mye som har kommet frem siste uken så burde aksjen rast enda lenger ned. Det er mye som tyder på at det vil være skikkelig smalhans hos Telsa i lang lang tid fremover. Og det er ingenting som tyder på at Tesla vil være en dominerende aktør innen elbil etter 2020.

JorEl

Løve; -Og allikevel er aksjen opp?
Det kan ha sammenheng med at Tesla nå har vist frem V3. Enda kjappere lading for TM3 og bittelitt for SogX.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

arthur

Sitat fra: JorEl på torsdag 07. mars 2019, klokken 17:04
Løve; -Og allikevel er aksjen opp?
Det kan ha sammenheng med at Tesla nå har vist frem V3. Enda kjappere lading for TM3 og bittelitt for SogX.

Ja, ikke dårlig at aksjen har "rast opp" til hele 281,30 i skrivende stund. Var vel rundt 350 på samme tid for et år siden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

Sitat fra: Løve på torsdag 07. mars 2019, klokken 16:59
Når en leser dette så virker det som om Tesla bare finner på ting etter hvert og mangler totalt langsiktig planlegging

https://www.cnbc.com/2019/03/07/tesla-lays-off-more-workers-and-cuts-costs-ahead-of-model-y-reveal.html

Og allikevel er aksjen opp? Tesla-akskjen er og blir verdens minst logiske akskje. Med tanke på hvor mye som har kommet frem siste uken så burde aksjen rast enda lenger ned. Det er mye som tyder på at det vil være skikkelig smalhans hos Telsa i lang lang tid fremover. Og det er ingenting som tyder på at Tesla vil være en dominerende aktør innen elbil etter 2020.
Spesielt at de ikke planla for "snow problems at Donner pass". Dårlig planlegging Elon!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Løve

Hvorfor må Tesla, som i følge enkelte nå bare håver inn penger og vil fortsette med å håve inn penger i åresvis, låne $500 millioner rett etter at Tesla måtte betale $900 millioner i kontanter?

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1318605/000156459019006788/tsla-8k_20190301.htm

Det er jo ikke akkurat tegn på at kontantbeholningen er økende.

Espen Hugaas Andersen

#372
De låner ikke $500 mill, de øker lånerammen med $500 mill. Om de har behov for mer penger så kan de låne opp innenfor lånerammen, mens har de ikke behov for mer penger kan de betale ned.

Hvor mye de kan låne vil også være styrt av hvor mye sikkerhet Tesla kan stille med. ABL er belåning på biler i transitt.  Altså da er det gjerne slik at på begynnelsen av et kvartal, der det er få biler i transitt har Tesla lite sikkerhet og mindre låneevne, mens f.eks en måned før kvartalsslutt når antall biler i transitt er på maks, så kan de låne mer.

At de øker lånerammen kan f.eks tyde på at økende antall biler i transitt muliggjør høyere belåning, og økende antall biler i transitt er noe som er forventet for Q1, ettersom leveransene av Model 3 til Kina og Europa nå er i gang. (Og hvorfor ikke øke lånerammen om man kan? Man vet aldri når man kan få bruk for det.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

For øvrig, det er forventet at kontantbeholdningen vil falle i Q1, pga nedbetalingen av de $920 mill. Det er først Q2 og alle påfølgende kvartaler at kontantbeholdningen er forventet å øke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Dette var en interessant artikkel som beskriver en studie fra Harvard og intervju med en Jim Cramer om kursmanipulasjon.
En svakhet i USA ser ut til at shorting kan være anonymt?
https://cleantechnica.com/2019/03/06/jim-cramer-explains-how-short-sellers-manipulate-stocks-like-tesla-tsla/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA