Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Tellus

Sannsynlig grunn for siste dagers slappe kursutvikling

Sitat'Something just doesn't add up,' says Morgan Stanley analyst, while Barclays slashes price target to among lowest on Wall Street

https://www.marketwatch.com/story/tesla-stock-slides-another-4-as-analysts-question-recent-decisions-fret-about-cash-burn-2019-03-05?siteid=bigcharts&dist=bigcharts

Tiger123

Sitat fra: Tellus på tirsdag 05. mars 2019, klokken 23:43
Sannsynlig grunn for siste dagers slappe kursutvikling

Sitat'Something just doesn't add up,' says Morgan Stanley analyst, while Barclays slashes price target to among lowest on Wall Street

https://www.marketwatch.com/story/tesla-stock-slides-another-4-as-analysts-question-recent-decisions-fret-about-cash-burn-2019-03-05?siteid=bigcharts&dist=bigcharts

Det som vel kan medføre riktighet er at etterspørselen etter bilene er lavere enn Tesla selv har antatt.

Hvem senker prisene på produktene sine om de går som "varmt hvetebrød"?

turfsurf

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 06. mars 2019, klokken 00:16

Det som vel kan medføre riktighet er at etterspørselen etter bilene er lavere enn Tesla selv har antatt.

Hvem senker prisene på produktene sine om de går som "varmt hvetebrød"?
Trenger ikke å være lavere enn antatt, bare synkende. En annen forklaring, og mest sannsynlig den riktige er at de har syltynne marginer på SR modellen, og ved å senke prisene på MR og LR vil man få flere over på disse, fremdeles med bedre marginer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Men varslet Model Y slår andre vei. Å lansere den nå vil bremse salg. Om salg av eksisterende modeller var essensielt burde Tesla heller varslet forsinkelse av Model Y.
Alternativt ikke lansere den før like før produksjonsstart.

Jaja. Konkursmaset har folk kost seg med  i snart 10 år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Tror Tesla har veldig mye å tjene på å være først med rent nettsalg og mulighet for å prøve bilen i x antall dager. Det viser at de tør å tenke nytt som vanlig og at de har tro på sine produkter.

Generasjonen som nå nærmer seg bilkjøp går først på nettet. Hvis de ikke finner det de vil ha der så eksisterer det nærmest ikke.

Det Tesla burde jobbe videre med nå er bildeling og abonnement på bil. Å eie bil er snart over og ut og da er det leie som er tingen.

Angående han som poster negativitet her hver gang aksjen er på tur ned; han klamrer seg til det lille som er. Det har søren ikke vært mye alvorlige feil på Tesla sine biler, i hvertfall som jeg har fått med meg. Ingenting som har noe som helst med aksjekursen å gjøre og egentlig totalt irrelevant for denne tråden.

Når aksjen går opp igjen så er han borte. ;) Og regner med at rundt november 2019 så kommer de årlige advarslene om at Tesla er konkurs 1. januar  :D

turfsurf

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:07
Når aksjen går opp igjen så er han borte. ;) Og regner med at rundt november 2019 så kommer de årlige advarslene om at Tesla er konkurs 1. januar  :D
Tesla er konkurs 1. januar. Hvert år  :D
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Anbefaler ignorer-lista om man ikke synes det humoristisk å lese vrøvlet da.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på tirsdag 05. mars 2019, klokken 23:26Ingenting negativt nytt å spore:

https://electrek.co/2019/03/05/tesla-model-3-design-flaw-underbody/
Kan hende Model 3 er noe dårligere på dette enn andre biler, men det er et kjent fenomen at det samler seg opp sand og støv og slikt i hulrom i biler. Til den grad det er behov kan man anta Tesla vil implementere en løsning.

Sitat fra: Løve på tirsdag 05. mars 2019, klokken 23:26https://www.mercurynews.com/2019/03/05/tesla-cutting-more-jobs-at-fremont-factory/
Det er kjent at Tesla holder på med å si opp en del ansatte. Altså det er ikke nyheter. Og det er heller ikke negativt at Tesla reduserer kostnader for å kunne gå med overskudd. Overskudd er faktisk positivt.

Sitat fra: Løve på tirsdag 05. mars 2019, klokken 23:26For å lese FT sin artikkel må du bare registrere deg. Resultatet er et bra begrunnet regnestykke som viser at det er veldig sannsynlig at Tesla ikke har mer en $600 millioner i fri kapital.
Leser mer enn nok tullball andre steder. Har blant annet registrert meg hos SeekingAlpha.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:07
Tror Tesla har veldig mye å tjene på å være først med rent nettsalg og mulighet for å prøve bilen i x antall dager. Det viser at de tør å tenke nytt som vanlig og at de har tro på sine produkter.


For Tesla som sitter med salgstall for butikk og nett er dette et relativt enkelt regnestykke. Hvor mye selger de på nett i dag kontra via selgere? Hva koster en selger per solgte bil? Hvor mye koster det å rullere en angrefrist-bil via inventory og ut til ny kunde? Hvor stor andel anslås det at benytter retten til å returnere bilen?

Et par ukers tallknusing og merkantile diskusjoner kan fort føre til at det viser seg smart på sikt å kutte salgslokaler og selgere. Evt bare beholde små showrooms rundt omkring hvor du kan se bilen fysisk. Det kan også være de gjeninnfører en referral-light løsning med enklere struktur og lavere premier. Det kan du egentlig drifte med et stort sentralt lager og globale distribusjonsavtaler. Det gamle referral-programmet var utrolig klønete håndtert så jeg skjønner at det ble skrotet, i tillegg til at jeg satt pris på at det ble skrotet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:49
For Tesla som sitter med salgstall for butikk og nett er dette et relativt enkelt regnestykke. Hvor mye selger de på nett i dag kontra via selgere?
EM uttalte vel at det var noen og 80% av TM3 som ble solgt på nett. Utfordringen er dog hvor mange av disse salgene hadde ikke skjedd hvis kundene ikke hadde hatt mulighet til å prate med selger eller prøvekjøre bilen først.

Vi hadde garantert ikke kjøpt vår første Model S uten mulighet til prøvekjøring. Selgeren derimot virket nesten i motsatt retning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:49
Et par ukers tallknusing og merkantile diskusjoner kan fort føre til at det viser seg smart på sikt å kutte salgslokaler og selgere. Evt bare beholde små showrooms rundt omkring hvor du kan se bilen fysisk. Det kan også være de gjeninnfører en referral-light løsning med enklere struktur og lavere premier.

Eller tidsbegrensede pop-up stores, slik de har på Stopp Tunejordet i Sarpsborg nå. Lei ledige lokaler (f.eks etter butikker som har gått konkurs) og ha show-room der noen måneder inntil de har fått den eksponeringen som trengs i området. Deretter er det bare å pakke alt ned og dra videre til neste sted. Det er ofte mulig å leie slike lokaler rimelig for en kort tid da det tar tid for huseier å skaffe nye leietagere på permanent basis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emurof

Sitat fra: arthur på tirsdag 05. mars 2019, klokken 16:31
Hvordan kan enkelte her mene at den pris som aksjen omsettes for alltid er alt for lav? Har vært interessant å følge den påstanden noen år nå hvor markedet tydeligvis tar feil. Merkelig.

Jeg skjønner ikke hvorfor du spør. Du synes jo alltid prisen er for høy. Og da mener jo du også at markedet tar feil. Det er like merkelig.

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:50
Kan ikke lese artikkelen på reddit. Men utifra kommentarene virker det som den bommer fullstendig.

Er egentlig ikke mye negative nyheter om dagen. Det mest negative er egentlig priskuttene. Men jeg mistenker priskuttene på S/X kan forklares av en facelift i april. Da gjelder det å bli kvitt alt av biler. Priskuttene på Model 3 er ikke veldig store - nå kan man forvente Tesla er ca på prisnivået de så for seg for noen år siden. Husker f.eks Musk anslo ASP for Model 3 på $42k.

Det negative blåses opp, litt fordi Tesla ikke kommuniserer nyheter bra nok ut til markedet. Jeg synes denne videoen har noen gode poenger:

https://www.youtube.com/watch?v=gmB1uemKeno

Teslas fremgangsmåte er direkte og "sjarmerende", men når det er så mange der ute som blåser opp den aller minste ting til å bety den reneste katastrofe, så trenger man en bedre strategi når nyheter skal ut.

Sjøhyene

Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. mars 2019, klokken 09:32
EM uttalte vel at det var noen og 80% av TM3 som ble solgt på nett. Utfordringen er dog hvor mange av disse salgene hadde ikke skjedd hvis kundene ikke hadde hatt mulighet til å prate med selger eller prøvekjøre bilen først.

Vi hadde garantert ikke kjøpt vår første Model S uten mulighet til prøvekjøring. Selgeren derimot virket nesten i motsatt retning.
Trenger ikke showrooms for prøvekjøring. Det kan enkelt og mye bedre løses med noen få sjafører og et utvalg forskjellige biler. Da kan de kjøre rundt og oppsøke folk som ønsker å se/teste bilen. Mye mye bedre enn dagens system imo.
Vet ikke om det er noe slik de kommer til å gjøre men antar nesten det. Om de bare kutter ut alt uten noen alternativ måte å få se bilene på så tror jeg det vil være en kjempe tabbe. Mange vil nok aldri betale så mye penger uten å få sett bilen live. Og blir det for langt å reise gidder man jo ikke.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

emurof

#359
Sitat fra: Tellus på tirsdag 05. mars 2019, klokken 23:43
Sannsynlig grunn for siste dagers slappe kursutvikling

Sitat'Something just doesn't add up,' says Morgan Stanley analyst, while Barclays slashes price target to among lowest on Wall Street

https://www.marketwatch.com/story/tesla-stock-slides-another-4-as-analysts-question-recent-decisions-fret-about-cash-burn-2019-03-05?siteid=bigcharts&dist=bigcharts

"Analytikere" sine utsagn har like stor verdi som en fjert i orkan.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA