Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på tirsdag 05. mars 2019, klokken 03:32Så ingen som har kjøpt aksjer har trodd på Elon sine grandiose presentasjoner og uttalelser rundt solcelletak og private batteripakker? Alle har sett på overtakelsen av SolarCity som sunk cost fra første dag? (Da kan en jo spekulere i om det hele bare var en familiær redningspakke).
Vil tro de fleste aksjonærer regner inn en verdi på Tesla Energy. Og det er ikke sikkert salget av butikkene spiller inn i dette regnestykket. Både solar roof og batteripakker for stasjonær energilagring er begrenset av produksjonskapasiteten til Tesla. På den private siden er det lange ventelister, og på nettsiden har vi hørt rykter om batteripakker i GWh-størrelse, men så lenge Tesla ikke har batteriene kan ikke prosjektene gjennomføres.

Personlig tror jeg Tesla Energy vil fortsette å vokse med 50-100% per år, selv om butikkene er stengt.
Sitat fra: Løve på tirsdag 05. mars 2019, klokken 03:32Etter hvert som en regner inn direkte tap og fjerner fremtidige inntekter så vil det jo i en analytisk verden sende aksjene et godt stykke nedover. Det er jo fremdeles ingenting i den optimistiske inntjeningen rundt bilsalg som tilsier at Tesla er verdt det aksjespekualntene per i dag gambler på at Tesla er.
Tesla har ikke ublu prising i dag når det gjelder omsetning, inntjening og vekst, sammenlignet med andre vekstselskaper. Jo mer tid som passerer, der aksjekursen ikke går opp, og Tesla fortsetter å vokse, jo mer attraktiv blir prisingen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: Løve på tirsdag 05. mars 2019, klokken 03:32
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 04. mars 2019, klokken 20:38
De fleste analytikerne verdsetter Tesla Energy til null. Så hva som skjer på den fronten bør ikke påvirke deres verdisetting i det hele tatt.

Tror dette er et resultat av FUD rundt "pengeproblemer" osv. Går over om noen uker.

Så ingen som har kjøpt aksjer har trodd på Elon sine grandiose presentasjoner og uttalelser rundt solcelletak og private batteripakker? Alle har sett på overtakelsen av SolarCity som sunk cost fra første dag? (Da kan en jo spekulere i om det hele bare var en familiær redningspakke).

Etter hvert som en regner inn direkte tap og fjerner fremtidige inntekter så vil det jo i en analytisk verden sende aksjene et godt stykke nedover. Det er jo fremdeles ingenting i den optimistiske inntjeningen rundt bilsalg som tilsier at Tesla er verdt det aksjespekualntene per i dag gambler på at Tesla er.

Måten Tesla-aksjen beveger seg på er irrasjonell og nærmest tilfeldig. Å snakke om at noe som helst er priset inn blir nesten håpløst. Men det er jo "ingen" som snakker om andre deler av Tesla enn akkurat bildelen, så det er naturlig å tenke seg at mange ikke priser inn andre ting også når de eventuelt vurderer om de skal kjøpe eller selge.

Løve


Motorwatt

Hvor mye tid bruker du egentlig daglig for å finne alt det negative du skriver om? Get A Life.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

arthur

Hvordan kan enkelte her mene at den pris som aksjen omsettes for alltid er alt for lav? Har vært interessant å følge den påstanden noen år nå hvor markedet tydeligvis tar feil. Merkelig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Alle aksjonærer vil alltid syns aksjen er lav. Ellers ville de solgt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Sitat fra: arthur på tirsdag 05. mars 2019, klokken 16:31
Hvordan kan enkelte her mene at den pris som aksjen omsettes for alltid er alt for lav?
Du vet at enkelte i Tesla-aksjetråden fokuserer mer på muligheter..  ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

romeoS

Sitat fra: Løve på tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:30
Finacials Times har en grei kommentar inforhold til Tesla sin kontantbeholdning

https://ftalphaville.ft.com/2019/03/05/1551787633000/How-much-does-Tesla-have-in-the-bank-/

Kanskje du kan gi et resymé eller screenshot av tallene, så det kan sammenlignes med projections, artikkel ligger bak innloggingsmur.
S85,pano,vin 240xx,finalized primo sept 2013. forventes til Hamar januar 2014 «SOLGT»
S75D, pano, luft, 2017

Løve

Sitat fra: romeoS på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:27
Sitat fra: Løve på tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:30
Finacials Times har en grei kommentar inforhold til Tesla sin kontantbeholdning

https://ftalphaville.ft.com/2019/03/05/1551787633000/How-much-does-Tesla-have-in-the-bank-/

Kanskje du kan gi et resymé eller screenshot av tallene, så det kan sammenlignes med projections, artikkel ligger bak innloggingsmur.
Prøv via her. Da treffer ikke jeg en mur i alle fall.

https://www.reddit.com/r/RealTesla/comments/axkqka/how_much_does_tesla_have_in_the_bank/

Løve

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:45
Hvor mye tid bruker du egentlig daglig for å finne alt det negative du skriver om? Get A Life.

Veldig lite. Negative nyheter om Tesla kommer rekende på fjøl i ett sett nå om dagen.

Øyvind.h

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:45
Hvor mye tid bruker du egentlig daglig for å finne alt det negative du skriver om? Get A Life.
Ikke mat trollene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#341
Kan ikke lese artikkelen på reddit. Men utifra kommentarene virker det som den bommer fullstendig.

Er egentlig ikke mye negative nyheter om dagen. Det mest negative er egentlig priskuttene. Men jeg mistenker priskuttene på S/X kan forklares av en facelift i april. Da gjelder det å bli kvitt alt av biler. Priskuttene på Model 3 er ikke veldig store - nå kan man forvente Tesla er ca på prisnivået de så for seg for noen år siden. Husker f.eks Musk anslo ASP for Model 3 på $42k.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

romeoS

Hadde vært interessant å se artikkel uansett, Løves info gir en sjanse til å korrigere hvis det er snakk om FUD. Er i og for seg enig i at det er mye negative spekulasjoner. Spørsmålet er om det er ledd vedvarende FUD kampanje eller har relevans. Ser nå at index har snudd, og det tyder på at negativiteten skyldes oppslag om godkjenningsproblemer i Kina. Det hadde omtrent samme relevans og var like «vanskelig» å løse som typegodkjenning i EU. Det som beroliger meg er at på svært store volumer fins kjøpere som ser potensialet, det samme potensialet som jeg tror ligger latent.
S85,pano,vin 240xx,finalized primo sept 2013. forventes til Hamar januar 2014 «SOLGT»
S75D, pano, luft, 2017

Counterpointer

Sitat fra: Løve på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:36
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:45
Hvor mye tid bruker du egentlig daglig for å finne alt det negative du skriver om? Get A Life.

Veldig lite. Negative nyheter om Tesla kommer rekende på fjøl i ett sett nå om dagen.
Niks det er katta som drar det inn!

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:50
Kan ikke lese artikkelen på reddit. Men utifra kommentarene virker det som den bommer fullstendig.

Er egentlig ikke mye negative nyheter om dagen. Det mest negative er egentlig priskuttene. Men jeg mistenker priskuttene på S/X kan forklares av en facelift i april. Da gjelder det å bli kvitt alt av biler. Priskuttene på Model 3 er ikke veldig store - nå kan man forvente Tesla er ca på prisnivået de så for seg for noen år siden. Husker f.eks Musk anslo ASP for Model 3 på $42k.

Ingenting negativt nytt å spore:

https://electrek.co/2019/03/05/tesla-model-3-design-flaw-underbody/

https://www.mercurynews.com/2019/03/05/tesla-cutting-more-jobs-at-fremont-factory/

For å lese FT sin artikkel må du bare registrere deg. Resultatet er et bra begrunnet regnestykke som viser at det er veldig sannsynlig at Tesla ikke har mer en $600 millioner i fri kapital.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA