Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 02. mars 2019, klokken 01:32
...
Kan ikke skjønne annet enn at det er pga konkurransen at de har satt ned prisene, hvilke andre motiver kan man ha? I og med at Model 3 SR kommer uansett.
Det er hønen og egget, Elon sitt mål har alltid vært å produsere billige elbiler med god ytelse og lang rekkevidde.
Men for å lage det, må man først ha ned prisen på produksjon, man må ha ryggmarg i selskapet, ansatte, fabrikker, marked som kan absorbere og man må ha nok produksjon til å få ned produksjonskostnadene.

Så det er ikke overraskende at prisene går ned, det er jo det uttalte målet.

emurof

Sitat fra: daktari på fredag 01. mars 2019, klokken 21:11
En X LR kommer på over 900 med nye FSD. For den prisen vil man få e-tron med luft og massasje i setene, HUD, infrarød night vision og Matrix lys, car play/android auto. Lader raskere og tar skiboks.

Hvorfor trekker du frem FSD? Du mener AP, som nå koster ca 25.000?

emurof


mthoring

Har ikke Musk $1, eller noe slikt i lønn? Hjelper lite med feriepenger da ;)
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Espen Hugaas Andersen

#319
Han får lovpålagt minimumslønn, men han sier det bare står på en konto i bedriften uten at han tar de ut. I tillegg har han et noenlunde lukrativt aksjeprogram, men han får ingenting før aksjekursen ca dobler seg. Og så må det doble seg noen flere ganger for at han skulle få full pott.

https://electrek.co/2018/03/21/tesla-tsla-investors-approve-elon-musk-new-multibillion-compensation-package/

(Teslas markedsverdi er nå ca 51 mrd.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

gigafactory

Sitat fra: daktari på lørdag 02. mars 2019, klokken 12:01
Sitat fra: mthoring på lørdag 02. mars 2019, klokken 00:43
Sitat fra: daktari på fredag 01. mars 2019, klokken 23:32
98-84 kWh kapasitet som ny gir 14 kWh tilgjengelig i differanse. Hvis Den bruker 2 kWh/mil så blir det 7 mil lenger. Synes jeg var ganske raus med forbruket da.

Jeg tok med FSD i prisen over, men det er kanskje urettferdig å sammenligne med Audis system? Vet jo ikke enda, for 2 år siden i disse dager fikk jeg utlevert bil med FSD betalt for.

Det er nok ikke så enkelt. Audien bruker *vesentlig* mer energi per km enn det Model X bruker.

Ser du har hatt S90D, hvordan er rekkevidden på i-pace kontra den gitt ca like forhold? De skulle vel hatt omtrent det samme hvis man såg utelukkende på batterikapasitet.

Lagt ved bilde som illustrasjon. 26% høyere forbruk på e-tron i den testen (120km/t).
Hvis man legger den differansen og 98kwt mot 84kwt til grunn, så har X100D 12,7 mil lengre rekkevidde. Eller 47% mer enn e-tron.

Andre forhold, slik som kaldere vær, eller lavere hastighet vil sikkert redusere differansen.

Skal sies at e-tron var en pre-produksjonsmodell. Men i-pace hadde tilsvarende forbruk, så jeg ville ikke satt penger på at kundebilene blir vesentlig mer effektive.

I-pace er en ganske annen bil enn S, jeg så ned på månen til en S-sjåfør gjennom soltaket da vi stod i lyskryss her om dagen...


Så dette med høyere og høyere sittestilling er drevet av et slags månekappløp?

Råde

Hahaha :) Den var fin på i hvert fall to nivåer :D
e-Golf | X75D

daktari

Sitat fra: Råde på søndag 03. mars 2019, klokken 09:02
Hahaha :) Den var fin på i hvert fall to nivåer :D
Ja, viktigste for meg er å ikke vise frem min, og se at andres er større! (Månen altså)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Wenche

Tesla lanserer Model Y 14. Mars 8)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Tiger123

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 02. mars 2019, klokken 09:28
Sitat fra: Tiger123 på lørdag 02. mars 2019, klokken 01:32Tilbake til topic - Er nok mange analytikere som må frem med regnearkene sine igjen nå, med en ganske radikal endring i både priser og utvalg. Hvor mange flere biler må Tesla selge for å vedlikeholde omsetningen?
Sier vi ASP går ned fra $59k til $50k, så må Tesla gå fra å selge 63.150 stk Model 3 i Q4 til å selge 74.500 stk Model 3.

Det er nok bare å forvente at omsetning går ned i Q1, ettersom antall biler i transitt er forventet å øke med omkring 10k biler, men så er det ganske sannsynlig vi er tilbake på all time high i Q2.

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 02. mars 2019, klokken 01:32Kan ikke skjønne annet enn at det er pga konkurransen at de har satt ned prisene, hvilke andre motiver kan man ha? I og med at Model 3 SR kommer uansett.
Det er nok hovedsaklig konkurransen fra Model 3 som gjør at de setter ned prisene på Model S/X. (Syns også prisfordelingen AP/FSD er nå bedre enn før. Nå er AP mer attraktivt for de som kun ønsker ACC.)

Model 3 derimot har jo ingen elektriske konkurrenter. Jeg ser på reduksjonene i all hovedsak som et symtom på økende produksjon. Det har alltid vært åpenbart at Tesla ville måtte introdusere SR og ikke-premium interiør for å kunne selge nærmere 500k Model 3 per år. Nå er de på det prisnivået de har alltid planlagt å være på, og nå handler det stort sett bare om å gradvis øke produksjonen og redusere produksjonskostnadene.

Om et par kvartaler vil det nok være åpenbart at Tesla kan tjene penger også på de rimeligere utgavene av Model 3, samtidig som etterspørsels-FUD er død og begravet.

Eller settes prisene ned for å gjøre plass til S og X120D?

Løve

På tross av SR og Y er aksjen betydelig ned siste tiden. Kan det ha noe med flere negative nyheter å gjøre? For hva med SolarCity og solpanel og PoeerWall nå som butikkene stenger?

Espen Hugaas Andersen

De fleste analytikerne verdsetter Tesla Energy til null. Så hva som skjer på den fronten bør ikke påvirke deres verdisetting i det hele tatt.

Tror dette er et resultat av FUD rundt "pengeproblemer" osv. Går over om noen uker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Veggen

Nuvel, benyttet ihvertfall anledningen til å laste opp litt til.  8)

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 04. mars 2019, klokken 20:38
De fleste analytikerne verdsetter Tesla Energy til null. Så hva som skjer på den fronten bør ikke påvirke deres verdisetting i det hele tatt.

Tror dette er et resultat av FUD rundt "pengeproblemer" osv. Går over om noen uker.

Så ingen som har kjøpt aksjer har trodd på Elon sine grandiose presentasjoner og uttalelser rundt solcelletak og private batteripakker? Alle har sett på overtakelsen av SolarCity som sunk cost fra første dag? (Da kan en jo spekulere i om det hele bare var en familiær redningspakke).

Etter hvert som en regner inn direkte tap og fjerner fremtidige inntekter så vil det jo i en analytisk verden sende aksjene et godt stykke nedover. Det er jo fremdeles ingenting i den optimistiske inntjeningen rundt bilsalg som tilsier at Tesla er verdt det aksjespekualntene per i dag gambler på at Tesla er.

romeoS

Her er et objektivt oppsett på hvordan dette utvikler seg kvartal for kvartal. Cash flow q1 2019 er forventet svak, p.g.a oppstart av store volumer transitt model 3. Inkluderer innløsing av $ 920 mill. lån. I forhold til gårsdagens ekstreme volumer, må det være store institusjonelle investorer som både selger og kjøper. D.v.s. Q1 gir svaret, noen tror det går dårligere enn i utgangspunktet svak forventning, noen tror det går bedre eller lik forventning. Jeg tror det vil svinge mellom 260 og 360 langt utpå sommeren, og så klatre fram mot årskiftet.
S85,pano,vin 240xx,finalized primo sept 2013. forventes til Hamar januar 2014 «SOLGT»
S75D, pano, luft, 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA