Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Sjøhyene

Redusert forsprang? De har jo et sjokkerende stort forsprang nå som vi ser hva jaguar og audi har brukt store ressurser på å utvikle. Er vel knapt på nivå med en 2012 model S som tesla den gangen utviklet til en brøkdel av ressursene. Nesten ikke til å tro imho.

Og jeg vektlegger da funksjoner som er viktige for en bil/elbil, ikke bagatell messige funksjoner som mye av det du nevner. Så klart har teslaer mange mangler men la oss fokusere på de viktige tingene her.

Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Løve

Hva i alle dager har en Tesla som fordel over en E-Tron?

hELgenen

Sitat fra: Løve på mandag 11. februar 2019, klokken 21:07
Hva i alle dager har en Tesla som fordel over en E-Tron?

Bedre motor - mer effektiv - raskere respons.
Mer ytelse for pengene
Et godt utbygd ladenettverk

Øyvind.h

Skylappene på som vanlig fra den kanten....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjøhyene

Å reise rundt i Europa må være ganske håpløst med e tron, pga fraværende ladenettverk og dårlig rekkevidde/effektivitet.
I tillegg er de milevis bak i racet mot selvkjørende biler, men her prøver de vel strengt tatt ikke heller.

Ytelsen er også uforklarlig dårlig. Mistenker at kanskje de gjør den dårligere med vilje for ikke sette fossil alternativene i dårlig lys..?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Løve

Sitat fra: hELgenen på mandag 11. februar 2019, klokken 21:11
Sitat fra: Løve på mandag 11. februar 2019, klokken 21:07
Hva i alle dager har en Tesla som fordel over en E-Tron?

Bedre motor - mer effektiv - raskere respons.
Mer ytelse for pengene
Et godt utbygd ladenettverk

Altså siste halmstrå som tesla kan klenge seg til. Ytelsesfokuset til tesla er forresten helt bisart. Finnes det nyere elbiler som ikke har akselerasjon nok for hverdagsbruk? Og jeg velger komfort, generell kvalitet og sikkerhet lenge før jeg velger akselerasjon.

Cobos

Sitat fra: Motorwatt på mandag 11. februar 2019, klokken 16:25
Men det teknologiske forspranget er på vei til å bli kraftig redusert. Tesla ligger i flere henseende etter når det gjelder funksjoner som konkurrenter har. Nå ser det ut som flere av "manglene" også er videreført til Model 3, slik som ikke-fungerende regnsensor, lys under pari, ikke skiltgjenkjenning, ikke justerbare setebelter, ikke 360º kameravisning, dårlig stemmestyring, proprietær media-løsning. ikke skipose osv, osv. Dette er betenkelig fordi mye av dette er endringer som ikke kan løses av software-oppdateringer. Men den siste nyheten nå er at vi snart får speil som husker når de skal foldes inn, klimavennlig innstilling for hund i bil, og lydvarsel for blindsonevarsler. Synes dette blir for smått (har ikke hund).
En viktig ting her da er i hvor stor grad er Matrix lys f.eks. utviklet av Audi eller Jaguar? Mistenker at siden du kan få det på en haug med forskjellige europeiske biler (ulovlig med Matrix lys i USA nå) at det lages av Bosch el. Det betyr at dette er ikke noe Audi/Jaguar kan men noe de har kjøpt, som også Tesla kunne kjøpt hvis det ikke var ulovlig i bruk i hjemmemarkedet sitt. Audi utvikler jo i liten grad selv elbilen sin. De skrur den sammen. Batteriene er jo ikke deres design engang.
Jeg mistenker Track Mode på M3 kommer til å vise hvor enormt mye større kontroll Tesla har på hele den tekniske delen av bilen og hvor fort de kan tune denne. Sammenlignet med mange av de andre større produsentene som i større grad syr sammen pakker fra de store leverandørene.
Artikkelen nå i tyske Managers Magazine viser jo at VW selv mener at deres highend plattform for elektriske biler som kommer i 2021 etter en titt på M3 er omtrent 3000€ for dyr. Det viser jo nettopp at Tesla ligger en god del foran de andre og dette er det som kommer til å påvirke aksje kursen etterhvert.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

hELgenen

Sitat fra: Løve på mandag 11. februar 2019, klokken 22:00
Sitat fra: hELgenen på mandag 11. februar 2019, klokken 21:11
Sitat fra: Løve på mandag 11. februar 2019, klokken 21:07
Hva i alle dager har en Tesla som fordel over en E-Tron?

Bedre motor - mer effektiv - raskere respons.
Mer ytelse for pengene
Et godt utbygd ladenettverk

Altså siste halmstrå som tesla kan klenge seg til. Ytelsesfokuset til tesla er forresten helt bisart. Finnes det nyere elbiler som ikke har akselerasjon nok for hverdagsbruk? Og jeg velger komfort, generell kvalitet og sikkerhet lenge før jeg velger akselerasjon.

Velger også komfort og kvalitet foran ytelse,men det endrer ikke faktum : Tesla er best på elmotor.
Og for ganske mange  betyr det ekstremt mye

Counterpointer

Etter å ha kjørt E-Tron i dag, tror jeg at jeg kjøper noen flere Tesla aksjer og dropper Audi aksjer. Bortsett fra lydisolering (samt ladefart som er umulig å prøve), så er ikke dette noe sprang fremover.

Blir spennende å dra på EQC visning på torsdag og se om de har noe nytt å komme med.

Forøvrig danser jo kursen igjen og er opp 10$

Blir spennende å se salgstall i Europa nå på Model 3!

emurof

Sitat fra: printbob på mandag 11. februar 2019, klokken 09:26Jada, de får nok opp etterspørselen når de senker prisen, men da synker også marginene. Legger merke til at du bare snakker om Model 3 nå (som de allerede har mye lavere marginer på enn S og X). To ukers leveringstid på alle S og X modeller og ingen ventetid på Model 3? Det vitner om at etterspørselen ikke er all verden.

Har du noen kilder på marginer på S/X kontra 3? Husk at de produserer Model 3 på en annen måte og har tatt med seg det de har lært med S/X. I tillegg har de den nye produksjonslinjen i telt som skal være enda bedre igjen. Det vil si at det slett ikke er sikkert marginene er så mye høyere på Model S og X.

At det er kortere leveringstid på Model 3 er vel ikke så unaturlig da produksjonen av Model 3 er mye høyere enn S og X.

Det ville være merkelig om "etterspørselen ikke er all verden" når 2/3 av kjøperne av Model 3 i Q4 2018 ikke var eksisterende reservasjonsholdere. Jeg vil tvert imot tro at etterspørselen bare øker etter hvert som det blir flere Model 3 og dermed flere som får se den og høre om den, ikke minst via venner og bekjente som har en fra før.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på mandag 11. februar 2019, klokken 16:25
Men det teknologiske forspranget er på vei til å bli kraftig redusert. Tesla ligger i flere henseende etter når det gjelder funksjoner som konkurrenter har. Nå ser det ut som flere av "manglene" også er videreført til Model 3, slik som ikke-fungerende regnsensor, lys under pari, ikke skiltgjenkjenning, ikke justerbare setebelter, ikke 360º kameravisning, dårlig stemmestyring, proprietær media-løsning. ikke skipose osv, osv. Dette er betenkelig fordi mye av dette er endringer som ikke kan løses av software-oppdateringer. Men den siste nyheten nå er at vi snart får speil som husker når de skal foldes inn, klimavennlig innstilling for hund i bil, og lydvarsel for blindsonevarsler. Synes dette blir for smått (har ikke hund).

Jeg kan ikke se at det teknologiske forspranget er i ferd med å bli redusert i det hele tatt. Heller tvert imot. Det er ikke lenge siden det var artikler om hvordan VW-gruppen hadde plukket fra hverandre en Model 3 og innsett hvor langt de ligger bak, og dermed måtte tilbake og forandre på måten de hadde tenkt til å gjøre ting.

Regnsensor, lys, skiltgjenkjenning, osv. er sikkert fint det, men ikke veldig relevant. For det første kan mye av det justeres via oppdateringer av programvare, og for det andre er mye av det ikke noe folk egentlig bryr seg så veldig mye om.

emurof

Sitat fra: Løve på mandag 11. februar 2019, klokken 21:07
Hva i alle dager har en Tesla som fordel over en E-Tron?

Bortsett fra batteriteknologi, programvare, ladenettverk, førermiljø, generell teknologi, effektivitet, osv.? Ja, bortsett fra nesten alt, så har de vel ingenting da.

E-tron har dårlig batteri, dårlig effektivitet, ser ut som en utdatert fossilbil innvending, osv. Har ikke ladenettverk, har ikke appstyring på samme måte som Tesla, har elendige skjermer, og listen bare fortsetter og fortsetter.

zbk

Dårlig batteri på e-Tron? Grei ut...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

1000kwh

Sitat fra: emurof på tirsdag 12. februar 2019, klokken 07:31
Sitat fra: Motorwatt på mandag 11. februar 2019, klokken 16:25
Men det teknologiske forspranget er på vei til å bli kraftig redusert. Tesla ligger i flere henseende etter når det gjelder funksjoner som konkurrenter har. Nå ser det ut som flere av "manglene" også er videreført til Model 3, slik som ikke-fungerende regnsensor, lys under pari, ikke skiltgjenkjenning, ikke justerbare setebelter, ikke 360º kameravisning, dårlig stemmestyring, proprietær media-løsning. ikke skipose osv, osv. Dette er betenkelig fordi mye av dette er endringer som ikke kan løses av software-oppdateringer. Men den siste nyheten nå er at vi snart får speil som husker når de skal foldes inn, klimavennlig innstilling for hund i bil, og lydvarsel for blindsonevarsler. Synes dette blir for smått (har ikke hund).

Jeg kan ikke se at det teknologiske forspranget er i ferd med å bli redusert i det hele tatt. Heller tvert imot. Det er ikke lenge siden det var artikler om hvordan VW-gruppen hadde plukket fra hverandre en Model 3 og innsett hvor langt de ligger bak, og dermed måtte tilbake og forandre på måten de hadde tenkt til å gjøre ting.

Regnsensor, lys, skiltgjenkjenning, osv. er sikkert fint det, men ikke veldig relevant. For det første kan mye av det justeres via oppdateringer av programvare, og for det andre er mye av det ikke noe folk egentlig bryr seg så veldig mye om.
Enig. Føler "de andre" ikke vet hva de skal gjøre med elbilteknologien. De holder fast på gamle konsept og setter et batteri inn i et gammelt fossilbilskall. Det er vanskelig å endre seg så radikalt.

Selv om det er off-topic så mener jeg regnsensoren er tilbake til der den var da den ble lansert. Altså helt ok, og på linje med andre biler..

Espen Hugaas Andersen

#254
Sitat fra: zbk på tirsdag 12. februar 2019, klokken 07:56Dårlig batteri på e-Tron? Grei ut...
Dårlig er å overdrive. Men på en rekke områder er den ikke like bra som 100 kWh pakken til S/X. Den veier ca 15% mer, den har ca 15% mindre kapasitet, den bruker NMC vs NCA, som medfører flere ganger større bruk av kobolt, og dertil høyere produksjonskostnad. En ting den er bra på er ladeeffekt. 150 kW er ganske brukbart - 25% mer enn S/X.

Men nå sammenlignet man med 100 kWh pakken, som har 18650-celler fra 2015 og batteriarkitektur fra 2016. For Model 3 er Tesla er allerede over på 2170-cellene og ny batteriarkitektur utviklet i 2017. Den er enda lettere i forhold til kapasitet, lader trolig minst like raskt som e-tron (men den er ikke fullt låst opp, ennå), og er svært billig å produsere. Mengden kobolt er redusert betraktelig fra 18650-cellene.

Man kan også forvente at Tesla jobber med neste generasjon batteripakke, i det skjulte. Oppkjøpet av Maxwell er en indikasjon på dette. For at de skulle gå til oppkjøp føler jeg meg rimelig sikker på at Tesla har teknologien i drift i prototyper. Kanskje bare batteripakker på en lab et eller annet sted, men muligens kan det være slik at disse batteriene benyttes i Semi eller Roadster.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA