Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

arthur

#225
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. februar 2019, klokken 13:44
Ja, og så sa de at Musk og Tesla hadde fått bot av SEC. Det er direkte feil. Tesla/Musk og SEC inngikk forlik, og Tesla/Musk innrømmet ingen skyld.

Syns at om man skal kunne kalles en ekspert så bør man ikke bomme på grunnleggende fakta.

Har ikke gjort noe galt, innrømmer ingen skyld, men betaler villig vekk et anseelig antall (40)millioner dollar og kan ikke være styreleder de neste tre årene? Javel. O J Simpson var vel også uskydlig, ikke dømt så vidt jeg husker.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

#227
Sitat fra: printbob på fredag 08. februar 2019, klokken 16:22Har fulgt med Tesla i flere år nå og eid aksjer på flere tidspunkter (inkludert nå). Det er jo så klart utrolig vanskelig å prise Tesla. Uansett hvordan man ser på det så er det jo en oppblåst aksje som har enorme fremtidige forventninger innpriset og det ikke til bilselskap-prising vel og merke. De må jo produsere (og selge) maaange millioner biler per år før de forsvarer nåværende pris.
Tesla er ikke veldig oppblåst egentlig. De er billigere enn diverse andre vekstselskaper som f.eks Amazon på en rekke målbare kriterier. Og Tesla vokser raskere i omsetning!

Så klart, man kan godt argumentere for at Amazon og andre vekstselskaper er overpriset.

Sitat fra: printbob på fredag 08. februar 2019, klokken 16:22Jeg er litt bekymret for aksjekurs nå som de beveger seg mer i retning av et tradisjonelt bilselskap. I tillegg ser det ut til at etterspørselen har knekt helt sammen? Nå produseres det Model 3 hovedsakelig for Europa og Kina. Likevel kan man få alle varianter omtrent på dagen i USA. Dett gjelder også S og X (slutten av februar).
De må få satt i gang produksjonen av SR for å se den fulle etterspørselen. Men inntil det skjer har de en del virkemidler for å øke etterspørselen. De kan f.eks begynne å selge MR i Europa. De kan introdusere leasing. De kan pushe på med prøvekjøringer til alle og enhver. De kan ha inventory-biler distribuert ut i markedene. Osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på fredag 08. februar 2019, klokken 17:17Har ikke gjort noe galt, innrømmer ingen skyld, men betaler villig vekk et anseelig antall (40)millioner dollar og kan ikke være styreleder de neste tre årene? Javel. O J Simpson var vel også uskydlig, ikke dømt så vidt jeg husker.
Styreleder har liten til ingen reell makt, det er mer en symbolsak.

Og det var ikke snakk om så mye penger. Det hadde vært verre for aksjekursen å ha dette hengende over selskapet i 3-10 år, selv om man skulle vinne rettsaken og alle ankene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Pytt, pytt, hva er vel 40 millioner dollar for husfredens skyld og hva betyr det vel å være styreleder i selskapet man eier så mye av.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Løve

Tesla er en bilprodusent med heller tvilsom nåværende inntjening og enda mer spekulativ potensiel inntjening. Amazon opptrer MMYE bredere, med bunnsolide satsinger i flere ledd og har en inntekt allerede som får Tesla sine tall til å fremstå som en saftkiosk. At aksjekursen til Tesla er LANGT over reell verdi er det vel få som er uenige i? Hele verdien handler jo om det enkelte antar er et ekstremt uforløst potensielle på ett eller annet usikkert tidspunkt en eller annen gang i fremtiden.

Sjøhyene

Sitat fra: nie på fredag 08. februar 2019, klokken 12:03
Sitat fra: daktari på fredag 08. februar 2019, klokken 09:07
Her var det for og (mest) i mot, men treffer bulls og bears sine kronargumenter på kornet.
https://www.dn.no/marked/tesla/elon-musk/podkast/tesla-og-bloffmakeren-som-skal-redde-verden/2-1-538244

sitat: "hakke peiling"
Men merk at Kinas bilsalg synker - men elbilsalget der øker.
Jeg hørte gjennom den.
Helt ærlig synes jeg at det var en nokså pinlig seanse.
Særlig denne "aksje-eksperten" fremstod temmelig flåsete og useriøs i det meste.
DN har nok den dårligste podcasten jeg noen gang har hørt på, og jeg hører mye på podcast. Denne med tesla synes jeg faktisk var blant de som var mindre ille. De har det med å synse og komme med tøffe påstander om ting de kan null og niks om. Den om krypto nå nylig er en klassiker.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Sjøhyene

Sitat fra: Løve på fredag 08. februar 2019, klokken 21:38At aksjekursen til Tesla er LANGT over reell verdi er det vel få som er uenige i? Hele verdien handler jo om det enkelte antar er et ekstremt uforløst potensielle på ett eller annet usikkert tidspunkt en eller annen gang i fremtiden.
Tror du har misforstått noe. Hele poenget med aksje verdsettelse er jo å se framover og prøve å estimere en fremtidig inntjening. Hva de tjente forrige kvartal er fullstendig likegyldig i den sammenheng.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Løve

Sitat fra: Sjøhyene på lørdag 09. februar 2019, klokken 11:22
Sitat fra: Løve på fredag 08. februar 2019, klokken 21:38At aksjekursen til Tesla er LANGT over reell verdi er det vel få som er uenige i? Hele verdien handler jo om det enkelte antar er et ekstremt uforløst potensielle på ett eller annet usikkert tidspunkt en eller annen gang i fremtiden.
Tror du har misforstått noe. Hele poenget med aksje verdsettelse er jo å se framover og prøve å estimere en fremtidig inntjening. Hva de tjente forrige kvartal er fullstendig likegyldig i den sammenheng.

Tror du må lese det jeg skrev en gang til  :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på fredag 08. februar 2019, klokken 21:38Tesla er en bilprodusent med heller tvilsom nåværende inntjening og enda mer spekulativ potensiel inntjening. Amazon opptrer MMYE bredere, med bunnsolide satsinger i flere ledd og har en inntekt allerede som får Tesla sine tall til å fremstå som en saftkiosk. At aksjekursen til Tesla er LANGT over reell verdi er det vel få som er uenige i? Hele verdien handler jo om det enkelte antar er et ekstremt uforløst potensielle på ett eller annet usikkert tidspunkt en eller annen gang i fremtiden.
Her er noen tall.

Tesla ved $306:

Q3 P/E: 44
Q3 P/S: 2,00
Q4 P/E: 98
Q4 P/S: 1,89
Vekst i omsetning, Q4 2017 til Q4 2018: 120%

Amazon ved $1588:

Q4 P/E: 105
Q4 P/S: 2,70
Vekst i omsetning, Q4 2017 til Q4 2018: 20%

Altså hvis man kjøper aksjer i Tesla i stedet for Amazon, så betaler man mindre i forhold til omsetning, inntjening og vekst. Dette er fakta.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: arthur på fredag 08. februar 2019, klokken 17:17
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. februar 2019, klokken 13:44
Ja, og så sa de at Musk og Tesla hadde fått bot av SEC. Det er direkte feil. Tesla/Musk og SEC inngikk forlik, og Tesla/Musk innrømmet ingen skyld.

Syns at om man skal kunne kalles en ekspert så bør man ikke bomme på grunnleggende fakta.

Har ikke gjort noe galt, innrømmer ingen skyld, men betaler villig vekk et anseelig antall (40)millioner dollar og kan ikke være styreleder de neste tre årene? Javel. O J Simpson var vel også uskydlig, ikke dømt så vidt jeg husker.

Her jobbes det hardt ja.


printbob

#236
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. februar 2019, klokken 18:02
De må få satt i gang produksjonen av SR for å se den fulle etterspørselen. Men inntil det skjer har de en del virkemidler for å øke etterspørselen. De kan f.eks begynne å selge MR i Europa. De kan introdusere leasing. De kan pushe på med prøvekjøringer til alle og enhver. De kan ha inventory-biler distribuert ut i markedene. Osv.
Jada, de får nok opp etterspørselen når de senker prisen, men da synker også marginene. Legger merke til at du bare snakker om Model 3 nå (som de allerede har mye lavere marginer på enn S og X). To ukers leveringstid på alle S og X modeller og ingen ventetid på Model 3? Det vitner om at etterspørselen ikke er all verden.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 09. februar 2019, klokken 11:37

Her er noen tall.

Tesla ved $306:

Q3 P/E: 44
Q3 P/S: 2,00
Q4 P/E: 98
Q4 P/S: 1,89
Vekst i omsetning, Q4 2017 til Q4 2018: 120%

Amazon ved $1588:

Q4 P/E: 105
Q4 P/S: 2,70
Vekst i omsetning, Q4 2017 til Q4 2018: 20%

Altså hvis man kjøper aksjer i Tesla i stedet for Amazon, så betaler man mindre i forhold til omsetning, inntjening og vekst. Dette er fakta.
Ja så klart du finner teknologiselskaper med mye høyere P/E. Bilbransjen er en av de mest kapitalintensive industriene, det kreves enormt mye kapital for å skalere. Dette gjelder særlig Tesla da de også bygger ut hurtiglading og er nødt til å bygge sin egen infrastruktur rundt salg og service. AWS kan skaleres for "litt" mindre kaptial for å si det slik.

Her er P/E for noen andre bilprodusenter:
BMW - 5,3
GM - 7
Daimler AG - 5,8
Toyota - 9,98

Jeg håper så klart at Tesla kommer til å vokse seg store i fremtiden og jeg håper de fortsetter å stjele markedsandel til de store. Men når de blir mer og mer en "ekte bilprodusent" vil de også prises deretter. Konkurransefortrinnet til Tesla slik jeg ser det (bortsett fra batterier) er at de er et teknologiselskap i bunnen. Ser man på de store bilprodusentene er de jo bokstavelig talt dinosaurer, og vil nok fortsette å være det i forholdsvis lang tid fremover (mange vil nok aldri klare full omstilling).

Det faktum at Tesla har fått teknologifreaker med 0 bilinteresse til å kjøpe en bil til 1 mill er mildt sagt fascinerende. Jeg personlig hører til begge "camper". Jeg har vært bilinteressert i lang tid, men er også en tekfreak. Jeg ser det som HELT uaktuelt å kjøpe noe annet enn Tesla. Jeg HAAATER treige, ubrukelige dinosaurer som ikke henger med i tiden. Jeg tok også doktorgrad på dette temaet (utvikling i bilindustrien) og fikk erfare hvor langsomme de store gigantene kan være i å reagere. Dette var da Tesla begynte å skalere produksjonen av Model S og det er morsomt å se at så mange prediksjoner og tanker man hadde fra denne forskningen plutselig har blitt realitet.

snd

Har du en link til avhandlingen din, @printbob. Jeg er veldig interessert i slik lesestoff  :)
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Espen Hugaas Andersen

#238
Sitat fra: printbob på mandag 11. februar 2019, klokken 09:26Jada, de får nok opp etterspørselen når de senker prisen, men da synker også marginene. Legger merke til at du bare snakker om Model 3 nå (som de allerede har mye lavere marginer på enn S og X). To ukers leveringstid på alle S og X modeller og ingen ventetid på Model 3? Det vitner om at etterspørselen ikke er all verden.
Model S/X har hatt stabil etterspørsel i lang tid nå. Der er det ikke særlig å bekymre seg over.

Model 3 trenger de mer etterspørsel på, men det er ikke slik at lavere pris betyr lavere marginer. Det handler om å selge mindre bil for mindre penger, samtidig som man fortsetter å ta ut økende stordriftsfordeler.

Sitat fra: printbob på mandag 11. februar 2019, klokken 09:26Ja så klart du finner teknologiselskaper med mye høyere P/E. Bilbransjen er en av de mest kapitalintensive industriene, det kreves enormt mye kapital for å skalere. Dette gjelder særlig Tesla da de også bygger ut hurtiglading og er nødt til å bygge sin egen infrastruktur rundt salg og service. AWS kan skaleres for "litt" mindre kaptial for å si det slik.
Det er akkurat fordi bilbransjen er kapitalintensiv at jeg liker å sammenligne med Amazon i stedet for andre vekstselskaper. Amazon er først og fremst et logistikkselskap, i en bransje med syltynne marginer, enorme kapitalbehov (som f.eks en egen flåte med fly og et stort antall enorme distribusjonssenter) og stor konkurranse. Samtidig har både Amazon og Tesla en teknologi-side. Amazon med f.eks Alexa, Tesla med autonomi og nauralnett.

Sammenligningen mellom Amazon og Tesla er stort sett den beste sammenligningen man kan gjøre, i mitt syn. Det blir feil å sammenligne med Google og Apple, men det blir like feil å sammenligne med Ford og GM.

(Og hvis man skal sammenligne med bilselskaper - husk at de er veldig "billige". Man kan diskutere akkurat hvorfor det er tilfelle, men jeg vil tro at det er til dels fordi bilbransjen er i endring, og de store bilselskapene må endre seg, eller dø. Dermed er det priset inn en ikke ubetydelig konkursrisiko. Da blir det feil å anta at et bilselskap med stort teknologisk forsprang skulle verdsettes på samme måte.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Men det teknologiske forspranget er på vei til å bli kraftig redusert. Tesla ligger i flere henseende etter når det gjelder funksjoner som konkurrenter har. Nå ser det ut som flere av "manglene" også er videreført til Model 3, slik som ikke-fungerende regnsensor, lys under pari, ikke skiltgjenkjenning, ikke justerbare setebelter, ikke 360º kameravisning, dårlig stemmestyring, proprietær media-løsning. ikke skipose osv, osv. Dette er betenkelig fordi mye av dette er endringer som ikke kan løses av software-oppdateringer. Men den siste nyheten nå er at vi snart får speil som husker når de skal foldes inn, klimavennlig innstilling for hund i bil, og lydvarsel for blindsonevarsler. Synes dette blir for smått (har ikke hund).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA