Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Man må bare være litt tålmodig. Før eller senere kan kursen ikke fortsette å være så lav, ettersom det vil være åpenbart at selskapet er billig i forhold til omsetning og overskudd.

F.eks i forhold til omsetning så er Tesla verdsatt som eldgamle selskaper som ikke har nevneverdig vekst:

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Å tro man blir rik på å time TSLA er som å tro på julenisse.. det ender i skuffelse

Kjøper man og holder på aksjene i 3-5 år kan man faktisk se en fortjeneste. Månha tid for at småbeløp skal bli noe..

Øyvind.h

Hey. Greit under 300 igjen. På tide med en ny runde inn :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Det er vel ingen tvil om at de som kjøpte 2000 aksjer til 30 $ og fremdeles har dem er i en gunstig situasjon!

Det er også sånn at treffer en på de mange topper og dipper i kursen kan en få en grei avkastning. Men dette krever timing og innsats.

Blir opp til den enkelte hva en vil gjøre. Problemet er at det er veldig lett å se i ettertid hva en burde gjort, for da er risikoen borte!

Motorwatt

Tror ikke på en nyere utgave av X/S i 2019. Ressursene er redusert på alle nivåer etter siste oppsigelserunde. Eventuelle kapital som ville måtte trenges til dette blir nok brukt til noe annet (nedbetaling av gjeld). Hvis det er riktig at 14000 Model 3 er sendt til Europa og Kina, så tilsvarer dette nesten 3 ukers produksjon, og det stod vel igjen et par tusen usolgte biler ved årsskiftet. Er markedet på vei til å mettes? Tror at mange i USA som tegnet seg på liste våren 2016 så for seg en bil til 35K minus 7.5K, og som nå kan ha trukket seg. 2019 blir et spennende år.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Det er verdt å ta en titt på disse grafene, som viser salget av biler i USA. Hadde vært gøy hvis noen lagde like slike for Europa. Merk at trucker/pickups holdes utenfor, så også småsuver som Nissan Rogue/Quashqai mens KiA Soul er inkludert. Hadde vært nyttig å se små-suvene også i grafene.

Uansett: Model 3 selger veldig bra i sitt segment, og det er vanskelig å se at dette skal slutte plutselig sånn rett uten videre.

https://cleantechnica.com/2019/01/20/30-nasty-tesla-charts/

Model Y: kan de klare å kjøre produksjon av Model Y på samme linjene som 3 eller vil de behøve egne linjer? F.eks. en "suv-light" ala V60 XC vs V60 vs S60. Regner med at de 3 settes sammen på samme linjen. Så er jo en V60XC ikke akkurat en SUV, men noen små grep i hjuloppheng og litt mer stasjonsvogn - burde kunne gå på samme General Assembly? Ser vi en Y allerede i produksjon fra høsten av?


Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Sitat fra: daktari på fredag 25. januar 2019, klokken 12:47
Uansett: Model 3 selger veldig bra i sitt segment, og det er vanskelig å se at dette skal slutte plutselig sånn rett uten videre.
Men hvorfor sendte de da 3 ukers produksjon ut av landet hvis hjemmemarkedet ikke var dekket? Der fleste eksportbilene ble vel produsert i 2018?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

noto

Sitat fra: Motorwatt på fredag 25. januar 2019, klokken 13:05
Sitat fra: daktari på fredag 25. januar 2019, klokken 12:47
Uansett: Model 3 selger veldig bra i sitt segment, og det er vanskelig å se at dette skal slutte plutselig sånn rett uten videre.
Men hvorfor sendte de da 3 ukers produksjon ut av landet hvis hjemmemarkedet ikke var dekket? Der fleste eksportbilene ble vel produsert i 2018?

For ikke å ha mange usolgte biler (under transport/klargjøring) ved neste kvartalsskifte. Og nei, eksportbilene er produsert i 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på fredag 25. januar 2019, klokken 12:38Tror ikke på en nyere utgave av X/S i 2019. Ressursene er redusert på alle nivåer etter siste oppsigelserunde. Eventuelle kapital som ville måtte trenges til dette blir nok brukt til noe annet (nedbetaling av gjeld).
For det første har Tesla rikelig med penger. De hadde trolig rundt $4 mrd ved slutten av Q4, og selv med nedbetaling av $920 mill i Q1 er det vanskelig å se for seg at kontantbeholdningen ved slutten av Q1 vil være særlig under $3,5 mrd. For det andre er utviklingsavdelingene i all hovedsak urørt i den seneste runden med oppsigelser.

Når man hører om oppsigelser er det lett å tenke at dette er begrunnet i at ting går dårlig, men jeg kan ikke se at det er noe som skulle tyde på det. Tesla har rikelig med penger til å gjøre det de ønsker - noe som betyr at handlingene til Tesla er en del av en strategi.

Akkurat hvilken strategi kan vi nok høre mer om på onsdag/natt til torsdag, men jeg har en mistanke om at det involverer en overhaling av produksjonslinjene til S/X. Tidligere har Tesla snakket om å integrere body-in-white på S/X i samme produksjonslinje, i stedet for de to dedikert produksjonslinjene de har i dag. Den ene produksjonslinjen for S har vært i full bruk siden 2012, og har fått fortløpende oppdateringer. Men det er ikke noe tvil om at Tesla har lært mye om å bygge biler siden 2012.

Det er først nå at Tesla ikke er like avhengig av inntektene fra Model S/X, ettersom de kan kutte produksjonen og fortsatt få inn nok penger fra Model 3 til å gå med overskudd.

Det gir også mening i å forbedre utnyttelsen av arealet i fabrikken. Får de halvert størrelsen på produksjonen av Model S/X vil fabrikken kunne produsere flere Model 3, eventuelt at det vil kunne være mulig å sette opp produksjonslinjer for Roadster, Semi, Model Y eller Pickup. (De to siste tror jeg er minst sannsynlig, ettersom det trolig ikke er plass for å produsere hundretusenvis av Model Y eller Pickup.)

Sitat fra: Motorwatt på fredag 25. januar 2019, klokken 12:38Hvis det er riktig at 14000 Model 3 er sendt til Europa og Kina, så tilsvarer dette nesten 3 ukers produksjon, og det stod vel igjen et par tusen usolgte biler ved årsskiftet. Er markedet på vei til å mettes? Tror at mange i USA som tegnet seg på liste våren 2016 så for seg en bil til 35K minus 7.5K, og som nå kan ha trukket seg. 2019 blir et spennende år.
Jeg tror etterspørselen er betydelig bedre i USA enn mange ser for seg. For Q1 forventer jeg produksjon på noe sånt som 75k Model 3 og leveranser på noe sånt som 70k Model 3 (noe ala 45k i USA, 15k i Europa og 10k i Kina).

https://blog.alphahat.com/teslas-us-q1-deliveries-are-surprisingly-high-so-far-e87cd1df54f8
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Hvorfor skal man tro at markedet for Model 3 er mettet nå? Når er markedet for Toyota Camry mettet eller Honda Civic mettet? Folk kjøper ny bil jevnt og trutt, og Model 3 kommer på short-list til ganske mange pga. egenskapene - og kan fortsette med salgstall i Camry-klassen i flere år. Alternativet er jo at den stabiliserer seg på en ca. 10-15 plass i USA, på nivå med VW Jetta og Kia Optima med ca. halvparten så mange biler som Camry.

I premium-segmentet selger jo M3 mer enn alle de andre sedanene pr merke samlet.

Det som gjør at salget av en modell faller er at konkurrentene kommer med nye modeller som tiltaler mer. Model 3 er fortsatt ny.

Model S har fortsatt solgt bra uten noen tydelig nedgang enda jfmr CleanTechnica sine grafer, derfor er det litt rart at de trekker S75. X75 er enda rarere, da en 3er på ingen måter vil kompansere for egenskapene til en X - hvertfall for veldig få kjøpere. Så jeg tipper en refresh kommer i løpet av året - og vil gi en boost av salget og økt margin pr bil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

noto

Høres riktig det du sier om S/X. Ser ikke for meg at Tesla skal fortsette å produsere S/X på samme måte som de har gjort siden 2012 når de har klare mer nyutviklede konstruksjonsdesign og produksjonsprosesser både for karosseri og batteri. Logisk tidspunkt nå når Model 3 produksjonen er oppe og går. Også logisk å droppe 75-modellene når de må kutte for å forberede omleggingen. Sannsynligvis selger de da en del flere høymargin 100-modeller og kompenserer dermed litt for tapet. De har ikke råd til å strupe S/X lengre enn høyst nødvendig. De kommer til å holde kortene tett til brystet, men jeg ser ikke bort fra at nextgen presenteres innen første halvår.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 25. januar 2019, klokken 14:24
Sitat fra: Motorwatt på fredag 25. januar 2019, klokken 12:38Tror ikke på en nyere utgave av X/S i 2019. Ressursene er redusert på alle nivåer etter siste oppsigelserunde. Eventuelle kapital som ville måtte trenges til dette blir nok brukt til noe annet (nedbetaling av gjeld).
For det første har Tesla rikelig med penger. De hadde trolig rundt $4 mrd ved slutten av Q4, og selv med nedbetaling av $920 mill i Q1 er det vanskelig å se for seg at kontantbeholdningen ved slutten av Q1 vil være særlig under $3,5 mrd. For det andre er utviklingsavdelingene i all hovedsak urørt i den seneste runden med oppsigelser.

Når man hører om oppsigelser er det lett å tenke at dette er begrunnet i at ting går dårlig, men jeg kan ikke se at det er noe som skulle tyde på det. Tesla har rikelig med penger til å gjøre det de ønsker - noe som betyr at handlingene til Tesla er en del av en strategi.

Akkurat hvilken strategi kan vi nok høre mer om på onsdag/natt til torsdag, men jeg har en mistanke om at det involverer en overhaling av produksjonslinjene til S/X. Tidligere har Tesla snakket om å integrere body-in-white på S/X i samme produksjonslinje, i stedet for de to dedikert produksjonslinjene de har i dag. Den ene produksjonslinjen for S har vært i full bruk siden 2012, og har fått fortløpende oppdateringer. Men det er ikke noe tvil om at Tesla har lært mye om å bygge biler siden 2012.

Det er først nå at Tesla ikke er like avhengig av inntektene fra Model S/X, ettersom de kan kutte produksjonen og fortsatt få inn nok penger fra Model 3 til å gå med overskudd.

Det gir også mening i å forbedre utnyttelsen av arealet i fabrikken. Får de halvert størrelsen på produksjonen av Model S/X vil fabrikken kunne produsere flere Model 3, eventuelt at det vil kunne være mulig å sette opp produksjonslinjer for Roadster, Semi, Model Y eller Pickup. (De to siste tror jeg er minst sannsynlig, ettersom det trolig ikke er plass for å produsere hundretusenvis av Model Y eller Pickup.)

Sitat fra: Motorwatt på fredag 25. januar 2019, klokken 12:38Hvis det er riktig at 14000 Model 3 er sendt til Europa og Kina, så tilsvarer dette nesten 3 ukers produksjon, og det stod vel igjen et par tusen usolgte biler ved årsskiftet. Er markedet på vei til å mettes? Tror at mange i USA som tegnet seg på liste våren 2016 så for seg en bil til 35K minus 7.5K, og som nå kan ha trukket seg. 2019 blir et spennende år.
Jeg tror etterspørselen er betydelig bedre i USA enn mange ser for seg. For Q1 forventer jeg produksjon på noe sånt som 75k Model 3 og leveranser på noe sånt som 70k Model 3 (noe ala 45k i USA, 15k i Europa og 10k i Kina).

https://blog.alphahat.com/teslas-us-q1-deliveries-are-surprisingly-high-so-far-e87cd1df54f8


Sveinung1954

^ Mer relevant info i denne tråden er vel at det kom div. nyheter fra tesla igår som sendte aksjen ned ca 5% after hours....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Espen Hugaas Andersen

#208
Kvartalsrapport i natt: http://ir.tesla.com/static-files/0b913415-467d-4c0d-be4c-9225c2cb0ae0

Mine tanker/observasjoner:

- Høyere omsetning enn forventet, Model 3 ASP holder seg på et greit nivå
- Lavere profitt enn forventet. Dette virker som det er pga hovedsaklig to ting - først solgte Tesla ingen ZEV kreditter, altså ned 50 mill fra Q3. For det andre var det en engangshendelse rundt hvordan leasing regnskapsføres, som utgjorde en forskjell på omkring 127 mill. Profitten hadde vært litt opp fra Q3 om det ikke var pga disse to faktorene. Altså kjernevirksomheten ser ut til å ha sunn vekst og profittmargin.
- Dessverre pga lavere profitt enn ventet ser det ikke ut som inkludering på S&P skjer i mai, dette vil trolig først skje i august.
- Free cash flow på ca 900 mill er supert, og stort sett som forventet. Tesla vil ha null problemer med å nedbetale 920 mill i Q1.
- CFO Deepak Ahuja pensjonerer seg (igjen) og blir erstattet av Zach Kirkhorn. Det hørtes ut som han kan beholde roen på konferansesamtalene i hvert fall, så dette trenger ikke være spesielt negativt.
- Ingen problemer med etterspørsel.
- Model Y vil trolig produseres ved Gigafactory 1, oppstart i 2020.
- Som jeg hadde en mistanke om stoppes Model 3 produksjonstakten på 7000/uke ved Fremont, i stedet blir fokuset å få opp produksjonen i Shanghai til 3000/uke. 10k/uke er altså fortsatt planen, men fordelt på to fabrikker.
- Det virker for øvrig som planen er å øke til stabilt 7000/uke så raskt som mulig, men guidance er få det til i løpet av 2019.
- Service får velfortjent fokus. Deler skal fordeles til større grad ut til servicesentrene, som som bør korte ned ventetidene.
- Det ser ut til at det kommer en rekke store oppdateringer på autopilot i løpet av året.

Altså stort sett ser ting bra ut - det eneste skuffende var profitten som var lavere enn ventet, og så klart det at Deekpak pensjonerer seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Angående fall etter markedet stengte, det var en sterk oppgang (omtrent lik) før Q4 tallene kom. Det tyder på at forventningene var større og det vises i ettermarked,tror jeg.

Spørsmålet er om ikke denne effekten vil dra med seg kursen ytterligere ned? Det var jo som nevnt av Espen mange positive ting men også ting som står åpent.
At S & X ikke får 21700 celler og har endret både produksjonskapasitet og kutter 75 kWh gjør at mye henger på økt salg av 3.

Utfasing av tax credit er en viktig faktor og Europa salget vil ta litt tid før det dekker opp. Q1 tall er nok dømt til å bli svakere, men antallet Model 3 til Europa/Kina tyder på at Tesla gjør alt for å få Q1 til å bli så god som mulig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA