Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#180
Vi vet ikke hvorfor. Kanskje det er for å gjøre plass til mer Model 3 produksjon, eller Model Y, Pickup, Semi eller Roadster. Kanskje det er i påvente av oppdateringer på S/X. Kanskje det er for å oppdatere produksjonsutstyret til Model S/X, slik at de skal kunne klare å produsere like mange biler som før med færre folk og på mindre plass.

Vi får se om en uke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Jeg tror det blir tight race for sorte tall i både nåværende (Q4) og neste kvartaler.

Dette basert på prispolitikken til Tesla samt hvordan de forholder seg til hva de prioriterer nå (7% oppsigelser mm).

Tror også markedet vil ta hensyn til hvordan det går med konkurrentene fra etablerte bilprodusenter. Dobler Audi og Porsche sin produksjon? Hvordan går det med VW, fortsetter BMW med veldig lite (i3) osv.

Tror ikke det blir slik at økt satsning fra de etablerte kommer til å ta vesentlige  salgsandeler fra Tesla, men heller styrke troen på TSLA i et lengre perspektiv.

noto

#182
Sorte tall blir definitivt first priority, men det kreves Elon-magi å klare etter Q4 når mange biler er i transitt, insentivene er redusert, billigere utgaver som selges, 2000 dollar rabatt i USA, kutt i S/X-produksjon og store investeringer i utvikling av Y og Semi (og nextgen S/X?). De kommer til å vri seg. Regner med at de shipper alt de kan i kvartalets to første måneder og produserer til hjemmemarkedet i mars, så minst mulig er på kjøl ved kvartalskiftet. Hvis vi her på forumet i tillegg er flinke og bestiller mange P-biler kan det bli brukbart likevel..

dundun

Herregud for en tragedie børsnotering er for et selskap som skal prøve å få til noe. Tenk så mye fullstendig meningsløs tid som går med til tull som bare har med kvartalsrapporteringen å gjøre!
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

noto

Uten børs, ingen Tesla. Kan ikke få i pose og sekk, selv om både du og Elon skulle ønske det

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: noto på torsdag 24. januar 2019, klokken 14:43Uten børs, ingen Tesla. Kan ikke få i pose og sekk, selv om både du og Elon skulle ønske det
Tja, det er ikke usannsynlig Tesla hadde fortsatt klart seg fint. De hadde bare hatt behov for noen solide investorer som kunne skutt inn penger det første tiåret, sånn ca, akkurat som SpaceX har.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

noto

De kunne klart seg fint NÅ ja, men hadde aldri kommet dit de er.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: noto på torsdag 24. januar 2019, klokken 15:51De kunne klart seg fint NÅ ja, men hadde aldri kommet dit de er.
Kanskje ikke, men det er på ingen måte sikkert. Det kommer helt an på hvor mange investorer de hadde klart å samle rundt seg.

Og Tesla ville eksempelvis aldri ha betalt ned lånene fra det offentlige som de gjorde rett etter IPO. De hadde beholdt de pengene og brukt de i driften.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 24. januar 2019, klokken 15:55
Og Tesla ville eksempelvis aldri ha betalt ned lånene fra det offentlige som de gjorde rett etter IPO. De hadde beholdt de pengene og brukt de i driften.

Sant nok, men ville de fått lånene dersom de ikke var ett "public" firma?  Var ikke noe av sikkerheten til lånet satt i at det kunne omgjøres i aksjer i selskapet? Kjenner ikke systemet godt nok til å vite dette, derfor jeg spør.

Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på torsdag 24. januar 2019, klokken 16:09Sant nok, men ville de fått lånene dersom de ikke var ett "public" firma?  Var ikke noe av sikkerheten til lånet satt i at det kunne omgjøres i aksjer i selskapet? Kjenner ikke systemet godt nok til å vite dette, derfor jeg spør.
Man kan være et aksjeselskap uten å være på børs. Akkurat som SpaceX.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Etter en markant nedgang siste dager går kursen nå litt opp. 290 når jeg poster.

Dette er sikker fordi min bil er på vei til Norge (før tiden)

noto

Riding The Roller Coaster :)

Thank You Mr. Aulie from Norway, sier Elon.

Counterpointer

Han trengte sikkert de 600 k nok for å få innfridd det utestående lånet som forfaller

Tiger123

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 23. januar 2019, klokken 19:13
Jeg tror det blir tight race for sorte tall i både nåværende (Q4) og neste kvartaler.

Dette basert på prispolitikken til Tesla samt hvordan de forholder seg til hva de prioriterer nå (7% oppsigelser mm).

Tror også markedet vil ta hensyn til hvordan det går med konkurrentene fra etablerte bilprodusenter. Dobler Audi og Porsche sin produksjon? Hvordan går det med VW, fortsetter BMW med veldig lite (i3) osv.

Tror ikke det blir slik at økt satsning fra de etablerte kommer til å ta vesentlige  salgsandeler fra Tesla, men heller styrke troen på TSLA i et lengre perspektiv.

Utfordringen for aksjekursen er vel den høye gjelda ifht investeringsbehovet fremover. At man nå kutter i produksjonen for første gang bør ledsages av gode nyheter rundt effektivisering etc. Skulle jeg vurdert aksjen nå ville jeg sittet på sidelinjen til etter Q4 tallene. Eventuelle tegn på svikt i etterspørselen rundt guidingen fremover, og jeg tror kursen får kjørt seg, dessverre.

arthur

"It's been range-bound, and it's really been going on for over four years now," Matt Maley, equity strategist at Miller Tabak, told CNBC's "Trading Nation" on Wednesday. "The stock is trading just below $300. That's exactly where it was September of 2014."

https://www.cnbc.com/2019/01/24/one-chart-suggests-tesla-could-have-trouble-breaking-higher.html

Som sagt så mange ganger; en aksje å aktivt trade, ikke nødvendigvis eie.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA