Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, ons 28. nov 2018, kl. 23:56

« forrige - neste »

Handyman

Ja det tror også åpenbart journalistene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Wenche

TSLA Trenden har snudd, og aksjen har bunnet, og fortsetter i en oppadgående kanal, i følge tekniske analyser. Tekniske analyser oppdateres vanligvis en gang i uken, på lørdager.
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Klykken

Noen som tenker å prøve seg på SpaceX IPO?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Nei. FLW: den kommer til å synke kraftig frem til de evt begynner å levere (datasenter i rommet).
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på ons 10. jun 2026, kl. 14:40Noen som tenker å prøve seg på SpaceX IPO?
Da tror jeg en skal inn og ut i en hvis fart.........

For mindre er pengene tryggere i lotto.

Nordnet kjører hard reklame, men de vilkårene ser ut som tidenes ponzi game. Det er de på toppen som skummer fløten.

Klykken

I og med at den får inn i Nasdaq 100 og alt det der, så vil institusjoner og fond måtte kjøpe uansett, oljefondet likeså, og antar at det vil bli grei stigning i starten. For så å falle. "Pump and dump".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på tor 11. jun 2026, kl. 09:19I og med at den får inn i Nasdaq 100 og alt det der, så vil institusjoner og fond måtte kjøpe uansett, oljefondet likeså, og antar at det vil bli grei stigning i starten. For så å falle. "Pump and dump".
Nettopp, inn og ut i en viss fart.

Ellemelle

Den er massivt overtegnet og kommer til å doble seg på kort tid. Hvis noen av de relativt få private investorene som lykkes i å tegne aksjer nå prøver seg med kortsiktig gevinst, så vil de aksjene kjapt bli plukket av noen med lengre horisont.

Klykken

Fikk tildelt 2. 10% av det jeg ba om.  ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

SurSnasen

Sitat fra: Ellemelle på fre 12. jun 2026, kl. 08:18Den er massivt overtegnet og kommer til å doble seg på kort tid. Hvis noen av de relativt få private investorene som lykkes i å tegne aksjer nå prøver seg med kortsiktig gevinst, så vil de aksjene kjapt bli plukket av noen med lengre horisont.

Vi får se. Det eneste vi vet er at Musk er en mester i å skape hype. Og dette blir atter en slik aksje hvor det skal pumpes for enhver pris, med en massiv fanskare som hopper på enhver liten tvitring fra høvdingen.

Ellemelle

Ja denne aksjetråden er rette stedet å lete etter aksjetips. Siden den opprinnelige "Tesla aksjer" tråden for 14 år siden har aksjen tatt 200-gangeren. Siden denne tråden som er 8 år gammel startet, har den tatt 20-gangeren.

Hvis jeg kan satse 100 000 i år og få 20 millioner om 14 år, blir jeg medlem i hvilken som helst fanskare.

daktari

Men det er jo et lotteri.

Hvorfor skal TSLA være verdt mer enn alle andre bilmerker tilsammen? De tjener ikke så mye penger, og mye av hypen ahar floppet.

Hvorfor skal SPCX være verdt mer enn verdens samlede aerospace industri?

Denne prisingen av Musks selskaper gir overhodet ingen mening.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

jkirkebo

Sitat fra: Klykken på fre 12. jun 2026, kl. 11:28Fikk tildelt 2. 10% av det jeg ba om.  ;D

Så trikset var å be om 10x det du egentlig ville ha? ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

God video fra en seriøs fyr. Tar for seg risikoen ved at Space X er blitt hovedsakelig et Ai firma (85% knyttet til Ai)

Anbefaler å se denne.

Analogien fra Tesla til denne varianten av Space X er tynn, fellesfaktor er Musk og han har jo sine plusser men også kraftige minuser.

Ellemelle

Tror ikke vanlige folk forstår hvilken effekt AI har. Dette er ikke en boble, men noe som allerede i dag vil få konsekvenser for veldig mange yrkesgrupper. Vi trenger ikke å vente på AGI (generell intelligens), denne revolusjonen har startet for lenge siden. Jeg er avhengig av AI hver dag i min jobb, og det er ikke en erstatning for google for å si det sånn (selv om google ikke brukes lengre heller).

OpenAI og Anthropic, som er de største AI-selskapene akkurat nå (i tillegg til Google), kommer også snart til å bli introdusert på børsen og da trolig med verdsetting som ligner SpaceX. Den store forskjellen mellom disse og Musks selskaper, er at han nettopp fokuserer på vertikal integrasjon og det å passe på at ingen liten tue skal velte et stort lass. Det var derfor de bygde Gigafactory lenge før de startet volumproduksjonen av Model3, fordi batteriene måtte være på plass.
Nå i startgropen med AI, er fokus nå rettet mot hardware. Det må bygges massive datasentre og de trenger databrikker. Hvis markedet ikke har nok av det, så lager de det selv. Starlink-fabrikken produserer for eksempel de aller fleste komponentene selv.

I dag har SpaceX bygd verdens største superdatamaskin (Colossus) som i følge tvilsomme kilder ikke fungerer til egen bruk, så denne leier de da ut til Anthropic og Google for nesten 300 milliarder kroner i året. På samme tid bygger de colossus2 som de selv skal bruke.

Selv om xAi nå kanskje har en tredje- eller fjerdeplass i AI-verden, vil de definitivt bli nummer 1 en gang i fremtiden.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA