Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, ons 28. nov 2018, kl. 23:56

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tir 15. jul 2025, kl. 10:10Jeg vil si at i dag så er KANSKJE FSD noen prosent av en middels god sjåfør slik jeg oppfatter den rapportert.
Målsettingen må nok være over 100 prosent.

Jeg har kjørt bil i snart 50 år og har ikke hatt noen kollisjon som jeg har hatt skyld i selv. Har blitt påkjørt av andre en gang på motorsykkel og en gang av en bil som kjørte i hengerfestet mitt i Oslo når jeg stod stille i ett lyskryss.
Så det vil si en hendelse hvert 25 år og uten skyld.

Dette er ikke forsøk på snikskryt, men en slags minimumsstandard som selvkjørende biler bør oppnå for å være bedre.

Jeg har nok overtrått fartsgrensa flere (utallige) ganger enn en selvkjørende bil, og også et stort antall forbikjøringer. Har tutet på folk som ikke overholder vikeplikt og diverse annet som selvkjørende biler ikke vil gjøre. Men ingenting har ført til ulykker! Det er selvfølgelig en andel flaks i dette, men også en risikovurdering som har vært god nok i forhold til vær, føre og egne ferdigheter.

Aldri tutet på noen - men har hatt uhell - også uhell der jeg har hatt skyld - dog ingen større.
Men selvkjørende biler blir aldri i mitt eie - trolig heller ikke om det blir pålegg om slikt.
Den dagen jeg ikke kan føre bilen selv - da gidder jeg ikke ha noen bil. Å føre bilen selv er jo selve essensen og gleden i å eie bil - ikke transporten fra A til Å.  Jeg har aldri forstått at selvkjøring skal ha så stor verdi. Har noen spurt nordmenn om dette? Jeg vil jo tro at det er store kulturforskjeller og meninger ute å går her. Kanskje ikke selvkjøring er så veldig viktig for folk flest. Det mest interessante er jo om man har utstyr som kan hindre ulykker og uhell. Og da trenger man jo ikke selvkjørende biler. Biler kan f.eks snakke med hverandre langs veien og gripe inn for å hindre ulykker - det måtte da være en mye mer interessant teknologi enn å la bilen kjøre deg fra A til Å? Jeg har således lite tro på en teknologi som vil ta vekk gleden for de av oss som liker å føre bilen selv - da tror jeg mer på reguleringer som skal hindre uhell - og slik teknologi betyr definitivt ikke nødvendigvis selvkjøring......

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på tir 15. jul 2025, kl. 10:10Jeg har kjørt bil i snart 50 år og har ikke hatt noen kollisjon som jeg har hatt skyld i selv..... en slags minimumsstandard som selvkjørende biler bør oppnå for å være bedre.
Jeg mener bestemt at man bør skille på hva slags hendelser det er snakk om. Hendelser med potensiale for  personskade, og hendelser som kun har materielle konsekvenser eller forstyrrer trafikken. De materielle hendelsene innebærer stort sett bare en kostnad for operatøren.
For myndighetene er det nok stort sett bare personsikkerhet som er fokus. Deretter trafikkforstyrrelser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Det er 5 parter. Minst. Bileier/sjåfør, forsikringsselskap, politi/påtalemyndigheter, rettsvesenet, og Tesla. Ansvaret må avklares, men det har vært lite fokus på dette som kanskje kan bli den største utfordringen. Nye lover er kanskje påkrevet.

Handyman

Det er ingen tvil om at nye forskrifter(lover) må på plass. Det arbeidet pågår. Politi/påtalemyndighet og rettsvesenet følger det som bestemmes. Ansvaret er allerede ganske klart. Produsenten/operatøren har ansvaret når biler kjører helt selv. Det finnes jo ingen sjåfør som har ansvar. Forsikringsselskaper tar betalt etter risiko, og forholder seg til den som er ansvarlig for kjøringen til en hver tid.

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på tir 15. jul 2025, kl. 12:51
Sitat fra: Counterpointer på tir 15. jul 2025, kl. 10:10Jeg har kjørt bil i snart 50 år og har ikke hatt noen kollisjon som jeg har hatt skyld i selv..... en slags minimumsstandard som selvkjørende biler bør oppnå for å være bedre.
Jeg mener bestemt at man bør skille på hva slags hendelser det er snakk om. Hendelser med potensiale for  personskade, og hendelser som kun har materielle konsekvenser eller forstyrrer trafikken. De materielle hendelsene innebærer stort sett bare en kostnad for operatøren.
For myndighetene er det nok stort sett bare personsikkerhet som er fokus. Deretter trafikkforstyrrelser.
Omtrent all kjøring innebærer risiko for personskade.
At en selvkjørende bil alene bulker borti noe er selvfølgelig ikke viktig, men er de trygge nok om de gjør det?

Virker som du vil unnta trafikkforstyrrelse? Da er jeg dypt uenig, det er et megaproblem med dårlige sjåfører som lager kø og hindrer flyt, vi kan ikke ha selvkjørende biler som bidrar til dette. De aller fleste inkl Musk, Waymo m.fl. mener selvkjørende biler skal være bedre enn mennesker på gruppenivå.

Handyman

Nei, mener ikke at trafikkforstyrrelser er uproblematisk. Jeg mener bare at personsikkerhet er viktigere. Var det uklart?

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tir 15. jul 2025, kl. 10:40
Sitat fra: Counterpointer på tir 15. jul 2025, kl. 10:10Jeg vil si at i dag så er KANSKJE FSD noen prosent av en middels god sjåfør slik jeg oppfatter den rapportert.
Målsettingen må nok være over 100 prosent.

Jeg har kjørt bil i snart 50 år og har ikke hatt noen kollisjon som jeg har hatt skyld i selv. Har blitt påkjørt av andre en gang på motorsykkel og en gang av en bil som kjørte i hengerfestet mitt i Oslo når jeg stod stille i ett lyskryss.
Så det vil si en hendelse hvert 25 år og uten skyld.

Dette er ikke forsøk på snikskryt, men en slags minimumsstandard som selvkjørende biler bør oppnå for å være bedre.

Jeg har nok overtrått fartsgrensa flere (utallige) ganger enn en selvkjørende bil, og også et stort antall forbikjøringer. Har tutet på folk som ikke overholder vikeplikt og diverse annet som selvkjørende biler ikke vil gjøre. Men ingenting har ført til ulykker! Det er selvfølgelig en andel flaks i dette, men også en risikovurdering som har vært god nok i forhold til vær, føre og egne ferdigheter.

Aldri tutet på noen - men har hatt uhell - også uhell der jeg har hatt skyld - dog ingen større.
Men selvkjørende biler blir aldri i mitt eie - trolig heller ikke om det blir pålegg om slikt.
Den dagen jeg ikke kan føre bilen selv - da gidder jeg ikke ha noen bil. Å føre bilen selv er jo selve essensen og gleden i å eie bil - ikke transporten fra A til Å.  Jeg har aldri forstått at selvkjøring skal ha så stor verdi. Har noen spurt nordmenn om dette? Jeg vil jo tro at det er store kulturforskjeller og meninger ute å går her. Kanskje ikke selvkjøring er så veldig viktig for folk flest. Det mest interessante er jo om man har utstyr som kan hindre ulykker og uhell. Og da trenger man jo ikke selvkjørende biler. Biler kan f.eks snakke med hverandre langs veien og gripe inn for å hindre ulykker - det måtte da være en mye mer interessant teknologi enn å la bilen kjøre deg fra A til Å? Jeg har således lite tro på en teknologi som vil ta vekk gleden for de av oss som liker å føre bilen selv - da tror jeg mer på reguleringer som skal hindre uhell - og slik teknologi betyr definitivt ikke nødvendigvis selvkjøring......
Her skiller vi litt lag. Selv om jeg liker å kjøre bil kunne jeg gjerne tenkt meg å kunne slippe å eie bil og kun bestille en selvkjørende som frakter meg fra dør til dør.

Veteranbilen jeg har vil nok bli beholdt og kan fint dekke behovet for å kjøre selv, så lenge evnene til å kjøre holder god nok standard.

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på tir 15. jul 2025, kl. 17:04Nei, mener ikke at trafikkforstyrrelser er uproblematisk. Jeg mener bare at personsikkerhet er viktigere. Var det uklart?
Det var ikke uklart at personsikkerhet var viktigst.
Men det var litt uklart om trafikkforstyrrelse også var prioritert.

Nå ble det klart👍🏼

What-a-watt

Så sant, så sant...

Barclays-analytiker Dan Levy advarer om et økende sprik mellom Teslas fortelling og de økonomiske realitetene, ifølge Bloomberg.

– Aksjen er i økende grad frakoblet fundamentale forhold, sier han til nyhetsbyrået, og legger til at resultatene for andre kvartal «forsterket dette gapet ytterligere».

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på ons 30. jul 2025, kl. 09:22Så sant, så sant...

Barclays-analytiker Dan Levy advarer om et økende sprik mellom Teslas fortelling og de økonomiske realitetene, ifølge Bloomberg.

– Aksjen er i økende grad frakoblet fundamentale forhold, sier han til nyhetsbyrået, og legger til at resultatene for andre kvartal «forsterket dette gapet ytterligere».

Jo mer enn drar strikken fra der den egentlig skal være, jo vanskeligere blir det å holde den der, og enda vanskeligere å dra den lenger. Lurer på hvor mye de har tenkt å utelate fremover...eller om de plutselig blir reddet av noe uventet. Som at Musk går av, og elbiler tar helt av...
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Som en la ut under Tesla i media:

Kan ikke være bra for aksjekursen

Sell Sell Sell

3 milliarder i erstatning for en ulykke!

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/nyqozm/tesla-maa-betale-mer-enn-3-milliarder-i-erstatning-etter-doedsulykke

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 01. aug 2025, kl. 22:44Som en la ut under Tesla i media:

Kan ikke være bra for aksjekursen

Sell Sell Sell

3 milliarder i erstatning for en ulykke!

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/nyqozm/tesla-maa-betale-mer-enn-3-milliarder-i-erstatning-etter-doedsulykke

Tesla anker - men før eller siden blir de kanskje  sittende med slike krav uten ankemuligheter....

Counterpointer

Saken er bak paywall.

Tre milliarder høres veldig amerikansk ut. Hvilken rettsinstans var det?

What-a-watt

Utdrag:

En føderal jury i Miami besluttet at bilselskapet har en stor del av ansvaret for ulykken. Den peker på at førerassistenten ikke fungerte, og at ikke all skyld kan legges på en uvøren sjåfør, selv ikke om sjåføren innrømmer å ha blitt distrahert av mobiltelefonen før han kjørte på et ungt par som kikket på stjernene.

Ulykken fant sted i Key Largo i 2019. En 22 år gammel kvinne ble drept, mens kjæresten hennes fikk alvorlige skader. Familien til kvinnen får 70 millioner i erstatning, mens kjæresten får 50 millioner. De siste 200 millionene er straffeerstatning.

ToWalkOrDrive

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA