Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Marzo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 24. mai 2023, klokken 09:31En kunne tro de setter ned prisene fordi de ikke selger nok biler, men de setter de ned for å selge mer biler. Er en forskjell der.

Dersom salgsøkningen fortsetter i år / neste år, så vil de jo fort bli utsolgt igjen, og kan igjen justere opp prisene.

Så det kommer kraftige priskutt på Model S X og 3, så vil salget av Y dekke tapene?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Marzo på onsdag 24. mai 2023, klokken 13:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 24. mai 2023, klokken 09:31En kunne tro de setter ned prisene fordi de ikke selger nok biler, men de setter de ned for å selge mer biler. Er en forskjell der.

Dersom salgsøkningen fortsetter i år / neste år, så vil de jo fort bli utsolgt igjen, og kan igjen justere opp prisene.


Så det kommer kraftige priskutt på Model S X og 3, så vil salget av Y dekke tapene?

Tja, tror ikke de selger med tap uansett. I fjor hadde de for eksempel 8 ganger så høy margin per bil som Toyota. Nå har marginene sunket, men er fremdeles de høyeste i markedet. Model S og X utgjør videre kun ca 5% av produksjonen til Tesla, så det blir mer som gallionsfigurer/biler...for å skape litt bra omdømme / status. Så prisene der påvirker ikke så mye det totale regnskapet.

https://www.teslarati.com/tesla-toyota-profit-margin-8-times-q3-2022/
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

....en annen ting....virker som en del sammenligner bensinbiler med elbiler når en snakker marginer osv. Europa ønsker å dreie reglene incentivene over på at folk skal kjøpe elektrisk. Per i dag er bare 13,4% av de solgte bilene i Europa elektriske. Dersom Tesla har de høyeste marginene innen elbiler har de større rom til å redusere bilene, og skaffe seg enda større salg. Når det er sagt så er Model Y den mest solgte bilen i Europa i første kvartal 2023 MED ØKNING PÅ 173% fra i fjor!.

https://www.carscoops.com/2023/04/tesla-model-y-was-europes-best-selling-car-in-q1-2023/
Tesla Model Y                         2021-

Marzo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 25. mai 2023, klokken 09:25Tja, tror ikke de selger med tap uansett. I fjor hadde de for eksempel 8 ganger så høy margin per bil som Toyota. Nå har marginene sunket, men er fremdeles de høyeste i markedet. Model S og X utgjør videre kun ca 5% av produksjonen til Tesla, så det blir mer som gallionsfigurer/biler...for å skape litt bra omdømme / status. Så prisene der påvirker ikke så mye det totale regnskapet.

https://www.teslarati.com/tesla-toyota-profit-margin-8-times-q3-2022/

Det er vanskelig å vite om 8 ganger Toyota er bra eller dårlig. Men det høres jo kjempe bra ut.

Ble ikke kun 1 av 2 produserte S og X solgt i Q1?

Marzo

#6184
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 25. mai 2023, klokken 09:38....en annen ting....virker som en del sammenligner bensinbiler med elbiler når en snakker marginer osv. Europa ønsker å dreie reglene incentivene over på at folk skal kjøpe elektrisk. Per i dag er bare 13,4% av de solgte bilene i Europa elektriske. Dersom Tesla har de høyeste marginene innen elbiler har de større rom til å redusere bilene, og skaffe seg enda større salg. Når det er sagt så er Model Y den mest solgte bilen i Europa i første kvartal 2023 MED ØKNING PÅ 173% fra i fjor!.

https://www.carscoops.com/2023/04/tesla-model-y-was-europes-best-selling-car-in-q1-2023/

Marginene har vel falt for Tesla etter priskuttene. Flere produsenter ligger over Tesla i dag.

173% økning er hinnsides. Men det er vel naturlig når Berlin fabrikken ikke var operativ i fjor?

daktari

Det blir meningsløst å si "8x margin" når man regner marginer i kroneverdi.

Nr 2 på lista er Dacia Sandero som har en salgspris i Tyskland på €11.500. Hva tror dere marginen er i kroner vs prosent?

Peugeot 208 koster ca €16.000.

Klart marginene i kroner er mye mindre enn en bil til €50-60.000, som f.eks er startpris til en BMW 4er i Tyskland.

Det er uansett bra Tesla går i pluss, men marginene må sammenlignes med samme klasse biler: premiumprisede, mellomstore og dyre biler.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chargedup

Ja, Tesla hadde vel 19.3% fortjeneste pr solgte bil i 1. kvartal som er i bunnsjiktet blant produsentene jeg har funnet tall på. De fleste store bilkonsernene ligger rundt 20% og opptil 23%. Ifjor hadde vel Tesla kvartaler der de hadde rundt 25-26% fortjeneste pr solgte bil som er helt i toppsjiktet, dvs bedre enn alle andre vanlige bilprodusenter (kun slått av Porsche og nisjeprodusenter).

For å henvise til en artikkel som spør om tallene og uttregningen kan ha et snev av kreativt regnskap, som er like old news som den ToWalkOrDrive viste til nylig: https://www.autoevolution.com/news/does-tesla-really-make-eight-times-more-profits-per-car-than-toyota-203635.html

For Tesla sin del er jo spenningen knyttet til hvordan morgendagens marked er og om de blir nødt til å kutte i prisene for å fortsatt klare å selge alt de produserer. Ryktene gikk jo om at prisene skulle opp (selv den Tesla foreningen sa vel det og det skrives daglig her og på face om prisforskjellen ift USA osv, FOMO) og det er en nok en av mange grunner til at de selger så bra i Norge fortsatt, man tror at man må være rask fordi dette er laveste prisen de kommer til å selge til. Målet deres er jo ekspansjon, ekspansjon og 20 mill biler i året pr 2029 (?). Det er ikke mulig hvis de ikke får opp farten på eksisterende fabrikker, flere nye fabrikker popper opp, som igjen selvfølgelig er avhengig av at alt selges.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på torsdag 25. mai 2023, klokken 20:26Det blir meningsløst å si "8x margin" når man regner marginer i kroneverdi.

Nr 2 på lista er Dacia Sandero som har en salgspris i Tyskland på €11.500. Hva tror dere marginen er i kroner vs prosent?

Peugeot 208 koster ca €16.000.

Klart marginene i kroner er mye mindre enn en bil til €50-60.000, som f.eks er startpris til en BMW 4er i Tyskland.

Det er uansett bra Tesla går i pluss, men marginene må sammenlignes med samme klasse biler: premiumprisede, mellomstore og dyre biler.



Vel, for å være helt presis bør en vel heller sammenligne med mellomklasse-prisede elbiler. Når nesten alt salg er Model 3/Y så er jo ikke dette premiumprisede. De 8x det var snakk om var vel mot Toyota, som er en av få bilprodusenter, sammen med Tesla og VW som tjener ok med penger. De fleste bilselskaper har dårligere marginer på elbilene sine.

Hovedpoenget er at Tesla har posisjonert seg meget bra for elbiler i Europa, med den mest solgte modellen (Y). Virker som at Volkswagen er et vel så bra aksjekjøp, siden de også har posisjonert seg veldig bra, og har på gang ID2 og i tillegg enda en modell som er enda billigere. Disse gjør det nok veldig bra i Europa hvor små biler har gjort det bra. VW er priset veldig billig på aksjemarkedet med en god Price/Earning (P/E), mens Tesla enda er litt dyr i så måte, men fortsatt verdt et forsøk.

Nå har mange nasjoner innført incentiver for elbiler, og da står Tesla klare til å kapre store markedsandeler. Tesla-killers har blitt varslet i 10 år....men hele tiden gjør Tesla noe som utkonkurrerer andre elbiler...og nå er det pris.
Tesla Model Y                         2021-

Marzo

Det er forståelig at Tesla vil bygge flere fabrikker når det i følge regnskapet ikke gir økte kostnader.

Noen som vet noe om salget av Model 3 vs Y?
I Norge faller salget av Model 3, ser vi samme trend globalt? Nordmenn er tradisjonelt ikke glad i sedaner.

Marzo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 26. mai 2023, klokken 10:08Vel, for å være helt presis bør en vel heller sammenligne med mellomklasse-prisede elbiler.

Skal det være helt presist så må man vel ta bort salg av CO2 kvoter i Tesla sine marginer.
Og huske Toyota sine marginer også inkluderer kostnader ifb markedsføring.

Klykken

Bør ta vekk hybrid/fossilbilsalget til Toyota også da. Antageligvis sitter de igjen med massivt tap.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Marzo

Sitat fra: Klykken på fredag 26. mai 2023, klokken 10:42Bør ta vekk hybrid/fossilbilsalget til Toyota også da. Antageligvis sitter de igjen med massivt tap.

Man kan se bort i fra 99% av produksjonen, men hva er da poenget med å sammenligne? 

ToWalkOrDrive

#6192
Sitat fra: Marzo på fredag 26. mai 2023, klokken 10:19Det er forståelig at Tesla vil bygge flere fabrikker når det i følge regnskapet ikke gir økte kostnader.

Noen som vet noe om salget av Model 3 vs Y?
I Norge faller salget av Model 3, ser vi samme trend globalt? Nordmenn er tradisjonelt ikke glad i sedaner.

En kan i hvert fall mimre til 2022 hvor Tesla Model Y er den store Tesla-vinneren. I Q1 2023 er det modellen som har blitt solgt mest i verden. Så kommer vel mange her og kommenterer at det er fake news og at Daihatsu er mye bedre.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Rav4 koster fra €43700,- i Tyskland.
BMW 4-serie starter på ca €50.000.
Passat stv ca €40.000.
Dette er før rabatter forhandler gir, inkl MwSt.

Tenker at Tesla har premium priser for sammeblignbar størrelse enn så lenge, men de kan være på vei ned.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Interessant at Corolla regnes som én modell uavhengig av karosseri. Y kunne blitt lansert som "Model 3 SUV" med samme logikk, og da hadde salgstallene vært enda bedre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA