Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. mars 2023, klokken 09:44
Ja, er jo et veldig spesielt utseende. Litt rart at Tesla ikke velger å lansere en pickup i tillegg med helt vanlig pickup utseende og funksjon. En skulle jo tro at Tesla ønsket å grave kraftigere inn i pick-up-markedet i USA. Men ser jo at Model Y og 3 gjør det veldig bra relativt sett, men når de 3 mest solgte modellene til sammen selger 1,64 millioner biler i året så bør de gjerne gjøre mer for å konkurrere med Ford's Lightening. Problemet er jo pris...er jo utrolig billig med bensin-pickup i USA. Men bensinen er jo dyrere der og...

Egentlig ikke så rart. Dette er Tesla sitt ønske om å skille seg ut. Skaffe seg tonnevis av gratis PR. Skape et "must have". De vet at de likevel har en hærskare av folk som ønsker å skille seg litt ut. Og de vet at her vil det publiseres kilometer med kilometer med nyhetsartikler, og time på time med youtube-videoer.

I tillegg har de gått ut med svært attraktiv pris.
https://www.theverge.com/2019/11/21/20975475/tesla-cybertruck-announcement-musk-electric-truck-pickup-features-range-price-release-date

Counterpointer

Sitat fra: SurSnasen på fredag 10. mars 2023, klokken 11:35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. mars 2023, klokken 09:44
Ja, er jo et veldig spesielt utseende. Litt rart at Tesla ikke velger å lansere en pickup i tillegg med helt vanlig pickup utseende og funksjon. En skulle jo tro at Tesla ønsket å grave kraftigere inn i pick-up-markedet i USA. Men ser jo at Model Y og 3 gjør det veldig bra relativt sett, men når de 3 mest solgte modellene til sammen selger 1,64 millioner biler i året så bør de gjerne gjøre mer for å konkurrere med Ford's Lightening. Problemet er jo pris...er jo utrolig billig med bensin-pickup i USA. Men bensinen er jo dyrere der og...

Egentlig ikke så rart. Dette er Tesla sitt ønske om å skille seg ut. Skaffe seg tonnevis av gratis PR. Skape et "must have". De vet at de likevel har en hærskare av folk som ønsker å skille seg litt ut. Og de vet at her vil det publiseres kilometer med kilometer med nyhetsartikler, og time på time med youtube-videoer.

I tillegg har de gått ut med svært attraktiv pris.
https://www.theverge.com/2019/11/21/20975475/tesla-cybertruck-announcement-musk-electric-truck-pickup-features-range-price-release-date
Jeg er villig til å vedde en kasse med godt drikke at det ikke kommer noen 500 miles utgave til 39,9k $ i år.
Artikkelen er fra 2019 btw

emurof

Sitat fra: MaxQ på søndag 05. mars 2023, klokken 20:59Det er helt ok å fortsatt tro på Elon (FSD kommer neste år, siden når?) og det er helt ok å høre hva man vil fra hva Tesla sier, altså være i overkant optimistisk. De fleste vil kalle det Tesla/Elon-fanboys.

Hva med å kutte ut å bruke slike nedsettende kommentarer om folk som har andre meninger enn deg?

Du ser også bort ifra at det ikke bare var Elon som uttalte seg denne dagen, men de som faktisk har ansvaret for denne delen av virksomheten.

emurof

For å ta et tema som er litt mindre betent, er det noen som har tenkt på hvordan kronekursen vil påvirke investeringene deres i utenlandske aksjer (i dette tilfellet Tesla)?

Dollaren er jo ganske sterk mot kronen nå, så selv om man kjøper Tesla-aksjer på "billigsalg" så betaler man i praksis mer. Har sett kommentarer om at det derfor ikke lønner seg å kjøpe amerikanske aksjer, da noen mener dollaren skal kraftig ned igjen. Og da kan man sitte med tap selv om aksjekursen har steget, dersom kursen ikke stiger nok

Men med tanke på at fossilt brennstoff sakte men sikkert skal erstattes, vil den norske kronen virkelig hente seg inn igjen i et lengre tidsperspektiv (5-10 år eller mer)?

Så en artikkel om den "rare" kronekursen:

https://www.nettavisen.no/okonomi/krona-er-halvert-i-verdi-en-ma-lure-pa-om-det-er-noe-grunnleggende-feil/s/5-95-944126

Kan det stemme at markedet priser inn at Norge er avhengig av olje- og gassnæringen, og dette er noe som vil være en svakhet på sikt?

Med andre ord: Kan den "uvanlig" svake kronekursen i dag, særlig mot dollar, ikke være så uvanlig likevel? Kan det være mindre valutarisiko ved kjøp av amerikanske aksjer som Tesla?

ToWalkOrDrive

Det har jo blitt snakket om at vi nå har en "Politisk risiko" i Norge, som investorer ikke tidligere måtte ta høyde for. Før var Norge et trygt land å investere i, mens nå ser en politikere som er uforutsigbare og plutselig kaster på enorme skatter. Se for eksempel på hvordan fisk plutselig ble skattet. En ting er at rike nordmenn skynder seg ut av landet (det er og snakk om skatt for å ta pengene ut av landet), men tenk da på en utenlandsk investor, som er redd at pengene han eventuelt investerer i Norge plutselig koster masse å ta ut av landet...da kjøper han gjerne heller aksjer i et annet land.

Kronekursen er vel bare en markedspris på kjøp og salg, så hvis det ikke er så mange interessante aksjer å kjøpe i Norge så blir vel etterspørselen etter NOK lav, mens på den annen side så må staten kjøpe masse utenlandsk valuta for å få plassert oljefond-penger, etter at de strømmer inn (siden de ikke vil investere i norske sykehus og infrastruktur). Kanskje når staten Norge skal veksle inn utenlandsk valuta til norske kroner, for å begynne med  tiltak når gassprisen går ned, og oljeproduksjonen går ned, og balansen går andre veien, at vi da får så stor etterspørsel etter norske kroner at NOK-prisen går opp...

Oppå dette igjen sitter det masse utenlandske finansguruer som påvirker kronekursen som en filledokke.

Men jeg har absolutt ikke peiling på dette...og det irriterer meg...
Tesla Model Y                         2021-

emurof

Regjeringen har  økt skatten på aksjegevinst til nesten 40%, fra litt over 30%. (fra ca. 32% til ca. 38% eller så?). Snart stikker staten av med halvparten av gevinsten. I tillegg betaler vi formueskatt på urealisert gevinst, så kanskje tar staten halvparten av aksjegevinsten allerede, til syvende og sist?

Er dette noe som kan føre til flukt fra kronen?

Electric cars in Norway

#6126
Emurof :+1: korrekt. Det er 37,8 prosent.

Electric cars in Norway

SitatEr dette noe som kan føre til flukt fra kronen?
Det skal mye til for at slikt skje. Krona er en såkalt safe haven

THE

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 13. mars 2023, klokken 19:13
SitatEr dette noe som kan føre til flukt fra kronen?
Det skal mye til for at slikt skje. Krona er en såkalt safe haven
Stemmer det fremdeles? Forsikringspremien begynner å bli ganske høy, og forutsigbarheten fra de skattekåte løskanonene i regjeringskontorene er etterhvert ikke-eksisterende.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emurof

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 13. mars 2023, klokken 19:13
SitatEr dette noe som kan føre til flukt fra kronen?
Det skal mye til for at slikt skje. Krona er en såkalt safe haven

Men kronen er jo svakere enn man kanskje kunne forvente? Se artikkelen jeg linket til tidligere igjen:

https://www.nettavisen.no/okonomi/krona-er-halvert-i-verdi-en-ma-lure-pa-om-det-er-noe-grunnleggende-feil/s/5-95-944126

Syklist

Før var renta i Norge gjerne 2% over den for Euro og USD, så rentenivået har nok endel å si.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

OlaM

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 13. mars 2023, klokken 19:13
SitatEr dette noe som kan føre til flukt fra kronen?
Det skal mye til for at slikt skje. Krona er en såkalt safe haven

Det stemte kanskje for lenge siden, i perioden mellom finanskrisen og oljekræsjet i 2013. Nå er vi ikke noe safe haven for noen. Og det er med oljepris på 80-tallet. Hvordan ser euro- og dollarkurser ut hvis oljen går i 30-40?

Det var perioder der det var luksus å være oljesjeiker i nord, men det kommer nok tider der det er motsatt.
'21 3LR

Electric cars in Norway

SitatNå er vi ikke noe safe haven for noen.

Da er vi uenige... men det er lov :+1:

Samme med chf Sveits som jo er pegga...til dollar.

OlaM

#6133
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. mars 2023, klokken 15:36
SitatNå er vi ikke noe safe haven for noen.

Da er vi uenige... men det er lov :+1:

Samme med chf Sveits som jo er pegga...til dollar.

CHF er ikke pegget til USD. Nok en myte som er merkelig populær. Da burde jo denne kurven vært flat?



Kanskje du mener den er like flat som jorden, det er jo lov å være uenig om det og.

Sånn ser en peg ut, EUR/DKK. Sammenlign gjerne verdiene og hvor store svingningene er over tid.


'21 3LR

Counterpointer

Valutaprediksjon er vel enda mer krevende enn aksjeprediksjon. Jeg vil ikke ta posisjoner basert på det.

Nå er det jo stor uro på grunn av «bankkrisen» i USA som nå ser ut til å påvirke Europa også.

Min tolkning er at dette nå er urolig men at dette kan gå over etter ikke så lang tid. TSLA faller med det generelle markedet, men bør ikke rammes spesielt av disse forholdene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA