Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

advale

#5910
Du mener GM med et koppel av toppøkonomer, jurister, statistikkere, ingeniører, markedsførere, IT-ledere og det som kan krype og gå ikke kan regne? At de går all in på elbiler for å tape på hver eneste elbil de selger?

For det er bare du som vet best det å drive en multi-billion bedrift og er smartere enn alle andre.

Marzo

Sitat fra: Taben på torsdag 05. januar 2023, klokken 15:24
Hei. Det er flott at produsentene du referer til tjener så bra på elbilene sine at de priser seg hundretusen og flere hundretusener lavere i pris pr bil enn markedsledende produsenter. Dette vil de sikkert gjøre og gjør av den grunn at de tjener så bra eller tjener for mye. Det du skriver er at biler settes ned i pris og produsentene velvillig gir bort hundretusener per bil, istedenfor å få den verdi de er verdt. Skulle ønske alle produsenter gjør som det du skriver og tar mindre betalt enn det de mener bilen er verdt uten å tenke på å få markedspris forhold til etterspørsel.       

Vi snakker altså om bilprodusenter som lager 10 millioner fossilbiler i året som de tjener penger på.
Og et par hundre tusen elbiler de kanskje ikke tjener så godt på....

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Tror dere ikke på GM og VW når de sier at de tjener penger på elbiler?

Dette er jo produsenter som har laget biler ganske lenge!

At de tjener mer på noen av fossilbilene er jo utvilsomt, men det er jo også slik at fossilmodeller stadig vekk fases ut fordi de ikke er lønnsomme lengre. Noen fosilmodeller har aldri vært overskuddsprosjekter.

Når elbilproduksjonen modnes vil de også ha samme dynamikk.

Tesla måker jo inn penger på 3 og Y. Model X tviler jeg på de har noe særlig overskudd på noengang (hvertfall mye mindre). Totalt sett har de gode marginer

Counterpointer


Syklist

Det går vel mot normalen ja:

https://www.economist.com/business/2023/01/04/investors-conclude-that-tesla-is-a-carmaker-not-a-tech-firm

Litt mer fokus på bil og mindre på programvare er bra for produktet, spør du meg.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Motorwatt

"It lost 12% of its value—roughly $50bn, or one Ford Motor Company—in a day. Even bullish investors now doubt that Mr Musk will fulfil his promise of making 20m cars a year by 2030, or that Tesla's "Autopilot" is close to becoming a world-changing fully autonomous driving system. Yet the main reason for the market's recalibration of Tesla's prospects is a dawning realisation that the company is chiefly a carmaker—and that its boss is not superhuman."
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

advale

20mill innen 2030... Jeg som trodde ARK var de som drev med luftslott.

Tesla solgte 1,3mill biler, og siste måned var det nedgang på 44 % i Kina, dette inkluderte også export. Bare disse tallene alene burde sendt aksjekursen minst 20-30 % videre ned..

Motorwatt

Kan komme raskt. Ser vi <100 i dag? Pre market er 102.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer


ToWalkOrDrive

Kanskje Tesla blir konge over drivverk og batteri til andre bilprodusenter. Virker som de er meget gode på å gjøre avtaler med leverandører og samarbeidspartnere. Når en ser på rekkeviddeforskjell på Skoda Enyaq og Tesla Model Y en vinterdag så kan en jo se hvor langt fremme Tesla er på elbil-spesifikke ting. Også når en ser at andre bilprodusenter må begrense produksjonen pga delemangel, mens Tesla finner løsninger raskt, og gjør oppkjøp og langsiktige avtaler med leverandører.

Poenget er at Tesla ikke nødvendigvis trenger å selge enormt mange biler for å tjene mye penger.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Det gir ingen mening å selge deler når man kan selge ferdige produkter. Det er jo det motsatte av hva tesla ønsker, de integrerer hele produksjonslinjen og har kontroll på alt selv fra a til å. De får jo ikke solgt FSD og EA heller når de selger batteripakker, og det er jo der mye av marginene kommer fra.

Counterpointer

Sitat fra: Vaduz på fredag 06. januar 2023, klokken 21:39
Det gir ingen mening å selge deler når man kan selge ferdige produkter. Det er jo det motsatte av hva tesla ønsker, de integrerer hele produksjonslinjen og har kontroll på alt selv fra a til å. De får jo ikke solgt FSD og EA heller når de selger batteripakker, og det er jo der mye av marginene kommer fra.
Hvis vi skal tro på Tesla, så er deres mål «to accelerate the world's transition to sustainable energy through increasingly affordable electric vehicles in addition to renewable energy generation and storage.»

Null problem å selge deler ut fra den!

Eierne vil nok helst også tjene penger, antagelig mest mulig!

Er nok en Ole Brum situasjon her. De kan om de har nok kapasitet selge både biler og deler. Spesielt om etterspørsel etter biler ikke er høy nok til kapasitet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på fredag 06. januar 2023, klokken 21:39
Det gir ingen mening å selge deler når man kan selge ferdige produkter. Det er jo det motsatte av hva tesla ønsker, de integrerer hele produksjonslinjen og har kontroll på alt selv fra a til å. De får jo ikke solgt FSD og EA heller når de selger batteripakker, og det er jo der mye av marginene kommer fra.

Det kan jo fort være at de selger mange deler, inkl computer, software og sensorer og. Poenget med det er at de muligens kan være komparativt bedre på disse tingene enn fjærer, "regnsensorer", lydisolering, merkevarebygging, forhandlernettverk.

I USA har de vel forbud mot direktesalg av biler fra produsent til forbruker i en del stater. En omgår jo dette med å selge deler/batteri osv.
I tillegg er det jo og begrenset hvor mange som vil kjøpe en Tesla når det er 30 andre merker med enormt med forhandlere. Do it like a Bosch.....med deler...
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Motorwatt på fredag 06. januar 2023, klokken 14:49
Kan komme raskt. Ser vi <100 i dag? Pre market er 102.

Ja, indeksene gikk opp ca 2,5% pga "positive jobbtall", som vil si at nye ansettelser gikk ned og lønnen ikke gikk særlig opp...altså tegn til at inflasjonen skal videre ned, som EU har klart.
Spørsmålet nå er om USA har tatt for mye Møllers tran (veldig høy rente), så spørsmålet er om USA endelig går inn i en resesjon (Republikaner-klovnene klarer jo å love all slags drit for å få nok folk til å stemme på leder-kandidaten i kongressen)...får se om 5-6 måneder....
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA