Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

filtvet

Riktig at mange "vestlige" selskaper forsvinner i Russland, men de tas over av lokale. Feks er Burger king og KFC eid av lokale og de eksistrer fortsatt. Så om du ha junk-mat så finnes det ennå.

Biler - ja de selges ennå. Men noen amerikanske er borte - kinesere og asiatiske merker tar over dette markedet dag for dag. Russland var/er vestens største bilmarked utenom Tyskland så klar dette kommer til å merkes for de som selger biler.

Om Tesla - ja de har nok andre problemer, feks at FSD aldri kommer og mange artikler om dårlig service, lav kvalitet og daglige fantombremsinger....

emurof

Sitat fra: MaxQ på mandag 25. juli 2022, klokken 23:00
Sitat fra: Motorwatt på mandag 25. juli 2022, klokken 20:02Hva med Tesla opp i dette?

Muligheten for WW3 debatteres og spørsmålet er "Hva med Tesla opp i dette?" Ja, hva med Tesla? Hvem bryr seg om Tesla om det faktisk bryter ut en WW3 som trolig vil inkludere bruk av kjernefysiske våpen? (uavhengig om det skulle blir Russland eller Kina)

Jeg synes faktisk denne diskusjonen blir smakløs. Krigen Russland startet skaper store nok problemer for verden, men et kinesisk angrep på Taiwan ville fått mange ganger større konsekvenser enn det igjen, og ville skapt ekstreme lidelser for menneskeheten.

Som du sier: Tesla oppi dette? Hvem bryr seg? Vi risikerer at hele planeten får svi. Aksjer blir da meningsløse.

Motorwatt

Belager at jeg linket inn WW3. Jeg siktet mere til hva som kan skje ved å starte med globale sanksjoner mot Kina. Personlig har jeg aldri skjønt hva Tesla har der å gjøre. Skjønner heller ikke hvorfor det var så lite protester. Men Tesla (sammen med Apple, VW, og mange andre) har vel gjort dette til toppen av kynisme. Merkelig at ett av den vestlige verdens mest forhatte og kritiserte nasjoner blir omfavnet med en gang man ser at billig arbeidskraft og subsidert etablering gjør det ekstremt lønnsomt å etablere seg i dette landet. Jeg vet at hele verden er avhengig av varer og mineraler fra Kina, og at samme sanksjoner som nå rammer Russland vil være atskillig mere skadelig for alle hvis Kina også blir rammet.  Men det minste burde være å ikke hjelpe Kina med stadig nye investeringer fra Vesten. Tesla sender vel ingen ferdige biler fra Kina til USA? Noen som vil tippe hvorfor?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Contango

Den politiske situasjonen i Kina så ikke helt slik ut for noen år siden som den gjør nå. Det er ikke sikkert vurderingene ville vært helt de samme i dag.
Mht til import til USA har jeg lurt på det samme. Det er en liten tollbarriere på 2,5%, tror jeg, men den er neppe så viktig. Kanskje forskjellene i specs er det som har holdt igjen. Nå som Texas er i gang vil de vel neppe endre noe av logistikken i Kina for en kort mellomperiode.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 28. juli 2022, klokken 21:06Belager at jeg linket inn WW3. Jeg siktet mere til hva som kan skje ved å starte med globale sanksjoner mot Kina. Personlig har jeg aldri skjønt hva Tesla har der å gjøre. Skjønner heller ikke hvorfor det var så lite protester. Men Tesla (sammen med Apple, VW, og mange andre) har vel gjort dette til toppen av kynisme. Merkelig at ett av den vestlige verdens mest forhatte og kritiserte nasjoner blir omfavnet med en gang man ser at billig arbeidskraft og subsidert etablering gjør det ekstremt lønnsomt å etablere seg i dette landet. Jeg vet at hele verden er avhengig av varer og mineraler fra Kina, og at samme sanksjoner som nå rammer Russland vil være atskillig mere skadelig for alle hvis Kina også blir rammet.  Men det minste burde være å ikke hjelpe Kina med stadig nye investeringer fra Vesten.

Nå er nå verdensøkonomien slik at Kina er veldig sentral, så problemer der vil stort sett påvirke alle.

Man har vel håpet at handel og samarbeid skal føre til fremskritt i Kina. Alternativet ville vel vært å isolere Kina, og dermed skape en fiende som økte sjansen for en reell krig?

SitatTesla sender vel ingen ferdige biler fra Kina til USA? Noen som vil tippe hvorfor?

Vel for det første har de jo egne fabrikker i USA, og for det andre er det vel tariffer og annet som stikker kjepper i hjulene.

Counterpointer

Denne tråden er temmelig laber for tiden.

Noen som vurderer salg nå for senere gjenkjøp siden kursen nå er god og det blir mørke tider i amerikansk økonomi fremover?

Klykken

Man må være bevisst på at det kan lede til tap i så fall. Kan vel også benytte seg av opsjoner.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Det kan jo føre til tap å bli sittende i et fallende marked. Alt avhenger av horisont.

Klykken

Utsiktene er i høyeste grad dårlig per nå, men det er også umulig å vite hva som skjer i morgen, neste uke, neste måned eller de neste 10 årene. Er du comfy med å selge nå for å prøve å time markedet så gjør du det. Mange har prøvd og feilet, og noen har lyktes.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Det er ikke alltid den sikreste måten er den beste. Men den er sikrest.

Har en sittet i en posisjon lenge, så er det mer å tape. Hvis en har gått inn nylig er det mye mindre.

Fordelen med å realisere en gevinst er jo nettopp det. Om en må ta et lite tap for å kjøpe seg inn igjen, så blir jo det kompensert av gevinsten en har tatt.

Nå er det temmelig tydelige signaler på hvilken vei makroøkonomien går så dermed er trenden tydeligere enn den har vært.

Vaduz

Om du vet det så har markedet priset det inn allerede, hvilket betyr at det må gå enda dårligere enn du og markedene tror er sannsynlig for å tjene på din strategi, og det kan man ikke vite om det gjør.

Counterpointer

Tja 10k bare i dag «tjent» på min lille post.....

Er helt enig i at daytrading ikke er noen levevei for amatører og innbærer høy risiko.

Klykken

#5277
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 21. september 2022, klokken 22:44
Tja 10k bare i dag «tjent» på min lille post.....

Er helt enig i at daytrading ikke er noen levevei for amatører og innbærer høy risiko.
Husk å kompensere for beskatning (hvis du ikke har tradingkonto type IKZ hos Nordnet) og evt svigninger i kronekurs...

Hvis man tar utgangspunkt i 8kr/$ som normal dollarkurs mot krona, er TSLA på $390 nå (eller 1170 presplit).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 21. september 2022, klokken 22:44
Tja 10k bare i dag «tjent» på min lille post.....

Er helt enig i at daytrading ikke er noen levevei for amatører og innbærer høy risiko.
Ser ut til å bli mer nå, så gjelder det for deg å finne riktig sted å kjøpe seg inn igjen evt 👍
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vaduz

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 21. september 2022, klokken 22:44
Tja 10k bare i dag «tjent» på min lille post.....

Er helt enig i at daytrading ikke er noen levevei for amatører og innbærer høy risiko.

Problemet er at man har lett for å bare telle de profitable tradene, og glemmer fort alt det andre man gjør. Stort sett ingen i verden som klarer å levere over indeks justert for kurtasje, og da snakker vi de beste av de beste. Vanlige folk gjør det langt dårligere, selv i indekserte fond eller kurerte fond som går godt, fordi vi kjøper «vinnere» og selger «tapere» som er det motsatte av hva man burde gjøre:p les litt om efficient market hypothesis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA