Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

turfsurf

Alt handler om hvem som klarer å skalere opp produksjon kjappest. Derav også tilgang på batterier.

Hjelper ikke å ha mange modeller uten batterier. Men GM og Ford er avhengige av det Amerikanske markedet. Tesla selger globalt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


hELgenen

Det jeg ser på som et problem for Tesla er jo mangelen på nye modeller. Folk flest ønsker seg jo noe som ser nytt ut når de skal handle nytt.

Her vil jo de andre oversvømme markedet med nye  modeller mens Tesla har lite nytt å melde mhp modellutvalg.



advale

#5178
Sitat fra: emurof på søndag 26. juni 2022, klokken 12:39
Så svarte du ikke på om du er enig i at dersom Tesla løser autonomi så vil det være en revolusjon som vil øke inntektene og overskuddet drastisk.

Ja, dagens salg av FSD har en liten innvirkning på marginene, men det er ingenting i forhold til hva som vil skje når autonomi er løst. Og her snakker vi om full autonomi og ikke det de har i dag.

Selvfølgelig hvis FSD slår ut i full potensial så blir inntjeningen helt extremt. Det sier seg selv.

Lite innvirkning i dag? Haha... Ja dagens salg er lav, men det var ikke etter AI day. Det virker som du har ekstrem tunnelsyn. Du plukker ut den ene tingen og svarer kurant på det men feilkobler fullstendig når det skal sammenkobles i et større sammenheng. Ja dagens salg er lav, riktig som du sier, men effekten av FSD gjennom hele dens "livssyklus" og hypen er ekstremt på aksjekursen --> større sammenheng.

Og ikke vet jeg hvorfor du fortsatt blånekter at "ingen" tar hensyn til FSD i prissettingen:
https://finance.yahoo.com/news/recession-long-time-bull-cathie-163000024.html?guccounter=1

Sitat fra: emurof på søndag 26. juni 2022, klokken 12:39
Jeg spurte også om du kunne linke direkte til et innlegg der jeg har påstått at "FSD har ingen påvirkning av aksjeprisen".

Tråden begynner å bli uoversiktlig med mange innlegg fra deg så enklere hvis du bare quoter deg selv hvor du sier FSD har (signifikant) påvirkning.

Sitat fra: emurof på søndag 26. juni 2022, klokken 12:39
Jeg er uenig i at noen har kommet lengre. De andre har malt seg inn i et hjørne ved å bruke teknologi som ikke skalerer. Og ikke er det tilgjengelig i vanlige personbiler heller, er det vel? Det er rett og slett for dyrt.


Tror nok heller de andre er ærlig, realistiske og nøkterne. De har vel aldri lovet full selvkjøring og aldri sagt at bilene i dag er klargjort for det i fremtiden?! Så forklar meg hvordan de har greid å male seg i et hjørne? Her lager du litt røre med tunnelsyn igjen..

Jeg hadde også troa på FSD, men er nok Tesla som har malt seg i et hjørne her. Musk har lovet FSD og Robotaxi skulle være klart flere år tilbake i tid. Men er fortsatt på nivå 2. Du er vel kjent med denne? - Fool me once, shame on you. Fool me twice shame on me.



hELgenen

Sitat fra: advale på lørdag 02. juli 2022, klokken 00:56
Selvfølgelig hvis FSD slår ut i full potensial så blir inntjeningen helt extremt. Det sier seg selv.

Aksjekursen vil nok bli ekstrem - men potensialet for inntjening på verdensbasis er overdrevet - spesielt Elon har
alt for stor tro på dette uten at det er gjort studier av inntjeningspotensialet.

Dette er typisk en nyhet som, dersom den kommer, vil få aksjekursen til å gå til himmels før den får en realitetsorientering i etterkant.

Ellers så kan jeg ikke se at Tesla vil få noe i nærheten av markedsdominans på FSD teknologi skulle det komme. Det vil trolig reguleres av myndigheter og overnasjonale myndigheter (f.eks EU) i ulike markeder på en slik måte at markedsdominans blir komplett umulig.

Tesla burde bruke mer penger på å fornye bilparken sin - komme med flere modeller med ulikt design.
Det sier seg selv at før eller siden blir folk lei dagens utseende og vil ha noe som ser annerledes ut.
Det er ikke tilstrekkelig med teknologisk forsprang - det er ikke for ingenting at VW konsernet, Mercedes,GM, Stellantis osv.. kjører ut mange modeller på samme plattform - all erfaring tilsier at design er viktig - og det som nå er et godt design må fornyes. I dag sitter Tesla der og trapper opp produksjonen av samme bilmodeller mens de andre ruller ut helt nye modeller med nytt design. Det er klart at selv for en Tesla eier frister det trolig å prøve ut noe annet på sikt.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 02. juli 2022, klokken 08:17
Tesla burde bruke mer penger på å fornye bilparken sin - komme med flere modeller med ulikt design.
Det kan en godt mene. Men Tesla har gått fra å være en liten nisjeprodusent med kun en bil bygget på Lotus karroseri til å bli verdens mest verdifulle bilprodusent med kun fire modeller (S X 3 og Y). Og det er ikke etterspørsel som har vært begrensningen enda.
Tesla har mye høyere margin enn konkurrentene, og de trenger ikke ta hele markedet (det vil ingen være tjent med heller).

Btw er det rimelig stor forskjell på S 40/60 fra 2012 til S Plaid i 2022. Det er noen store fordeler å utvikle en modell over en lang tidsperiode.

Når det er sagt så hadde jeg personlig gjerne sett at Tesla laget både en småbil og en minibuss/varebil. Men de trenger det tydeligvis ikke.

Motorwatt

Det tar vel noen år (3-5?) å utvikle nye modeller, så jeg vil tro at de allerede har noe på tegnebrettet. Hvis ikke, så kan markedet løpe fra dem.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Det går litt trått om dagen også :

https://e24.no/boers-og-finans/i/x8LBgR/tesla-leverte-faerre-elbiler

Hvordan er dette sammenlignet med resten av bransjen? Er jo mange som har slitt voldsomt i den perioden..og en bør vel se Tesla vs de andre...men de leverte  altså under forventninger

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 02. juli 2022, klokken 22:54
Det går litt trått om dagen også :

https://e24.no/boers-og-finans/i/x8LBgR/tesla-leverte-faerre-elbiler

Hvordan er dette sammenlignet med resten av bransjen? Er jo mange som har slitt voldsomt i den perioden..og en bør vel se Tesla vs de andre...men de leverte  altså under forventninger
Noen få tusen under, med leveringsvansker på deler mm, Shanghai stengt i lengre perioder og ikke uventede opprampingsutfordringer på to nye fabrikker.
I tillegg til en rabiat sjef som plutselig skal ha alle på jobb selv om de ikke har plass til dem og så plutselig vil si opp en stor andel av ansatte mens han driver et vaklende oppkjøp av sin favoritt sosiale plattform.

Synes resultatet var helt uproblematisk og som du nevner er det kraftig utfordringer for konkurrentene også.

https://techxplore.com/news/2022-05-global-chip-shortage.html

advale

#5184
Tror det er for sent for Tesla å sysle med bil til 25-29000$. BYD kommer til å støvsuge markedet i Kina med sine "folkelige" biler. Tesla har skjønt at de ikke har mulighet å konkurrere i det prissegmentet. Og ville kannibalisere store mengder Y/3. De er nok bare nødt til å være en annen "BMW".

De prisjusteringene Tesla har drevet med i det siste er ikke bare for å ta høyde for økte kostnader men også for å få skviset mest mulig ut av sitronen.

Prisforskjellen på ID4 og Y i US er på nærmere 150-200 000..? ID og andre elbiler blir bare bedre og har høyere uforløst forbedringspotensial OTA siden de er ferskere i gamet.


JorEl

#5185
Synes Tesla har vært flinke jeg :P
Dette at Tesla bare har "4stk-sexy-biler", kan også være en fordel. Alt som produseres, står kundene i kø for.
Her på forumet bytter jo folk fra den ene TM3 en til den andre. Samme med Y. Før var det stort trykk på SogX. Tesla trenger bare sette på litt luftfjæring eller noe annet, så har folk lyst samme bilen.  ;)
Er det nye vinduer på den nye Yen? Nye lykter? Ny konsoll?
Har faktisk tenk at dette er et mestestykke av en plan.
Design er viktig, kanskje spesielt for Tesla som er ny. Fete, avanserte biler, som alle blir solgt og videreutviklet. Tesla lager også avanserte fabrikker..
Tesla er desidert best på utvikle og tenke utenfor boksen. Men har respekt for koreanerene og redd for kineserne. Men så lenge Tesla selger alt, så har de ikke et problem.
Edit: Musk hadde nok kalt det for en utfordring.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

#5186
SitatMen så lenge Tesla selger alt, så har de ikke et problem.
Det gjør vel brorparten av de andre også? Men det å bare leve i nuet er ikke særlig fremtidsrettet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

#5187
Du har ofte rett Motorwatt, så vi får si at de fleste elbiler blir solgt, da. :)
Da vil jeg nesten si det er urimelig å tro, at Tesla skal bli den bilprodusenten, som ikke får solgt bilene sine.
Musk og Tesla hviler ikke på laurbæra sine. De  har jo vært veldig aggresive og har jo satset så det holder..  og de har lykkes.
Edit; Er det noen som er mer fremtidsrettet enn Tesla? Okey, dårlig spørsmål, siden alle tror jo de er det..
eks. Styreremedlemmer som stemmer over at neste år skal vi bli enda bedre og mer fremtidsrettet :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Det jeg mente var relatert til nye modeller. Synes de snart måtte komme opp med noe nytt når markedet flyter over av nyskapninger. Utenfor USA produseres og selges det som kjent nå bare to modeller. Vet ikke bestemt, men TM3 salget har vel kanskje allerede skrumpet når TMY nå er i vinden. Isåfall er det vel snart bare én igjen......
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: Motorwatt på mandag 04. juli 2022, klokken 17:51
Det jeg mente var relatert til nye modeller. Synes de snart måtte komme opp med noe nytt når markedet flyter over av nyskapninger. Utenfor USA produseres og selges det som kjent nå bare to modeller. Vet ikke bestemt, men TM3 salget har vel kanskje allerede skrumpet når TMY nå er i vinden. Isåfall er det vel snart bare én igjen......

Tenker samme tanke.
Dessuten har Tesla gjerne annonsert nye modeller flere år før du kan kjøpe dem i Norge,lenger tid i forveien enn andre. Anonnserer de en ny modell nå til høsten er det vel lite trolig den er å se på norske veier før 2025?

Tesla flikker hele tiden på de modellene de har,men noen vesentlig ny design blir det jo aldri om de fortsetter slik..  Dermed vil jo interessen falle...folk vil vel gjerne ha noe nytt og annerledes etter noen år?

Og det er her Tesla kan få utfordringer på sikt..

Innen 3 år har vel flere konkurrenter kommet med haugevis av nye modeller...hvor står Tesla da?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA