Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Zanka på torsdag 27. januar 2022, klokken 20:47
Har vel blitt sagt lenge at Tesla ikke bare er en bilprodusenten, men et techselskap. Kan jo ikke bli overrasket at de ønsker å utvikle flere ting. Har vært snakk om alt fra produksjon av aircondition anlegg til mulighet for å leie datakraft fra Dojo supercomputer systemet.

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
Det som ble sagt i oppsummeringen fra sjefen er at de skal fokusere på en humanoid robot istedetfor bilproduksjon, de fortsetter med biler.

Så driver de ikke med airconditionsystemer og det ble heller ikke snakket om.

Dojo er ikke ferdig, det kom frem i går.

Blir ikke kjedelig dette!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Zanka

Sitat fra: daktari på torsdag 27. januar 2022, klokken 20:54
Sitat fra: Zanka på torsdag 27. januar 2022, klokken 20:47
Har vel blitt sagt lenge at Tesla ikke bare er en bilprodusenten, men et techselskap. Kan jo ikke bli overrasket at de ønsker å utvikle flere ting. Har vært snakk om alt fra produksjon av aircondition anlegg til mulighet for å leie datakraft fra Dojo supercomputer systemet.

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
Det som ble sagt i oppsummeringen fra sjefen er at de skal fokusere på en humanoid robot istedetfor bilproduksjon, de fortsetter med biler.

Så driver de ikke med airconditionsystemer og det ble heller ikke snakket om.

Dojo er ikke ferdig, det kom frem i går.

Blir ikke kjedelig dette!
Hmm mulig det ble vanskelig å forstå, men det jeg mente var at Musk og Tesla har snakket om mye forskjellig produkter lenge, at dette kommer opp under en slik event burde ikke overraske mye.
At Musk har mistet fokus og er lei av elbiler blir jo bare tull.

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

daktari

Sitat fra: Zanka på torsdag 27. januar 2022, klokken 21:13
Sitat fra: daktari på torsdag 27. januar 2022, klokken 20:54
Sitat fra: Zanka på torsdag 27. januar 2022, klokken 20:47
Har vel blitt sagt lenge at Tesla ikke bare er en bilprodusenten, men et techselskap. Kan jo ikke bli overrasket at de ønsker å utvikle flere ting. Har vært snakk om alt fra produksjon av aircondition anlegg til mulighet for å leie datakraft fra Dojo supercomputer systemet.

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
Det som ble sagt i oppsummeringen fra sjefen er at de skal fokusere på en humanoid robot istedetfor bilproduksjon, de fortsetter med biler.

Så driver de ikke med airconditionsystemer og det ble heller ikke snakket om.

Dojo er ikke ferdig, det kom frem i går.

Blir ikke kjedelig dette!
Hmm mulig det ble vanskelig å forstå, men det jeg mente var at Musk og Tesla har snakket om mye forskjellig produkter lenge, at dette kommer opp under en slik event burde ikke overraske mye.
At Musk har mistet fokus og er lei av elbiler blir jo bare tull.

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
Jeg forstod det veldig godt, men det er noen som sa "skomaker, bli ved din lest". Så når Musk begynner å sose rundt med tanker om en robot, når det de er gode på er å lage elbiler og batterier, så virker det ganske risky.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Larsebass

Ja, det er litt mystisk at denne roboten ikke skal produseres i eget selskap.

På den annen side kan det jo være dette er «overskudd» fra fokus på AI i forbindelse med FSD. Må si jeg liker best selskaper som driver med et område, og jeg er ikke så begeistret for konglomerater eller bedrifter ingen egentlig helt vet hva gjør. (IBM....)
Tesla X75D.

Counterpointer

Vi er kommet til et sted i prosessen hvor Tesla nok fungerer ganske greit uten så mye direkte intervensjon av Elon.

Han har jo alltid hatt SpaceX og oppretter stadig nye ting. Boring company er jo bare ett eksempel til.

Tror ikke Elon er lei elbil eller batterier men at AI og det som relaterer seg til det har høyt fokus hos han nå er åpenbart.

I forhold til Cybertruck og småbil er det veldig dumt at det utsettes og tydelig at markedet reagerer på det.
Men Tesla kan nok holde seg greit oppe med 3/Y + S/X som en nisje en stund, så lenge produksjonen ramper opp.

Jeg tror Elon ser at verdensøkonomien får det litt turbulent en stund fremover nå og da er det trygt å fortsette med det de har kontroll på mens han tenker på turer til Mars og roboter som vandrer rundt.

geear

Tipper at råvaremangel og utfordringer med å få fabrikkene opp og gå, gjør at de ikke vil innføre enda større utfordringer nå, men tror samtidig at det er en tabbe om det ikke prioriteres et større modellutvalg nå som alle andre merker pøser på med utvalg. Tesla trenger å ha en konkurrent til de etablerte, i alle segmenter, for å overleve.

RuneW

Sitat fra: daktari på torsdag 27. januar 2022, klokken 22:37
Jeg forstod det veldig godt, men det er noen som sa "skomaker, bli ved din lest". Så når Musk begynner å sose rundt med tanker om en robot, når det de er gode på er å lage elbiler og batterier, så virker det ganske risky.

Ja, det er derfor Musk sine selskaper har slik suksess - fordi han aldri tar noen risker.   ::)

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

hELgenen

Sitat fra: RuneW på fredag 28. januar 2022, klokken 09:55
Sitat fra: daktari på torsdag 27. januar 2022, klokken 22:37
Jeg forstod det veldig godt, men det er noen som sa "skomaker, bli ved din lest". Så når Musk begynner å sose rundt med tanker om en robot, når det de er gode på er å lage elbiler og batterier, så virker det ganske risky.

Ja, det er derfor Musk sine selskaper har slik suksess - fordi han aldri tar noen risker.   ::)

Selvfølgelig tar Musk risiko hele tiden - men han er vel også et menneske? I så fall kan det jo tenkes at han faktisk ønsker forandring. Kan jo tenkes at han er lei av å styre med elbilproduksjon nå som han har lykkes godt med det - og ønsker da nye utfordringer?  Det er nå slik jeg leser dette - at han sender ut et lite signal til verden at det kan komme forandringer på hvor hans fokus vil være fremover.

Thalgar

Musk begynner seriøst å bli eit problem for eit elles OK selskap. FSD-tøys, robot-tøys, og vaksinetøys:

https://www.nrk.no/urix/lastebilsjaforer-vil-blokkere-hovedstaden-i-vaksineprotest-_-hylles-av-elon-musk-1.15830914

På tide at Tesla fokuserer på å få til det grunnleggande før ein brukar alle ressursane på Musk sine fantasiar.

Model Y LR Quicksilver, 2023

o.b.lix

Sitat fra: Thalgar på fredag 28. januar 2022, klokken 10:54
På tide at Tesla fokuserer på å få til det grunnleggande før ein brukar alle ressursane på Musk sine fantasiar.

Elon Musk er mer enn Tesla, så ikke alt han gjør skal linkes til Tesla.

SpaceX, Boring company etc har ingenting med Tesla å gjøre.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Thalgar

Sitat fra: o.b.lix på fredag 28. januar 2022, klokken 11:02
Sitat fra: Thalgar på fredag 28. januar 2022, klokken 10:54
På tide at Tesla fokuserer på å få til det grunnleggande før ein brukar alle ressursane på Musk sine fantasiar.

Elon Musk er mer enn Tesla, så ikke alt han gjør skal linkes til Tesla.

SpaceX, Boring company etc har ingenting med Tesla å gjøre.

Det gjeld òg Tesla. Det er jo heilt idiotisk å bruka Tesla-ressursar på ein robot så lenge så mykje står igjen på bilfeltet. Å droppa "småbiltesla" og bruka energi på sånt er tøys.

"Elon Musk likes to have a focus - and this year, it looks like it might be robots.

He told investors on a Tesla earnings call his nascent robot plans had "the potential to be more significant than the vehicle business, over time".

And they would be the most important things Tesla worked on this year."

https://www.bbc.com/news/technology-60154782

Ikkje rart at aksjen stupte.

Model Y LR Quicksilver, 2023

daktari

Denne oppsummer autonomi-strategien ganske festlig! Gratulerer med 9-årsdagen!
https://jalopnik.com/elon-musk-promises-full-self-driving-next-year-for-th-1848432496

PS snakk om å rote til et fantastisk år for Tesla, med kjempeoverskudd - det eneste som sitter igjen er det fjaset.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kanutten

Slapp av, emurof gir oss sikkert den rasjonelle forklaringen senere i kveld :)

Contango

Hehe. Ikke når aksjen er ned i dag også. Men neste oppgang så....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Øyvind.h

Hvor langt ned må den før den er ute av SP500 og fondene som ble tvunget til å kjøpe nå tvinges til å selge? 600?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA