Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Jalla

Sitat fra: emurof på lørdag 22. januar 2022, klokken 17:36
Tesla er underpriset i dag hvis de klarer å levere i gjennomsnitt 50% vekst frem mot 2030. Det er mange steder du kan se beregninger på dette.

Og ja, du kan si det er "potensialet" Tesla prises ut ifra, men så har de også vist at de klarer å oppfylle dette potensialet. Alle selskaper skal jo prises ut ifra forventet fremtidig inntjening, og Tesla er på god vei nettopp til å nå mål som tilsier at de er kraftig underpriset i dag.
Ja, Tesla er opplagt kraftig underpriset med en markedsverdi som er høyere enn Toyota, Volkswagen, Ford, Daimler, GM og BMW til sammen. For de har jo passert 100.000 biler i året. Hvem andre klarer det?  :P

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jalla på lørdag 22. januar 2022, klokken 20:25
Sitat fra: emurof på lørdag 22. januar 2022, klokken 17:36
Tesla er underpriset i dag hvis de klarer å levere i gjennomsnitt 50% vekst frem mot 2030. Det er mange steder du kan se beregninger på dette.

Og ja, du kan si det er "potensialet" Tesla prises ut ifra, men så har de også vist at de klarer å oppfylle dette potensialet. Alle selskaper skal jo prises ut ifra forventet fremtidig inntjening, og Tesla er på god vei nettopp til å nå mål som tilsier at de er kraftig underpriset i dag.
Ja, Tesla er opplagt kraftig underpriset med en markedsverdi som er høyere enn Toyota, Volkswagen, Ford, Daimler, GM og BMW til sammen. For de har jo passert 100.000 biler i året. Hvem andre klarer det?  :P

Øh....de selger vel over 250.000....i kvartalet...før Berlin og Texas osv åpner...og snart tar de over store deler av elbilhurtigladermarkedet....og solceller... grei vekst...
Tesla Model Y                         2021-

Motorwatt

Mangler en null, og det skjønner nok de fleste som har fulgt med litt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Jalla

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 22. januar 2022, klokken 22:20
Mangler en null, og det skjønner nok de fleste som har fulgt med litt.
Stemmer, men poenget står ettersom bare Toyota selger 10x så mange.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Et annet forsøk på logikk: Hvis VAG solgte 400.000 elbiler i år og Tesla solgte 1.000.000 så kunne man tenkt at TSLA burde være ca 2x så høy som VOW basert på rent elbilsalg.

På toppen av dette selger VAG flere millioner ICE, som de jo tjener penger på.

Vekstpotensialet: Tesla har 2 kjente konseptbiler på vei, men usikker oppstart av salg, hvorav 1 er nisje og 1 kun kan selges i USA pga sikkerhetskravene i EU. 2 fabrikker under oppføring for å øke produksjonskapasitet i tillegg til 2 fra før.

VAG har hvertfall 8 modeller i test og tidlig produksjon, på 3 tekniske plattformer, hvorav endel lanseres i -22 og noen i -23. Dette i tillegg til i tillegg til de 11+ modellene de allerede har i salg i alle segmenter og prisklasser.
VAG produserer på hvertfall 5-6 fabrikker på alle kontinenter, og fabrikk under oppføring i USA vil øke kapasiteten av ID der.
Hvem ligger best an på produksjonskapasitet og modellutvalg for forskjellige segmenter?

FSD og robotaxi har blitt avslørt som bløff og kan gi trøbbel for Tesla.
Tesla industriell batterlagring er verdt noe, men neppe verdt så mye.
Tesla solar går vel heller sånn passe i et hardt konkurrerende marked.
Tesla app store i bilen blir ikke noe av pga sikkerhetsutfordringer.

Jeg tror VAG ligger an til å ta igjen Tesla om noen år på det rene elbilsalget. Men tiden vil vise.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Er redd vi så starten på en heftig korreksjon, eller begynnelsen på et krakk, på fredag, men håper jeg tar alvorlig feil. Er veldig eksponert i vekstselskaper. Kjenner jeg er litt spent foran morgendagen.  :o

Tiger123

#4792
Tror tesla har dukket under 1000 for siste gang på veldig lenge. Snittet for et selskap notert på Nasdaq Composite var ned 40% i fjor, så det har vært verre enn media har meldt. Litt fordi de største selskapene i US står for mye av verdiene, topp fem står for 65% av markedsverdien på Nasdaq, tror jeg det var. Og nå har de falt litt også, bl.a. Tesla.

Her inne ser jeg alt er som før, Og kun Emurof som mener Tesla er riktig priset/underpriset, basert på fundamentale parametre. Han er ingen erfaren investor.

Ellers, Tesla i Tyskland er i år som i fjor, forsinka.

Link til artikkel med kvalifisert spådom om når masseproduksjon kan begynne fra Berlin:

https://seekingalpha.com/article/4479414-tesla-brandenburg-volume-production-is-still-months-away#comment-91296882

Counterpointer

Sitat fra: geear på søndag 23. januar 2022, klokken 20:04
Er redd vi så starten på en heftig korreksjon, eller begynnelsen på et krakk, på fredag, men håper jeg tar alvorlig feil. Er veldig eksponert i vekstselskaper. Kjenner jeg er litt spent foran morgendagen.  :o
Kina på avgrunnens rand på grunn av enorm gjeld, Europa skjelver på grunn av mulig krig i Ukraina, vi har virkninger av en ekstremt oppblåst finanssektor etter koronapakker i multimilliard/trillion klassen, samt kraftig mangel på vaksiner i størstedelen av verden.

Sannsynligheten for en kraftig nedtur er ekstremt høy og har begynt for en god stund siden. Vil sikkert svinge litt, men trend for vekstaksjer er nedover.

Egentlig skulle en hatt en sum å investere om en kunne truffet bunnen. Men er ikke sikker på om det blir i 2022, kan bli senere...

Motorwatt

#4794
Sitat fra: geear på søndag 23. januar 2022, klokken 20:04
Er redd vi så starten på en heftig korreksjon, eller begynnelsen på et krakk, på fredag, men håper jeg tar alvorlig feil. Er veldig eksponert i vekstselskaper. Kjenner jeg er litt spent foran morgendagen.  :o
Du har nok rett
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

emurof

Sitat fra: Jalla på lørdag 22. januar 2022, klokken 20:25
Sitat fra: emurof på lørdag 22. januar 2022, klokken 17:36Tesla er underpriset i dag hvis de klarer å levere i gjennomsnitt 50% vekst frem mot 2030. Det er mange steder du kan se beregninger på dette.

Og ja, du kan si det er "potensialet" Tesla prises ut ifra, men så har de også vist at de klarer å oppfylle dette potensialet. Alle selskaper skal jo prises ut ifra forventet fremtidig inntjening, og Tesla er på god vei nettopp til å nå mål som tilsier at de er kraftig underpriset i dag.

Ja, Tesla er opplagt kraftig underpriset med en markedsverdi som er høyere enn Toyota, Volkswagen, Ford, Daimler, GM og BMW til sammen. For de har jo passert 100.000 biler i året. Hvem andre klarer det?  :P

Verdien på et selskap i dag skal gjenspeile forventet fremtidig inntjening. Hvem ville du investert i mot slutten av 2000-tallet? Nokia eller Apple?

Hvordan er veksten til de andre sammenlignet med Tesla?

Hva med marginene?

Hva med gjeld og annet?

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 17:38Et annet forsøk på logikk: Hvis VAG solgte 400.000 elbiler i år og Tesla solgte 1.000.000 så kunne man tenkt at TSLA burde være ca 2x så høy som VOW basert på rent elbilsalg.

Nei, da tar du ikke hensyn til f.eks. marginer på bilene. Dessuten er selskaper ikke priset ut fra dagens situasjon, men forventede fremtidige resultater.

SitatVekstpotensialet: Tesla har 2 kjente konseptbiler på vei, men usikker oppstart av salg, hvorav 1 er nisje og 1 kun kan selges i USA pga sikkerhetskravene i EU. 2 fabrikker under oppføring for å øke produksjonskapasitet i tillegg til 2 fra før.

Tesla klarer ikke å produsere nok av bilene de produserer i dag. Dette er bare enda et eksempel på at du ikke tar med alt når du vurderer Teslas situasjon.

Videre, Cybertruck dekker et enormt marked i USA, så det har lite å si at det ikke er like stort utenfor USA.

Og selvsagt vet vi at det kommer en enda mindre og billigere modell, så det er direkte feil at det bare er Cybertruck og Roadster (som jeg antar du tenkte på) som er på vei. Du utelater dessuten Semi.

SitatVAG har hvertfall 8 modeller i test og tidlig produksjon, på 3 tekniske plattformer, hvorav endel lanseres i -22 og noen i -23. Dette i tillegg til i tillegg til de 11+ modellene de allerede har i salg i alle segmenter og prisklasser.

Nettopp, VW fortsetter med et forvirrende og sterkt overlappende utvalg av biler. Gammeldags tankegang som naturligvis vil begrense dem enda mer i forsøket på å ta igjen Tesla.

SitatVAG produserer på hvertfall 5-6 fabrikker på alle kontinenter, og fabrikk under oppføring i USA vil øke kapasiteten av ID der.
Hvem ligger best an på produksjonskapasitet og modellutvalg for forskjellige segmenter?

Tesla ligger klart best an på produksjonskapasitet. VWs fabrikker har langt dårligere kapasitet. Og som vi ser i f.eks. Kina, så hjelper det ikke med kapasitet hvis man ikke klarer å selge biler.

SitatFSD og robotaxi har blitt avslørt som bløff og kan gi trøbbel for Tesla.

Dette er løgn, og det vet du.

SitatTesla app store i bilen blir ikke noe av pga sikkerhetsutfordringer.

Kilde? Det er allerede spill der.

SitatJeg tror VAG ligger an til å ta igjen Tesla om noen år på det rene elbilsalget. Men tiden vil vise.

Det du har trodd så langt har vært en gigantisk fiasko. Du har tatt feil om Tesla hele veien.

emurof

#4798
Sitat fra: Tiger123 på søndag 23. januar 2022, klokken 20:25Her inne ser jeg alt er som før, Og kun Emurof som mener Tesla er riktig priset/underpriset, basert på fundamentale parametre. Han er ingen erfaren investor.

Er det ikke merkelig at de du tydeligvis anser for å være "erfarne investorer" ikke engang får med seg helt grunnleggende ting om både Tesla og markedet?

SitatLink til artikkel med kvalifisert spådom om når masseproduksjon kan begynne fra Berlin:

Artikkelen er skrevet av en fanatisk TSLAQ-tilhenger som har klart å lire av seg fantastiske spådommer som:

"However, because of the headwinds from the June FIT credit reduction in the US, I am expecting sales in Q3 to be less than Q2. I think 90,000 is a reasonable target, anything higher should be regarded as bullish." (i 2019, og de solgte 97k biler i Q3, mot 95k i Q2)

"Profits will be out of reach for Q2 and for the remainder of 2019" (2019)

"There are strong indications that the Model 3 backlog in the USA and Canada is now depleted." (2018)

"Once the backlog of orders for the long-range Model 3s is exhausted, Tesla faces an uncertain future with no new products on the horizon for at least three years." (2018)

"Tesla (TSLA) is likely to miss its guidance for 55,000 Model 3 deliveries in Q3." (2018, like før det ble kjent at de leverte nesten 56k Model 3)

"The growth and profitability will not be sustainable through 2019" (2018)

"Tesla chances of becoming profitable when the Model 3 reaches full production are close to zero." (2018)

"Model 3 sales will become demand-constrained" (2018)

"Tesla May Be Seeing Limited Demand For Its Current Production" (2018)

"Tesla's sales of ZEV credits could fall to zero" (2018)

"Increasing Costs Will Make Model 3 Unprofitable For Tesla" (2018)

"Tesla's Game Is Ending" (2018)


Fantastisk troverdig kilde du har funnet deg som vanlig!

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på mandag 24. januar 2022, klokken 16:46
Sitat fra: Counterpointer på søndag 23. januar 2022, klokken 23:52
...om en kunne truffet bunnen.

Ja, hadde vært greit å kunne spå  :laugh:
Alle kan spå

Det er presisjonen som er problemet.
Sånn sett spådde jeg nedgang i dag og videre fremover. Det er jo riktig, men temmelig åpenbart.

TSLA er nå på 860, jeg tror det faller ytterligere, men vil ikke shorte av den grunn på grunn av manglende presisjon på spåevnene

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA