Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: geear på torsdag 13. januar 2022, klokken 12:15
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 12. januar 2022, klokken 14:36
Ville ikke lagt stor vekt på disse tallene i et år hvor chipmangel har hatt så mye å si. Tesla har til stor grad klart å unngå problemene med tekniske løsninger, mens samtlige andre har hatt enorme problemer. Det er lang ventetid på de fleste tyske bilmerker.
Chipmangelen kan sikkert brukes som en unnskyldning, samtidig er det en dårlig unnskyldning. Det viser bare hvor frie Tesla er, som klarer å omgå dette. Spørsmålet er om denne evnen til å snu seg rundt forsvinner med størrelse og alder. Det ville vært veldig typisk i så fall.

Sitat fra: Vaduz på onsdag 12. januar 2022, klokken 19:36
...men de selger allerede mer enn tesla her i Norge...
Har ikke VAG alltid solgt mer enn Tesla i Norge? Selv om man kun ser isolert på elbil så har de vel stort sett solgt mer enn Tesla?

Sitat fra: daktari på torsdag 13. januar 2022, klokken 00:07
Fler tall om VAG https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/vw-konzern-absatz-2021-chipmangel-delle-unter-9-millionen/
VAG solgte 8,9 mill biler samlet i fjor på verdensbasis. Hvorav 463000 var rene elbiler og 360.000 plug in hybrid. Det gjøres et poeng av at VAG solgte halvparten så mange elbiler som Tesla. Men, 463k er jo bare litt bak Tesla sitt 2020 salg på 499k, og endel over 2019-tallene 363k. Har Tesla bare 1,5 år ledelse på VAG?

En annen kuriositet er jo at merket Skoda solgte 878200 biler, så slått av Tesla, men et stykke opp til Audi på 1.670.000 biler.
Tror du ikke VAG har en hel skare med kjøpere som står klar til å kjøpe VAG-produkter? Det er tilfelle med omtrent alle merker. Tesla sin utfordring er å stjele kunder fra de etablerte, og det er ganske utrolig at de har klart. Finner det ganske sprøtt at Tesla faktisk slår et så veletablert merke som Skoda etter så kort tid.

Siden vi igjen da snakker om vekstselskap, så er det mye mer relevant å se på fremtidsutsiktene.

Totalt kjøretøysalg VAG:

2020: 9300500
2021: 8882000
-4,5 %

Totalt kjøretøysalg Tesla:

2020: 499500
2021: 936172
+87 %

Hvem hadde du satt pengene på for fremtiden, basert på dette?
Det kommer an på aksjeprisen!

Så burde du tatt med vekst i elbilsalg for VAG også kanskje?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Vet ikke om VAG trenger en unnskyldning, men ser chipmangel heller som en plausibel forklaring. Å bruke prosenter blir selvsagt feil mellom små kontra store tall. En 5% økning for VAG tilsvarer 100% vekst for Tesla i 2021. Enig at det tar tid for VAG, og dette er heller ikke urimelig. Det tar lengere tid å snu et hangarskip enn en liten fregatt. Synes at det er merkelig at Tesla-fans nesten alltid må kritisere VAG. Eller kanskje ikke?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 13. januar 2022, klokken 10:28
Elbil-kollaps for VW i Kina: Solgte like mange biler i 2021 som Tesla gjorde i desember.
https://www.tu.no/artikler/volkswagen-salget-gikk-kraftig-tilbake-i-kina-i-2021/516418
Sitat fra artikkelen: "Henter seg inn etter dårlig start
Deres ID-modeller hadde en svært dårlig salgsstart i begynnelsen av 2021. I løpet av de første seks månedene ble det registrert rett over 18.000 elbiler fra Volkswagen. Deretter tok det seg betydelig opp i løpet av andre halvår.
Det ble spekulert i om kinesiske bilkjøpere bare ikke var interessert i Volkswagens elbiler, men utviklingen tyder på at det ikke nødvendigvis er tilfellet. Volkswagen endret sin markedsføringsstrategi etter sommeren, og introduserte også den billigere ID.3 i landet i høst. "
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: geear på torsdag 13. januar 2022, klokken 12:15
Chipmangelen kan sikkert brukes som en unnskyldning, samtidig er det en dårlig unnskyldning. Det viser bare hvor frie Tesla er, som klarer å omgå dette. Spørsmålet er om denne evnen til å snu seg rundt forsvinner med størrelse og alder. Det ville vært veldig typisk i så fall.

Strengt tatt ikke. Tesla kuttet ut korsryggstøtte på passasjersetet som følge av chipmangel. Og de har nå levert ut ganske mange biler uten USB og trådløs lading. I tillegg er hengerfestene (til Y særlig) svært forsinket.

Sitat
Totalt kjøretøysalg VAG:

2020: 9300500
2021: 8882000
-4,5 %

Totalt kjøretøysalg Tesla:

2020: 499500
2021: 936172
+87 %

Hvem hadde du satt pengene på for fremtiden, basert på dette?

Som daktari poengterer; meningsløs sammenligning.
Aksjemarkedet:

VAG:
135 milliarder USD. Fordeler vi det per solgte bil blir det ca 15 000 USD per bil solgt i 2021.

Tesla:
1 100 milliarder USD. Fordeler vi det per solgte bil blir det ca 1 170 000 USD per bil solgt i 2021.
La oss si at Tesla hadde solgt like mange biler som VAG. Da blir det 123 600 USD per bil «solgt».

Så hvor vil du egentlig sette pengene dine? Hvor ligger risikoen? Og jada, Tesla er mer enn et bilselskap (i fremtiden). Men enn så lenge har de laaangt igjen til de har noe særlig inntekter utover bilene som selges.

Counterpointer

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 13. januar 2022, klokken 15:16
Sitat fra: geear på torsdag 13. januar 2022, klokken 12:15
Chipmangelen kan sikkert brukes som en unnskyldning, samtidig er det en dårlig unnskyldning. Det viser bare hvor frie Tesla er, som klarer å omgå dette. Spørsmålet er om denne evnen til å snu seg rundt forsvinner med størrelse og alder. Det ville vært veldig typisk i så fall.

Strengt tatt ikke. Tesla kuttet ut korsryggstøtte på passasjersetet som følge av chipmangel. Og de har nå levert ut ganske mange biler uten USB og trådløs lading. I tillegg er hengerfestene (til Y særlig) svært forsinket.

Sitat
Totalt kjøretøysalg VAG:

2020: 9300500
2021: 8882000
-4,5 %

Totalt kjøretøysalg Tesla:

2020: 499500
2021: 936172
+87 %

Hvem hadde du satt pengene på for fremtiden, basert på dette?

Som daktari poengterer; meningsløs sammenligning.
Aksjemarkedet:

VAG:
135 milliarder USD. Fordeler vi det per solgte bil blir det ca 15 000 USD per bil solgt i 2021.

Tesla:
1 100 milliarder USD. Fordeler vi det per solgte bil blir det ca 1 170 000 USD per bil solgt i 2021.
La oss si at Tesla hadde solgt like mange biler som VAG. Da blir det 123 600 USD per bil «solgt».

Så hvor vil du egentlig sette pengene dine? Hvor ligger risikoen? Og jada, Tesla er mer enn et bilselskap (i fremtiden). Men enn så lenge har de laaangt igjen til de har noe særlig inntekter utover bilene som selges.
«Problemet» er at denne argumentasjonen har vært brukt med stor tyngde og illustrerte eksempler siden sikkert 2013 (jeg har fulgt debatten siden 2015).

Det har vært flere punkter hvor ekspertene sier at «nå brister boblen» det har vært rent faktisk feil.
Er enig i at prisingen nå er høy, men markedet beholder troen. Så tankegangen er fristende logisk, men så lenge Tesla fortsetter å vokse så vil vurderingen holde seg eller mest sannsynlig stige.

Btw. Har ikke posisjon i TSLA pr nå.

geear

Stemmer det. De som vil kan gå tilbake i den første TSLA-tråden, så finner dere den samme "kampen" som daktari og Sursnasen nå står for, bare med andre nick, sikkert 8-9 år tilbake. Mange har kommet og gått. Og så sitter det personer her inne som da investerte fra titalls til hundretusener i TSLA, og fortsatt sitter på aksjene sine. Vet ikke hvor mange titalls millioner noen av de sitter på nå, men store summer er det..

Som nevnt så finner jeg overhodet ingen fornuft i aksjekursen, og derfor gikk jeg også glipp av en del penger da jeg solgte meg helt ut for to år siden, men jeg har sluttet å lete etter andre forklaringer enn vekstpotensialet, ikke fordi det henger sammen med aksjekursen, men fordi markedet reagerer med å prise aksjen opp. Og jeg har forøvrig relativt begrenset tiltro til Tesla og andre produkter enn kjøretøyene.

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 13. januar 2022, klokken 13:43
Vet ikke om VAG trenger en unnskyldning, men ser chipmangel heller som en plausibel forklaring. Å bruke prosenter blir selvsagt feil mellom små kontra store tall. En 5% økning for VAG tilsvarer 100% vekst for Tesla i 2021. Enig at det tar tid for VAG, og dette er heller ikke urimelig. Det tar lengere tid å snu et hangarskip enn en liten fregatt. Synes at det er merkelig at Tesla-fans nesten alltid må kritisere VAG. Eller kanskje ikke?
Var det ikke motsatt her nå da? Gidder ikke gå tilbake og sjekke, men mener daktari begynte å argumentere med at Model X (!) er knust av MEB-biler, og dro inn VAG om igjen og om igjen både ift aksjekurs osv.

Zanka

Tesla har totalt 12 milliarder $ gjeld, VAG konsernet er det selskapet i verden med størst gjeld 192 milliarder $.
Daimler har 151 og Toyota har 138 milliarder $ i gjeld

Dette bør vel også påvirke selskaps verdien,

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Motorwatt

Den er kun interessant sammenliknet med egenkapitalen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

#4778
Sitat fra: daktari på mandag 10. januar 2022, klokken 23:556 års jubileum. Hvordan ligger dere an emurof? Når skjer det? Sommeren? Høsten?
https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/686279251293777920

Hvorfor skal jeg svare på det? Hva har det med tråden å gjøre?

Sitat fra: daktari på tirsdag 11. januar 2022, klokken 08:29
Sitat fra: geear på tirsdag 11. januar 2022, klokken 08:20Jeg skjønner ikke helt at dere hevder at robotaxi ikke er priset inn. Sier ikke at fullverdig robotaxi er priset inn, men det er da presentert rimelig friskt fra Tesla, og vil vel påstå at det er vanskelig å si at ikke dette også er en bidragsyter til en gallopperende kurs.

Enig. De har jo solgt masser av biler på det i det minste.

Kilde?

Sitat fra: daktari på tirsdag 11. januar 2022, klokken 12:24"Elisabeth Holmes"? Men de har jo tjent bra. Fascinerende fyr.

Hva er poenget med å trolle slik? Autonomi er forsinket. Det kan skje. Men å sammenligne det med noen som ikke hadde et reelt produkt i det hele tatt er rett og slett nedrig og løgnaktig. Faktum er at Tesla reelt har jobbet med autonomi hele tiden, og FSD-betaen er faktisk brukt av kunder.

emurof

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. januar 2022, klokken 07:09Det siste først; tema var at de ikke hadde priset inn robottaxi i aksjekursen, mitt svar var at det bør det heller ikke fordi robottaxi er svært mange år unna.

Det vet du ingenting om.

SitatDen FSD-beta som noen kunder i USA får teste, har enorme mangler, og hjelper ikke at den er forbedret fra 30% til 70% eller noe slikt, den er ikke FSD før den når 100%, og som robottaxi må den takle alle forhold uansett, og ikke sjangs at dette er like rundt hjørnet.

Nå er poenget at det er løgn å påstå at de ikke har kommet lenger enn i 2016. Og at jeg ikke skjønner poenget med å trykket ut av seg slike åpenbart tåpelige kommentarer.

SitatSunn fornuft og 7 år med Teslaeierskap, alle bilene med AP, siden 2014 har Elon Musk skrytt av at bilen kunne kjøre helt selv.

Med andre ord, ukvalifisert synsing fra en som klarte å påstå at FSD-betaen i dag er det samme som det de hadde i 2016.

SitatEtter å ha kjørt over 300.000km med AP i alle utgaver, ser jeg at HW inkl sensorer ikke holder mål, settes ut av spill av sollys, regn, snø i luften, etc etc. Og som sagt, robottaxi må takle alle forhold til enhver tid.

Du kan ikke bedømme dagens FSD ut ifra Autopilot som du har i din bil.

emurof

Sitat fra: geear på tirsdag 11. januar 2022, klokken 08:20Jeg skjønner ikke helt at dere hevder at robotaxi ikke er priset inn. Sier ikke at fullverdig robotaxi er priset inn, men det er da presentert rimelig friskt fra Tesla, og vil vel påstå at det er vanskelig å si at ikke dette også er en bidragsyter til en gallopperende kurs.

"Alle" påstår jo at det er umulig å få til, og de færreste analytikere nevner det når de presenterer kursmål. Det er vel omtrent bare ARK Invest som har nevnt FSD.

emurof

Sitat fra: daktari på onsdag 12. januar 2022, klokken 08:55Interessante salgstall fra Tyskland. VAG solgte mer en dobbelt så mange elbiler som Tesla samlet, men det var inkl. E-up som ikke lenger produseres.
Model 3 ble mest solgte modell.
Småbiler selger veldig bra. Ca.430% vekst totalt siden 2019, forøvrig totalt bilmarked ned til 2,6 mill. Hvorav ca 330.000 var elbiler.
I 2019 ble det solgt over 3,6 mill biler totalt.
https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/elektroauto-neuzulassungen-deutschland-dezember-gesamtjahr-2021/

Med andre ord dominerer Tesla segmentene de har biler i. Og det er selv uten egen fabrikk i Europa. Og når man da tenker på at de fleste europeiske produsenter omtrent kun selger elbiler i Europa så ser det meget bra ut for Tesla.

For hvor skal små/billigbiler gjøre av seg når en mindre og billigere Tesla kommer på markedet? Denne Teslaen vil sannsynligvis også toppe salgslistene innenfor det aktuelle segmentet, som Model 3 og Y gjør i dag.

Situasjonen for VW ser jo prekær ut. De selger nesten alle elbilene sine i Europa (70-80% eller så?), men klarer likevel å ikke å danke ut Model 3 eller Y, som kommer fra Tesla som ikke engang har egen fabrikk i Europa. Dessuten har Tesla økt forspranget på elbiler globalt, mens VW ligger lenger og lenger etter. De har feilet totalt i Kina.

Som nevnt, det blir katastrofe for VW og andre når Teslas kompaktmodell med lavere pris kommer. Blodbad.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 12. januar 2022, klokken 22:55Selvsagt. Tesla lever enormt godt på en hype som mangler sidestykke. Og det er jo nettopp betydelige markedsandeler som ligger bak aksjeprisingen, og en fortsatt enorm vekst. På ett eller annet tidspunkt må de innfri. Veien dit synes enkel å nå, og youtube-influencerne kniver om å jekke opp mest mulig. Ingen hype varer evig. Tesla vil gå fra "must have" til å være bare atter et bilmerke. Joda, de skal ha flere bein å stå på. Men igjen, de MÅ innfri. De MÅ klare å utvikle konkurransefortrinn. Slett ikke gitt at de om for eksempel 3 år er den som er ledende på elbiler selv om de ligger veldig godt an.

Problemet ditt er at du ikke er i stand til å forstå de fundamentale forholdene som ligger bak Teslas prising. Derfor må du ty til tåpeligheter som "hype". De institusjonelle investorene som har kjøpt seg stort opp i Tesla har ikke gjort det på grunn av hype. Det er rett og slett fordi Tesla har levert varene. Salg, inntjening, marginer.

SitatDet er for øvrig ikke bare Tesla som selger alt de produserer. Likeså med VAG, BMW etc. Attpåtil er det, ironisk nok, legacy-produsentene som har de lengste ventelistene. Og det altså til tross for langt høyere produksjonstall.

Hva? Hvem har høyere produksjonstall enn Tesla? Tesla er verdensledende, og dro faktisk ytterligere fra VW i 2021.

Og det hjelper ikke om det så måtte stemme at andre produsenter har ventelister, for de vil ikke ha tilgang på nok batterier uansett. Husk at VWs planer om batterikapasitet om fem år bare er en brøkdel av det Tesla har lagt opp til!

emurof

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 13. januar 2022, klokken 15:16
Aksjemarkedet:

VAG:
135 milliarder USD. Fordeler vi det per solgte bil blir det ca 15 000 USD per bil solgt i 2021.

Tesla:
1 100 milliarder USD. Fordeler vi det per solgte bil blir det ca 1 170 000 USD per bil solgt i 2021.
La oss si at Tesla hadde solgt like mange biler som VAG. Da blir det 123 600 USD per bil «solgt».

Så hvor vil du egentlig sette pengene dine? Hvor ligger risikoen? Og jada, Tesla er mer enn et bilselskap (i fremtiden). Men enn så lenge har de laaangt igjen til de har noe særlig inntekter utover bilene som selges.

Jeg ville satt pengene mine i Tesla. De vokser kraftig og manøvrerer markedet mye bedre enn VW, som ikke bare har utdatert teknologi å slite med, men også utdatert selskapsstruktur med mer.

Husk at VW må drasse på fossilbil-problemet, og det vil bli dyrt for dem.

emurof

Sitat fra: geear på torsdag 13. januar 2022, klokken 18:03Som nevnt så finner jeg overhodet ingen fornuft i aksjekursen, og derfor gikk jeg også glipp av en del penger da jeg solgte meg helt ut for to år siden, men jeg har sluttet å lete etter andre forklaringer enn vekstpotensialet, ikke fordi det henger sammen med aksjekursen, men fordi markedet reagerer med å prise aksjen opp. Og jeg har forøvrig relativt begrenset tiltro til Tesla og andre produkter enn kjøretøyene.

Tesla er underpriset i dag hvis de klarer å levere i gjennomsnitt 50% vekst frem mot 2030. Det er mange steder du kan se beregninger på dette.

Og ja, du kan si det er "potensialet" Tesla prises ut ifra, men så har de også vist at de klarer å oppfylle dette potensialet. Alle selskaper skal jo prises ut ifra forventet fremtidig inntjening, og Tesla er på god vei nettopp til å nå mål som tilsier at de er kraftig underpriset i dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA