Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: SurSnasen på mandag 03. januar 2022, klokken 16:12Market Cap øker 90 milliarder dollar som følge av ca 40 000 (15%) flere biler levert enn forventet. Jaja, er vel en stund siden aksjen (og aksjonærene) mistet bakkekontakten uansett.

Noen som har glemt at verdien på et selskap gjenspeiler fremtidig forventet inntjening? Det vil si at tallene ikke bare sier noe om situasjonen her og nå, men også hvor selskapet er på vei i fremtiden.

Var du virkelig ikke klar over dette?

Vaduz

Sitat fra: emurof på mandag 03. januar 2022, klokken 20:42
Sitat fra: Vaduz på mandag 03. januar 2022, klokken 20:35Var det ikke du som tippet 5000$ Per aksje i utgangen av 2021? Litt friskt å hevde andre ikke har peiling med det grunnlaget!

Du mener dette innlegget der jeg sa det var usannsynlig? Eller tenkte du på noe annet?

Ja, jeg hevder at han ikke har peiling. For det har han beviselig ikke. En som ikke skjønner at verdien på et selskap skal gjenspeile forventet fremtidig inntjening har ikke peiling.

Nei, du tippet 5000$ "bare for gøy" i tippetråden, kilden din var "to stk på twitter". Så det er klart, du er jo på en annen planet enn de fleste.

geear

Sitat fra: SurSnasen på mandag 03. januar 2022, klokken 16:12
Sitat fra: geear på mandag 03. januar 2022, klokken 15:55
Sitat fra: Wenche på søndag 02. januar 2022, klokken 22:46
8) Tesla leverte 308,6k biler. Reuter skriver at markedet ventet 263k leveringer, DN sier 267k. Dette er over all forventning :D
Ser ut som markedet responderer godt på det, gitt, +10 % på et øyeblikk.

Market Cap øker 90 milliarder dollar som følge av ca 40 000 (15%) flere biler levert enn forventet. Jaja, er vel en stund siden aksjen (og aksjonærene) mistet bakkekontakten uansett.
Det har vært frakoblet virkeligheten for lenge siden, sånn er vekstaksjer. Jeg er inne i flere for tiden, men det er litt mer sketchy nå med renteøkninger osv. Stengte rett rundt 1200 nå, veldig tett på all time high.

Sitat fra: Bidda på mandag 03. januar 2022, klokken 16:12
Treg overføring av penger mellom bankene i dag, gjorde at jeg misset med noen timer....men skal la de få stå i 8 år så pytt :-)
Du snakket om dette for en stund siden, hvorfor benyttet du ikke anledningen da Musken dumpa aksjer? Var kanonmulighet både for "daytrading", med 100-200 dollar opp og ned på noen dager, men selvfølgelig også langsiktig.

SurSnasen

Sitat fra: emurof på mandag 03. januar 2022, klokken 20:43
Sitat fra: SurSnasen på mandag 03. januar 2022, klokken 16:12Market Cap øker 90 milliarder dollar som følge av ca 40 000 (15%) flere biler levert enn forventet. Jaja, er vel en stund siden aksjen (og aksjonærene) mistet bakkekontakten uansett.

Noen som har glemt at verdien på et selskap gjenspeiler fremtidig forventet inntjening? Det vil si at tallene ikke bare sier noe om situasjonen her og nå, men også hvor selskapet er på vei i fremtiden.

Var du virkelig ikke klar over dette?

Jovisst. Men her misser du fullstendig poenget. Aksjekursen for tiden er nettopp basert på at Tesla i stor grad lykkes i alt de foretar seg. At de leverer et kvartal med god økning betyr bare at de guider mot å innfri aksjekursen litt tidligere enn forventet.

Eller kan du fortelle hva med kvartalsleveransen som rettferdiggjør en verdiøkning på ca 140 milliarder USD? Det er for øvrig mer enn hele verdien til VAG... Som har levert et sted mellom 2 og 2,5 millioner biler i Q4 2021. Sånn for å sette ting litt i perspektiv.

Så for meg som ikke forstår logikken i dagens økning i TSLA, kan du vennligst forklare rasjonalet?

emurof

#4654
Sitat fra: Vaduz på mandag 03. januar 2022, klokken 21:18
Sitat fra: emurof på mandag 03. januar 2022, klokken 20:42
Sitat fra: Vaduz på mandag 03. januar 2022, klokken 20:35Var det ikke du som tippet 5000$ Per aksje i utgangen av 2021? Litt friskt å hevde andre ikke har peiling med det grunnlaget!

Du mener dette innlegget der jeg sa det var usannsynlig? Eller tenkte du på noe annet?

Ja, jeg hevder at han ikke har peiling. For det har han beviselig ikke. En som ikke skjønner at verdien på et selskap skal gjenspeile forventet fremtidig inntjening har ikke peiling.

Nei, du tippet 5000$ "bare for gøy" i tippetråden, kilden din var "to stk på twitter". Så det er klart, du er jo på en annen planet enn de fleste.

Nettopp. Bare for gøy.

Slik jeg leser teksten, så var dette bare på fleip!

emurof

Sitat fra: geear på mandag 03. januar 2022, klokken 22:10Det har vært frakoblet virkeligheten for lenge siden, sånn er vekstaksjer.

Hvorfor er den frakoblet virkeligheten? Hvorfor har flere og flere analytikere begynt å få kursmål over det aksjen ligger på i dag? Analytikere som tidligere mente Tesla kom til å slite.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på mandag 03. januar 2022, klokken 22:26Jovisst. Men her misser du fullstendig poenget. Aksjekursen for tiden er nettopp basert på at Tesla i stor grad lykkes i alt de foretar seg. At de leverer et kvartal med god økning betyr bare at de guider mot å innfri aksjekursen litt tidligere enn forventet.

Eller kan du fortelle hva med kvartalsleveransen som rettferdiggjør en verdiøkning på ca 140 milliarder USD? Det er for øvrig mer enn hele verdien til VAG... Som har levert et sted mellom 2 og 2,5 millioner biler i Q4 2021. Sånn for å sette ting litt i perspektiv.

Så for meg som ikke forstår logikken i dagens økning i TSLA, kan du vennligst forklare rasjonalet?

Som sagt, børsverdien på et selskap i dag gjenspeiler forventet fremtidig avkastning. Altså forventer markedet at Tesla skal gi bedre avkastning enn f.eks. VW. Og det vi ser er at Tesla vokser i rekordfart, og med rekordmarginer og stadig større overskudd. På den annen side sitter VW og andre med gammelt og utdatert utstyr til ICE-biler, som vil koste dem store penger når de må kvitte seg med det uten å få benyttet det til det fulle.

Teslas økning har kommet i forbindelse med at de har levert bedre enn forventet, og analytikere har blitt tvunget til å ta hensyn til dette når de skal vurdere selskapet.

Motorwatt

EV EU 2021:

MAKE # SHARE
VW GROUP 31225 26.2%
TESLA 20395 17.1%
HYUNDAI-KIA 12227 10.3%
STELLANTIS 10622 8.9%
GEELY 9294 7.8%
RENAULT-NISSAN-MITSUBISHI 6976 5.9%
FORD 6156 5.2%
DAIMLER 5827 4.9%
BMW 4919 4.1%
SAIC 3740 3.1%
TOYOTA 3063 2.6%
MAZDA 1701 1.4%
BYD 1244 1%
TATA 694 0.6%
XPENG 474 0.4%
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Speeder

Sitat fra: Motorwatt på mandag 03. januar 2022, klokken 22:45
EV EU 2021:

MAKE # SHARE
VW GROUP 31225 26.2%
TESLA 20395 17.1%
HYUNDAI-KIA 12227 10.3%
STELLANTIS 10622 8.9%
GEELY 9294 7.8%
RENAULT-NISSAN-MITSUBISHI 6976 5.9%
FORD 6156 5.2%
DAIMLER 5827 4.9%
BMW 4919 4.1%
SAIC 3740 3.1%
TOYOTA 3063 2.6%
MAZDA 1701 1.4%
BYD 1244 1%
TATA 694 0.6%
XPENG 474 0.4%
Merkelig liste.
Tesla færre i Eu enn Norge?
Toyota?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

SurSnasen

Sitat fra: emurof på mandag 03. januar 2022, klokken 22:41
Som sagt, børsverdien på et selskap i dag gjenspeiler forventet fremtidig avkastning. Altså forventer markedet at Tesla skal gi bedre avkastning enn f.eks. VW. Og det vi ser er at Tesla vokser i rekordfart, og med rekordmarginer og stadig større overskudd. På den annen side sitter VW og andre med gammelt og utdatert utstyr til ICE-biler, som vil koste dem store penger når de må kvitte seg med det uten å få benyttet det til det fulle.

Teslas økning har kommet i forbindelse med at de har levert bedre enn forventet, og analytikere har blitt tvunget til å ta hensyn til dette når de skal vurdere selskapet.

Du svarer ikke på spørsmålet. Tesla sin økning i forhold til forventningen var ca 40 000 biler i kvartalet. Til sammenligning har VAG i samme kvartalet levert bortpå 2,5 millioner biler. Men likevel mener du at et slått estimat med 0,04 millioner biler altså skal sende aksjekursen opp med 140 milliarder fordi "analytikere har blitt tvunget til å ta hensyn til dette når de skal vurdere selskapet"?

At Tesla vokser raskt har det aldri vært tvil om. At de bygger fabrikker både her og der, og pøser på med kapasitet er det ingen som tviler på.
Så hvor er rasjonalet for at TSLA på en eneste dag skal øke mer enn markedsverdien til hele VAG?

geear

Sitat fra: SurSnasen på mandag 03. januar 2022, klokken 23:21
Du svarer ikke på spørsmålet. Tesla sin økning i forhold til forventningen var ca 40 000 biler i kvartalet. Til sammenligning har VAG i samme kvartalet levert bortpå 2,5 millioner biler. Men likevel mener du at et slått estimat med 0,04 millioner biler altså skal sende aksjekursen opp med 140 milliarder fordi "analytikere har blitt tvunget til å ta hensyn til dette når de skal vurdere selskapet"?

At Tesla vokser raskt har det aldri vært tvil om. At de bygger fabrikker både her og der, og pøser på med kapasitet er det ingen som tviler på.
Så hvor er rasjonalet for at TSLA på en eneste dag skal øke mer enn markedsverdien til hele VAG?
Diskusjonen du begir deg utpå her har pågått med forskjellige deltakere helt siden starten på den første TSLA-tråden, tilbake til 2011 eller hva det var for noe. Hvis jeg ikke husker feil var den "overpriset" allerede på $30, selvfølgelig før splitten også.

Men uansett mangel på rasjonalitet, husk at kursen var høyere før Musk begynte å selge aksjer for å få opsjoner i høst. Kursen gikk altså tilbake til samme nivå som den var før dumpingen, på gode nyheter i en vanskelig tid for bilprodusentene.

Bidda

#4661
Sitat fra: Bidda på mandag 03. januar 2022, klokken 16:12
Treg overføring av penger mellom bankene i dag, gjorde at jeg misset med noen timer....men skal la de få stå i 8 år så pytt :-)
Sitat fra: geear på mandag 03. januar 2022, klokken 16:12
Du snakket om dette for en stund siden, hvorfor benyttet du ikke anledningen da Musken dumpa aksjer? Var kanonmulighet både for "daytrading", med 100-200 dollar opp og ned på noen dager, men selvfølgelig også langsiktig.

Dette forsinket meg:
1) Nordnet brukte 2,5 uke
2) LEI-nr tok 1 uke (ingen sa no om dette til meg....)
3) Regnskapsfører ba meg om å vente til 2022 (av uviss grunn)
4) Gårdagen: bankoverføring bestilt på morgenen....måtte inn igjen å be om haste overføring

TTT
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

THE

Sitat fra: Speeder på mandag 03. januar 2022, klokken 22:58
Sitat fra: Motorwatt på mandag 03. januar 2022, klokken 22:45
EV EU 2021:

MAKE # SHARE
VW GROUP 31225 26.2%
TESLA 20395 17.1%
HYUNDAI-KIA 12227 10.3%
STELLANTIS 10622 8.9%
GEELY 9294 7.8%
RENAULT-NISSAN-MITSUBISHI 6976 5.9%
FORD 6156 5.2%
DAIMLER 5827 4.9%
BMW 4919 4.1%
SAIC 3740 3.1%
TOYOTA 3063 2.6%
MAZDA 1701 1.4%
BYD 1244 1%
TATA 694 0.6%
XPENG 474 0.4%
Merkelig liste.
Tesla færre i Eu enn Norge?
Toyota?

Ei liste uten kildehenvisning, og viser sannsynligvis registreringstall for EU for en spesifikk måned. Det ble solgt ganske nøyaktig 100000 TM3 i Europa f.o.m. januar t.o.m. september 2021. https://insideevs.com/news/544047/europe-plugin-car-sales-september2021/ Tall for Q4 og hele 2021 har ikke kommet ennå ser det ut til.

I september ble faktisk TM3 den mest solgte/registrerte bilmodellen i Europa totalt. https://electrek.co/2021/10/25/tesla-model-3-becomes-best-selling-vehicle-europe/

Uansett så solgte nok VAG flere elbiler enn Tesla i Europa i 2021, men på verdensbasis ser tallene ganske annerledes ut. Første halvår solgte Tesla 386000 biler og VAG 172700 elbiler + 159400 PHEV. https://www.ev-volumes.com/country/total-world-plug-in-vehicle-volumes/

Det er fascinerende at et amerikansk bilmerke selger så godt i Europa, det har nok ikke hendt etter andre verdenskrig vil jeg tro.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

automat

Sitat fra: SurSnasen på mandag 03. januar 2022, klokken 23:21

Tesla sin økning i forhold til forventningen var ca 40 000 biler i kvartalet. Til sammenligning har VAG i samme kvartalet levert bortpå 2,5 millioner biler. Men likevel mener du at et slått estimat med 0,04 millioner biler altså skal sende aksjekursen opp med 140 milliarder fordi "analytikere har blitt tvunget til å ta hensyn til dette når de skal vurdere selskapet"?


Blir ikke sammenligningen din omtrent som å sammenligne salgstallene til Nokia med veksten til Apple, året etter at iPhone ble lansert? Nokia solgte fortsatt i bøtter og spann på det tidspunktet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: THE på tirsdag 04. januar 2022, klokken 08:24
Sitat fra: Speeder på mandag 03. januar 2022, klokken 22:58
Sitat fra: Motorwatt på mandag 03. januar 2022, klokken 22:45
EV EU 2021:

MAKE # SHARE
VW GROUP 31225 26.2%
TESLA 20395 17.1%
HYUNDAI-KIA 12227 10.3%
STELLANTIS 10622 8.9%
GEELY 9294 7.8%
RENAULT-NISSAN-MITSUBISHI 6976 5.9%
FORD 6156 5.2%
DAIMLER 5827 4.9%
BMW 4919 4.1%
SAIC 3740 3.1%
TOYOTA 3063 2.6%
MAZDA 1701 1.4%
BYD 1244 1%
TATA 694 0.6%
XPENG 474 0.4%
Merkelig liste.
Tesla færre i Eu enn Norge?
Toyota?

Ei liste uten kildehenvisning, og viser sannsynligvis registreringstall for EU for en spesifikk måned.
Sjekk https://eu-evs.com/bestSellers/ALL/Brands/Year/2021. Dekker de viktigste landene i Europa. Ikke bare EU dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA