Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Wenche på søndag 07. november 2021, klokken 16:38
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 07. november 2021, klokken 10:26
Fra VG.no nyhetsdøgnet for en times tid siden:

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/elon-musk-med-folkeavstemning-om-salg-av-tesla-aksjer.iru0zW7sj?utm_source=share-btn

kopi og bilde:

Tesla-gründeren og mangemilliardæren Elon Musk avholder for tiden en folkeavstemning på sin offisielle Twitter-konto.

Sør-Afrikaneren spør sine 62,6 millioner følgere om han skal selge ti prosent av aksjene sine i Tesla.

– Jeg vil overholde resultatet av denne avstemningen, uavhengig av hvilken vei det går, skriver Musk på Twitter.

Forrige uke hadde Musk en disputt med sjefen for FNs matvareprogram etter at lederen for sistnevnte hintet om at to prosent av Musks formue utgjorde nok penger til å få en slutt på sult og matmangel globalt.

Musk repliserte på Twitter at han ville selge aksjer dersom FNs matvareprogram kunne vise hvordan midlene ville løse krisen.

I skrivende stund har over to og en halv million personer svart på avstemningen til Musk.

I 2018 siktet amerikanske myndigheter Tesla- og SpaceX-gründeren for aksemanipulasjon etter at Musk tvitret at han ville ta Tesla-aksjen ut av aksjemarkedet.

Beklager at teksten er på engelsk, men her er mitt syn på denne folkeavstemingen:
As I understand it, Elon will sell 17 million shares to exercise 23 million shares, via options that are due to be closed in 2022. This will be a roll over from old stock to new stock, and he will get enough money to exercise all the options and to pay the 53% tax. Elon will increase his ownership by this rollover. Read the full article below to fully understand the reasoning.

https://www.hffinancial.com/tesla-stock/

Hmm... Mulig jeg ikke har fulgt godt nok med her, eller så er det noe som har gått meg hus forbi...

Men som jeg har forstått det så var det uansett meningen at han skulle selge noen aksjer for å handle disse options han får, og betale skatt for dette. Avstemningen - slik jeg har forstått det vel og merke - dreier seg om han skal selge seg ytterligere ned, og totalt bli sittende med en enda mindre aksjepost enn han har. Om det er for å legge inn i dette matvareprogrammet er mer uklart.

Dersom det er som du sier, så er jo hele (evnt. delvis) avstemningen en bløff, han i det minste selge en del aksjer uansett. Kanskje det går på hvor mye han skal selge?
Model S 85D

Wenche

Sitat fra: Amoss på søndag 07. november 2021, klokken 22:52
Sitat fra: Wenche på søndag 07. november 2021, klokken 16:38
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 07. november 2021, klokken 10:26
Fra VG.no nyhetsdøgnet for en times tid siden:

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/elon-musk-med-folkeavstemning-om-salg-av-tesla-aksjer.iru0zW7sj?utm_source=share-btn

kopi og bilde:

Tesla-gründeren og mangemilliardæren Elon Musk avholder for tiden en folkeavstemning på sin offisielle Twitter-konto.

Sør-Afrikaneren spør sine 62,6 millioner følgere om han skal selge ti prosent av aksjene sine i Tesla.

– Jeg vil overholde resultatet av denne avstemningen, uavhengig av hvilken vei det går, skriver Musk på Twitter.

Forrige uke hadde Musk en disputt med sjefen for FNs matvareprogram etter at lederen for sistnevnte hintet om at to prosent av Musks formue utgjorde nok penger til å få en slutt på sult og matmangel globalt.

Musk repliserte på Twitter at han ville selge aksjer dersom FNs matvareprogram kunne vise hvordan midlene ville løse krisen.

I skrivende stund har over to og en halv million personer svart på avstemningen til Musk.

I 2018 siktet amerikanske myndigheter Tesla- og SpaceX-gründeren for aksemanipulasjon etter at Musk tvitret at han ville ta Tesla-aksjen ut av aksjemarkedet.

Beklager at teksten er på engelsk, men her er mitt syn på denne folkeavstemingen:
As I understand it, Elon will sell 17 million shares to exercise 23 million shares, via options that are due to be closed in 2022. This will be a roll over from old stock to new stock, and he will get enough money to exercise all the options and to pay the 53% tax. Elon will increase his ownership by this rollover. Read the full article below to fully understand the reasoning.

https://www.hffinancial.com/tesla-stock/

Hmm... Mulig jeg ikke har fulgt godt nok med her, eller så er det noe som har gått meg hus forbi...

Men som jeg har forstått det så var det uansett meningen at han skulle selge noen aksjer for å handle disse options han får, og betale skatt for dette. Avstemningen - slik jeg har forstått det vel og merke - dreier seg om han skal selge seg ytterligere ned, og totalt bli sittende med en enda mindre aksjepost enn han har. Om det er for å legge inn i dette matvareprogrammet er mer uklart.

Dersom det er som du sier, så er jo hele (evnt. delvis) avstemningen en bløff, han i det minste selge en del aksjer uansett. Kanskje det går på hvor mye han skal selge?
Elon skrev på Twitter i 2013, at han var den første «shareholder», og at han ville bli den siste til å selge. Han har ikke solgt noen av disse gamle aksjene siden den gang, men har exercised options, og i en «samtidig operasjon» solgt de aksjene han mottok, for å betale skatt. Han har samtidig gitt en del i gaver til veldedighet. Nå er det snakk om salg av gamle aksjer, for å finansiere nye. Han skriver en gåte på twitter; Roll it, og en terning viser 1:1. Mulig at han tenkt å gi noe ekstra til veldedighet eller WFP. Det kan være nyttig å lese den artikkelen jeg linket til for å forstå.
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Amoss

Sitat fra: Wenche på søndag 07. november 2021, klokken 23:31
Elon skrev på Twitter i 2013, at han var den første «shareholder», og at han ville bli den siste til å selge. Han har ikke solgt noen av disse gamle aksjene siden den gang, men har exercised options, og i en «samtidig operasjon» solgt de aksjene han mottok, for å betale skatt. Han har samtidig gitt en del i gaver til veldedighet. Nå er det snakk om salg av gamle aksjer, for å finansiere nye. Han skriver en gåte på twitter; Roll it, og en terning viser 1:1. Mulig at han tenkt å gi noe ekstra til veldedighet eller WFP. Det kan være nyttig å lese den artikkelen jeg linket til for å forstå.

Har lest den. Det meste er vel strengt talt velkjent, men fikk mer detaljer om dette problemet enn jeg kjente til fra før. Så takk for linken :)

Men min forståelse av dette er at avstemningen dreier seg om salg ytterligere 10% av de opprinnelige(?) aksjene enn det som er nødvendig for kjøp/skatt på options. Men må innrømme at jeg heller ikke har sett noen bekreftelse/avkreftelse i noen retning her...
Model S 85D

Wenche

Sitat fra: Amoss på mandag 08. november 2021, klokken 00:43
Sitat fra: Wenche på søndag 07. november 2021, klokken 23:31
Elon skrev på Twitter i 2013, at han var den første «shareholder», og at han ville bli den siste til å selge. Han har ikke solgt noen av disse gamle aksjene siden den gang, men har exercised options, og i en «samtidig operasjon» solgt de aksjene han mottok, for å betale skatt. Han har samtidig gitt en del i gaver til veldedighet. Nå er det snakk om salg av gamle aksjer, for å finansiere nye. Han skriver en gåte på twitter; Roll it, og en terning viser 1:1. Mulig at han tenkt å gi noe ekstra til veldedighet eller WFP. Det kan være nyttig å lese den artikkelen jeg linket til for å forstå.

Har lest den. Det meste er vel strengt talt velkjent, men fikk mer detaljer om dette problemet enn jeg kjente til fra før. Så takk for linken :)

Men min forståelse av dette er at avstemningen dreier seg om salg ytterligere 10% av de opprinnelige(?) aksjene enn det som er nødvendig for kjøp/skatt på options. Men må innrømme at jeg heller ikke har sett noen bekreftelse/avkreftelse i noen retning her...
Jeg tror at Elons aksjesalg, vil skje som blocktrades i «darkpools», ikke på det åpne markedet. Fond Managers trenger å kjøpe seg opp for å vise at de er posisjonert før nyttår.
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

emurof

Sitat fra: Amoss på søndag 07. november 2021, klokken 22:52Hmm... Mulig jeg ikke har fulgt godt nok med her, eller så er det noe som har gått meg hus forbi...

Men som jeg har forstått det så var det uansett meningen at han skulle selge noen aksjer for å handle disse options han får, og betale skatt for dette. Avstemningen - slik jeg har forstått det vel og merke - dreier seg om han skal selge seg ytterligere ned, og totalt bli sittende med en enda mindre aksjepost enn han har. Om det er for å legge inn i dette matvareprogrammet er mer uklart.

Dersom det er som du sier, så er jo hele (evnt. delvis) avstemningen en bløff, han i det minste selge en del aksjer uansett. Kanskje det går på hvor mye han skal selge?

Han kunne tatt ut lån for å finansiere kjøpet av opsjonene. Eller han kunne solgt noen av opsjonene i det de gjøres om til aksjer. Så han måtte ikke nødvendigvis selge.

Men det han har gjort nå er jo å kvitte seg med hele problemet. Han må selge uansett, og da går problemet med hvordan han skal håndtere opsjonene vekk. Samtidig ble dette gjort i løpet av en helg, så panikkselgingen vil kanskje være lavere siden folk har fått tid på seg til å tygge på dette i helgen.

Sitat fra: Amoss på mandag 08. november 2021, klokken 00:43Men min forståelse av dette er at avstemningen dreier seg om salg ytterligere 10% av de opprinnelige(?) aksjene enn det som er nødvendig for kjøp/skatt på options. Men må innrømme at jeg heller ikke har sett noen bekreftelse/avkreftelse i noen retning her...

Nei, de 10 prosentene er nok ikke i tillegg til innløsing av opsjoner. Det virker som han nå kan bruke pengene fra salget til å dekke skatten på opsjonene.

emurof

#4595
For de som er bekymret for produksjonskapasitet og hvordan Tesla skal nå målene sine, så er oktober-tallene fra Kina ute nå. Tesla solgte over 54K Kina-produserte biler i oktober. Det innebærer at den årlige produksjonskapasiteten i Kina ligger på over 650K biler.

Med andre ord, kapasiteten i Kina i dag er større enn det totale antallet biler de solgte i løpet av hele 2020. Og dette er nok bare starten. Det snakkes allerede om en fabrikk nr. 2.

Edit: Dette var med en uke nedetid pga. helligdager/ferie. Så den reelle kapasiteten er antakelig en del høyere. Nærmer seg millionen bare i Shanghai nå.

Counterpointer

Hva tror dere om korreksjonen vi ser nå? Hvor stor blir den og ikke minst hvor lang.

I skrivende stund er kursen 1040 etter å ha vært oppe over 1200.

Det har vært gode argumenter for hvorfor kursen tok av og de fleste anså at en korreksjon ville komme.
-Det er jo naturlig at en god del vil ta ut fortjeneste nå.
-I tillegg så vil jeg tro at oppstyret rundt Elon sitt salg av aksjer også påvirker.
-Det at Hertz avtalen er nedtonet spiller vel også inn


Jeg vil tro dette er midlertidig, og definitivt ikke noen krise.

emurof

Volumet i dag var dobbelt så høyt som det har vært den siste tiden, så det kan godt være det var Elon Musk som solgte sine 10% og tynget aksjen ekstra ned. Men så var det en del andre aksjer som også gikk mye ned i dag, så det kan ha vært en kombinasjon av uro i markedet, og Musks aksjesalg.

ToWalkOrDrive

Hmmm....nesten så en bør kalle dette innsidehandel??
Tesla Model Y                         2021-

RuneW

Jeg mener jeg leste et sted å selge seg ned var noe Kimbal Musk gjorde hvert år (for å finansiere ett eller annet prosjekt)?

Men jeg klarer ikke å huske hvor, så dette må tas med en kilo salt...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RuneW på onsdag 10. november 2021, klokken 08:21
Jeg mener jeg leste et sted å selge seg ned var noe Kimbal Musk gjorde hvert år (for å finansiere ett eller annet prosjekt)?

Men jeg klarer ikke å huske hvor, så dette må tas med en kilo salt...

Ja, når han har grisemange aksjer så er det nok lurt å hent ut gevinst etter hvert. Ser han er i styret på Tesla og. Men denne gang var det 15% av aksjene (utenom opsjoner), og så var det dagen før...litt for tilfeldig... men ser ingen som skriver noe om at det er ulovlig, så da er det vel helt greit...tror ikke det ville funket så godt i Norge.

https://finance.yahoo.com/news/elon-musk-brother-sold-109-160458311.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAMA8TDCK_mPburu4GEkf5wvYub-k7F0e1wUpb7vDXu5ImL5ggyPiu4NizETGANkdfqoXamTyE17ZS6qlKi_xV4PE2AvzYNn20XISbN1tVWoN92I4TcfjsWI0UJSfzp7I7ZHvtBYbMYvGljabG7DsFo-ytU0zTZbnxDhJmvEAOw_k
Tesla Model Y                         2021-

Ellemelle

Jeg følger ikke helt logikken her.
Alternativt kunne de bare ha solgt aksjene sine i det stille for så å sende ut børsmelding dagen etter, slik det vanligvis skjer.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 10. november 2021, klokken 13:10
Jeg følger ikke helt logikken her.
Alternativt kunne de bare ha solgt aksjene sine i det stille for så å sende ut børsmelding dagen etter, slik det vanligvis skjer.

Skjønner ikke helt hva du mener. Er ikke mer lovlig med å handle etter innsideinformasjon dersom du selger for en milliard i det stille...men det blir gjerne ikke ulovlig før Musk dropper å selge sine aksjer, men at broren kjøper tilbake aksjene han har solgt, men nå til en lav pris...
Tesla Model Y                         2021-

Ellemelle

#4603
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 11. november 2021, klokken 12:27
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 10. november 2021, klokken 13:10
Jeg følger ikke helt logikken her.
Alternativt kunne de bare ha solgt aksjene sine i det stille for så å sende ut børsmelding dagen etter, slik det vanligvis skjer.

Skjønner ikke helt hva du mener. Er ikke mer lovlig med å handle etter innsideinformasjon dersom du selger for en milliard i det stille...men det blir gjerne ikke ulovlig før Musk dropper å selge sine aksjer, men at broren kjøper tilbake aksjene han har solgt, men nå til en lav pris...
Jeg kjenner ikke loven, men det høres jo rart ut om en aksjonær skal nektes å selge sine egne aksjer i det øyeblikket han forstår at en annen aksjonær vurderer å selge sine aksjer?

Noe lignende må vel ha skjedd i forbindelse med DnBs oppkjøp av S-Banken nylig, altså at flere solgte sine aksjer til DnB fullt vitende om at andre innsidere/storaksjonærer gjorde det samme.

Cobos

Kimbal Musk selger aksjer etter pre-arrangerte avtaler som sendes til SEC. Disse blir typisk annonsert i ettertid og man kan der se når dette bli meldt inn. Det er for å hindre at de kan anklages for innsidehandel.
Sjekker man styrelederen i Tesla har hun også jevnlig solgt. Det skal sies at Kimbal har gjennomgående vært heldigere med timingen sin, men dette er da bare flaks. Det har aldri vært saker rundt dette fra seriøse kilder. TSLAQ har ofte skreket runt innsidehandel, men siden det aldri har vært så mye som en stevning engang på dette siden TSLA hadde IPO, er det meget sannsynlig at dette er helt lovlig og uproblematisk.
Det skal også sies at Tesla generelt betaler dårlig men har gode opsjons/aksjeavtaler med toppsjefene, slik at hvis de skal få en tilsvarende lønn som andre toppsjefer i USA må de selge aksjer jevnlig.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA