Du skrev at min PE var feil (når den var rett) og oppga ikke hva din "PE" tok utgangspunkt i utover Q3 og aksjekurs, den viktige siste faktoren (EPS) var jo så klart det manglende ved ditt tall og jeg kan jo ikke lukte at du brukte en annen beregnet EPS. Men fint at det er avklart.
Nei, jeg sier heller ikke at du viser til faktisk forward PE, men at ditt tall er "nærmere hva forward PE viser til". Men du bruker det jo som en slags forward PE i måten du argumenterer for at den verdien (193 eller "under 100") skal være "PE" i løpet av 2022. Og det ligger opp mot hva dagens forward PE viser til, derav min link mot forward PE.
At markedet vil øke er det ikke tvil om, det skriver jo jeg også. En naturlig konsekvens er at Tesla vil selge flere biler. Men hvordan markedsandelen ser ut vil nok likevel trolig endre seg. Jeg mener det er naivt å tro at Tesla skal beholde sin markedsandel.
Spenstig at du tror de klarer å beholde markedsandelen sin. Tallene viser jo at det globale BEV markedet vokser, men at andelen til Tesla synker i dette? Og denne utviklingen har jo mer eller mindre nettopp startet. Skal de holde tritt her må de få på plass flere fakbrikker (Siden det er den kapasiteten som holder de igjen pr. nå), jeg tror det tar for lang tid å rampe opp kapasitet til å holde tritt med markedsandelen. Kanskje de kommer sterkere tilbake senere? Siden du skriver "om" rundt det, betyr det at synkende markedsandel betyr at du har svakere tro på like stor vekst (i EPS og kursen)?
Flere store fabrikker på vei opp ja og det må de nesten ha skal de nå målet sitt om 50% årlig vekst og 20 mill biler i 2030. Jeg mener bare at den veksten også har en kostnad, mulig den er lavere enn jeg tror.
Økt utvalg i modeller? Vi vet om cybertruck og semi og den nye roadsteren, flere? Roadsteren er et nisjeprodukt/markedsføring. Cybertruck'en inngår i et stort men konservativt marked så det skal bli spennende å se hvordan salget går der. Semi har potensiale til å kunne gi økt fortjeneste om de får ned kostnaden. Der ligger faktisk mitt største håp når det kommer til desse 3 modellene. India kan bli spennende, men da må de komme med en ny modell (billigere enn Model 3).
Takk for oppklaringen om "kvartals" PE under 100 i ett enkelt kvartal for 2022. Regner med at du da også vil bruke oppganget kvartals EPS. Det blir spennende og se om det tallet også vil være nært forward PE den tid. Jeg deler ikke den oppfattningen og begrunnelsen min er økte kostnader i bygging av fabrikker, tapte markedsandeler selv i et økende totalmarked, til dels kompensert av økte priser (som i seg selv vil fjerrne noen prissensitive kunder). Og går det slik mange her mener så skal jo kursen også betydelig opp i fra $1000 (kanskje en dobling), så da blir PE under 100 litt vanskelig å tro på (EPS over 200 opp fra dagens 1,4?). Tiden vil vise.