Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Et par år gammel dog:

SitatHowever, there is a problem: today, most OEMs do not make a profit from the sale of EVs. In fact, these vehicles often cost $12,000 more to produce than comparable vehicles powered by internal-combustion engines (ICEs) in the small- to midsize-car segment and the small-utility-vehicle segment (Exhibit 1). What is more, carmakers often struggle to recoup those costs through pricing alone. The result: apart from a few premium models, OEMs stand to lose money on almost every EV sold, which is clearly unsustainable.


https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/making-electric-vehicles-profitable


advale

#4441
Salg av elbiler estimert til 6-700 000 må ses i sammenheng med at VW leverte rekordresultater. Noe hadde skurret fælt hvis de taper store penger på EV men samtidig slenger frem rekordresultat.

https://electrek.co/2019/10/15/vw-electric-cars-hurt-profit-margins/

https://insideevs.com/news/341190/kia-sees-profitable-future-in-electric-cars/

Dette var fra 2018-2019. Siden da har EV-prisene skudd rett i taket pga ekstrem etterspørsel. Folk er mer enn villig å betale ekstra. EV får i tillegg store subsidier så ville ikke vært lurt å gå høyt ut og si de tjener penger på EV... (så kanskje ikke så rart man ikke finner egen regnskapspost for EV-delen)

Magnus Hansen

Sitat fra: advale på onsdag 08. september 2021, klokken 23:51
Salg av elbiler estimert til 6-700 000 må ses i sammenheng med at VW leverte rekordresultater. Noe hadde skurret fælt hvis de taper store penger på EV men samtidig slenger frem rekordresultat.

https://electrek.co/2019/10/15/vw-electric-cars-hurt-profit-margins/

https://insideevs.com/news/341190/kia-sees-profitable-future-in-electric-cars/

Dette var fra 2018-2019. Siden da har EV-prisene skudd rett i taket pga ekstrem etterspørsel. Folk er mer enn villig å betale ekstra. EV får i tillegg store subsidier så ville ikke vært lurt å gå høyt ut og si de tjener penger på EV... (så kanskje ikke så rart man ikke finner egen regnskapspost for EV-delen)

I følge denne var 2.5% av bilene vw gruppen solgte i 2020 elektriske. Så ikke mulig å lese ut i fra resultatet om elektriske biler bidrar positivt eller negativt




https://www.google.no/amp/s/insideevs.com/news/465956/in-2020-volkswagen-group-sales-plugin-cars/amp/


advale

#4443
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-group-raises-outlook-for-2021-after-a-record-result-in-the-first-half-of-the-year-7375

https://www.investors.com/news/volkswagen-stock-bold-electric-vehicle-sales-target-2021/

"Also Tuesday, Volkswagen is targeting profit margins of 5%-6.5% for 2021 and 7%-8% after that, on the back of cost cuts and an aggression expansion in EV sales. Both targets would mark an improvement from 4.8% margins during 2020"

- Desto høyere EV salg desto høyere marginer. Denne var fra mars, og fasiten for 2021 H1 ble allerede rekord på 8.8 %.

emurof

Sitat fra: advale på onsdag 18. august 2021, klokken 13:55Muligens fyren er veldig bear på Tesla og har tatt feil tidligere. Men det betyr ikke at han tar feil hver eneste gang  ;D

Jo, det gjør faktisk det. Disse bandittene har tatt feil om Tesla i flere år, om alt. Det er ingen grunn til å tro at de plutselig skal begynne å få rett.

SitatDet er bare å lese argumentene hans og gjøre opp sin egen mening. Han legger ut detaljert og høyst sannsynlig scenario. Kina greier å produsere nesten halv million biler i året. Alt kommer jo an på Kina markedet, hvordan det går der.

Det er samme scenario denne gjengen har mast om tidligere i ulike former. Det slår aldri til.

SitatSemi skulle komme for 2 år siden, Cybertruck skulle komme i år, Roadster skulle egentlig komme iår eller var det i fjor - men ALT dette har blitt utsatt.

Ja, fordi Tesla har puttet batteriene i andre biler. De er begrenset av batteriproduksjon.

SitatGår man inn og bestiller MY i dag så står fortsatt levering september. Det betyr at alle bilene som Tesla har allerede sendt til Europa er ikke solgt. Det ser ut til at etterspørselen/backloggen for Model Y er unnagjort på kun 1-2månders produksjon i Kina.

Dette er typisk latmannskonklusjoner. Det samme har blitt sagt mange ganger før. Er det ingen her som husker da Tesla begynte å eksportere til Europa, og denne fyren og bandittgjengen hans mente det var fordi det var dårlig etterspørsel i USA?

Man kan ikke lese situasjonen ut ifra bare en enkelt måned eller til og med et enkelt kvartal. La oss for eksempel si at de har lavere salg i Kina i september enn i juni. Betyr det at det er problemer med etterspørsel? Nei, det er en typisk konklusjon som bandittene trekker. De tenker ikke på at dette avhenger av alt mulig rart, inkludert tilgang på deler, den optimale måten å fordele leveranser på, osv.

emurof

Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. august 2021, klokken 15:21Tesla har ikke solgt alle model Y som er i transitt til Europa. Flere som bestiller nå om dagen får VIN.NR med en gang - det betyr at ikke alle bilene var reservert - og at Tesla - som de ofte gjør - sender flere biler enn det er ordre for og håper på å få omsatt dem.

Det har ikke noe med håp å gjøre. Dette er måten Tesla har gjort det på lenge. De lager ikke Model 3 og Model Y etter bestillinger, men lager dem gruppevis. Så sendes de over havet, og så tildeles de kunder etter hvert som de matcher bestillinger med tilgjengelige biler.

Og at de sender flere biler enn det er ordre for stemmer ikke, da Tesla Norge lenge har klaget over at de får altfor få biler i forhold til etterspørselen. Og det blir neppe noe mindre problem nå som Model Y har ankommet. De må nok vente på fabrikken i Berlin for å kunne dekke etterspørselen på en bedre måte.

emurof

#4446
Sitat fra: advale på onsdag 18. august 2021, klokken 18:344680: forstår ikke hvorfor folk stadig vekk henger seg fast på 4680. Fordelen(og hypingen) er 100 % forduftet når de kinesiske batteriprodusentene slapp bomben med LFP. LFP er overlegent på kostnad, levetid og sikkerhet. Eneste fordelen med 4680 er stort sett energitetthet.

Hva? LFP da en type batterikjemi? 4680-cellene kan bruke LFP, og Musk har vel også sagt at det vil kunne skje, selv om de ikke har noen umiddelbare planer om det. Dessuten er LFP tenkt brukt i billigere bilmodeller.

Jeg er ganske sikker på at LFP har mye lavere energitetthet.

Hvor har du det fra at "fordelen er 100% forduftet" egentlig?

advale

Sitat fra: emurof på søndag 12. september 2021, klokken 14:12

Ja, fordi Tesla har puttet batteriene i andre biler. De er begrenset av batteriproduksjon.

Det har gått 3-4 år siden annonsering av Roadster og Semi. Semi skulle ha kommet i 2019(!) Å bare si de har begrenset tilgang og allokerer til andre produkter holder rett og slett ikke vann når det har gått snart 4 år.

Sitat fra: emurof på søndag 12. september 2021, klokken 14:12
Man kan ikke lese situasjonen ut ifra bare en enkelt måned eller til og med et enkelt kvartal. La oss for eksempel si at de har lavere salg i Kina i september enn i juni. Betyr det at det er problemer med etterspørsel? Nei, det er en typisk konklusjon som bandittene trekker. De tenker ikke på at dette avhenger av alt mulig rart, inkludert tilgang på deler, den optimale måten å fordele leveranser på, osv.

Jeg skjønner ikke hva du vil her. Jeg har vel aldri sagt at man skal lese fra mnd til mnd som du skriver, men at køen på 2 år har blitt dekket på noen få skip. Det er en fakta. Folk som nylig har lagt inn bestilling får beskjed om å hente Y uka etter osv.

Sitat fra: emurof på søndag 12. september 2021, klokken 14:18
Hva? LFP da en type batterikjemi? 4680-cellene kan bruke LFP, og Musk har vel også sagt at det vil kunne skje, selv om de ikke har noen umiddelbare planer om det. Dessuten er LFP tenkt brukt i billigere bilmodeller.

Hvor har du det fra at "fordelen er 100% forduftet" egentlig?

FSD ble lovet klar for mange år tilbake, men i 2021 er den fortsatt i beta og LV2-nivå. Tesla tar stadig feil med tidsestimatene og må utsette. Dette viser de gang på gang. Produksjonen av 4680 er nært knyttet til Semi, Cybertruck, Roadster etc.

Men ikke høre på meg, hør på Elon Musk: https://www.teslarati.com/tesla-model-3-lfp-battery-explains-elon-musk/
- 2/3 er helt ekstremt når LFP hadde kun brøkdeler. Indirekte vil det si han/Tesla har tatt feil med 4680.  Det er det jeg mener med 100% forduftet. De har lagt alle eggene i kurven for NMC. Tipper derfor de søker å få eksterne produsenter til å lage 4680 til dem. Og tone ned betydningen av in-house produksjonen betraktelig. (samt problemer med sin egen produksjonslinje...?)

Tesla gjør mye bra, kanskje ikke så rart når de var pionere sammen med Nissan. Men det er faren ved vertikal integrasjon. Man må satse alt på et kort. Raser den sammen er man egentlig litt f**cka. Det har skjedd med Nissan. De lagde egne batterier, men skjønte etterhvert at de ikke greide å følge tritt med konkurransen og endte med å selge den delen.



geear

Ja, hva tror folkens nå da, blir Evergrande reddet, eller blir det utløsende faktor for årets/tiårets storsmell? I så fall er det svært sannsynlig at TSLA blir berørt.

kodax

Du tenker på at det generelt vil påvirke aksjemarkedet negativt og dermed også TSLA, samt at kjøpekraften vil kunne falle dramatisk og at det og andre problemer i samfunnet ved en slik konkurs med påfølgende dominoeffekt vil ramme Tesla på mange måter?
Eller motsatt, at Tesla får en mindre konkurrent?
(Det er vel sjeldet noen vinnere i aksjemarkedet ved store børsras, så det første er vel mest sannsynlig;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Slik jeg forstår det har Evergrande allerede både i natt og i dag senket børsene verden over. Med en sannsynligvis forestående kollaps i en eller annen form (forutsatt at de ikke klarer å betjene den delen av lånene deres som forfaller denne uka), så vil gjelden på 2500 milliarder få store ringvirkninger, for eksempel kan banker gå over ende, dersom Kina lar dette skje, da. Ser vi starten på en ny finanskrise a la 2008, der Lehman brothers sin konkurs var en viktig faktor? I en slik situasjon vil jeg ikke bli overrasket om TSLA vil være blant de som får store svingninger.

Satt og lurte på salg av Golden Ocean-aksjene mine senest på onsdag eller torsdag, etter mer enn dobling, men fikk ikke ut fingeren. -13% så langt i dag som følge av Evergrande...

kodax

Ja, generelt sett burde man nok ikke nå ha mer i aksjer enn det man tåler å tape. Ikke sikkert Kina kan hindre en stor kollaps heller, selv om de velger å redde Evergrande. Alle aksjer vil jo bli påvirket av en sånn kollaps, men det er ikke helt gitt hvem som vil tape. Tesla har jo både en stor produksjon i Kina og en relativt stor kundegruppe, og er vel også ganske avhengig av mye råvarer derfra, så de vil definitivt bli påvirket. Samtidig har de en evne til å snu seg rundt som endel andre konkurrerende bedrifter ikke har, og hvis ikke hele verdensøkonomien kollapser, så skal fortsett mye av verden ha biler, og det han Tesla komme styrket ut av. Men ja, at de blir berørt dersom Kina ikke klarer å stoppe dette er vel ganske sikkert.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Jeg ville ikke satt friske penger i TSLA akkurat nå. Om en skal holde eller selge kommer jo ann på horisont og inngangspris.

Tesla er jo dypt inne i Kina med stor fabrikk der, men de har vel ingen lån på den i Kina. Ringvirkninger vil jo ramme alle, og som gear skriver er de allerede synlige.

Spørsmålet er vel om Evergrande er «to big to fail»?

kodax

TSLA faller mye i starten i dag, men iflg dn så er det "etter at myndighetene (NTSB) har kommet med kritikk mot elbilselskapets teknologi for førerløs kjøring".
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA