Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 10. august 2024, klokken 21:41
SitatEllers er aptera-e en ønskedrøm.

Proposjoner kan lett bli litt feil  :D :
Hadde digget å kjøre rundt i en. En slik og en R1T hadde vært drømmebilparken. Ser ut som om de faktisk skal greie å komme i gang med produksjon, spent på om de bryr seg med Norge.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Syklist på lørdag 10. august 2024, klokken 16:02Ingen enkle svar, men at Musk ødelegger for Tesla er det vel neppe tvil om.
Vel vel vel, er det nå så enkelt?

Tror Elon kjører "all PR er god PR" og da blir det fort slik at det kommer mye dritt ut også. Men de grepene Elon har gjort med Tesla med alt fra løfter om det og det kommer om 3 måneder .... vi vet jo det er "Elon time" men han holder liv i selskapet på den måten. Massiv GF utbygging og all spinn off virksomhetene til Tesla.

Litt vanskelig for meg å se at frem til nå har ødelagt så mye for Tesla. Men det er jo ingen fasit for fremtiden det heller. Og at TSLA svinger begge veier, det er bare slik det er.
Men dette er jo bare mine meninger da.

What-a-watt

Myten om at "all PR er god PR" er for lengst død, og brukes nå stort sett som forsvar for tullete utsagn. Heldigvis er det sjelden å høre den brukt i vår tid. Kvalitet og substans betyr mer enn et flyktig øyeblikk med oppmerksomhet. Konsekvensene av negativ PR kan være skadelig og føre til tap av troverdighet, en nedgang i kundenes tillit og til og med potensielle juridiske konsekvenser.

turfsurf

Det værste med Musk synes jeg er at han har satset på ting som selvkjøring og roboter uten å akselerere fornying av modeller og nye modeller. S og X er jo i praksis abandonware, CT er lav-volum kun for US, Y er gammel og 3 har kun en facelift uten forbedring på rekkevidde og lading.

Jeg hadde forventet rekkevidde på 70 mil på Y LR AWD med facelift, og Model 2 burde vært i salg for to år siden.

Tesla var best på ladefart og rekkevidde, nå er de bare midt på treet.

Det er kun software og sømløs drivlinje de fremdeles skiller seg ut med.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Hans fulle støtte til Trump, mtp hva Trump står for og har gjort, toppet kaka for min del.
Selv en i familien som har vært stor tilhenger i mange år har flagget at han bytter til noe annet neste gang.

Veldig synd at han har endret seg så radikalt siste 10 år med økende makt og formue. Og ja - helt enig i at for selskapets del er det mye relativt enkelt de skulle gjort for å fortsette sin kraftige vekst. Flere volummodeller, kraftig vekst i ladenettverk (kan bli verdens hovedleverandør på energi i transportsektoren) +++.
Tesla kunne fint ekspandert inn i smarhus-sfæren og vært tilstede i flere deler av det daglige liv pga kontroll på sw ende til ende.
I steden legges mye vekt på hype og trender.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Tror vi kan være enig om at dårlig PR er dårlig.
For hardcore fansen er jo ingenting dårlig så der er alt lysegrønt, men det er en liten gruppe. Dessverre så er de høylytte også.

Selv hadde jeg en passelig stor dose aksjer for noen år siden. Nå frister det ikke å gå inn på nytt, det har flere grunner men Musk sin stadig mer radikal høyreving synspunkter er en viktig grunn.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på søndag 11. august 2024, klokken 13:22Det værste med Musk synes jeg er at han har satset på ting som selvkjøring og roboter uten å akselerere fornying av modeller og nye modeller. S og X er jo i praksis abandonware, CT er lav-volum kun for US, Y er gammel og 3 har kun en facelift uten forbedring på rekkevidde og lading.

Jeg hadde forventet rekkevidde på 70 mil på Y LR AWD med facelift, og Model 2 burde vært i salg for to år siden.

Tesla var best på ladefart og rekkevidde, nå er de bare midt på treet.

Det er kun software og sømløs drivlinje de fremdeles skiller seg ut med.

I Norge selger Model Y sykt mye ennå. Sikkert billig for Tesla å bare spy ut kopier mrd mindre forbedringer, som gjør de kan ha så lave priser.

Så på ID7 bakjulstrukket sedan i Tesla-Bjørns 1000km challenge, hvor han kjører 1000km i 120 km/t nedover svenskekysten. Gjorde det svært bra. Men ble slått av Mesla Model 3 og to Model S i ulike utgaver. Så på lading/forbruk er de ikke så verst. Spent på den nye Model Y de har begynt å vise bilder av.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 12. august 2024, klokken 01:13Så på ID7 bakjulstrukket sedan i Tesla-Bjørns 1000km challenge, hvor han kjører 1000km i 120 km/t nedover svenskekysten. Gjorde det svært bra. Men ble slått av Tesla Model 3 og to Model S i ulike utgaver. Så på lading/forbruk er de ikke så verst. Spent på den nye Model Y de har begynt å vise bilder av.
Tesla lader fort hvis man holder seg på lav SoC. Men det er ikke en veldig ønskelig måte å forflytte seg over lange distanser. Da kunne man jo like godt hatt halve rekkevidden.

Forbruk er de fremdeles av de beste, begynner å bli lite å hente der utenom lavere vekt med nye batterier.

Model Y facelift blir svært viktig, men de kommer ikke til å kunne vokse noe særlig mere med kun den ene modellen. De må ha flere å spille på. En hakket mindre crossover og en minibil hadde blitt storselgere i Europa.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#7103
Sitat fra: turfsurf på mandag 12. august 2024, klokken 05:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 12. august 2024, klokken 01:13Så på ID7 bakjulstrukket sedan i Tesla-Bjørns 1000km challenge, hvor han kjører 1000km i 120 km/t nedover svenskekysten. Gjorde det svært bra. Men ble slått av Tesla Model 3 og to Model S i ulike utgaver. Så på lading/forbruk er de ikke så verst. Spent på den nye Model Y de har begynt å vise bilder av.
Tesla lader fort hvis man holder seg på lav SoC. Men det er ikke en veldig ønskelig måte å forflytte seg over lange distanser. Da kunne man jo like godt hatt halve rekkevidden.

Forbruk er de fremdeles av de beste, begynner å bli lite å hente der utenom lavere vekt med nye batterier.

Model Y facelift blir svært viktig, men de kommer ikke til å kunne vokse noe særlig mere med kun den ene modellen. De må ha flere å spille på. En hakket mindre crossover og en minibil hadde blitt storselgere i Europa.

Er for så vidt enig, men ikke helt at en kunne like godt hatt halve rekkevidden. Med det lave forbruket på Model Y, og lange rekkevidden, så føler jeg lademinuttene ikke er til veldig ulempe. Hvis en f.eks. skal kjøre fra Stavanger til Trysil så er det en tur på 76 mil, og tar 9 timer og 40 minutter i kjøring. Å ta to ladepauser à 20-30 minutter synes jeg er helt greit på en sånn dag. Jeg foretrekker å spise en middag på en slik tur, og da lader en jo omtrent til fullt. Gamle Model S (2014) gikk jo ekstremt ned i effekt etter 70%, mens Model Y fortsatt har et anstendig nivå også etter dette, sånn at det faktisk blir fullt om en spiser på en for treg restaurant.

Poenget er at om en lader 25 minutter etter 5-6 timers kjøring, og så tar en 15-minutter til etter 8 timer så har en litt å gå på når en kommer frem, om ikke en hjemmelader står og venter på deg på hytteveggen.

Om en har 100kW ladeeffekt på en bil som bruker 1,6 kWh per mil, så kommer en like langt per lademinutt som en med 150kW ladeeffekt og 2,4 kWh forbruk.

Ser ut til at Model 3 ble enda litt mer effektiv etter Highland-versjonen kom, men vet ikke hvordan dette blir med Model Y. Kan jo være de prioriterer annerledes. Men blir og interessant å se om de putter inn noen flere kWh på batteriet. Da vil det jo og fungere bedre for lange turer med henger, som er et litt svakere punkt i dag.

For øvrig helt enig i at de trenger en mindre modell i tillegg, og gjerne flere nå som konkurransen øker. Må si at VolksWagen imponerer om dagen med en drøss modeller. Jeg har ikke fulgt enormt nøye med på nyheter rund VW, men ser at kursen har synket mye det siste året, sikkert pga litt midlertidig fall i etterspørselen. Men, en helt annen ting, VW har P/E på ca 3,2, så hvis jeg hadde hatt mye penger å plassere nå hadde det vært VW jeg ville kjøpt.....eneste er at den norske kronen nå er så svak, at det er litt skummelt å kjøpe masse utenlandske aksjer hvis kronen plutselig skulle styrke seg......men er gjerne ikke så stor fare for det...
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#7104
Sitat fra: What-a-watt på søndag 11. august 2024, klokken 12:51Myten om at "all PR er god PR" er for lengst død, og brukes nå stort sett som forsvar for tullete utsagn.
What.....vel vel...sant eller ikke sant - det skrives ofte om dette. Jeg legger ved et eksempel på hva jeg mener og da her ift Donald T:

https://www.nettavisen.no/nyheter/trump-far-skylden-for-det-meste-men-hvem-har-skylden-for-trump/s/12-95-3423860276

Kopi under og se bildet:

«Pressens dekning av Trump kan ha vært den første falske nyheten. En falsk nyhet som ble oppfattet som sann, og som dermed ble sann. Og det forslitte munnhellet om at all PR er god PR, som aldri har vært helt sant, ble helt sant.»


Electric cars in Norway

#7105
Blir spennende å se om Elons samtaler med Donald på sikt påvirker aksjen. Jeg er usikker.
Jeg synes Elon må roe seg ned litt nå. Og jeg støtter ikke Donald heller.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/ny9GRd/teknisk-troebbel-for-musk-og-trump

ToWalkOrDrive

Dersom jeg hadde vært en VG-journalist ville jeg nok skrevet:

TRUMPS SKRYT AV NORGES UTDANNINGSSYSTEM STYRKER DEN NORSKE KRONEN

(Ser at den norske kronen har styrket seg bitte bitte litt mot USD og EUR etter X-intervjuet med Trump)
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

....men VG senker seg til et mye dypere lavmål. De prøver å få klikk på rasistiske click-baits.... Alle klikk er gode klikk, er deres motto...
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 13. august 2024, klokken 08:47Dersom jeg hadde vært en VG-journalist ville jeg nok skrevet:

TRUMPS SKRYT AV NORGES UTDANNINGSSYSTEM STYRKER DEN NORSKE KRONEN

(Ser at den norske kronen har styrket seg bitte bitte litt mot USD og EUR etter X-intervjuet med Trump)

Er nok ingen sammenheng.

What-a-watt

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. august 2024, klokken 10:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 13. august 2024, klokken 08:47Dersom jeg hadde vært en VG-journalist ville jeg nok skrevet:

TRUMPS SKRYT AV NORGES UTDANNINGSSYSTEM STYRKER DEN NORSKE KRONEN

(Ser at den norske kronen har styrket seg bitte bitte litt mot USD og EUR etter X-intervjuet med Trump)

Er nok ingen sammenheng.

Garantert ikke!  ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA