Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: Cem på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 17:41
Er det god tid til å selge nå?
Trenger du pengene og skattesmellen nå? Tesla er fortsatt i vekst så det er ikke toppen enda.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Cem

Sitat fra: Klykken på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 17:52
Sitat fra: Cem på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 17:41
Er det god tid til å selge nå?
Trenger du pengene og skattesmellen nå? Tesla er fortsatt i vekst så det er ikke toppen enda.

Hvordan skal man vite at når det er toppen ? :)

MaxQ

Dette er galskap.

Hertz, som var konkurs med ca 19 mrd dollar i gjeld og over 700k biler i mai 2020, kjøper 100k biler av Tesla. De har fått litt av et tilbud også skal en tro ryktet om at dette gir Tesla en omsettning på 4,2 mrd dollar. Minner om at billigste model 3 koster 43k USD og Hertz har garantert fått med service på kjøpet. Det viser kanskje mest av alt hvor stor margin Tesla har på billigste model 3, eller i en kombinasjon med hvor desperate Tesla er etter markedsføring.

For sett fra Tesla sin side så er dette kun markedsføring, i følge Tesla skal de jo uansett vokse 50% år for år og mener markedet er der.

Galskapen i dette er jo hvor mye markedet priser dette til! En avtale til 4,2 mrd USD fører til en aksjegalopp av de sjeldne og priser Tesla opp ca 200 mrd USD? Nesten 50x verdien på avtalen? Tesla sin varslede 50% økning år for år burde i så fall legge grunnlaget for en vanvittig aksjepris, naturlig nok så skjer ikke det.

AI day var jo en katastrofe, likevel steg askjen. Og nå dette. PE på over 300. Tesla skal vokse mye de neste årene for å ta igjen dette med mindre aksjen stuper. 50% årlig veskt er vel og bra, men det stanger i taket fort. Det blir spennende å se hva som skjer med kursen når det skjer. Prising basert på å være et vekstselskap er også vel og bra, men enten må den veksten snart være priset inn (alle kjenner jo tallene) eller så prises dette på galskap og ikke kjent vekst.

Selv er jeg opp flere tusen prosent på denne askjen, men frykter en kollaps med slike uvirkelige byks.

Veggen

#4488
Nå har jo Elon vært ute og sagt at Hertz ikke fikk noe rabatt.
Og denne stigningen er jo åpenbart ikke basert bare på denne bestillingen.
Men for all del, finn på dine egne fakta og trekk konklusjoner deretter.  ::)

daktari

Hvilke andre firmaer er verdt en trilliard dollar? Spør bare av nysgjerrighet,  for det høres  mye ut. 10.000 milliarder NOK sånn ca. 10%  mindre enn oljefondet!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Microsoft,alfabet (google),amazon og Apple...sånn tatt rett fra hodet.

Cash flow i disse andre selskapene er av en annen verden enn Tesla...så aksjeverdien handler om antagelser om fremtiden

Albedo

For tiden er det 5 andre firmaer som er priset til over 1000 milliarder dollar: Apple, Microsoft, Saudi Aramco, Amazon og Alphabet. Facebook er like under nå, men har vært over tidligere.

Så, ikke så mange m.a.o


Sent from my iPhone using Tapatalk

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 21:28
Hvilke andre firmaer er verdt en trilliard dollar? Spør bare av nysgjerrighet,  for det høres  mye ut.
Apple er verdt over det dobbelte. Google er og nærmere 2T.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Men Tesla har en verdisetting som selv Elon ikke forstår. Her snakker vi trolig om selve definisjonen av bjellesau. Men så lenge selskapet leverer iht forventninger så hopper få av oppturen.

MaxQ

Sitat fra: Veggen på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 20:56
Nå har jo Elon vært ute og sagt at Hertz ikke fikk noe rabatt.
Og denne stigningen er jo åpenbart ikke basert bare på denne bestillingen.
Men for all del, finn på dine egne fakta og trekk konklusjoner deretter.  ::)

Hva Elon sier bryr jeg meg ikke om lenger, å ta det som fakta blir i hvertfall risky (ref. bl.a. hans mange uttalelser om FSD som AI day tilbakeviste til de grader). Hva annet "åpenbart" har skjedd utenom Hertz avtalen som gjør at akjsen går så mye så fort? 1/10 av årlig produksjon gir et vanvittig byks som ikke står i stil til avtalen og folk hever ikke øyebrynene engang, det gjør meg skeptisk. Om beløpet i avtalen er mer enn 4,2 mrd usd og mer i takt med 1:1 forhold til pris på hver bil spiller mindre rolle. Poenget er at avtalens verdi og aksjens hopp ikke står i stil samme hvordan en regner. Finner ikke på fakta, prøver å analysere situasjonen utifra tilgjengelig informasjon. Og den sier at dette er galskap.

Jeg er happy nok jeg, investeringen min ser jo pen ut på papiret nå. Men jeg hadde foretrukket en jevn og fornuftig stigning fremfor desse urimelige hoppene som er vanskelig å forsvare.

Ellemelle

Men det er altså noen som kjøper 100 000 biler. Mer biler enn de har solgt totalt i Norge så langt.
Det er helt åndssvake nyheter som selvsagt skaper enorm optimisme blant aksjeeiere og potensielle eiere.

Kan man selge 100 000 biler her, kan man selge 1 million biler der.

Klykken

De selger unna alt de produserer okke som da, og backloggen øker. Per nå er etterspørselen vesentlig større en tilbudet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Cobos

#4497
Jeg er enig i at Hertz salget i seg selv naturligvis ikke tilsier den økningen vi så på mandag. Det jeg derimot tror kan ha skjedd her er at markedet ikke har trodd på Tesla når de sier de er produksjonsbegrenset. Men nå med denne bestillingen er det mange flere som tror på Tesla når de sier at de selger alt de kan. Og Hertz har tilsynelatende gjort en vurdering av alle gode elbiler og ment at Model 3 er den beste for deres bruk. Såpass god at den er 100 000 ganger bedre enn konkurrentene  :P
Dette har tilsammen med meget gode Q3 resultater ført til at flere i markedet har "oppdaget" Tesla på nytt.

Når det er sagt ville det ikke overraske meg om den faller tilbake under $1000, men tenker at i feb 22 er den forbi $1000 fortsatt/igjen.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

goggo

Sitat fra: Cobos på onsdag 27. oktober 2021, klokken 09:11
Og Hertz har tilsynelatende gjort en vurdering av alle gode elbiler og ment at Model 3 er den beste for deres bruk. Såpass god at den er 100 000 ganger bedre enn konkurrentene :)

Bilutleieselskapene - som de fleste andre bedrifter - er avhengig av gode kundeopplevelser for sine kunder.
det er selvfølgelig superladenettverket som gjør at Tesla er eneste kandidat for en sånn storskala global elbil satsning fra Hertz, her er de garantert at kundene får ladet på en enkel måte bare ved å plugge inn bilen uten å tenke på APPer og brikker og knoting. Alle andre lade-nettverk er bare dritt og møkk i sammenheng, i alle fall i  USA og Europa.

Dessuten vil jeg tro at Sentry Mode på alle bilene er positivt for Hertz når de forhandler pris på forsikring av disse bilene. Her har de jo full dokumentasjon av alt som skjer rundt bilen i hele utleieperioden.

Jeg gleder meg til å se Munroe sin analyse av dette, hvorfor Hertz valgte Tesla fremfor GM eller Ford :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

daktari

Hehe, nå har de Hertz jeg har kjørt stort sett vært spartanske Opel og Ford, så håper ikke de er målestokken.

Tror heller på teorien om en storveis elbil-satsing der Superladerne er sentralt i USA, mindre viktig i EU.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA