Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladestasjon hjemme ?

Startet av opelgt, onsdag 28. november 2018, klokken 13:31

« forrige - neste »

opelgt

Ønsker saklige synspunkter på følgende,hvorfor montere dedikert ladestasjon hjemme? Sikkerhet må selvsagt ivaretas,og regelverk i forbindelse med lading,derunder gjeldende krav.
Ladehastighet i forhold til behov for hurtigere lading enn 10A stikk,vil være en annen faktor.
Mitt kjøremønster tilsier daglig kjøring mellom 1 og 10 mil,i hastigheter mellom 30 km/t og 90 km/t, har dedikert kurs 10A for lading med b vern.
En ladestasjon med montering anslår jeg i kostnads området 10-20 tusen kr (rett meg gjerne)
Lading med stikk 10A kurs,står ferdig i garasjen (har ladet Nissan leaf der i flere år)
Ladingen jeg har vil slik jeg ser det fylle mitt behov,eller......
Hvor langt må du kjøre hver dag for at dedikert lader f.eks 32A vil bli nødvendig,og en fornuftig innvestering?
Misser jeg noe?
Påvirker det bilens driftsbatteri i negativ retning å benytte den ene eller andre formen for lading?

opelgt

Er det ingen som har tanker omkring dette?

fmm1000

Sålænge du ikke lader med 45 kw eller derover har det vist ikke den store betydning for batteriet. De fleste siger at mange ladninger over 45 kw ikke er godt for batteriet, men Tesloup i USA suoercharger en Tesla hver dag og den har vist kørt over 500.000 km. Har vist mistet 10 pct batterikapacitet.
Har set en bruger der fraråder den langsomme schukoladning (10 amp) med den begrundelse, at så står bilen længe til ladning og det vil i det lange løb slide på bilens ladeudstyr.

Orbit

Kjapt overslag: 100km maksimalt per dag, da du trenger du ca 20kWh påfyll hver dag (for å kompensere for ladetap og ekstra forbruk om vinteren). Det får du med 9 timer lading på dagens kurs. Så litt avhengig av hvor lenge du står parkert hjemme hver natt, har du ennå en god del å gå på før du trenger oppgradere. Og du trenger heller ikke starte med 100% hver dag så lenge du ikke skal lenger enn 10 mil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Limodriver

Det viktigste er hvilket løpende behov du har for strømpåfyll. Slik du beskriver synes 10a tilstrekkelig. Dersom du vet du har behov for fullt batteri er det ikke mer problematisk at du planlegger dette et par dager før.

For mitt eget vedkommende lader jeg med 6 amp om natten. Noen dager bruker jeg mer enn jeg lader andre ikke. Med såvidt stor batterikapasitet kan en la ladenivået leve sitt eget liv.

Jeg har en justerbar ladekabel 6, 10, 16 og 32a som er koblet med 32 a industristikkontakt. Denne er løs og kan taes med dersom ønskelig. Dersom du har tilstrekkelig inntakskapasitet kan du oppgradere kabel fra sikringsskap (selvfølgelig sikring også) og bytte ut med industristikkontakt da har du mulighet til raskere lading med en slik ladekabel. Jeg har laget en overgang fra industristikk til schuko slik at jeg kan lade med opp til 16a på schuko ved behov andre steder enn hjemme.

Håkon77

Min Kona går 22-25mil hver dag og jeg lader på 20A. Tar vel 9timer å få den opp på 80%. Lader også en Leaf på den laderen, men Leafen lader så fort opp til 80% at det ikke har vært noen konflikt med tanke på hvem som skal ha strøm.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Lars C. Krogenæs

Du vil kunne bytte ut stikkontakten med en billig lader. Jordfeilbryter har du allerede på kursen, så du kan velge den billigste du finner. Pris for elektriker burde ligge på rundt 1000,-
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA