Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"Dumme" spørsmål

Startet av Arslan, onsdag 28. november 2018, klokken 13:23

« forrige - neste »

Arslan

Hei,

Som ny elbileier merker jeg at jeg har mange spørsmål. Mange andre der ute som sikkert føler det samme. Denne tråden kan bli brukt for "dumme" spørsmål som vi nye elbileiere lurer på.

Jeg kan jo starte:
Min nesten fulladet E-golf 2018 viser 202 km rekkevidde. Når jeg slår på klimaanlegget (HI, 30) går det ned til 94km? Er dette riktig? Uteemperaturen er på minus 7. Forbruket mitt ligger også over 35kwh/100km. Til info så kjører jeg ofte korte distanser, ca. 15km. Pleier å varme bilen ca. 10-15 min før jeg kjører.

Hva ligger deres andres forbruk på i vinter? Gjerne skriv ute- og innetemperaturen og om bilen har blitt forvarmet uten/med lader.

zementh

Det er korrekt med 90km rekkevidde hvis den tar utgangspunkt i at du bruker 35kWt/100km. (90km x3,5kWt=31,5kWt, som er batteriets netto kapasitet) Bilen vet ikke om du kommer til å skru ned varmen etter en stund, og beregner derfor rekkevidde ut fra det forbruket du har. De korte turene forklarer nok det høye forbruket, siden det da brukes veldig mye strøm på oppvarming pr km, regner med de korte turene også er med ganske lav fart. Hvis du holder høyere fart vil jo mengden strøm brukt på oppvarming pr km gå ned. Jeg har selv på lengre turer i 5-10 minus ligget på mellom 15 og 18 kWt/100km med 22 grader i kupe.

Arslan

Sitat fra: zementh på onsdag 28. november 2018, klokken 13:41
Det er korrekt med 90km rekkevidde hvis den tar utgangspunkt i at du bruker 35kWt/100km. (90km x3,5kWt=31,5kWt, som er batteriets netto kapasitet) Bilen vet ikke om du kommer til å skru ned varmen etter en stund, og beregner derfor rekkevidde ut fra det forbruket du har. De korte turene forklarer nok det høye forbruket, siden det da brukes veldig mye strøm på oppvarming pr km, regner med de korte turene også er med ganske lav fart. Hvis du holder høyere fart vil jo mengden strøm brukt på oppvarming pr km gå ned. Jeg har selv på lengre turer i 5-10 minus ligget på mellom 15 og 18 kWt/100km med 22 grader i kupe.

Så det høye forbruket skyldes altså at jeg har på varme og kjører en kort distanse. Men varme trekker såpass mye? Fra å ligge på vanlige ca. 15kWh til 35kWt/100. Det er jo vanvittig mye.

offpist

Kan bare skyte inn at jeg er nede i 5-6 mil rekkevidde nå om vinteren med min 2014 modell e-Golf.

I det jeg har levert guttungen på skolen og varmet opp bilen er jeg oppe i 5,5KWH pr mil, og så går det ned til kanskje 3,5KWH pr mil i snittforbruk innen jeg er på jobb (stort sett nedoverbakker også til og med).

Det er grusomt stor forskjell på rekkevidde mellom sommer og vinter.. Så det må man bare ta høyde for.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Håvar

Ja, det var en heftig reduksjon. Hva slags temperaturer er det snakk om? Og hvor lang vei har du til jobb?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

offpist

I dag var det -9 grader, og jeg har ca 1,5 mil om morgenen og samme hjem igjen (inkl et stopp på skolen).
Bilen står ute om natten, da garasjen er full av motorsykler og annet stash.

Jeg kan lade både hjemme og på jobb så sånn sett er det aldri noe problem med så lav rekkevidde.

Hjelper nok ikke at jeg har 18" vinterhjul heller..
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Håvar

OK, da vil nok rekkevidden i realiteten være litt høyere enn 55-60 km. Oppvarming i -9 krever mye energi og på kun 15 km blir energien brukt til fremdrift kun en liten andel av forbruket.
Min erfaringer er at gjettometeret (er vel en grunn til at det kalles det ;D ) er ofte veldig misvisende ved korte turer. Prøv heller å følge med på batteriindikatoren og se ca. hvor mange prosent du bruker på de 15 kilometerne. Da får du et bedre estimat hvis du regner ut % forbrukt i forhold til kjørt distanse.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

offpist

Joda, litt høyere er det om man setter seg i bilen og skal på langtur.

Men med mange stopp i løpet av en dag er faktisk praktisk rekkevidde helt ned i 5-6 mil.
Vi snakker mange korte turer med mye stopp og start.

Det være seg tannlegetime, fotballtrening, henting og levering av barn og småturer i forbindelse med jobb.
Kommer alt på en og samme dag på en vinterdag så kommer hele batterikapasiteten i bruk  ;)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

geear

Du mister sikkert 10-15km på 18" hjul..

e-Stig

Jeg har hatt FL300 siden august og har et snittforbruk på 15 kWh/100km hittil. Det betyr vel rekkevidde på litt over 20 mil. Når jeg slår varmeapparatet på AUTO reduseres rekkevidden automatisk med cirka 10%. Det virker som disse prosentene er ganske stabile uansett om tanken er full eller halv.

Det mest irriterende når man har relativt kort rekkevidde er at ting er ustabile. For eksempel at man har satt bilen på lading i god tro og oppdager litt senere (for eksempel i appen) at den ikke lader. Er det slik at man alltid BØR trykke på knappen ved ladeinntaket for å sette i gang lading umiddelbart? Jeg har opplevde både hjemme og på jobben at bilen ikke lader. Da er det flaks at jeg bare skal kjøre fire mil.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

gauge

E-Stig sjekk at du ikke har noe ladeinstillinger aktivert i menyen. Som at den bare skal lade til 30% og deretter resten like før du har programmert at du skal bruke bilen.
Jeg bruker det aldri, bilen får lade til 100% sålenge det er strøm.

Ellers er det et tips å sette bilen i ECO, da bruker bilen kun varmepumpe til oppvarming(hvis du har den), det sparer en del rekkevidde, spesielt når det er mye saktekjøring.

j-Golf

Sitat fra: gauge på torsdag 29. november 2018, klokken 14:32

.... sette bilen i ECO, da bruker bilen kun varmepumpe til oppvarming

Er dette hard facts? Står dette i manualen noget sted?

Eivind S

Sitat fra: Arslan på onsdag 28. november 2018, klokken 14:11
Sitat fra: zementh på onsdag 28. november 2018, klokken 13:41
Det er korrekt med 90km rekkevidde hvis den tar utgangspunkt i at du bruker 35kWt/100km. (90km x3,5kWt=31,5kWt, som er batteriets netto kapasitet) Bilen vet ikke om du kommer til å skru ned varmen etter en stund, og beregner derfor rekkevidde ut fra det forbruket du har. De korte turene forklarer nok det høye forbruket, siden det da brukes veldig mye strøm på oppvarming pr km, regner med de korte turene også er med ganske lav fart. Hvis du holder høyere fart vil jo mengden strøm brukt på oppvarming pr km gå ned. Jeg har selv på lengre turer i 5-10 minus ligget på mellom 15 og 18 kWt/100km med 22 grader i kupe.

Så det høye forbruket skyldes altså at jeg har på varme og kjører en kort distanse. Men varme trekker såpass mye? Fra å ligge på vanlige ca. 15kWh til 35kWt/100. Det er jo vanvittig mye.

Husk at bilen er stilt inn på å gi deg komfort når du kjører i normal modus. Dermed så bruker den masse strøm på å varme opp kupeen til angitt temperatur så raskt så mulig. Dette forbruket skal jo så fordeles på distansen du kjører. Jeg har starter e-Golfen i kulda, tint frontruta og kjørt etter en liten stund i 30 km/t (som var fartsgrensen). Da viser forbruker 99,9 kWh/100km og brukte litt tid før den falt under det.
Så mye småkjøring i kulda med full oppvarming av kupé hver gang gir kort rekkevidde. Men det er bare å lade så ofte man har muligheten så er det sjelden noe problem.
Ved langkjøring i kulda er forbruket mer normalt igjen.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

Eivind S

Sitat fra: offpist på onsdag 28. november 2018, klokken 14:15
Kan bare skyte inn at jeg er nede i 5-6 mil rekkevidde nå om vinteren med min 2014 modell e-Golf.

I det jeg har levert guttungen på skolen og varmet opp bilen er jeg oppe i 5,5KWH pr mil, og så går det ned til kanskje 3,5KWH pr mil i snittforbruk innen jeg er på jobb (stort sett nedoverbakker også til og med).

Det er grusomt stor forskjell på rekkevidde mellom sommer og vinter.. Så det må man bare ta høyde for.
Er dette en modell uten varmepumpe? I så fall vil det være stor forskjell på sommer og vinter. Eneste trøsten er at når det er sprengkulde (typisk -20C og lavere) så er ikke forskjellen så stor lengre. Da har elbiler både med og uten varmepumpe vesentlig dårligere rekkevidde.

Min erfaring om vinteren er at kulda er et lite problem hvis man lader smart (ferdig rett før bilen skal brukes, innebygget i bilen ved å bruke hentetidspunkt) og bruker forhåndsoppvarming. Hastighet og snø/slaps synes jeg har større negativ innvirkning på rekkevidde. Lufta er mye tykkere i kulde og det merkes godt på 110 km/t motorveier.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

Arslan

#14
Sitat fra: zementh på onsdag 28. november 2018, klokken 13:41

Husk at bilen er stilt inn på å gi deg komfort når du kjører i normal modus. Dermed så bruker den masse strøm på å varme opp kupeen til angitt temperatur så raskt så mulig. Dette forbruket skal jo så fordeles på distansen du kjører. Jeg har starter e-Golfen i kulda, tint frontruta og kjørt etter en liten stund i 30 km/t (som var fartsgrensen). Da viser forbruker 99,9 kWh/100km og brukte litt tid før den falt under det.
Så mye småkjøring i kulda med full oppvarming av kupé hver gang gir kort rekkevidde. Men det er bare å lade så ofte man har muligheten så er det sjelden noe problem.
Ved langkjøring i kulda er forbruket mer normalt igjen.



Ja, har begynt å merke at forbruket er mye lavere når jeg forvarmer bilen. Jeg pleier som regel å miste 10-15km før kjøring dersom jeg forvarmer den uten lading. Forvarmer den da to ganger (10min x2).

Det spiller vell ikke noen rolle om jeg forvarmer den eller ikke, når jeg uansett ikke har den til lading? Om strømmen brukes før jeg kjører eller i det jeg kjører er vell irrelevant? Men så er det deilig å komme til en varm bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA