Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sette opp ladestasjon i garasje?

Startet av Turbomannen, tirsdag 27. november 2018, klokken 21:24

« forrige - neste »

Turbomannen

Hei,
Jeg har kjøpt elbilen for noen dager siden og lader vanligvis på jobb og kommunale ladeplasser der jeg bor.
Vi har tilbud for å sette opp ladestasjon i garasje og det koster 16.000kr for Salto ladestasjon 32A. Det vil si sparing på omtrent 3000kr.
Bør jeg gå for det?

elbil-1

Dette er generelt dyrt!

Du får kjøpt en 32A ladestasjon for ca 7.000,- inkl. B-vern (som du må ha)

Installasjon og 40A sikring bør ikke koste mer enn 4-5.000,- avhengig av hvor lang avstand du har til sikringsskapet.

sjekk priser med flere! 


Osloensis

Vi endte opp på 20.000+, der selve boksen kun utgjorde en brøkdel. Elektrikere er dyrt...
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

jorang

Samme her ca 11' for elektrikerarbeid og elektrikerutstyr (kabel, 3x32A sikr, B-vern) og i tillegg 5000 for en Tesla vegglader med 7,5m kabel. Åpen forlegning ca 18m fra skap til ladestasjon

Synes ikke det hørtes så skrekkelig dyrt ut. Elektriker koster kjetting...

Sent fra min SM-T825 via Tapatalk


Nordlands

Sitat fra: Turbomannen på tirsdag 27. november 2018, klokken 21:24
Hei,
Jeg har kjøpt elbilen for noen dager siden og lader vanligvis på jobb og kommunale ladeplasser der jeg bor.
Vi har tilbud for å sette opp ladestasjon i garasje og det koster 16.000kr for Salto ladestasjon 32A. Det vil si sparing på omtrent 3000kr.
Bør jeg gå for det?
Sparing i forhold til hva?

Merk at det vanligvis ikke er praktisk justerbar ladestyrke på Salto, jeg ville heller valgt en stasjon hvor jeg kan justere ladestyrke med trykknapp eller app mtp. sannsynlig fremtidig effektavgift på strøm. Mange bokser nå som ikke krever jordfeilbryter type B også, det kan redusere kostnader til elektriker. Jeg betalte rundt 9' for installasjon inkl. jordfeilbryter type B, 32A sikring, overspenningsvern og kabel - Zappi ladestasjon kjøpte jeg utenom for 6'. Om jeg skulle gjort det om igjen i dag hadde jeg bestilt Easee og spart meg jordfeilbryter type B.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Turbomannen

På borettslaget har de trukket nye kabler på alle garasjer og vi måtte betale noen tusenlapper for det.
Det virker som det er dyrt selvom borettslaget mener det er tilbud.

Har jeg da lov å bruke andre elektrikere enn de som trakk kabel? Og hvor kan jeg ringe evt. for å få tilbud fra andre?

Joltus

At det er i et borettslag er informasjon som burde kommet i første innlegg.

Vollis47

Sitat fra: Turbomannen på onsdag 28. november 2018, klokken 08:10
På borettslaget har de trukket nye kabler på alle garasjer og vi måtte betale noen tusenlapper for det.
Det virker som det er dyrt selvom borettslaget mener det er tilbud.

Har jeg da lov å bruke andre elektrikere enn de som trakk kabel? Og hvor kan jeg ringe evt. for å få tilbud fra andre?r

De har vel ikke bare trukket kabel? Er det ikke satt opp et anlegg med lastdeling? Hvis det er gjort bør en nok få montert ladebokser som er kompatible med dette. Sjekk med styret! I et borettslag må en forholde seg til fellesskapet.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Turbomannen

Det stemmer. Satt opp annlegg med lastdeling. Det vil si at X antall garasjer har hvert sitt kurs i felleskap. Burde ha spesifisert dette på åpninginnlegget. Beklager.

Da vil det si at jeg ikke har noe annet valg enn å gå for det? Altså de som har trukket kabler hele veien setter opp ladestasjonene.

Lars C. Krogenæs

Du må kjøpe ladestasjon gjennom borettslagets installatør. Her har borettslaget forhandlet seg frem til pris og løsning. Det er noe helt annet å installere en ladestasjon i en villa enn i et borettslag.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

Litt av poenget her er antakelig at de har gått for en løsning som gjør at det fungerer for mange; typisk med lastbalansering osv. Da kan ikke hver enkelt kjøpe ladestasjoner av ulike typer; det blir håpløst å få til samspillet som trengs for at det skal fungere for alle. :/
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Nordlands

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 28. november 2018, klokken 09:29
Du må kjøpe ladestasjon gjennom borettslagets installatør. Her har borettslaget forhandlet seg frem til pris og løsning. Det er noe helt annet å installere en ladestasjon i en villa enn i et borettslag.
I noen tilfeller er det vel f.eks. forberedt for Zapcharger og så kan kjøpe den hvor som helst - den må uansett kobles på fellesanlegget og aktiveres i styringssystemet for å få strøm, men du vet kanskje mer enn meg om avtalen i dette spesifikke tilfellet som ev. er knyttet mot en installatør?
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA