Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Q210 ladet dobbelt så fort på samme 2x22 kW stolpe som en Zoe med stort batteri

Startet av standahm, tirsdag 27. november 2018, klokken 16:29

« forrige - neste »

standahm

Ble veldig overrasket forrige helg da jeg stoppet i Horten for å lade på en 2x22 kW ladestolpe ved Rema litt nord for fergekaien.  Det stod en Zoe der og ladet fra før.  Da jeg hadde koblet opp min og satte meg inn i bilen, kikket jeg bort på den andre og så at det stod 56% i displayet der.  Min nærmet seg 40%. En liten halvtime senere var min kommet til 82% og den andre 63% ( :o).  Den andre bilen med EK skilt har vel det store batteriet, men selv om jeg dobler prosentforskjellen til 2x7%=14% så er min med over 40% i forskjell på samme tida tilsynelatende veldig mye raskere til å lade?  Jeg ladet på den andre sida av stolpen 2 dager tidligere og alt virket normalt der da.

Kan noen gi en plausibel forklaring??

Min Zoe ble kjøpt sent i 2014.
Tesla 2023 MY LR XP7YGCEK2PB048### (reg. 12-2022)
Renault Zoe 2014 Q210 Sort Intense (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: standahm på tirsdag 27. november 2018, klokken 16:29
Ble veldig overrasket forrige helg da jeg stoppet i Horten for å lade på en 2x22 kW ladestolpe ved Rema litt nord for fergekaien.  Det stod en Zoe der og ladet fra før.  Da jeg hadde koblet opp min og satte meg inn i bilen, kikket jeg bort på den andre og så at det stod 56% i displayet der.  Min nærmet seg 40%. En liten halvtime senere var min kommet til 82% og den andre 63% ( :o).  Den andre bilen med EK skilt har vel det store batteriet, men selv om jeg dobler prosentforskjellen til 2x7%=14% så er min med over 40% i forskjell på samme tida tilsynelatende veldig mye raskere til å lade?  Jeg ladet på den andre sida av stolpen 2 dager tidligere og alt virket normalt der da.

Kan noen gi en plausibel forklaring??

Min Zoe ble kjøpt sent i 2014.

Kaldt batteri på den andre bilen tenker jeg. Da blir ladehastigheten fort begrenset.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

standahm

Er laderne i gammel og ny bil av samme kaliber, altså, ja da er det jammen kjedelig lang ladetid med kaldt batteri!
Tesla 2023 MY LR XP7YGCEK2PB048### (reg. 12-2022)
Renault Zoe 2014 Q210 Sort Intense (solgt).

GreenEyez

Min erfaring er at med varmt batteri/vær bruker en 22 kW-lader ca. 02:25 t å lade opp fra ca. 10 %. Ved noen få minusgrader, kald bil og enda noen prosenter igjen på batteriet, ca. 30-33 %, så har jeg måttet la bilen lade i 04:20 t til 04:50 min på den samme 22 kW-laderen. Så virker som det minimum blir en fordobling av ladetidene i kaldt vær med kald bil med en R90.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA