Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade på 32A 1-fas

Startet av sinhal, tirsdag 27. november 2018, klokken 07:51

« forrige - neste »

sinhal

Hei. Jeg har en 2018 e-Golf og lurer på følgende:

PÅ jobben har vi ladestasjoner. de er merket med 32A 1-fas og jeg mistenker da at jeg kun får ladet med maks 16A siden min bil har 2 ombordladere på 16A? Jeg har fått utdelt denne nye sorte 32A kabelen fra Møller, men den lader fortsatt kun på 16A mistenker jeg siden ladestasjonen kun er 1-fas. Finnes det noen løsning / kabel jeg kan kjøpe for å få ladet med 32A på min bil med denne ladestasjonen?

zementh

Det skal gå helt fint å lade på 1-fas 32A med den svarte kabelen som følger med e-golf. Hvis du bare får 16A er det sannsynligvis noe galt med kabelen eller ladestasjonen.

offpist

Du har selvfølgelig sjekket i grunninnstillingene på bilen at maks lading står til 32A?
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

sinhal

Sitat fra: offpist på tirsdag 27. november 2018, klokken 11:00
Du har selvfølgelig sjekket i grunninnstillingene på bilen at maks lading står til 32A?

Står bare på maks

sinhal

Sitat fra: zementh på tirsdag 27. november 2018, klokken 09:38
Det skal gå helt fint å lade på 1-fas 32A med den svarte kabelen som følger med e-golf. Hvis du bare får 16A er det sannsynligvis noe galt med kabelen eller ladestasjonen.

Den bruker 8 - 9 timer fra nesten tomt til fult så vil anta den ikke får noe mere en 16A ?

geear

Stemmer nok med 16A det ja, du skal klare å fylle den på rundt fem timer med 32A.

Har du ikke en kollega med Tesla (eller annen bil som viser ladestrøm) som kan teste samme lader og kabel, og se hva de får?

Amatøren

#6
Jeg fikk levert en 2019 e-Golf for halvannen uke siden. Da jeg koblet den til 32 A laderen hjemme ladet den bare med 16 A. Den andre e-Golfen 2018 modell ladet helt fin med 32 A. Det med samme ledning faktisk.

Ble meldt til selger samt at jeg foretok en liten test med flere ladeøkter som viste det sammen. Så tok jeg en "aksjon" på dette. Jeg tok å stilte bilen ned fra MAX ladestrøm (tror det var til 10 A). Når det var gjort (riktig nok lot jeg den bli der litt samt en kjøretur) så satte jeg opp til MAX igjen neste gang jeg skulle lade og da ladet den med 32 A. Nesten som det skulle vært heng i bilens SW. Om det var det som løste det vet jeg ikke, men jeg er i hvert fall fornøyd nå når problemet er borte.


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Reservert Audi e-tron (XX.2019?)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sinhal

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 27. november 2018, klokken 12:45
Jeg fikk levert en 2019 e-Golf for halvannen uke siden. Da jeg koblet den til 32 A laderen hjemme ladet den bare med 16 A. Den andre e-Golfen 2018 modell ladet helt fin med 32 A. Det med samme ledning faktisk.

Ble meldt til selger samt at jeg foretok en liten test med flere ladeøkter som viste det sammen. Så tok jeg en "aksjon" på dette. Jeg tok å stilte bilen ned fra MAX ladestrøm (tror det var til 10 A). Når det var gjort (riktig nok lot jeg den bli der litt samt en kjøretur) så satte jeg opp til MAX igjen neste gang jeg skulle lade og da ladet den med 32 A. Nesten som det skulle vært heng i bilens SW. Om det var det som løste det vet jeg ikke, men jeg er i hvert fall fornøyd nå når problemet er borte.


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Reservert Audi e-tron (XX.2019?)


Innteresangt. Skal teste det. Så da setter jeg ned til 10A i bilen når jeg drar fra jobb i dag, lader hjemme ikveld på 10A. Kjører til jobb imorgen og før jeg plugger i laderen på jobb setter tilbake til max? Var det slik du gjorde?

Amatøren

#8
Jeg satt den til 10 A og forlot bilen. Ladet ikke noe mer (frakoblet da jeg hadde koblet fra for henting av data fra lader).

Tok senere en tur på butikken og da jeg skulle fra butikken så satte jeg den til MAX igjen og satte den på lading når jeg kom hjem.

Så da at ladetiden var så kort at det stemte overens med lading godt over 16 A. Stemte godt overens med erfart ladetid på den andre e-Golfen vi har.

Stoppet lading etter en stund og hentet ut data dra laderen (tilført effekt og ladetid). Regnet da ut at ladeeffekt lå på litt over 7 kW.

Videre ladetester av den samt lading av den andre e-Golfen ble foretatt, beregnet så at bilene på rett under 7 kW. Da var riktig nok utetemperaturen sunket 6-7oC og lå på -9oC


Jeg vet ikke om det har noen sammenheng eller tilfeldigheter, men jeg hadde to ladeøkter etter hverandre som bare gikk på 16 A og det var de to første ladingene jeg hadde etter at bilen var levert.

Hadde ingen ladinger over 16 A før jeg så problemet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

#9
Slik jeg har forstått så er bilen levert så den skal kunne lade med 16 A fra to forskjellige kurser på 400 V TN nett (vil i så fall kreve tre fase kabel - Møller leverer med en fase 32 A som standard nå) og 32 A fra en fase på 230V IT nett.

Dermed lurte jeg også litt på om sammenkobling av det to ombord laderne kanskje feilet og dermed bare klarte 16 A fra en fase, men det var bare så rart at jeg fikk to påfølgende med 16 A for så å lade med 32 A etter justering av ladestrøm..........

Dette blir jeg ikke klok på, men klager ikke hvis problemet er permanent borte!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sinhal

Sitat fra: Amatøren på onsdag 28. november 2018, klokken 13:41
Slik jeg har forstått så er bilen levert så den skal kunne lade med 16 A fra to forskjellige kurser på 400 V TN nett (vil i så fall kreve tre fase kabel - Møller leverer med en fase 32 A som standard nå) og 32 A fra en fase på 230V IT nett.

Dermed lurte jeg også litt på om sammenkobling av det to ombord laderne kanskje feilet og dermed bare klarte 16 A fra en fase, men det var bare så rart at jeg fikk to påfølgende med 16 A for så å lade med 32 A etter justering av ladestrøm..........

Dette blir jeg ikke klok på, men klager ikke hvis problemet er permanent borte!

Jeg tok i går og satt ned maks ladestrøm til 10A i bilen. Kjørte hjem, parkerte, kjørte til butikken uten å røre innstillingen, kjørte til jobb i dag og satt innstillingen tilbake til Maks. Når jeg kom på jobb hadde jeg 48% igjen på batteriet (iht Tibber App) plugget i laderen og stod da 5t 25min gjenstående ladetid i VW appen. Sålangt jeg kan forstå er dette da ikke 32A?  Og ja. Jeg har fått den nye tykke sorte kabelen med 5x6 ledere.

Amatøren

Det kan tyde på 16 A.

Kan ladestasjonen være strupet til 16 A?

Når det gjelder kabelen er du sikker på at det er tre fase kabel? At den har pinnene så er det ikke sikkert at alle er koblet. Har du IT eller TN nett? Kan det være en fase kabel og TN nett så er spørsmplet om bilen bare bruker en ombord lader fordi den forventer at den andre skal få strøm fra en annen fase.

Har du tilgang til multimeter så du kan måle motstand?

I så fall kan du måle motstanden mellom pinnene CP og PP.

Er motstanden  220 ohm så er det 32 A kabel.
Er den derimot 680 ohm så er det 20 A kabel.

Er det 20 A kabel så vil ikke ladeboksen levere mer enn 20 A. Alternativ at (ikke vet jeg) så kanskje den bare kan levere 16 A eller 32 A og ikke de i mellom (liten tro på det).

Sjekk om noen du kjenner har en 32 A lader med 32 A kabel og sammenlign med kabelen du har.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Satte du ladestrøm i Car-Net app eller i bilen?

Jeg gjorde det i bilen.

Jeg har i de siste dagene satt forvarmetid på bilene i Car-Net app, fått kvittering på at det er OK uten at forvarming startet. Ved sjekk så var ikke alle data overført til bilene. Car-Net har vært mye nede og dermed virket bare periodevis de siste dagene og skal vare ut uken som følge av oppgraderinger. Vet ikke om det har sammenheng med din justering.

Info i annen tråd på Elbilforum.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Hvis ikke noe fører frem burde du i hvert fall kontaktet forhandler som bilen er kjøpt hos (Møller som har garantiansvar) hvor de tester lading med din type 2 kabel og dokumenterer at den faktisk lader med ca 32 A. Noe avvik kan forekomme.

De bør faktisk ha 32 A en fase lader nettopp for å sjekke under "norske" forhold.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sinhal

Sitat fra: Amatøren på torsdag 29. november 2018, klokken 09:15
Det kan tyde på 16 A.

Kan ladestasjonen være strupet til 16 A?

Når det gjelder kabelen er du sikker på at det er tre fase kabel? At den har pinnene så er det ikke sikkert at alle er koblet. Har du IT eller TN nett? Kan det være en fase kabel og TN nett så er spørsmplet om bilen bare bruker en ombord lader fordi den forventer at den andre skal få strøm fra en annen fase.

Har du tilgang til multimeter så du kan måle motstand?

I så fall kan du måle motstanden mellom pinnene CP og PP.

Er motstanden  220 ohm så er det 32 A kabel.
Er den derimot 680 ohm så er det 20 A kabel.

Er det 20 A kabel så vil ikke ladeboksen levere mer enn 20 A. Alternativ at (ikke vet jeg) så kanskje den bare kan levere 16 A eller 32 A og ikke de i mellom (liten tro på det).

Sjekk om noen du kjenner har en 32 A lader med 32 A kabel og sammenlign med kabelen du har.

Fikk ny type kabel 32A for noen uker siden på en slik "oppgradering" Det står 32A på kabelen og at den har 5x6mm2 ledere.

PÅ ladestasjonen står det merket: 32A 1-fas

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA