Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2017 S75D vs. 2015 SP85D - noen betraktninger

Startet av streken, mandag 26. november 2018, klokken 22:13

« forrige - neste »

streken

Siden min 2017 S75D er inne til et lengre opphold hos Tesla Drammen ifm. service og utbedring av diverse småplukk, så har jeg fått en 2015 SP85D som lånebil. Etter å ha fått rast fra meg i sistnevnte i fem dager (på oppfordring fra Tesla: "kos deg, husk bare å ha klar bane når du gir full gass"), så har jeg fått gjort meg opp noen tanker om utstyr, ytelse osv. som kanskje kan være kjekke for dem som funderer på å handle en av de to.

P85D har gått 70.000km og fremstår som svært tight og god. 12v-batteriet er modent for utskifting, varmetrådene i bakruta fungerer ikke, og et dørhåndtak er gåent. Ellers er alt som det skal, uten skrangelyder. Bilen har metalltak og et imponerende lavt støynivå i kupeen (samme dekk på denne som på min egen med soltak). Første utgave av Nextgen-setene i skinn er en skuffelse, særlig korsryggstøtten fremstår som dårligere enn i de nyeste setene. Skinnet er hardt og glatt, veganskinnet i min egen bil fremstår som mykere og mer høyverdig, i hvert fall fra min bakendes perspektiv.

Kjøreopplevelse: P85D oppleves å ligge litt lavere på veien, den har enda bedre veigrep enn min 75D med lik konfigurasjon i menyen. Når batteriet har blitt varmt, så er ytelsen i Insane-modus hinsides all fornuft, fy søren som den flytter på seg! Jeg trodde min 75D med "oppgradert ytelse" på 422hk var sprek som fy, men den kommer til kort mot P85D. Er du derimot glad i førerkortet ditt og synes 4,4sek er raskt nok til 100km/t, så er 75D mer enn bra nok, og vel så det.
Strømforbruket mitt med P85D er omtrent dobbelt så høyt som i min 75D - og jeg innrømmer glatt at det nok har noe med kjørestil å gjøre. Jeg opplever dog at 85-batteriet mister flere prosent i løpet av en natt med tilsvarende forhold og innstillinger som min 75D.

AP1 er myk og effektiv, og den trekker ikke til høyre når jeg passerer påkjøringsfelt på E6. AP2.5 er dog bedre nå. Det merkes at den leser trafikk og omgivelser på en helt annen måte, særlig ved lav sol er forskjellen som natt og dag.
Fjernlysassistenten i P85D er genial i form av at den faktisk skrur på fjernlyset så fort jeg setter bilen i Drive, og den er langt mer effektiv enn tilsvarende i 75D. 75D har til gjengjeld bedre lys, og er litt mer konsekvent i lysbruken når den har kommet opp i fart.
Jeg gleder meg til å prøve regnsensoren, der har jeg en følelse på at gammel er bedre.

Kunne jeg ha vurdert en 2015 P85D som alternativ til min "nye" 75D? Nei. Førstnevnte er hylende morsom når man benytter kreftene den besitter, men i hverdagen verdsetter jeg 75D sine seter, midtkonsoll, lave forbruk og garanti mer, og den er også rask nok til at jeg trekker på smilebåndene. Det skal bli godt å få den tilbake fra verkstedet, når enn det blir.

Men neste nye Tesla, den har nok muligens en P i modellbetegnelsen...
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Klykken

P100D er enda mer tivoli. Tro det eller ei, men det er helt hinsides all fornuft! :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

GeirKj

Sitat fra: Klykken på mandag 26. november 2018, klokken 22:22
P100D er enda mer tivoli. Tro det eller ei, men det er helt hinsides all fornuft! :D

Dyrt tivoli, dog.

GeirKj

Sitat fra: streken på mandag 26. november 2018, klokken 22:13

AP1 er myk og effektiv, og den trekker ikke til høyre når jeg passerer påkjøringsfelt på E6. AP2.5 er dog bedre nå.

Det kan ikke stemme - med mindre min S75D førstegangsregistrert august 2018 har AP2.0. Den styrer mot midten av veien i påkjøringsfelt og passeringslommer som en 16-åring på første øvelselskjøring med blikket i asfalten rett foran støtfangeren.

geear

Litt overrasket over at du opplever så stor forskjell på S75D og P85D. Jeg har X75D med 0-100 på 5,2 sek, og har hatt P90DL som lånebil, og selv om det utvilsomt var gromt, så var forskjellen mindre enn jeg ventet meg. Irriterende å vente en time på max battery power (klarte det vel på en halvtime med å være hard på gassen underveis), og selv om P-modellene tillater mye høyere effekt "off the line", og dermed gir et solid spark i ryggen, så ventet jeg altså at forskjellen var enda større, spesielt i fart.

Ellers angående påstander om AP her over, så har min AP2.5 blitt verre til å trekke ut i påkjøringsramper med siste oppdatering. Den var bedre før.

streken

#5
Sitat fra: GeirKj på mandag 26. november 2018, klokken 23:09

AP1 er myk og effektiv, og den trekker ikke til høyre når jeg passerer påkjøringsfelt på E6. AP2.5 er dog bedre nå.

Det kan ikke stemme - med mindre min S75D førstegangsregistrert august 2018 har AP2.0. Den styrer mot midten av veien i påkjøringsfelt og passeringslommer som en 16-åring på første øvelselskjøring med blikket i asfalten rett foran støtfangeren.

AP2.5 er bedre enn den initielt var, mener jeg. Fortsatt ikke like god som AP1 forbi påkjøringsfelt på motorvei, men jeg har tro på at AP2.5 fortsetter å bli bedre. Så blir det spennende å se hvordan det blir med AP3 om seks Musk-måneder.

Når jeg kjører i gang med kaldt batteri er 75D like sprek (subjektivt), P85D trenger å bruke en del strøm på å varme batteriet før den virkelig skiller seg ut. Og da er jeg gjerne framme på destinasjonen allerede.
Om penger ikke var noe tema, så ville en P100D være valget mitt (elsker tivoli!), men siden penger er et tema, så er jeg godt fornøyd med min 75D. Jeg kjører uansett min egen bil i chill-modus 95% av tiden mens jeg lener meg tilbake og nyter god musikk og ser på omgivelsene.

gr: Siden kjøringen min stort sett er i chill, så blir nok kontrasten til vedvarende insane-modus og blyfot større enn om jeg hadde kjørt min egen bil like aktivt i utgangspunktet.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

geear

Så det du sammenligner er egentlig en S75D i Chill mot en P85D i Insane? ;)

Chill er ubrukt her. Da kan jeg like godt ta e-Golfen..  :P

fonberg

Sitat fra: gr på tirsdag 27. november 2018, klokken 07:41
Så det du sammenligner er egentlig en S75D i Chill mot en P85D i Insane? ;)

Chill er ubrukt her. Da kan jeg like godt ta e-Golfen..  :P

Chill Mode er fint å legge inn i profilen til kona, sammen med comfort styring. Da blir overgangen mindre fra Leafen hun kjører til daglig.
Selv ser jeg ingen grunn til å kastrere bilen med Chill Mode.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Klykken

Sambo sin profil er med standard aks, og midterste innstilling på ratt. Hun kommer fra en Mazda CX-3, og før det en Passat fra 2004 så er ikke vant med 400++ hk. Men så er ikke wattpedalen en av/på-bryter heller, så tilogmed hun greier å kjøre som folk. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

fonberg

Sitat fra: Klykken på tirsdag 27. november 2018, klokken 09:35
Sambo sin profil er med standard aks, og midterste innstilling på ratt. Hun kommer fra en Mazda CX-3, og før det en Passat fra 2004 så er ikke vant med 400++ hk. Men så er ikke wattpedalen en av/på-bryter heller, så tilogmed hun greier å kjøre som folk. :)

Handler ikke om evnen til å kjøre som folk. Fruen er flink til å kjøre, men at overgangen blir stor når man går fra Leaf til TMS. Jeg skulle også ønske meg mulighet for tyngre styring i Leafen, og gjerne en boost-knapp
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Klykken

Det er for meg å undergrave kvinner. Teslaen er jo i utgangspunktet veldig folkelig og lettkjørt, men det er min mening. Kan vel hende at dette er noe hun ønsker for alt jeg vet. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

Jeg tenker det er noe sikkerhet i å ha såpass mye tilgjengelig kraft. Hvis man har feilbedømt en luke så er det masse krefter å bruke på å komme seg raskt ut på veien eller inn i riktig felt.

Selv damer klarer å bruke pedalen til å porsjonere ut krefter på en fornuftig måte. ;)

geear

Sjelden et problem å ha så mye krefter tilgjengelig, det doseres med pedalen. Madammen har ingen problemer med kreftene i X-en. Det største sikkerhetsproblemet med å bytte mellom e-Golf og Tesla er at hun stadig betjener vindusviskererspaken i stedet for å endre mellom R, D og P, og er man litt kjapp til å gå på gassen så fyker bilen fort bakover i stedet for fremover - med vindusviskerne på flat fjøl...

SabreMan

Sitat fra: GeirKj på mandag 26. november 2018, klokken 23:09
Sitat fra: streken på mandag 26. november 2018, klokken 22:13

AP1 er myk og effektiv, og den trekker ikke til høyre når jeg passerer påkjøringsfelt på E6. AP2.5 er dog bedre nå.

Det kan ikke stemme - med mindre min S75D førstegangsregistrert august 2018 har AP2.0. Den styrer mot midten av veien i påkjøringsfelt og passeringslommer som en 16-åring på første øvelselskjøring med blikket i asfalten rett foran støtfangeren.

Du skal ha AP 2.5 i bilen din. Kan det være ulike versjoner av programvaren som styrer ulikt?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

fonberg

Sitat fra: Klykken på tirsdag 27. november 2018, klokken 10:48
Det er for meg å undergrave kvinner. Teslaen er jo i utgangspunktet veldig folkelig og lettkjørt, men det er min mening. Kan vel hende at dette er noe hun ønsker for alt jeg vet. :)

Det første er en feilslutning, men på slutten kommer du på sporet: Når fruen får lett styring (comfort) og mykere gassrespons (Chill), så kaller jeg det brukertilpasning. Et annet eksempel er at hun har redusert regen, mens jeg kjører med normal regen. Hun er ikke interessert i å grave i menyene i Teslaen selv, så jeg stiller inn profilen hennes basert på tilbakemeldingene hun gir, og så blir hun fornøyd. Vi trenger ikke gjøre det mer komplisert enn det.

Nok OT :)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA