Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Frunk

Startet av litium, mandag 26. november 2018, klokken 20:25

« forrige - neste »

litium

Neon som har kommet over løsninger for frunk?
Litt jalla, men ser ut til å være mulig:
https://www.speakev.com/threads/kona-gets-a-frunk.127544/


skogen

 :) Egentlig en veldig god idé selv om løsningen som er vist er litt jalla. Ikke noe drøm å måtte tømme hele bagasjerommet for feriebagasje for å få ut ladelendningen. En sånn kasse som på lenken fra Tyskland er å få kjøpt f.eks. på Bauhaus i forskjellige størrelser.

Min drøm er om bilen var utstyrt med dette fra fabrikk, gjerne med et lite panserlokk som enkelt kan åpnes fra utsiden med nøkkel eller noe.

TorT

Det er vel sånn det er på eTron. Men det er jo pent utført fra fabrikk, med lokk som nøye følger kurven i panseret.
Burde være enkelt for Hyundai  levere noe sånt for en billig penge.

Hvis de vil.

Roy Aasen

#4
Jeg har denne som er nevnt i svar #1. Om han sender til Norge vet jeg ikke. Hentet min selv.
Fungerer helt utmerket. Sitter på adaptere som er på de originale festene. Tar ladekladden og 7 meter 32a kabel og har litt luft til overs.

(Plastkasse kan jo byttes med en verktøykoffert f.eks)

TorT

Liker jo ideen veldig godt. Og løsningen er jo allerede brukt av andre bilprodusenter.

Men er dette solid nok, til å tåle årevis med telehivsveier i Norge.

Til mitt bruk, så kan det forekomme at jeg kun åpner panseret når jeg fyller spylevæske. Daglig lading skjer med ledning som henger fast i boksen på veggen i garasjen. Langturlading skjer med hurtiglading.

Type 2 og ladekladd er bare backup/destinasjonslading. 

Så poenget mitt er at det må være så solid at en ikke risikerer at boksen sprekker, og ting ramler ned i motorrommet.
Siden boksen neppe sjekkes daglig, eller månedlig for min del.

Derfor foretrekker jeg at Hyundai lagde en slik løsning, som de kunne gå god for.

TorT


https://m.youtube.com/watch?v=0GRvSRlqtbc

Bestilte denne  :o

Tar litt tid før den kommer, pga ferie.

TorC

Jeg har vært i kontakt med han som har laget den for å forsøke å få til å få noen til å selge den her i Norge siden den blir veldig dyr slik det er nå pga frakt og importavgifter.

Han driver nå å setter opp sjappe som næringsdrivende så det kommer nok til å  komme mye spennende fra den kanten.
Bestiller man idag så ender regningen totalt,inkl moms, frakt og tollgebyr ca 2500,- kroner.

Jeg tipper det kommer mulighet for lokk etter hvert.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorT

Tja, veldig dyr? €159+€30 i frakt utenfor Østerrike og Tyskland = €189. +€5 for vanlig paypal.
Han bor rett ved grensa, så disse landene er €9 i frakt.

Det kan vel gå et stykke tid før den blir mer masseprodusert, og importert til Norge av noen, som også skal tjene noen kroner for innsatsen. Blir det så mye billigere?
Lokk kunne vært fint, men det senker neppe prisen. Jeg har tenkt å finne noen vesker for å kompensere litt der.

Så ja, den kostet meg €194 + norsk moms og tollbehandling, men jeg får den før bilferien, som er st stykke ut i august. Og det er verdt en del i seg selv.


Krokan

Skal hjem fra Kroatia med Kona'en ganske snart, kanskje stikke innom og hente.

kristianbergen

Jeg gikk for klassisk oppbevaringsboks. Etter noen runder fant jeg ut at Jysk sin egnet seg best. Denne har noen fjonge riller som gjør at en lett kan justere i lengderetning. Brukte en fein-sag til å dele den og pop-nagler til å sette den sammen igjen. Boret hull på bunnen og festen gummi-festene fra lokket i boksen mot bilen. Bruker den kun på langtur/ferie. Resultatet ser utvilsomt både profft og bra ut.

Leaf 2013

svingen

På min niro var den "plata" som boksen står "oppbå" rimelig varm og lada på 8a er ikke fare får att det utvikler seg varme? Uansett bra resultat :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TorT

Sjekket litt temperatur etter å ha lest forrige innlegg.

Etter å ha kjørt ca 250 km i utetemperaturer på 22-25˚C, så var denne platen på 31-29˚C. Høyest i front.

Etter å ha ladet i over en time, sjekket jeg første gang, og temp var mellom 42-43˚C i forkant, og 39˚C i bakkant.

Ladet med 7,2 kW hele tiden. Startet lading godt nede på SOC 20 tallet, uten at jeg bet meg merke i nøyaktig %. Sjekket ca hver time utover, og det var ingen ytterligere stigning i temperatur.

Brukte infrarødt termometer.

TorT

Frunk har kommet. Var ferdig montert?, selv om det sto at det var litt montering i annonsen.
Bare å trykke rett nedpå, akkurat som i videoen. Veldig fornøyd.

Tok også en bilvask i vaskehall, og frunk var 100% tørr, selv om det kommer inn litt vann ellers i motorrommet.

Panelet ved panserlåsen blir jo våt på Kona.

kristianbergen

Har ikke målt temperatur, men plastboksen min fra Jysk er like hel. Har kjørt ca 2000 km med den så langt i sommer. 50 kW og 2.6 kW. Like hel og pen.

Følger med på den.


Sitat fra: TorT på torsdag 25. juli 2019, klokken 15:39
Sjekket litt temperatur etter å ha lest forrige innlegg.

Etter å ha kjørt ca 250 km i utetemperaturer på 22-25˚C, så var denne platen på 31-29˚C. Høyest i front.

Etter å ha ladet i over en time, sjekket jeg første gang, og temp var mellom 42-43˚C i forkant, og 39˚C i bakkant.

Ladet med 7,2 kW hele tiden. Startet lading godt nede på SOC 20 tallet, uten at jeg bet meg merke i nøyaktig %. Sjekket ca hver time utover, og det var ingen ytterligere stigning i temperatur.

Brukte infrarødt termometer.
Leaf 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA