Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer betaling for lading på kommunale plasser i Oslo

Startet av sveander, mandag 26. november 2018, klokken 13:58

« forrige - neste »

KjellG

Hvis det ikkepasser med buss, kan en jo gjøre som MDG-Rasmus: kjøre diesel-SUV.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: sveander på tirsdag 27. november 2018, klokken 12:33
Verden er ikke så firkantig som MDG vil ha det til. Det passer ikke alltid å kjøre buss/bane .

Jeg tror nok verden er mindre firkantet for MDG enn alle andre. Makan til hylekor og hvor vanskelig ting blir når MDG foreslår endringer har vi vel ikke sett siden forrige dommedag. Det var da Dagfinn Høybråten innførte røykeloven 1. juni 2004. Jeg ble faktisk ganske overrasket over at verden fremdeles bestod etter hvor vanskelig at skulle bli, selv for en som ikke røykte. Butikkdøden, kioskdøden, resturantdøden osv. ville ramme oss etter kun få timer.

Ved å fjerne biler fra Oslo Sentrum, slik de fleste partier har snakket om i 20 år, har det blitt enklere å komme seg inn og ut av Oslo sentrum de få gangene jeg har måttet kjøre inn til Oslo sentrum. I beboersoner har det blitt lettere for beboere å parkere, og en haug med biler som før stod langtidsparkert er nå borte.

Jeg synes med andre ord det ikke er MDG som er firkantet, men de personene på motsatt side i politikken, men tung ikke-faglig bakgrunn fra livets harde skole.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

tonl

Sitat fra: Panduck på mandag 26. november 2018, klokken 14:24
Sitat fra: sveander på mandag 26. november 2018, klokken 13:58
Nytt er jo
" Det skal ikke være mulig å lade mer enn fire timer av gangen på dagtid."
Hva med natterstid? Det er nesten et større problem.

Noen som har sett på prisene. Er de fornuftige?

Prisen for 3.6Kw er ok for meg, men 4 timer vil være vanskelig for folk som kjører inn til jobb. Ut å flytte bilen i lunch?

Nå er p-plassene ikke tiltenkt for jobbpendler. Da kan man ikke forvente å kunne stå der hele arbeidstiden.

Panduck

Sitat fra: tonl på onsdag 28. november 2018, klokken 15:19
Nå er p-plassene ikke tiltenkt for jobbpendler. Da kan man ikke forvente å kunne stå der hele arbeidstiden.

Når det gjelder å få folk over på elbil, må det vel være fint at de som kjører inn og ut av Oslo hver dag, bytter til el, fremfor de som bor i Oslo og kjører bil av og til. Jeg forstår at Oslo-boere også vil ha ladeplasser som ikke okkuperes av andre hele tiden, men de fleste er vel på jobb på den tiden uansett, og kan da heller ikke forholde seg til en "4 timers parkeringsplass". Et resultat kan bli at det er vanskelig for de fleste å bruke plassene man->fre mellom 7 og 16... Samme problem om natten. Resultatet kan bli plasser som står mye ubrukt, som jo er flott for de som trenger 4 timer strøm av og til, men ikke spesielt god utnyttelse av plassen.

Osloensis



Sitat fra: Panduck

Når det gjelder å få folk over på elbil, må det vel være fint at de som kjører inn og ut av Oslo hver dag, bytter til el, fremfor de som bor i Oslo og kjører bil av og til. Jeg forstår at Oslo-boere også vil ha ladeplasser som ikke okkuperes av andre hele tiden, men de fleste er vel på jobb på den tiden uansett, og kan da heller ikke forholde seg til en "4 timers parkeringsplass". Et resultat kan bli at det er vanskelig for de fleste å bruke plassene man->fre mellom 7 og 16... Samme problem om natten. Resultatet kan bli plasser som står mye ubrukt, som jo er flott for de som trenger 4 timer strøm av og til, men ikke spesielt god utnyttelse av plassen.

Nå er det vel ganske vanskelig å bruke fossilbil inn, mange steder er det max 2 timer. Så alternativet da er kollektiv. Plasser rom står mye ubrukt tror jeg du kan slippe å bekymre deg for. Det blir flere og flere elektriske varebiler, hjemmesykepleiere og andre med elbil, og de trenger virkelig å få lade i 20-60 min flere ganger i døgnet. I vår bydel er det langt flere elbiler parkert på dagtid enn ladepunkter, så ubrukte læreplasser blit nok en sjeldenhet.

Sent from my HTC U11 using Tapatalk

Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

bmw2002

Parkeringen under festningen er laget mye med tanke på jobbpendlere, den kommer derfor ikke til å få noen endring i makstid.

Spent på om 80-90 kr for en arbeidsdag vil gjøre det enklere å få plass. Nå er det jo fullt kl 6.30

Panduck

Blir spennende å se hva som skjer, for min del er det jo bare bra, de gangene jeg kjører bil til Oslo på kveldstid og trenger lading, vil det være langt større sjanse nå det er slikt. Nedi 3 timer blir litt knapt, da begynner det å bli vanskelig som kinoparkering om man skal ha seg en matbit først.

Orbit

Da har skiltene begynt å komme opp. De dyreste sonene (3051/3053) har >3.7kW lading, mens 3052/3054 brukes på opptil 3.7kW. 3051/3052 har maskimalt tre timer parkering på dagtid (09-20), mens 3053/3054 har 24-timersbegrensning. Betales i "Bil i Oslo"-app'en, evt på nærmeste automat.

Alle plassene har ladeplikt. Lading startes (gratis) i Fortum sin app, men det holder altså ikke å bare bruke denne - det må også betales for parkeringen.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Skal sjekke om det har skjedd noe under Festningen/Saga neste gang jeg sykler forbi.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

talisker

Interessant å se antall bøter som ligger under vindusviskere på min lokale ladestasjon nå siden omleggingen. Virker som om det er mange som ikke følger med på skiltendringer, men de lærer sikkert etter den første boten.

Effekten av betalingsplikten var også øyeblikkelig, nå kan jeg faktisk lade ved behov på ladeplassene som tidligere var okkupert 24 timer i døgnet :D

TB

En tid siden jeg parkerte under Akershus Festning, har det blitt innført betaling der nå?
En benytter appen "Bil i Oslo"?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Orbit

Fremdeles «gamle» skilt der, dvs gratis parkering og maksimaltid på 10 timer.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Sitat fra: https://elbil.no/na-skal-oslo-bytte-ut-sine-eldste-og-tregeste-ladestolper/Av andre planer for hovedstaden, forteller Mølmen at kommunen om kort tid også planlegger å bytte ut laderne i Saga parkeringshus.

– Dette innebærer at fra 27. januar vil de kommunale ladeplassene her bli midlertidig stengt, når de gamle stikkontaktene byttes ut med type 2 veggbokser. Også her vil vi øke effekten noe, og det vil bli innført betaling og ladeplikt på disse plassene, avslutter Mølmen.

Er det noen som vet om/når det også blir betaling i Festningsgarasjen? Jeg vil anta at det etterhvert blir samme betingelser som Saga, siden de ligger såpass nært hverandre.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Arha

Det er allerede innført.  Du kan betale på automat eller vha de vanlige parkeringsappene.  Brukte selv Bil i Oslo-appen. Tror det er 10 kr/time inkludert strøm (ladeplikt).
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

RJK

Sitat fra: Arha på torsdag 21. januar 2021, klokken 11:27
Det er allerede innført.  Du kan betale på automat eller vha de vanlige parkeringsappene.  Brukte selv Bil i Oslo-appen. Tror det er 10 kr/time inkludert strøm (ladeplikt).


15 kr/time på dagtid, 5 kr/time på kveld/natt. normalt sett mellom 20 og 08, men sjekk tidsangivelser i app og på skilt. På kveldstid/natt kan du stå hele tiden innen tiden anngitt, men du kan maks stå 3 timer på samme sted på dagtid ellers. Det er lov å stå enten 3 timer før eller etter kveldstiden, men det er ikke lov å stå 3 timer før OG etter. Da kan du risikere bot.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Takk for info, men ser Festningsgarasjen står som sone 3054 i Bil-i-Oslo, dvs maksimalt 24 timer parkering døgnet rundt. 10 kr time på dagtid, 5 kr på natt.

Er det skiltet annerledes?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA