Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dashcam fungerer kun 1-2 dager før minnepinne får feilskriving

Startet av CaZpaH, mandag 26. november 2018, klokken 11:50

« forrige - neste »

CaZpaH

Har flere samme erfaring med dashcam som meg?

Har nå forsøkt 2 forskjellige USB-penner:
Sandisk Cruzer Fit - 16GB
Sandisk Cruzer Ultra Fit - 64GB

Disse pga. den lave profilen. Oppskrift jeg følger er:
1. Formaterer til rett format
2. Oppretter "TeslaCam"-mappen
3. Plugger inn i en av USB-portene foran. Dashcam logoen blir nå med et rødt symbol som at den tar opp.

Etter 1-2 dager får jeg et grått kryss og når jeg setter USB-pennen i maskina så får jeg opp at det er oppdaget en feil med USB-pennen. Hvis jeg forsøker å slette den siste video-fila så slettes den og plutselig dukker opp igjen. Men hvis jeg reparerer USB-pennen for feil så får jeg slettet den siste video-fila og USB-pennen fungerer til dashcam i 1-2 dager til.

Hva gjør jeg feil? Er det noen andre USB-penner som vil fungere bedre enn Sandisk sine lavprofil?

Hører med historien at jeg formaterer via Windows. Denne tillater ikke formatering til Fat32 i grensesnittet (kun exFAT). Så jeg formaterer via command-line. Kan det være Windows gjør noe her? Evt. forsøke å formatere til Fat32 ved bruk av 'mkdosfs' i Linux?
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

oto

Opplevde det samme da jeg i helgen tok i bruk funksjonen første gang. Sandisk Cruzer Ultra Fit.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Tulle

Sitat fra: CaZpaH på mandag 26. november 2018, klokken 11:50
Har flere samme erfaring med dashcam som meg?

Har nå forsøkt 2 forskjellige USB-penner:
Sandisk Cruzer Fit - 16GB
Sandisk Cruzer Ultra Fit - 64GB

Disse pga. den lave profilen. Oppskrift jeg følger er:
1. Formaterer til rett format
2. Oppretter "TeslaCam"-mappen
3. Plugger inn i en av USB-portene foran. Dashcam logoen blir nå med et rødt symbol som at den tar opp.

Etter 1-2 dager får jeg et grått kryss og når jeg setter USB-pennen i maskina så får jeg opp at det er oppdaget en feil med USB-pennen. Hvis jeg forsøker å slette den siste video-fila så slettes den og plutselig dukker opp igjen. Men hvis jeg reparerer USB-pennen for feil så får jeg slettet den siste video-fila og USB-pennen fungerer til dashcam i 1-2 dager til.

Hva gjør jeg feil? Er det noen andre USB-penner som vil fungere bedre enn Sandisk sine lavprofil?

Hører med historien at jeg formaterer via Windows. Denne tillater ikke formatering til Fat32 i grensesnittet (kun exFAT). Så jeg formaterer via command-line. Kan det være Windows gjør noe her? Evt. forsøke å formatere til Fat32 ved bruk av 'mkdosfs' i Linux?
Jeg har sandisk som kom ferdigformatert. Fungerte med en gang og har fungert i hele november uten en hikke (grått kryss)

Kim-

Første gang gikk det 1-2 dager.
Neste gang tok jeg treg formatering og da virket det i ca. 2 uker før krysset kom.
Er nok flere som sliter med dette.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Counterpointer

Hørte på Ride the lightening podcasten at den kun lagrer en time før den begynner å overskrive. Og at etter hver gang den har vært i P så overskriver den de første 20 filene også om de er «savet».

CaZpaH

Sitat fra: knut.aulie på mandag 26. november 2018, klokken 18:41
Hørte på Ride the lightening podcasten at den kun lagrer en time før den begynner å overskrive. Og at etter hver gang den har vært i P så overskriver den de første 20 filene også om de er «savet».

Ja. Dette er jo normalt. Og hadde vært fint om det fungerte.

Problemet mitt er at hele dashcam-funksjonaliteten slutter å virke etter en kort stund. Fordi systemet gjør at man får en feilskrevet fil som stopper opp hele funksjonen videre. Og for å få det til å virke igjen så må jeg ut med USB-pennen og kjøre en reparasjon på den fra PC'en. For så at det fungerer i 1-2 dager igjen før samme må utbedres på nytt... Noe som ender opp med for mye arbeid for å holde funksjonen i live.

Derfor jeg spør om noen opplever det samme, har tips til en USB-penn som fungerer eller noen tips til hva jeg kan gjøre med mine egne USB-penner som kanskje kan fikse det.

Neste steg på forsøkslisten blir å formatere til Fat32 via Linux og ikke Windows.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Counterpointer

En fiks kan være å stoppe og starte Dashcam manuelt før og etter hver tur. Det var flere som rapporterte at dette unngikk krasj av minnepinne.

CaZpaH

Sitat fra: knut.aulie på mandag 26. november 2018, klokken 19:30
En fiks kan være å stoppe og starte Dashcam manuelt før og etter hver tur. Det var flere som rapporterte at dette unngikk krasj av minnepinne.

Ok. Det utgår nok for våres del da jeg ikke er eneste fører på bilen... Hadde vært fint å fått dette til å virke uten å måtte manuelt slå på og av for hver gang man skal kjøre...

Skal gjøre noen flere forsøk. Men godt å høre jeg ikke er eneste som sliter...
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

mj

S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

cra

Tror nok valg av minnepine kan ha en del å si, på samme måte som det ikke er likegyldig hva slags brikke man putter i orntlige dashcam.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

CaZpaH

Sitat fra: cra på mandag 26. november 2018, klokken 22:08
Tror nok valg av minnepine kan ha en del å si, på samme måte som det ikke er likegyldig hva slags brikke man putter i orntlige dashcam.

Dette er jeg klar over. Og også grunnen til at jeg gikk for et kjent merke (sandisk), men skal forsøke med en USB-penn fra en annen produsent. Samsung eller kingston. Se om det gjør det noe bedre.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

SH aka F_P

Dette er dessverre realiteten når det kommer til lagringsmedier. Det mange ser ut til å glemme er at minnepinner spesielt, og forsåvidt SD-kort også, ikke er laget for kontinuerlig skriving. Toleransegrensene og antall overskrivinger før det slutter å fungere er mindre enn de fleste tror. SD-kort er nok hakket bedre enn USB, men lager likevel av og til trøbbel selv i ordinære dashcam.

1-2 dager er selvfølgelig ikke greit så her er nok løsning nr. 1 å prøve med en annen. Skal jeg gjette så tipper jeg normal levetid på en USB som dette er 1-2 år siden det ikke lagres når bilen står i ro.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

cra

Kjent merke er et godt sted å starte, men det kan nok være mye forskjellig ytelse blandt dem også. Ser bare på micro-SD til vanlige kameraer; jeg prøvde tre ulike (alle anerkjente merker) før jeg fant et som fungerte. Det er relatert til skrivehastighet og en del slike ting, og formodentlig også hvordan de håndterer overskriving. Der er en haug med parametere og merkinger å ta hensyn til når man velger kort.

Mitt beste tips er å søke litt rundt på ulike fora og finne konkrete merker og modeller av pinner som andre har gode erfaringer med. Det kan fort bli billigere å kjøpe en skikkelig men litt kostbar pinne som fungerer enn flere ulike til litt lavere pris.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

1000kwh

Bruker en Kingston datatraveler g4 32gb, men den er formatert på en iMac. Det har fungert hittil.

CaZpaH

Har bestilt en ny USB-penn fra et annet merke enn sandisk. Så får vi se. Rapporterer tilbake når jeg har fått testet det.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA