Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varme frontrute ingen kupévarme

Startet av nasroht, tirsdag 18. desember 2018, klokken 22:36

« forrige - neste »

nasroht

Vi må velge enten varme på frontrute, uten dugg eller varme i kupé.
Vi trykker altså på knappen for frontrute varme når der kommer dugg og da blir det fort kaldt på tærne.

Er det brukerfeil eller må vi på service?
Venter spent på i3

Vhagar

Om du dobbeltrykker på iconet for frontruteavisenen så får du opp "HI" på temperatur og vifta går på for fullt og fjerner duggen effektivt. Det vil så klart fjerne litt av "trøkket" i resten av bilen. Men det skal jo ikke være behov for å kjøre særlig lenge slik? Et minutt eller to? Viktig her med det dobbeltrykket og ikke bare et enkelttrykk.

Ellers, trykker du på viftesymbolet så kan du jo velge at det skal blåse luft både mot frontruten, ut i bilen og ned til bena. Om du ikke klarer å skru på alle 3 samtidig så vil jeg tro at det er en bug?

Dugg er vanskelig å unngå, men med litt høyere viftehastighet enn normalt for andre biler kanskje og at det blåser på frontruta (i tillegg til andre rettninger) bør stort sett gå greit. Med en og annen boost innimellom ved hjelp av dobbeltrykking på det iconet som nevnt.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

jlan

Jeg synes det har blitt verre med v. 9.0 software. Det virker som en god del luft resirkulerer selv om resirkulering står av. Pass ihvertfall på å ikke sette viften på høyeste trinn, da går full resirkulering på. En må også passe på å slå den av hvis viftehastigheten settes ned etterpå.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kilroy

Samme erfaring her også med versjon 9 så mener jeg det har blitt kaldere å kjøre med defrost på (1-trykk), da blir det litt kaldt på tærne. Som regel må vi ikke bruke denne, men når det er kaldt så blir det ofte dugg ellers. Jeg kjører alt på automatisk, men har nå endret det til manuelt og at det da også kommer varme ned. Da fungerer det fint. (er nok ikke noe feil med bilen)
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

nasroht

Testet mer i dag. Er pluss 4 ute og jeg fryser med jakke på.

Dersom jeg trykker på knappen for varme på frontrute kommer det ingen luft i kupé. Dersom jeg kjører med alle tre knappene aktivert, ned, opp og rett frem da kjenner jeg knapt noen varme som kommer. Dersom jeg tar varme rett frem og opp da kjenner jeg at det blåser litt. Det er kaldt på beina og låraZ dette var med viften på 10 og 25c

Trenger egentlig en tilsvarende bil jeg kan sammenligne med. Vil pådra st en langtur med familien i minus grader er uaktuelt.
Venter spent på i3

Kilroy

Hvis det ikke blir varmt når du kjører den på Hi er det noe feil, som sagt jeg får full varme når jeg ikke kjører defrost, men oppleves litt kaldere når en kjører defrost. Jeg har temp på 21-22 grader.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Øyvind.h

Sjekk at ikke range mode står på. Den kutter varmeeffekten betydelig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kim-

Opplevde samme når det var kaldt om morgningen ca -10. Kjørte temp på HI og vifte på ca 8. Ble ikke oppvarmet bil før etter ca 20 min og da justerte jeg vidten litt ned. Dette var i tillegg med på forvarming i 15 min. Prøvde både med og uten range mode på og må si at jeg ikke merket så stor forskjell. Finnes det en mulighet for diagnose om varmeelementene fungerer som de skal?

No når det er 0-5 GR kommer det bra med varme..
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Øyvind.h

Range mode halverer varmeeffekten, så den må være avslått. Personlig kjører jeg med fast påslått friskluft, fast aktivert varme mot vindu, dashdysene og føtter. Viften justerer jeg med høyre scrollhjul. Temp står på 23-24 grader tror jeg. Justerer opp viften om det kommer dugg eller ikke er varmt nok. Justerer ned om jeg vil ha det stille.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nasroht

Var innom Tesla, det er noe galt. Time i Mai.

Blir leiebil nå i kulda
Venter spent på i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA