Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Halv pris for parkering av elbil, når blir det gjennomført?

Startet av Vollis47, mandag 26. november 2018, klokken 09:14

« forrige - neste »

Vollis47

I flere byer er det full pris for parkering av elbil, bl.a. i Kristiansand. Trodde Stortinget hadde bestemt at elbiler maksimum skulle betale halv pris. Hva er egentlig status?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rollep

Her i Stavanger har jeg forlengst gitt opp, parkerer kun på kjøpesentre utenfor byen. Sentrumsbutikkene sliter mer og mer, men det er tydeligvis slik politikerne vil ha det. I nær fremtid blir det også innført bompenger for elbiler, da kan man like godt gå over til en liten billig fossilbil igjen.

Burger

For meg er det motsatt, i det det ble betalparkering for elbiler så forsvant de ansattes biler fra parkeringsplassene i Trondheim og det ble aktuelt å kjøre inn for lege/spesialbutikker/lunch/kafe.

Parkeringsetaten i Trondheim er ganske ærlige på at de har blitt pålagt en prioriteringsliste fra politikerne som fritt fra hukommelsen er

Nødetat (fremkommelighet)
Handicap
Av/på lossing til næringsliv
Besøkende

Ingen steder er jobbparkering definert.

Så for meg som ikke bryr meg om at jeg må betale litt for å parkere, gjerne tar dyrere p-hus dersom jeg slipper stress, stor takk til alle som blir vettskremt og skygger banen. Koster meg ca 50-100 kr i måneden :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

zapateria

Det siste jeg kan finne om dette er at de nye reglene er vedtatt (november 2018?), men jeg finner ikke noe sted når dette skal tre i kraft, annet enn at det for kommuner som etter 2017 innførte betaling for elbiler (de fleste?) vil være en udefinert (6 eller 12 måneder har vært nevnt i forslaget) overgangsperiode der de kan gjøre som de vil (fortsatt full betaling).

De siste endringene i vedtaket sier også at dette nå ikke gjelder for kommunale parkeringshus eller parkeringsplasser, kun parkeringsplasser langs offentlig vei. Disse plassene jobbes det i de fleste byer for å fjerne uansett, jeg kan vel bare komme på en håndfull av disse - som ikke klassifiseres som "kommunal parkeringsplass" der jeg bor.

Alt i alt ender vi opp med et enda mer uoversiktlig regelverk der du ikke aner om du må betale full pris, halv pris, eller om du står gratis, avhengig av kommune. Og i samme kommune må du betale full pris på en plass, og halv pris 10 meter unna (evt. full pris på begge hvis du bruker p-automaten og ikke mobilapp).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA