Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er anbefalt i min garasje? Wall Connector eller CEE?

Startet av Piero, søndag 25. november 2018, klokken 22:08

« forrige - neste »

Piero

Hei! Jeg planlegger å få installert en Wall Connector i garasjen - og strøm er ikke min sterke side. Noen som kan se hvilke muligheter jeg har her og gi meg en anbefaling? Minimumsbehovet er å kunne lade opp et 100-batteri på 12-13 timer. Hvis jeg i tillegg i fremtiden kan lade en mindre elbil mha samme kontakt er det en bonus, men ikke veldig viktig.

I husets sikringsskap står det at hovedsikring er 63A (3x16mm), og at garasjens sikring er 25A (4x6mm). I garasjen har jeg fra før det jeg oppfatter som to industrikontakter med blått deksel. Ser ut som det står 230V og 16A. I garasjens sikringsskap ser jeg to sikringer hvor det står X pole IS 40/3 og X pole IS 40/2. Høyst sannsynlig er industrikontaktene koblet til de. Det er flere andre sikringer på 16A. Kun en er i konstant bruk (varmepumpe) så jeg antar at strømforbruket er relativt litet.

Fra før har jeg følgende utstyr:
- jordfeilbryter B: https://www.elbilgrossisten.no/products/chint-jordfeilbryter-type-b-63a
- Tesla Wall Connector

Slik jeg forstår det, kan jeg bruke en "CEE til type1/type2 kabel" på 16A uten større innsats. Hva er eventuelt fordelen ved å installere Wall Charger 16A?

Lengden fra sikringsskap til Wall Charger vil være cirka 50 cm.

fredag

Kurs for lading av elbil skal være satt opp for det formålet av elektriker. Elektriker vil sjekke dimensjon på kabel, tilstand, andre forbrukere på underfordeling, osv. Skal feks være kabling direkte fra kontakt til sikringsskap, og riktig type jordfeilvern på kursen.

Fastmontert elbil ladestasjon (mode3) er anbefalt for fast biloppstillingsplass. Mode3 gir noe bedre brannsikkerhet enn å bruke industrikontakt (mode2). Og så kan du la UMC ligge i bilen, i tilfelle du plutselig trenger den en dag.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fonberg

Som fredag bl.a sier, er en av fordelene med å installere TWC (i tillegg til brannsikkerhet mm.) at du kan la UMC ligge fast i bilen.
Vet ikke om du er erfaringsbasert når du sier du trenger muligheten til å fylle fra tomt til fullt (100kWt) på ca 12 timer. Dette vil kreve minst 8kW ladeeffekt, og jeg vil tro det blir for heftig med utgangspunkt i ditt anlegg.

Min TWC er sikret med 230V/16A, som gir 3,7kW. Dette fyller ca halve «tanken» på min TMS 90D på 12 timer, og dette har i løpet av fem års bruk og ca 130.000 km kjøring vist seg å holde helt fint til mitt bruk. Husk at ved normal bruk fyller man inntil 80% SOC til daglig, og de fleste av oss kommer sjelden hjem med tilnærmet tomt batteri.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA