Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2019 iMiev

Startet av Tone Lyngvær Kvammen, søndag 25. november 2018, klokken 19:57

« forrige - neste »

Tone Lyngvær Kvammen

Til neste uke får vi levert en 2019 modell iMiev.
Dette er første elbil i dette huset. Det står en XC-diesel-dyr i gården som skal få litt avlastning. Bilen skal være pendlerbilen og kommer til å gå maks 2-4 mil daglig. Jeg ønsker meg tips og råd fra dere her inne som har samme bil. Gjerne om lading, regenerering, AC, vinterkjøring, tips og triks.
Gleder meg veldig til å få den levert. 170.000,- for hele kalaset inkludert. vinterhjul på felg passet lommeboka vår godt!

tomrh

Gratulerer med ny bil! Ganske utrolig at i-MiEV fortsatt selges nesten uendret ift den modellen som kom i 2011. Vi har 2012-mod gått over 160.000. Bare å lade og trykke inn wattpedalen og kjøre, ikke så mye mer enn det. Blir fort glad i den lille tassen. :)

Sjekk vognkortet når du mottar bilen, og se etter lastindeks på framhjul. Det skal stå 72. Pga en feil står det 77 hos mange, noe som kan gi trøbbel på første EU-kontroll om 4 år. Greit å få forhandler til å fikse det med en gang.

Et annet tips jeg har, det er vel lenge til, men når framdekka etterhvert blir utslitte så bytt til en 1 cm bredere dimensjon, 155/60R15. Da blir bilen merkbart stødigere å kjøre, man slipper å tviholde på rattet i vindkast og når man møter tungtransport.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TB

Gratulerer med ny bil.

Ang. lading - "lad når du kan, ikke når du må" er et godt triks, spesielt på i-MiEV sitt batteri.
Vil også anbefale å få en egen ladeboks, eller sikre at kursen det lades på er ok å lade på. Trillingene trekker 8-10 A med ladekabel som følger med bilen, 10 A = 2,3 kW som kan være uheldig over tid på en tilfeldig stikk kontakt. Det som er svært praktisk å er å ha kabel hengede klar - å koble til / fra hver dag er ikke noe praktisk. Å reise uten ladekabel i bilen gjør det mindre praktisk å ta turer som er "litt lengre enn rekkevidden".

Det gjelder å lære seg hvor langt bilen går, ikke få panikk når det er 4 streker igjen, det finnes 16 synlige streker og 1 usynlig strek, pluss "litt til".

I vintersesongen er det varmen som tar mange km. For daglig kjøring på 2-4 mil betyr det ikke noe. Varm bilen før du starter - så er det varmt å sette seg inn.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elekTrond

Hvilken fresh farve valgte du? Blå? Rød? Jeg misunner deg regen-hendlene bak rattet. Det er såå genialt å seile avgårde i e-golf, e-up! og ioniq. Og når du trenger bremsekraft i by og unnabakker er det bare å nappe over i ønsket mengde regen.  8)

Husk å bruke AC jevnlig på vintern, akkurat som i Vovvoen deres. La klimaanlegget få surre og gå minst 5-10-15 min hver måned, så systemet blir smurt og pakningene i pumpa ikke tørker ut.

Ikke overtenk lading med mindre du er spesielt interessert i batteripleie. Er det ikke 8 år og 160 000 km nå? Hvis du gidder, kan du prøve å holde tanknåla mellom 1/4 og 3/4 til enhver tid. Topp opp ved behov.

Bruk fjernkontrollen til å skru av/på lading og forvarme. Nå på vintern kobler jeg til ved hjemkomst, slik at jeg kan starte kupévarmen en halvtime før avreise. Når jeg ikke trenger å lade umiddelbart, trykker jeg på nederste knappen, den for å stoppe/starte lading. Deretter legger jeg evt. inn nedtelling til avreise, hvis jeg vet når jeg skal ut igjen neste dag.

Lad, tut og kjør! :+1:

EDIT: Som TB sier, er det godt å ha egen kabel i bilen. Jeg har (også) en type1-type2 spiralkabel til bruk på offentlige ladeplasser. Lær deg bilen ved å hilse på Herr Skilpadde. Da blir du vant til hva lillle mjauen er god for. Jeg vet min seksåring kan komme seg rundt seks mil avgårde med varmen på, før jeg må innom en hurtiglader eller langtidslading. Merk at kaldt batteri tar lengre tid å hurtiglade.
'13 Mjau

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Tone Lyngvær Kvammen

Tusen takk for alle svar! Min er hvit. Billigst og raskest levering med hvit farge. Men dere, hva menes med seiling?

Beamer Screamer

Sitat fra: Tone Lyngvær Kvammen på onsdag 28. november 2018, klokken 18:01
Tusen takk for alle svar! Min er hvit. Billigst og raskest levering med hvit farge. Men dere, hva menes med seiling?

Seiling = trille i fri uten regenerering. Veldig rart ord!

Jeg tro det kommer fra tysk; "segeln" men ordet er akkurat like rart og forvirrende på det språket.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Radiobil1

Før i verden hos SAAB kalte men det frihjul, som jo er et godt begrep.
Man har ingen motorbrems, og hjulet triller fritt.


SAAB 96 var vel siste bil de lagde som hadde dette. Mange som har lånt en sånn bil, har fått seg en overraskelse inn i en sving man trodde motorbremsen skulle rolig bremse deg, men man fortsetter i samme farten...... :+1:

elekTrond

[avsporing]
*ntååh* jeg så Jay Leno's '58 SAAB 93 (ny video i 2018 tapning) for noen dager siden <3 https://hooktube.com/watch?v=RsOkabAYres
[/avsporing]

@Tone: Hvordan føles det å frihjule som i en gammal SAAB? :D Hvilke andre (gledelige) erfaringer har du gjort deg i og med din MY19?
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA