Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2014 Leaf med uforutsigbar regen og batterikap.beregning

Startet av Lassi, søndag 25. november 2018, klokken 10:35

« forrige - neste »

Lassi

Har en norsk 2014 Leaf som oppfører seg noe underlig. Garanti går ut om noen måneder og ønsker å få ting sett på før dette.

Regenerering er ofte uberegnelig og hakkete. Særlig ved svak bremsing i nedoverbakke kjennes det ut som bilen får hikke. Særlig ubehagelig i kø da bremseffekt er varierende og man må ta det forsiktig så man ikke renner i bilen foran. Er som regel mellom 80-90% batterikapasitet. Nylig byttet skiver og klosser om det kan bety noe. Merker det skikkelig nå som kulden slo inn. Bilen står i garasje både hjemme og på jobb.

Ustabil beregning av restkapasitet på batteri. Kan starte turen med ca. 85% batteri og etter 6-7km i stabil fart på motorvei (90kmt) lese av under 50%. Når jeg så møter køen og det går sakte kan den telle opp igjen til 80% ila et minutt... Dette kan gjenta seg i bakkene opp der jeg bor for så å telle opp igjen når jeg stopper ved garasjen.

Kjente problemer eller tips til hva verkstedet bør feilsøke på?

leafnor

Bremser:
Les her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7123.0
og her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=24231.msg410436#msg410436

Batteri:
- Kan være noen enkeltceller i batteripakken som holder på å ta "kvelden". Er en tråd på forumet jeg ikke finner i farten om en eller flere som har opplevd lignende, og fått byttet en eller flere enkeltceller. Så be om at de sjekker status på cellene.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Lassi

Takker!

Tråd nr.2 hvor man ser på ulik rulleomkrets på hjulene kan være aktuell da det er et av dekkene som er nyere enn resten og har langt mindre slitasje. Skal teste litt med ulikt trykk.

Batteritest fra sist service var helt i orden, men de kan muligens teste mer i dybden om de vil?

Kan jeg se dette på data fra Leafspy?

leafnor

Sitat fra: Lassi på søndag 25. november 2018, klokken 14:29
Takker!

Tråd nr.2 hvor man ser på ulik rulleomkrets på hjulene kan være aktuell da det er et av dekkene som er nyere enn resten og har langt mindre slitasje. Skal teste litt med ulikt trykk.

Batteritest fra sist service var helt i orden, men de kan muligens teste mer i dybden om de vil?

Kan jeg se dette på data fra Leafspy?
Ja, Leafspy viser hver enkelt celle.
Eksempel:
https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=18103#p391269
Sjekk når bilen er komme på LBW, low battery warning. Da driver den ikke å balanserer celler, og de dårlige kommer opp.
Jeg har på ekstremt lavt SOC 4 celler som rapporteres dårlig, men det er på ekstremt lavt nivå.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Lassi

Da er det byttet noen dårlige celler i pakken. Får se hvor lenge det varer...

Powerflux

Sitat fra: Lassi på torsdag 07. februar 2019, klokken 17:34
Da er det byttet noen dårlige celler i pakken. Får se hvor lenge det varer...
Byttet celler ja!!
Hvem gjorde dette? Nissan?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Lassi

Ja, det er Nissan som har tatt dette på garanti.

Forøvrig håndtert bra, med fri lånebil i perioden leafen har vært på verksted.
Tok 2 uker for verksted å få levert cellene da de ikke kan sendes med fly.

knut3448

Fant Nissan ut av dette selv, eller måtte du til med Leafspy?

Lassi

Nissan selv... Nei...
De har "ikke funnet noen feil" på denne bilen før...

Jeg laget en video som demonstrerte det hele for dem. Da klarte tekniker selv å gjenskape feilen og kunne bekrefte at celle 57 var dårlig. Tipper at akkurat det ville vært enkelt å bekrefte med deres eget diagnoseapparat uten min video.
Så bar det videre til godkjent batteriverksted slik at de på nytt kunne bekrefte avdekket feil og søke om reparasjon mot nybilgarantien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA