Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)

Startet av Vannkraft, søndag 25. november 2018, klokken 09:55

« forrige - neste »

Counterpointer

HUD er fint hvis en har store justeringsmuligheter og kan velge fritt hva som vises. Det kan være forstyrrende også. Jaguar sin er ganske fin.

Jeg tror jeg kommer til å forsøke med en liten skjerm på M3 (iPhone 5 eller 6 har begge liggende ubrukt) for km/t og muligens noe annet, som en fast skjerm i bilen.

Har hatt Mini Cooper og kun sentralt speedometer suger big time......

streken

En kort sammenlikning av I-Pace og S75D:

Sist fredag var jeg så heldig å få skyss hjem fra julelunsj av sjefen i hennes nye I-Pace. Nest høyeste utstyrsnivå, så å si alt av ekstrautstyr ellers. Jeg var oppmerksom og lett bedugget passasjer, så har ikke fått anledning til å kjøre bilen selv enda.

Setet: førsteinntrykket mitt var at det er veldig hardt, og selv med masse trykking og fomling med justeringsmulighetene, så klarte jeg ikke å finne en like god sitteposisjon som i min S75D med veganskinn. Skinnkvaliteten opplevde jeg heller ikke som milevidt forskjellig, selv om det i min bil er uekte.
Interiør: rotete med to skjermer i midtkonsollen pluss displayer inne i vrihjulene for temperatur. Å trykke/dra i nevnte hjul fremsto heller ikke som spesielt logisk. Greit nok menysystem, i hvert fall sammenliknet med hva V9 resulterte i hos Tesla. Stort sett bra kvalitetsfølelse, men overraskende å kjenne hardplast flere steder der hvor Tesla har polstret plast.
Lydanlegg: bra, for all del, men ikke revolusjonerende bra.
Komfort og støynivå: på det jevne. Jeg har lest at Jaguaren skal være ekstremt stille, dette gjaldt i hvert fall ikke denne med oppgradert dekkdimensjon. Rent subjektivt er ikke Tesla noe dårligere. Fjæringen grei nok, de noe harde setene trekker ned.
Forbruk: Nydalen-Ski i høyrefilfart ga 328Wh/km, samme strekning under samme værforhold med høyere fart vil i min S75D gi ca 200Wh/km.

Konklusjon: I-Pace er fin, og den skiller seg ut i mengden. Totalinntrykket er at den er sammenliknbar med en moderne S75D på mye, men Tesla er bedre på betjening, seter og ikke minst cruise/autopilot. Å komme fra I-Pace over i min egen Tesla føltes på ingen måte som noen nedtur, heller tvert imot. Og jeg kan kjøre til Tromsø uten planlegging takket være lavt forbruk og et fantastisk superladernettverk.
Nei, jeg beholder Teslaen min, vel vitende om at alternativet per nå ikke fremstår som annet enn dyrere og mer gammeldags.

Det rare er at sjefen min både før, underveis og etter turen har henvist til Teslaen min og påpekt at Tesla er flinkere til ditt og datt (betjening, lading, autopilot, strømforbruk, akselerasjon...).

Og for ordens skyld, dette er min personlige mening med utgangspunkt i hva jeg oppfattet fra passasjersetet en fredag ettermiddag.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

HelectriC

Jeg stiller meg enig i mye av det du skriver, jeg har selv S75D og iPace og sammenligner hele tiden. Det du ikke får med deg siden du ikke kjørte er hvor mye bedre iPace er som kjøremaskin. Der ligger MS dessverre etter. Om du ikke satt i høyeste HSE så er det heller ikke fineste skinnkvalitet. HSE har Windsorskinn, men ja stolene er ikke like myke som Tesla sine. Lydanlegget er jeg dog ikke enig i, men dere spilte kanskje ikke så veldi høyt? (Det pleier man ofte kun å gjøre når man er allene i bilen). Spiller jeg skikkelig høyt i begge biler og gjerne med masse bass så føles det bedre i iPace. Den er bedre skrudd sammen og lydsystemet gir ikke noen ekstra vibrasjoner i karosseri etc på samme måte som MS gjør.
Summa summarum, så føler jeg begge bilene er veldig flott og de har egne kvaliteter. Det er også to forskjellige biler, så noe annet er ikke å forvente.
ioniq 5

daktari

Jeg setter pris på sitteposisjonen, og at jeg (på HSE) kan justere lengden på sitteputen for bedre lårstøtte. Setene er heller ikke hardere enn NextGen eller første halvåret? med premium-setene. (De er mykere i dagens versjon).
Synes også fjøringskomforten er mye bedre, selv om I-pace er ganske stram.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

HelectriC

Sitat fra: daktari på torsdag 20. desember 2018, klokken 08:20
Jeg setter pris på sitteposisjonen, og at jeg (på HSE) kan justere lengden på sitteputen for bedre lårstøtte. Setene er heller ikke hardere enn NextGen eller første halvåret? med premium-setene. (De er mykere i dagens versjon).
Synes også fjøringskomforten er mye bedre, selv om I-pace er ganske stram.

Setene er vesentlig hardere enn Tesla sine premiumstoler i seneste versjon Tesla. Sammenligner du med første gen «flatte» seter så er de flatte også veldig harde. Next gen mener jeg er noe mitt mellom.
ioniq 5

Tellus

SitatNydalen-Ski i høyrefilfart ga 328Wh/km, samme strekning under samme værforhold med høyere fart vil i min S75D gi ca 200Wh/km.

Nå sammenligner du nok forvarmet Tesla med ikke forvarmet I-Pace.  En lett bedugget oppstilling dette  8)

streken

Selv lett bedugget vil jeg påstå at jeg har en sterk analytisk evne  :angel:

Når jeg sammenlikner forbruket på gitte strekning, så er det med mest mulig like forutsetninger, uten å ha spesifisert alle faktorene i teksten. Det er selvsagt uten forvarming av min egen bil, ellers ville sammenlikningen bli meningsløs.
(Kjørte samme strekning i godt driv søndag kveld, da med forbruk på 180Wh/km, for hva det er verdt. Bil og batteri var da go'varme)

Interiøret ble av eier beskrevet som det mest påkostede, de hadde valgt det dyreste skinnet.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)


mfinn

American here (I only speak one language, but I speak it well).  "A con" means "a confidence job" -- it's cheating. For example, the bad person gives you $5, builds up your confidence in her, then asks for $100 (and then runs away). https://idioms.thefreedictionary.com/con+job 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA